Materiał zawiera treści reklamowe

Jaki rower szosowy endurance wybrać?

Dowiedz się, na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań komfortowego roweru szosowego typu endurance. Sprawdź modele na 2024 rok.

Drukuj
Trek Domane SLR 7 eTap (2023) Michał Kuczyński

Rower szosowy dla każdego. Tak w skrócie można określić kategorię rowerów endurance, które łączą w sobie szybkość, zrelaksowaną pozycję oraz duże zdolności do pochłaniania drgań z podłoża. Przyglądamy się im bliżej.

Rowery długodystansowe to maszyny o specjalnie opracowanej geometrii ramy, która oferuje użytkownikom dużą stabilność podczas jazdy. Prowadzą się w łatwy i przewidywalny sposób, bezpieczny i nie wymagający dla kolarza. Zachowują się pewnie podczas wietrznej pogody, a wysokie prędkości nie stanowią dla nich problemu. Podobnie z manewrami w trakcie jazdy, lawirowanie między dziurami, czy oderwanie rąk od kierownicy w celu posilenia się nie powodują nerwowego zachowania tych maszyn. Szosówki tego typu są może delikatnie mniej skrętne, ale z całą pewnością bardzo przyjaźnie się prowadzą i opanuje je dosłownie każdy. 

Drugą cechą charakterystyczną dla tego segmentu jest łagodna pozycja. Zazwyczaj producenci stosują tu znacznie wyższe główki ramy oraz nieco krótsze mostki. Dzięki temu pozycja nie jest aż tak obniżona i wymagająca dla naszego karku. Pozostaje kompromisem między pochyleniem, które zapewnia komfort, a jednocześnie nie otwiera zanadto sylwetki - to w końcu szosa, więc ma być szybko. 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

Kolejnym aspektem, który sprawia, że rowery endurance nadają się dla szerokiego grona odbiorców, jest ich przyjazne wyposażenie oraz większy komfort w aspekcie tłumienia drgań. Standardem są różnego rodzaju rozwiązania podnoszące wygodę. W podstawowych modelach mogą się one ograniczyć jedynie do miękkiego siodła i szerszych opon. W topowych modelach z kolei możemy liczyć nawet na specjalne rozwiązania amortyzujące. Kierunek jednak jest ten sam - dbanie o wygodę użytkownika. Ma ono swoje odbicie również w wyposażeniu - standardem są tu kompaktowe korby oraz kasety o dużej rozpiętości, a wszystko po to abyśmy mogli (nawet jeśli kondycja nas ogranicza) pokonać tym rowerem każdy podjazd, a po płaskim kręcić z dużej tarczy. Podobnie z szerokim ogumieniem, które pozwala łatwo opanować maszynę, a dodatkowo zwalnia nas z omijania każdej dziury w jezdni. Obecnie często fabrycznie montowane są nawet baloniaste 32-milimetrowe opony.

 

 

 

 

Dla kogo jest rower endurance?

Wszelkie powyższe zabiegi służą nam - amatorom jazdy. Niezależnie więc czy ktoś planuje po prostu pokonywanie długich tras, czy chce pojeździć szybko po asfaltach, ale bez utraty ogólnej wygody, warto śmiało spoglądać w kierunku tego typu rowerów. To szosówki dla każdego (poza ścigantami), a ich konstrukcja zapewnia wygodę, łatwość i bezpieczeństwo użytkowania. Oczywiście im rower droższy i bardziej zaawansowany, tym lepiej. Będzie bardziej bogato wyposażony w ułatwiające nam życie rozwiązania, a zastosowanie karbonu na szerszą skalę obniży w nim masę i znacząco podniesie nasz komfort. 

Szybkość po płaskim

Decydując się na rower endurance musimy być świadomi, że idziemy na pewien kompromis. Kupujemy wygodny rower, którym śmiało możemy jechać na całodniową trasę, ale średnie prędkości, które na nim osiągniemy będą niższe, niż na sportowej szosie z bardziej pochyloną i efektywną aerodynamicznie pozycją ciała. 

 

 

 

 

Podjeżdżanie i zjeżdżanie 

Podczas wspinaczki nie odczujemy w zasadzie różnic między sportowym rowerem, a wygodną szosówką. Aerodynamika nie gra roli, a bardziej wyprostowana sylwetka może nawet sprzyjać głębokiemu oddychaniu (mamy mniej ściśniętą klatkę piersiową). Topowe maszyny endurance, które ważą poniżej 7 kg, podjeżdżają doskonale. W dół możemy się spodziewać pełnego poczucia bezpieczeństwa i dużej stabilności. Trochę jak z jazdą dużym samochodem - o wysokiej prędkości przypominamy sobie dopiero, gdy spojrzymy na licznik. Z pewnością jednak samo nabieranie szybkości, np. po wyjściu z nawrotu odbywa się tu nieco wolniej, niż rowerem aero. W kontekście zastosowania tego roweru są to jednak kwestie absolutnie pomijalne. Warto jednak pamiętać, że za sprawą wysokiej głowy sterowej nie będziemy tu w stanie pochylić się tak mocno, jak na typowo wyścigowym rowerze - to mogą odczuwać miłośnicy stricte wyczynowych szosówek.

Karbon czy aluminium?

Gdy przyjdzie nam szukać roweru staniemy przed wyborem - rama z karbonu lub aluminium. Oczywiście decydującym czynnikiem, który zawęzi nasz wybór, może być cena zakupu, jednak jeśli możemy sobie na to pozwolić, warto sięgać po karbonowe rowery. Odczuwalnie lepiej amortyzują nierówności oraz są znacznie lżejsze i bardziej dynamiczne. Tu nie ma dyskusji, węglowe szkielety to inna liga. 

