Nowości Shimano: Deore XT M8100 i SLX M7100

Premiera 12-biegowych grup osprzętu Shimano Deore XT M8100 i SLX M7100

Drukuj

Wraz z premierą nowego XT i SLX, Shimano oferuje 12-biegowy napęd szerokiemu gronu odbiorców. Dziedziczone z XTR rozwiązania, atrakcyjny stosunek jakości do ceny oraz renoma poprzednich generacji zachęcają, aby przyjrzeć się nowym komponentom.

 

Premiera każdej topowej grupy osprzętu zawsze rozbudza marzenia i uruchamia finansowe kalkulacje. Najlepsze i najlżejsze materiały, przełomowe technologie i nowe rozwiązania. Zanim zdążymy zobaczyć je na żywo, komponenty te już mają na koncie zwycięstwa w Pucharach Świata. Tymczasem, dosłownie chwilę później, marzenia zaczynają się ziszczać, bo nawet bez pokaźnego budżetu technologia jutra, która do wczoraj była dostępna tylko w XTR, od dziś dostępna jest także w grupach XT i SLX. Podobny, można powiedzieć, że nawet typowy już scenariusz, pojawia się... cyklicznie w momencie premiery każdej z niższych grup Shimano. Doczekaliśmy się więc i tym razem - opcja 1x12 lub 2x12, kosmicznie duża rozpiętość 12-biegowej shimanowskiej kasety i inne nowe rozwiązania. Od teraz w grupach M8100 i M7100 dostępne będą w cenie akceptowalnej dla znakomitej większości wymagających rowerzystów górskich. Z doświadczenia wiemy, że tym komponentom warto poświęcić uwagę – z XTR-a przejmują to co najważniejsze, a oszczędzono w nich tam, gdzie statystyczny maratończyk czy fan enduro w zasadzie nie poczuje różnicy. Wejście do sprzedaży nowych generacji 12-rzędowych napędów Shimano XT M8100 i SLX M7100 zaplanowano na połowę czerwca bieżącego roku. Zerknijmy więc, co dokładnie nowego nas czeka?

 

Sprawdź!

 

 

 

 

 

Shimano Deore XT M8100 – najważniejsze informacje

Nowa generacja Deore XT zawiera szereg rozwiązań i usprawnień, stawiających ją w roli uniwersalnego osprzętu, który sprawdzi się w pełnym wachlarzu dyscyplin - od XC począwszy, na enduro skończywszy. Konstrukcyjnie nawiązuje do XTR i przejmuje to co najważniejsze, czyli główne przełomowe rozwiązania Shimano. Znajdziemy tu więc dwie 12-rzędowe kasety o zakresie przełożeń 10-45T lub 10-51T. Mocowane oczywiście na nowym bębenku Micro Spline. Do wyboru są dwie korby - 1X lub wariant dwurzędowy. W zależności od preferowanej dyscypliny i stylu jazdy dostępne są dwie wersje hamulców - warianty dwu- i czterotłoczkowe. Oczywiście zupełnie nowe przerzutki i dopracowane ergonomicznie manetki. Nowe są także tarcze hamulcowe ICE Technologies Freeza, chłodzone radiatorem oraz zestawy kół do XC i Enduro. Nawiązując do słów inżynierów Shimano - wszystko zostało dopasowane do potrzeb nowoczesnych rowerzystów MTB. 

Mechanizm Korbowy

Jednorzędowa wersja korby Deore XT została skonstruowana w znanej z poprzednich generacji technologii Hollowtech II, co w skrócie oznacza, że została wykuta z aluminium, jej ramiona są puste w środku, a oś zintegrowana jest z prawym ramieniem. Całość zapewne tak sztywne jak zawsze, czyli na poziomie, który zadowoli każdego. Zębatka w dbałości o dobre trzymanie łańcucha posiada naprzemiennie wąskie i szerokie ząbki. Shimano nazywa swoją technologię obróbki i wykończenia ząbków Dynamic Chain Engagement+ i zapewnia, że oprócz pewnego prowadzenia łańcucha, ich tarcza gwarantuje też płynną i cichą pracę napędu. Blat mocowany jest bezpośrednio do ramienia korby, co jest dużą zmianą względem poprzedniej generacji. Montaż odbywa się w prosty i szybki sposób, przy użyciu jednej centralnie umieszczonej nakrętki - dokładnie jak w XTR. Dostępne są zębatki 28, 30, 32, 34 lub 36 zębów. Względem XTR-a brak blatu 38T, natomiast mamy wspomniany powyżej 36T. To wyraźnie pokazuje przeznaczenie grupy - 36T wybierze nawet krajowa czołówka maratonów MTB, ale zawodowcy na PŚ wybierają już często właśnie 38T. Maleńka tarcza 28T spodoba się z kolei riderom nastawionym na ścieżkowe górskie eskapady. Miło, że korby Shimano 1x12 są wzajemnie kompatybilnie - wymiennie stosować można blaty serii XTR i SLX. Długość dostępnych ramion to: 165, 170, 175 lub 180 mm.

