Materiał zawiera treści reklamowe

Jaki kask MTB full face wybrać?

Dowiedz się więcej na temat kasków rowerowych typu Full Face - na co zwrócić uwagę podczas wyboru?

Drukuj
Uvex Revolt MIPS Michał Kuczyński

Do agresywnego i grawitacyjnego MTB jedynym słusznym wyborem są kaski chroniące całą głowę, czyli modele Full Face. Poznacie je po charakterystycznej ,,szczęce” osłaniającej żuchwę. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze kasku tego typu.

Ochrona głowy to podstawa podczas jazdy na rowerze - każdym i zawsze! Kask jest obowiązkowym wyposażeniem rowerzysty, który szanuje swoje bezpieczeństwo. Są jednak dyscypliny i style jazdy, które wymagają szczególnie dobrej ochrony, ponieważ ryzyko upadku jest w nich podniesione. Mowa oczywiście o najbardziej ekstremalnych, grawitacyjnych odmianach kolarstwa. Wysoki poziom trudności tras, duże skoki, skomplikowanie trików, czy duża prędkość oraz nauka nowych rzeczy to okoliczności, które w zwielokrotnionym stopniu sprzyjają ewentualnym upadkom. Aby zapewnić sobie bezpieczeństwo należy zadbać o mocny kask, który skutecznie ochroni nas w takich sytuacjach. Mówimy tu głównie o jeździe w stylu enduro, freeride, DH oraz w bikeparkach. Oczywiście dobra ochrona przyda się również na pumptrack’ach oraz dirt’cie czy nawet street’cie, szczególnie jeśli próbujemy nowych trików oraz… zniesiemy minusy kasków full face. Zakładamy jednak, że szanujecie siebie, swoje zdrowie i życie, a co za tym idzie nie musimy Was przekonywać, że do w/w dyscyplin taki kask to must have, a w naszym artykule podpowiemy jedynie, czym różnią się poszczególne modele oraz na co zwrócić uwagę podczas wyboru.

Co to jest full face?  

Typowy full face to najbardziej rozbudowany i najlepiej chroniący rodzaj kasku rowerowego na rynku. Rozpoznacie go po masywnej konstrukcji, która skutecznie ,,otula” i chroni całą głowę, charakterystycznym daszku oraz gardzie na szczękę. Rowerowy Full Face na pierwszy rzut oka jest bardzo podobny do kasków motocrossowych, choć faktycznie jest lżejszy i lepiej wentylowany - po prostu dostosowany do rowerowych obciążeń i prędkości. Zadaniem każdego kasku typu Full Face jest przede wszystkim dobra ochrona głowy oraz stabilność podczas jazdy, aby nie dekoncentrować ridera. W zależności od ceny modele różnią się natomiast kwestiami takimi jak: komfort noszenia, poziom wentylacji, czy choćby masa. Choć tu warto pamiętać, że nawet lekki Full Face jest zwyczajnie ciężki - ochrona przy wypadkach i wytrzymałość na małe uderzenia po prostu swoje waży… taka jest cena bezpieczeństwa. 

3 rodzaje kasków Full Face

Na rynku możemy wyróżnić trzy typy Full Face’ów. Pierwszym z nich jest klasyczny Full Face do DH, Freeride’u i jazdy w Bike Parkach. Te kaski są dość ciężkie i mają ograniczoną wentylację, jednak nie ma to większego znaczenia, gdy korzysta się z wyciągu. Mimo to w ciepłe dni głowa może się w nich gotować. Tutaj na pierwszym miejscu postawiono na dobrą ochronę, a przy okazji takie kaski są dość odporne na małe uderzenia (lekkie upadki) czy obtarcia, również na uszkodzenia, gdy zahaczymy głową o jakąś gałąź. Przy okazji są też stosunkowo tanie, ponieważ ich konstrukcja nie jest skomplikowana. 

 

 

 

 

Drugim typem jest Full Face Enduro - to dość młoda rynkowa kategoria kasków, która powstała na fali rosnącej popularności jazdy w stylu enduro. Te Full Face’y są wyraźnie odchudzone i znacznie lepiej wentylowane, a przy okazji zachowują wysoki poziom ochrony - spełniają bowiem te same normy bezpieczeństwa. Poznacie je po dużej liczbie otworów wentylacyjnych, które od razu przywodzą na myśl dobrą cyrkulację powietrza oraz mniej gramów na wadze. Te modele oczywiście również mają ochraniacz szczęki, co jest nieodzownym elementem każdego Full Face’a. Zaawansowanie oczywiście kosztuje i za taki model zwykle przyjdzie nam zapłacić nieco więcej.

 

Trzecim typem kasków pełnych jest Full Face z odpinaną szczęką. To ciekawa propozycja do enduro, bowiem jeden kask może mieć gardę, a jednocześnie można cieszyć się lżejszym kaskiem bez niej. Modele występujące na rynku różnią się masywnością (jedne są duże i mocne, a inne mają bardziej delikatną konstrukcję) oraz łatwością demontowania szczęki. W jednych robi się to błyskawicznie, w innych wymagane jest jakieś narzędzie. Jakby na to nie patrzeć, taki model ma sporo zalet. Na łatwe trasy można całkowicie zrezygnować z gardy, a na dni z wyciągiem jeździć ciągle z nią. Z kolei podczas wypadów enduro w trakcie jazdy możemy decydować, czy i kiedy zakładamy szczękę. Warto natomiast pamiętać, że - gdy szczęka jest doczepiana - najczęściej taki kask jest mniej sztywny, a sama szczęka mniej mocna, bo jednak jest połączona, a nie pozostaje integralną częścią skorupy. To może mieć znaczenie przy ekstremalnie mocnych upadkach. 

