Materiał zawiera treści reklamowe

Kaski rowerowe - autorskie systemy ochrony

Poznaj systemy ochrony występujące w kaskach rowerowych dostępnych na rynku.

Drukuj
Bontrager Rally WaveCel Tomasz Makula

Każdy kask rowerowy ma za zadanie chronić naszą głowę. Jednak poza standardową skorupą z pianki EPS, która absorbuje siłę uderzenia, na rynku występuje sporo dodatkowych patentów poprawiających ochronę. Zebraliśmy je w jednym artykule.

Kask rowerowy to nieodłączny element wyposażenia każdego rowerzysty. Jego obecność na głowie poprawia nasze bezpieczeństwo podczas wypadku. Dobry kask absorbuje siłę uderzenia, tym samym znacznie minimalizuje potencjalne uszkodzenia głowy i ogranicza ryzyko poważnych urazów. W wielu sytuacjach ratuje rowerzystom życie, bądź pozwala nam uniknąć kalectwa! Przy okazji, co bardzo ważne, poprawia wentylację. To dotyczy kasków sportowych wysokiej klasy, które - uwaga - zapewniają lepsze chłodzenie, niż gdybyśmy jechali bez kasku. Warto jeszcze dodać, że nowoczesne kaski rowerowe są bardzo komfortowe, a przy okazji świetnie wyglądają i są elementem stylowego ubioru kolarza, czy rowerzysty. Na koniec - zanim przejdziemy do konstrukcji kasków - jedna uwaga.

 

Niezależnie od posiadanego modelu i systemów ochrony w nim zawartych, ponad wszystkim są dwie kwestie. Po pierwsze rozmiar kasku musi być dopasowany do obwodu naszej głowy. Po drugie musi być on prawidłowo założony, regulacja obwodu odpowiednio ustawiona, a pasek podbródkowy ściśle zapięty pod brodą. Bez spełnienia tych warunków kask może nam ,,zrzucić” z głowy podczas wypadku i nawet najlepsze patenty nic nam nie pomogą. 

 

 

EPS i In-Mold

Każdy nowoczesny, dobry kask rowerowy jest wykonany z pianki EPS (wysokiej jakości polistyrenu) w technologii in-mold (czasem zwane in-mould). Ten proces produkcyjny polega na trwałym połączeniu zewnętrznej (twardej) skorupy kasku z tą charakterystyczną styropianową pianką, która zapewnia nam ochronę, ponieważ zgniata się w trakcie uderzenia. In-mold jest technologią, w której pianka EPS jest wtryskiwana bezpośrednio do skorupy zewnętrznej. To gwarantuje wytrzymalszą strukturę, która jest gotowa lepiej przyjąć siłę uderzenia, a jednocześnie pozwala zachować niską masę kasku, która jest kluczowa dla naszej wygody podczas jazdy. Na koniec warto dodać, że na rynku niestety możemy paść ofiarą oszustów, którzy sprzedają kaski będące podróbkami renomowanych marek. Warto dokładnie przyglądać się kupowanym towarom i pamiętać, że modele oryginalne od renomowanych producentów mają atesty i certyfikaty bezpieczeństwa, które są gwarancją, że kask posiada wymagany poziom ochrony. 

 
 

 

System MIPS

Najbardziej popularnym systemem zwiększającym ochronę jest MIPS. To dodatkowa wkładka wewnątrz kasku, która zachowuje ruchomość względem skorupy zewnętrznej. W trakcie wypadku wkładka - dzięki temu, że może poruszać się delikatnie względem skorupy kasku - absorbuje część siły uderzenia i dzięki temu stanowi dodatkową ochronę naszej głowy i mózgu. Patent MIPS ma szczególnie korzystny wpływ na ochronę podczas uderzeń rotacyjnych, czyli tak naprawdę w przypadku większości upadków na rowerze. Prawa do systemu MIPS wykupiła zdecydowana większość producentów kasków, nie zdziwcie się więc, że spotkacie go w bardzo wielu modelach. Ceną podwyższonego bezpieczeństwa jest nieco wyższa masa i minimalnie gorsza wentylacja, jednak różnice nie są duże. Naszym zdaniem warto sięgać po modele z MIPS’em, ale dla konserwatystów często producenci mają w ofercie dwa identyczne modele - jeden z MIPS i drugi taki sam, ale pozbawiony dodatkowej wkładki. 