 

 

Jednoblatowe korby XT dostępne są w wersji z trzema liniami łańcucha:

  • 52 mm (FC-M8100-1) do piast o szerokości (O.L.D.) 142 lub 148 mm, ta wersja ma najwęższy Q-factor o wartości 172 mm
  • 55 mm (FC-M8120-1) do piast 148 mm, dla zapewnienia większego odstępu od tylnego trójkąta ramy i większej przestrzeni na oponę (Q-factor 178 mm)
  • 56,5 mm (FC-M8130-1) do piast 157 mm (Q-factor 181 mm) 

Masa wynosi: FC-M8100-1 – 620 g, FC-M8120-1 – 628 g, FC-M8130-1 – 636 g (podane wartości dotyczą mechanizmów z tarczą 32T, ramionami 175 mm, bez suportów).

 

 

 
 

 

Wersja korby XT 2x12 została wykonana identycznie jak w przypadku 1X, czyli w technologii Hollowtech II. Występuje w wariancie zębatek 36-26T, co w połączeniu z kasetą 10-45T zapewnia niesamowicie szeroki zakres przełożeń przy jednoczesnym zachowaniu ciasnego zestopniowania trybu. Dostępne są dwie opcje dwurzędowych korb:

  • FC-M8100-2 o linii łańcucha 48,8 mm, z Q-factor 172 mm, która przeznaczona jest do współpracy z piastami o szerokości O.L.D. 142 mm. 
  • FC-M8120-B2 o linii łańcucha 51.8mm, z Q-factor 178 mm, którą łączyć można z piastami O.L.D. 148 mm. 

Masa korb wynosi 654 g (FC-M8100-2, 36-26T, 175 mm, bez misek suportu) oraz 672 g (FC-M8120-B2, 36-26T, 175 mm, bez misek suportu).

Nowa grupa XT nie posiada dedykowanych łożysk suportu, można korzystać z dostępnych obecnie suportów Shimano.

 

Kaseta

Największymi nowościami jest oczywiście fakt, że kaseta posiada 12 zębatek i mocuje się ją na bębenek Micro Spline. Shimano przygotowało dwie wersje: ciasno zestopniowaną, dedykowaną do korb 2x oraz ścigania na najwyższym poziomie 10-45T oraz oferującą maksymalną rozpiętość 10-51T. Koronki mają rampy wyfrezowane po obu stronach, zgodnie z technologią Hyperglide+, co ma zapewniać cichą pracę oraz wspomaganie zmian biegów w obu kierunkach. Masa nie rozczarowuje i nie jest wysoka jak na monstrualną rozpiętość.10-51T - kaseta waży 470 g, a wersja 10-45T osiąga masę 461 g. Takie wartości uzyskano dzięki konstrukcji, która na aluminiowym pająku posiada dziesięć stalowych koronek oraz dwie największe wykonane z aluminium. Shimano deklaruje również wysoką odporność na zużycie.

 

 
 

 Łańcuch

12-rzędowy łańcuch XT to całkowicie nowa konstrukcja ze zmienioną wewnętrzną płytką łańcucha, która w modelu CN-M8100 jest chromowana i zapewnia lepszą pracę na koronkach korby oraz zębatkach napędu, a dodatkowo ogranicza zużycie poprzez zwiększenie wytrzymałości materiału. Jak zdążyliśmy się już przyzwyczaić w wariantach 11-biegowych, także i w nowym XT łańcuch jest spinany spinką. Waży 252 g (113 ogniw + spinka Quick Link).