3 typy Full Face'ów:

  • Klasyczny Full Face DH / Freeride - świetna ochrona, słaba wentylacja, wysoka masa, dobra cena
  • Lekki Full Face Enduro - świetna ochrona, lżejszy, lepiej wentylowany, bardziej komfortowy, droższy
  • Full Face z odpinaną szczęką - dobra ochrona, duża uniwersalność, zwykle cięższy, niż lekkie modele, mniej pancerny oraz droższy, niż klasyczny Full Face

 

Rozmiar 

Podczas wyboru kasku powinniśmy zwrócić uwagę przede wszystkim na dopasowanie do obwodu naszej głowy. Kask nie może być za ciasny, ponieważ będzie to niekomfortowe, a jednocześnie nie może być zbyt duży, bo to zwyczajnie niebezpieczne, a do tego również niewygodne, gdy chełm lata nam luźno po głowie. Powinien być po prostu dopasowany do naszej czaszki. Warto zwrócić uwagę, że niektóre modele mają regulowany obwód, a inne nie. Podczas zakupu najlepiej przymierzyć i stwierdzić czy pasuje nam na obwód, ale też szerokość i głębokość. W kasku musimy czuć się dobrze, bezpiecznie, jego skorupa musi stabilnie spoczywać na naszej głowie. 

 

 

 

 

Wentylacja

Jeżeli zamierzamy pokonywać podjazdy na rowerze, czyli nie będziemy korzystali z wyciągów, warto sięgać po modele z dobrą wentylacją. Kaski pełne, z minimalną ilością otworów pozostawić jedynie do DH oraz jazdy w Bike Parkach. Zasada jest dość prosta - zwykle im więcej otworów w skorupie, tym lepsza wentylacja

 

Komfort

Nie mniej istotna jest wygoda, czyli to jak się czujemy w kasku, czy nic nas nie uciska, nie uwiera itd. Zwykle im droższy i bardziej zaawansowany jest dany kask, tym bardziej komfortowe będzie jego wyściełanie. Do tego masa będzie niższa, co również wpływa na to, jak kask leży nam na głowie. Podczas zakupu warto dokonać przymiarki i zobaczyć, czy kask oraz zapięcie pod brodą są dla nas komfortowe, bo jednak anatomiczna budowa każdego ridera jest inna, a dodatkowo wygoda (czułość na detale) pozostaje kwestią mocno indywidualną. 

 

 

 

 

Co jeszcze?

W każdym Full Face’ie znajdziemy też daszek, który prawie zawsze jest regulowany. Upewnijmy się, że jego pozycje (położenie) nam odpowiadają i pozwalają na dobre widzenie trasy. Standardem jest też mocowanie do gogli i szerzej mówiąc - kompatybilność z nimi. Jeśli używamy pełnej zbroi, upewnijmy się też, że dany kask jest kompatybilny ze stabilizatorem karku. Poza tym niektóre modele mają różne dodatkowe patenty - często możemy znaleźć choćby mocowanie kamery akcji.

Polecany przez redakcję

Tym razem wybraliśmy jeden produkt, który chcemy polecić Waszej szczególnej uwadze. Co zwróciło naszą uwagę?

 

100% Aircraft 2

Niewiele osób ma świadomość, że amerykańska marka 100% wywodzi się ze świata motocrossu, a jej historia sięga aż 1982 roku. Dziś kojarzy się głównie ze światem kolarstwa, m.in. za sprawą ich ambasadorów z Peterem Saganem na czele. Nie zmienia to faktu, że to ekstremalny rodowód jest zakorzeniony w DNA firmy najmocniej. Dowodem jest chociażby ich fullface - model Aircraft 2, stworzony we współpracy ze zjazdowcem Samem Hillem. Amerykanie ze 100% chwalą się, że jest to ich najbardziej zaawansowany fullface w historii.

Co się za tym kryje? Wierzchnia powłoka wykonana została z carbonu, która została solidnie połączona z tworzywem uformowanym wtryskowo - to właśnie dwugęstościowy polistyren ma tutaj stanowić główną warstwę ochronną. Ciekawym patentem zwiększającym ochronę głowy jest też technologia SmartShock - to małe polimerowe "amortyzatory", coś w rodzaju elastomeru, który pochłania część energii uderzenia. Umieszczone zostały pomiędzy zewnętrzną wartstwą, a wewnętrzną wkładką, przylegającą do głowy. 

Propozycja od 100% ma w sobie też wszelkie cechy, które czynią ten kask komfortowym - ma 20 otworów wentylacyjnych i miękką wyściółkę w środku. 

 
  • Cena: od 272 do 400 Euro (zależnie od wersji kolorystycznej)
  • Waga 1045 g
Gdzie kupić? Dystrybucja: levelsportconcept.pl