 
 

 

System KinetiCore (Lazer)

Patent KinetiCore to system, którego idea jest podobna do MIPS’a - ma lepiej pochłaniać energię uderzeń rotacyjnych. Główną różnicą jest to, że KinetiCore jest zintegrowany ze skorupą kasku, czyli wykonany z pianki EPS, a nie dołożony do skorupy (tak jak MIPS). Technologia została opracowana przez firmę Lazer, która sama korzystała i korzysta nadal z patentu MIPS. KinetiCore to kontrolowane strefy zgniotu, które są zbudowane z bloków pianki EPS wbudowanych w kask. Wyglądają one jak małe słupki wystające ze skorupy i zostały zaprojektowane tak, aby podczas wypadku się wyginały, zgniatały i łamały. Ich działanie poprawia bezpieczeństwo zarówno w przypadku uderzenia bezpośredniego, jak i obrotowego, przekierowując energię z dala od mózgu. Ponieważ KinetiCore jest wbudowany i w pełni zintegrowany z rdzeniem kasku to automatycznie zapewnia niższą masę i lepszą wentylację, aniżeli w przypadku zastosowania MIPS’a. 

 

 

System Koroyd

Koroyd to dodatkowa skorupa (wkładka) dołożona do skorupy głównej kasku. System jest zbudowany z dużej ilości małych rurek, które są dodatkową strefą zgniotu podczas upadku. Koroyd zgniata się i skręca podczas uderzenia, dzięki czemu w kontrolowany sposób przejmuje część energii na siebie. Działa wspomagająco zarówno przy uderzeniach bezpośrednich, jak i rotacyjnych. Dużą zaletą systemu jest to, że ścianki rurek są cienkie, a ich ilość bardzo duża, dzięki czemu - zdaniem producenta - wentylacja jest praktycznie niezaburzona. Przy okazji system jest też lekki. Możemy się więc cieszyć lepszą ochroną i dobrym chłodzeniem głowy podczas intensywnego wysiłku, przy niewielkich stratach na lekkości kasku.

 
 

 

System WaveCel (Bontrager) 

WaveCel działa na podobnej zasadzie, co system Koroyd. Jest to wkładka dodana do skorupy głównej kasku, która została wykonana z tworzywa o falistym kształcie. Ma ściśle zaplanowane możliwości uginania się i zgniatania, aby wziąć na swoje barki energię uderzenia. Struktura komórek WaveCel ma działać trójfazowo. Po pierwsze podczas upadku konstrukcja WaveCel przesuwa się na boki, aby rozproszyć siły tarcia działające w pierwszym kontakcie podczas uderzenia. Czyli mamy coś, co działa mniej więcej jak MIPS i absorbuje siły rotacyjne. Następnie, w drugiej fazie, następuje zgniatanie struktury WaveCel, czyli zostaje pochłonięta siła uderzenia. W trzeciej fazie, kiedy struktura WaveCel jest już maksymalnie ściśnięta, nadal zachowuje swoją elastyczność i (gdy już nie może się zgniatać dalej) następuje przesunięcie całej struktury. Ten patent działa - podobnie jak wszystkie wymienione wyżej - jako struktura wspomagająca podstawową skorupę z EPS. 

Zobacz również:

 

Leatt 360° Turbine Helmet Technology

Kolejnym systemem, który działa podobnie jak MIPS i wszystkie inne prezentowane w tym artykule, jest Turbine w kaskach firmy Leatt. Opiera się on na krążkach wykonanych z materiału Armourgel, który twardnieje pod wpływem uderzenia. Są one rozmieszczone równomiernie w kilku miejscach w kasku. Podczas uderzenia odkształcają się i zginają, aby zmniejszyć energię uderzeń rotacyjnych. Dokładne działanie polega na ugięciu się zewnętrznego pierścienia ,,Turbiny” aż do momentu, gdy pierścień zgniecie się i dojdzie do jej środka. Wtedy całość twardnieje zgodnie z założeniem materiału Armourgel. Leatt podaje, że patent redukuje o 30% siłę uderzenia i zmniejsza o 40% tarcie podczas uderzeń rotacyjnych.

 

Poduszki powietrzne 

Na rynku firmy nieustannie walczą o klientów i prześcigają się w prezentowaniu coraz to nowszych i ciekawszych patentów. Jednym z nich są poduszki powietrzne, które wybuchają (otwierają się) podczas upadku. Już niemal 10 lat temu taki patent pokazała firma Hovding, a niedawno informację o pracach nad podobnym produktem zaprezentował POC