Przerzutki

Dostępne są dwie tylne przerzutki. Do napędu 1x12 przeznaczony jest model RD-M8100-SGS, natomiast do 2x12 - RD-M8120-SGS. Obie zapewniają szybką i precyzyjną zmianę przełożeń na całej rozpiętości kasety. To istotne, bo jeśli rzeczywiście łańcuch wdrapuje się na 51T tak sprawnie, jak skacze między np. 13 a 15T, to można mówić o przełomie. Nowa przerzutka została skonstruowana w technologii Shadow RD+, która zapewnia zoptymalizowany kąt prowadzenia łańcucha oraz jego stabilizację dzięki wbudowanemu sprzęgłu. Nowa zmieniarka ma też wbudowane odbojniki i kółeczka o 13 zębach, wyciszające niepożądane dźwięki. Waga wskazuje 284 gramy dla RD-M8100-SGS oraz 290 g dla RD-M8120-SGS. 

Przednia przerzutka występuje w 3 wariantach mocowania: D-type, E-type i M-type. Masa to odpowiednio: FD-M8100-D – 135 g, FD-M8100-E – 106 g i FD-M8100-M – 114 g. Wszystkie modele są uniwersalne w kwestii linii łańcucha i zapewniają poprawną pracę niezależnie czy wynosi ona 48,8 czy 51,8 mm.

 

 
 

Manetki

Manetki XT zapewniają możliwość ergonomicznego dopasowania do potrzeb użytkownika. Obejma ISPEC-EV pozwala zamocować manetki do dźwigni hamulca, a jej położenie można regulować na boki oraz obrotowo (w zakresie 20 stopni) względem kierownicy. Tryb pracy to znany już system, gdzie duży cyngiel obsługuje się kciukiem, natomiast mała dźwignia może być wciskana z dwóch stron, palcem wskazującym lub kciukiem (two-way release), dla wygody i poprawy czucia dźwignie zostały pokryte gumową osłoną. 

 

 
 
 

 

Prawa manetka (SL-M8100-IR) posiada funkcję multi-release, pozwalającą zrzucać o kilka przełożeń za jednym wciśnięciem. Do napędu 2x12 dostępna jest opcjonalna manetka MONO (SL-M8100-IL), w której do wrzucania i zrzucania pomiędzy blatami używa się tylko jednej dźwigni. Manetki Deore XT M8100 są dostępne również w wersji mocowania na obejmę (klasycznie), osobno i niezależnie od klamek hamulcowych. Masa poszczególnych manetek to: SL-M8100-IR: 120 g, SL-M8100-IL: 73 g, SL-M8100-R: 117 g, SL-M8100-L: 78 g. W porównaniu do grupy XTR, w nowym XT brak manetki do sterowania regulowaną sztycą (dropperem).

 
 

Hamulce

Zaciski XT występują w dwóch wersjach. Do XC dedykowana jest opcja dwutłoczkowa, która konstrukcyjnie nie różni się od XT M8000 i korzysta naturalnie z tych samych okładzin. Do Enduro i Trailu przeznaczona jest natomiast wersja czterotłoczkowa, która odziedziczyła konstrukcję z XTR M9100 i dzieli te same klocki. Wybierać można więc pomiędzy chłodzonym radiatorem wariantem żywicznym lub metaliczne oraz opcjonalnie opcjami bez radiatora. Nowe dźwignie wyposażono w system Servo Wave, skracający jałowy skok i zwiększający siłę hamowania. Nowa konstrukcja korpusów klamek opiera się o kierownicę w dwóch miejscach, co wpływa na zwiększenie sztywności mocowania. Tak jak w poprzedniej generacji, nowe klamki XT posiadają pokrętło odsunięcia od kierownicy i śrubę regulującą jałowy skok. Zestaw do XC (BR-M8100-BL-M8100) na jedno koło (tarcza 160 mm) waży 392g, w wersji Enduro to 410 g.

 
 

Tarcze hamulcowe

Nowe, przeprojektowane tarcze wykonano w technologii ICE Freeza, która ma zapewnić maksymalne rozproszenie ciepła i pozytywnie wpływać na brak spadku mocy hamulców oraz większą żywotnością klocków. Tarcze wykonane są warstwowo: stalowa powierzchnia hamująca została położna na aluminiowy rdzeń, który wychodzi na zewnątrz w postaci charakterystycznego falistego radiatora. Dostępne rozmiary to 140 mm (88 g), 160 mm (109 g), 180 mm (132 g) i 203 mm (164 g). 

 

Koła

Shimano przygotowało dwie wersje kół XT – XC oraz Enduro/Trail. Obie wersje występują w dwóch opcjach – 27,5 oraz 29 cali. Koła do XC mają aktualną z nowoczesnymi trendami szeroką obręcz, którą wg rekomendacji producenta można wyposażyć w opony aż do szerokości 2.35 cala. Felga jest oczywiście tubeless ready, a jej wewnętrzna szerokość wynosi 24 mm. Na zaplot składa się 28 podwójnie cieniowanych szprych typu straight-pull, który gwarantuje pożądane w wyścigowej jeździe połączenie lekkości i sztywności. Masa wynosi 1764 g dla wersji 650B (WH-M8100-27.5) i 1840 g w wiodącym obecnie rozmiarze 29” (WH-M8100-29). 

Wariant Enduro to także bezdętkowa felga, jednak szerokość wewnętrzna wynosi aż 30 mm, co pozwala na zastosowanie opon o szerokości nawet 2,6 cala. Tu także znajdziemy 28 szprych, ale o klasycznym zagięciu J-bend. XT w wersji do jazdy ścieżkowej zachowują niską masę przy zachowaniu wytrzymałości niezbędnej do mocnej jazdy w trudnym terenie. Wersja na 27,5” (WH-M8120-27.5) waży 1846 g, natomiast wariant pod duże koło (WH-M8120-29) 1932 g. Zarówno wersja XC, jak i Enduro wyposażona jest w sztywne osie (15 mm przód, 12 mm tył) oraz tylną piastę o szerokości O.L.D. 148 mm z bębenkiem Micro Spline. 

 
 

Dostępne są również same piasty, przednie o szerokościach 100 i 110 mm oraz tylne o szerokościach 142, 148 i 157 mm. Masa piast: HB-M8110 – 142 g, HB-M8110-B – 147 g, HB-M8110-BS – 158 g, FH-M8110 – 305 g, FH-M8110-B – 307 g, FH-M8110-BS – 306 g, FH-M8130-B – 310 g.

 
 

Masa komponentów XT M8100 w porównaniu z XTR M9100

  • Przerzutka RD-M8100-SGS: 287 g, o 47 g więcej niż w XTR
  • Korba FC-M8130-1 (32T, 175mm): 636 g, o 102 g więcej niż w XTR
  • Wkład Suportu BB-MT800: 82 g, o 9 g więcej niż w XTR
  • Manetka SL-M8100-IR: 120 g, o 8 g więcej niż w XTR
  • Kaseta CS-M8100-12,10-51T: 470 g, o 103 g więcej niż w XTR
  • Łańcuch CN-M8100: 252 g, o 10 g więcej niż w XTR
  • W sumie: 1847 g, o 279 g więcej niż w XTR
 

 

 

 

SLX M7100 – podstawowe informacje

Nowa generacja SLX M7100, podobnie jak XT, to napędy 1x12 lub 2x12. Zawiera przełomowe rozwiązania Shimano, czyli 12-rzędowe kasety o zakresie przełożeń 10-45T lub 10-51T, mocowane na bębenku Micro Spline. Hamulce występują w opcjach z dwu- oraz czterotłoczkowymi zaciskami. W dziedzinie ergonomii nie będziemy rozczarowani, bo manetki SLX dzięki obejmom ISPEC-EV, pozwalają na precyzyjną regulację ich położenia. Przerzutki przednie i tylne nawiązują konstrukcyjnie do grup wyższych i mają zapewniać szybką oraz precyzyjną pracę w pełnym zakresie przełożeń. Patrząc na masę poszczególnych komponentów, widać, że wagowe różnice powstają między grupami głównie za sprawą kasety. SLX ma też mniej opcji niektórych komponentów. Jednak jako grupa, zapowiada się na dobry i uniwersalny zestaw dla każdego rowerzysty, który wprawdzie będzie minimalnie ustępować bardziej zaawansowanym grupom, ale wciąż zapewnia dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych.

Mechanizm Korbowy

Ramiona korb SLX wykonano w technologii Hollowtech II, są puste w środku, a oś zintegrowana jest z prawym ramieniem. Minimalna różnica w masie między XT, a SLX zdradza, że główne różnice w ,,12 rzędowych mechanizmach korbowych” kryją się w zębatkach. W wariancie 1X zęby są na przemian wąskie i szerokie (Dynamic Chain Engagement+) i mają profil, który zapewnia pewne trzymanie łańcucha przy jednoczesnej płynnej i cichej pracy napędu. Tarcza mocowana jest bezpośrednio do ramienia i występuje w rozmiarach 30, 32, lub 34 zęby. Wymiennie stosować można zębatki z serii XTR i XT. Dostępne są 3 długości ramion: 165, 170 i 175 mm.  

Korby SLX dostępne są w wersji z trzema liniami łańcucha:

  • 52 mm (FC-M7100-1) do piast o szerokości (O.L.D.) 142 lub 148 mm (Q-factor 172 mm)
  • 55 mm (FC-M7120-1) do piast 148 mm, dla zapewnienia większego odstępu od tylnego trójkąta ramy i większej przestrzeni na oponę (Q-factor 178 mm)
  • 56,5 mm (FC-M7130-1) do piast 157 mm (Q-factor 181 mm) 

Masa dla mechanizmu z tarczą 32T, ramionami 175 mm, bez misek suportu wynosi odpowiednio: FC-M7100-1 – 631 g, FC-M7120-1 – 638 g, FC-M7130-1 – 656 g.

Dwublatowa korba występuje z zębatkami 36-26T. Dostępne są dwie dwurzędowe korby, identycznie jak w grupie XT. Opcja FC-M7100-2 z linią łańcucha 48,8 mm i Q-factor 172 mm przeznaczona jest do współpracy z piastą o szerokości O.L.D. 142 mm. FC-M7120-B2 z linią łańcucha 51.8mm i Q-factor 178 mm łączyć można z kolei z piastą o O.L.D. 148 mm. 

Masa wynosi 682 g dla wersji FC-M7120-B2 i 674 g dla wersji FC-M7100-2. Mechanizmy korbowe SLX korzystają z dotychczasowych suportów Shimano dostępnych na rynku.

 
 

Kaseta

12-rzędowe kasety SLX wymagają bębenka Micro Spline i występują w ciasno zestopniowanej opcji 10-45T oraz wersji o dużej rozpiętości, czyli 10-51T. Analogicznie jak w grupie XT, koronki kaset mają rampy wyfrezowane po obu stronach, zgodnie z technologią Hyperglide+, co zapewnia cichą pracę i wspomaganie łańcucha podczas zmian trybów. W odróżnieniu od XT, tylko jedna zębatka wykonana jest z aluminium (największa), a 11 wykonano ze stali. Kaseta ma – podobnie jak w wyższej grupie – aluminiowy pająk. Wersja 10-51T waży 534 g, a wariant 10-45T – 513 g.

 
 

Łańcuch

Nowy 12-rzędowy łańcuch SLX to zupełnie nowa konstrukcja. Wyróżniają ją zmienione wewnętrzne ogniwa, które mają jeszcze lepiej współpracować z zębatkami korb i koronkami kasety. Dodatkowo, wewnętrzne płytki łańcucha CN-M7100 pokryto specjalną powłoką SIL-TEC, zwiększającą trwałość i jakość zmiany przełożeń. Masa wynosi 252 g (113 ogniw + spinka Quick Link).

Przerzutki

Tylne przerzutki to dwa warianty. Do jazdy na systemie 1x12 należy wybrać model RD-M7100-SGS, natomiast do 2x12 – RD-M7120-SGS. Przerzutki skonstruowano w technologii Shadow RD+, która zapewnia zoptymalizowany kąt prowadzenia łańcucha i ma sprzęgło stabilizatora dla łagodzenia drgań łańcucha powstających podczas jazdy po wertepach. Wbudowane odbojniki i kółeczka o 13 zębach wyciszają niepożądane dźwięki. Shimano zapewnia, że szybkość oraz precyzja przerzucania uległa poprawie. Masa to 316 g dla wariantu RD-M7100-SGS i 322 g w przypadku modelu RD-M7120-SGS.

Przednia przerzutka SLX pasuje do linii łańcucha 48,8 i 51,8 mm. Występuje w trzech wersjach mocowania: D-type, E-type i M-type. Masa wynosi odpowiednio: FD-M7100-D – 135 g, FD-M7100-E – 166 g i FD-M7100-M –114 g.

 
 

Manetki

Manetki SLX można mocować bezpośrednio do dźwigni hamulca, a obejma ISPEC-EV sprawia, że ustawienie manetki można regulować na boki oraz obrotowo względem kierownicy. Dla użytkowników opcji 2x12 dostępna jest też opcja lewej manetki MONO (SL-M7100-IL), która pozwala na redukcję i zrzucanie na twardsze za pomocą jednej dźwigni. Manetki M7100 dostępne są też w standardowej wersji mocowanej do kierownicy przy pomocy obejmy. Masa manetek: SL-M7100-IR – 121 g, SL-M7100-IL – 73 g. W odróżnieniu od grupy XT, w SLX’ie brak funkcji multi release w prawej manetce. Nie zastosowano też gumowego wykończenia dźwigni. Nie przewidziano też osobnej manetki do dropperów, która dostępna jest jedynie w topowej grupie XTR.

 
 

 

 

 

Hamulce

Zaciski SLX występują w dwóch wersjach. Wariant do XC to wersja dwutłoczkowa, która ma taką samą konstrukcję jak poprzednia wersja SLX M7000. Kompatybilna jest więc z tymi samymi okładzinami co w poprzedniej generacji. Do Enduro i Trailu przygotowano czterotłoczkowy zacisk, który zaprojektowano w oparciu o rozwiązania z XTR M9100. Pasują do nich te same klocki co do XTR i XT w wersjach Trail. Dźwignie hamulcowe, na wzór rozwiązań z grup wyższych mają konstrukcję, która opiera się o kierownicę w dwóch miejscach, co podnosi sztywność ich mocowania. Klamki wyposażone są w system Servo Wave, skracający jałowy skok i zwiększający siłę hamowania oraz przydatną regulację odsunięcia dźwigni od kierownicy. W odróżnieniu od XT, nie znajdziemy tu jednak regulacji Free Stroke na dźwigniach. Masa zestawu do XC na jedno koło wynosi (160 mm) 425 g, a w wersji Enduro 444 g.

 

 
 

Tarcze hamulcowe

Tarcze z poziomu SLX (SM-RT70) wykonano w technologii ICE, tak by zapewnić optymalne rozproszenie ciepła, standardowo wykonane są warstwowo, gdzie aluminiowy rdzeń okrywa stalowa powierzchnia hamująca. Status bardziej budżetowego komponentu zdradza tu brak radiatorów Freeza, które są w nowych tarczach XT. Dostępne rozmiary to 140 mm (121 g), 160 mm (133 g), 180 mm (159 g) oraz 203 mm (193 g).

Piasty

W kwestii komponentów do budowy kół, w SLX jest podobnie jak w grupie XTR. Dostępne są same piasty. Jedynie XT ma w ofercie gotowe koła. Przednie piasty SLX występują w szerokościach 100 i 110 mm, oczywiście pod sztywną oś 15 mm, natomiast tylne w szerokościach 142, 148 i 157 mm, pod oś sztywną 12 mm. Wyposażone są oczywiście w bębenek Micro Spline. Waga piast wynosi odpowiednio: przód pod 100 mm (HB-M7110) 142 g, przód pod Boost (HB-M7110-B) 147 g, tył pod 142 mm (FH-M7110) 350 g, tył pod Boost (FH-M7110-B) 354 g oraz tył pod 157 mm (FH-M7130-B) 359 g.

 

 
 

Masa komponentów SLX M7100 w porównaniu z XT M8100

  • Przerzutka RD-M7100-SGS: 316 g, o 29 g więcej niż XT
  • Korba FC-M7130-1 (32T, 175 mm): 647 g, o 11 g więcej niż XT
  • Wkład Suportu BB-MT800: 82 g (ten sam model)
  • Manetka SL-M7100-IR: 117 g, o 3 g mniej niż w XT
  • Kaseta CS-M7100-12, 10-51T: 534 g, o 64 g więcej niż XT
  • Łańcuch CN-M7100 252 g, identyczna masa
  • W sumie: 1948 g, o 101 g więcej niż XT

Nowe grupy Shimano Deore XT i SLX znajdą się w rowerach wielu producentów już wkrótce. Wybrane sklepy rowerowe będą prowadzić sprzedaż komponentów od 14 czerwca bieżącego roku. 

 

Może Cię zainteresować:

 

 

Strona producenta: mtb.shimano.com

Facebook: Shimano MTB