 

 
 

 

 

Hamulce: disc vs obręczowe

Ponieważ idea roweru długodystansowego, to bezpieczeństwo i pewność wszędzie oraz w każdych warunkach, zdecydowanie polecamy zakup modeli z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. Jeśli jednak mieszka się w terenie płaskim, nie ma przeszkód by jeździć na klasycznych, szczękowych spowalniaczach. Po prostu nie ulega wątpliwości, że hydrauliczne tarczówki są najbardziej skutecznym systemem. Wariant obręczowy warto rozważać szczególnie, gdy kupujemy podstawowe rowery i wybór ogranicza się do decyzji: szczęki, czy mechaniczne tarcze. Wówczas, bardzo często klasyczne hamulce wygrają - mniejszą siłą potrzebną do operowania klamkami oraz niegorszą skutecznością. 

W co warto inwestować i na co zwrócić uwagę?

Bezapelacyjnie, jeśli nas stać, warto iść w karbonową ramę. Taki szkielet zapewni nam znacznie wyższy komfort oraz zapewni lepsze osiągi w kontekście dynamiki. Podobnie w przypadku sztycy i kierownicy, te elementy będą również pracowały jako nasza mini-amortyzacja, o ile będą karbonowe. Jeśli nie możemy pozwolić sobie na ramę z węglowych włókien, zwróćmy uwagę, by chociaż sztyca była z tego tworzywa. Ten jeden mały element ma już ogromny wpływ na poprawę wygody podczas jazdy po dziurach. Nie bójmy się wydać więcej na hydrauliczne tarczówki - znacznie podniosą kontrolę nad rowerem w każdych warunkach. W aspekcie szybkości i przyczepności zawsze warto nie oszczędzać na ogumieniu - im lepszy model wybierzemy, tym większą szybkość i przyczepność otrzymamy. Ponieważ prędkość i dynamika, nie są tu najważniejsze, możemy śmiało pójść w opony o szerokości około 32 mm. Nie uważmy, aby super lekkie koła były koniecznie, ale jeśli będzie opcja, by rower miał zestaw ,,tubeless ready”, a felgi około 20-22 mm szerokości, to bardzo dobrze. Będziemy mogli znacznie obniżyć ciśnienie w oponach. Zyskamy na przyczepności, komforcie i pewności prowadzenia. Klasa osprzętu pozostaje sprawą drugorzędną, jedyne co, to zadbajmy, aby zakres przełożeń wystarczał na nasze potrzeby, tu jednak z reguły nie ma problemu - producenci montują zazwyczaj najbardziej miękkie zestawy. Podobnie w kwestii kształtu i profilu kierownicy - możemy się spodziewać modeli o niewielkim dropie, które zachęcają wręcz do jazdy w dolnym chwycie. 

 

 
 

 

 

Różne rowery endurance

Ponieważ kategoria tych rowerów jest dość szeroka, to musimy się spodziewać, że jedne będą bardziej turystyczne, inne nieco bardziej sportowe. Warto więc przeanalizować tabelki z geometriami, sprawdzić bazę kół, wysokość główki poszczególnych maszyn, a także kąty główek. Im niższa główka, a kąt bardziej stromy, tym ,,delikatnie bardziej sportowy” będzie taki sprzęt, z kolei im kąt bardziej płaski, a główka wyższa, tym bardziej spokojny będzie taki rower. To tylko przykłady, bo żwawość roweru można osiągać lub ograniczać na różne sposoby, ale warto mieć na uwadze, aby przyjrzeć się ramom i porównywać je między sobą. Podobnie z miejscem na opony - wiele endurance’owych maszyn mieści nawet 38-40 mm. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby taki rower przerobić na maszynę gotową do jazdy po łatwych szutrach, Przemyślmy, czego oczekujemy od roweru, a następnie przyjrzyjmy się dokładnie na co gotowe są poszczególne jednoślady dostępne na rynku.

Co oferuje rynek?

Poniżej prezentujemy po jednym rowerze z każdej marki, które wybraliśmy spośród rowerów endurance w katalogu rowerowym na 2024 rok: katalog.bikeworld.pl

 

Trek Domane SL 6 Gen 4

  • Cena: 23399.00 PLN
  • Waga: 8.90 kg
  • Opis ramy: Włókno węglowe OCLV Serii 500, rozdzielacz IsoSpeed, zintegrowany schowek, zwężana główka ramy, wewnętrzne prowadzenie przewodów, napinacz łańcucha 3S, mocowania błotników, hamulce tarczowe flat mount, oś przelotowa 142 x 12 mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Domane SLR z włókna węglowego, zwężana rura sterowa z włókna węglowego, wewnętrzne prowadzenie przewodów hamulca
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Bontrager Paradigm Comp 25 Disc, przystosowane do zastosowania bezdętkowego Tubeless Ready, szerokość obręczy 25 mm, oś przelotowa 100 x 12/162x12 mm
  • Opony: Bontrager R3 Hard-Case Lite, przystosowana do zastosowania bezdętkowego Tubeless Ready, stopka z aramidu, 120 tpi, 700x32c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Trek

Scott Addict SE

  • Cena: 23059.00 PLN
  • Waga: 8.00 kg
  • Opis ramy: Addict Disc HMF Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Addict HMF Disc, 1 1/4”-1 1/2”
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: DT Swiss ERC1600 SPLINE 35mm Disc, 24mm
  • Opony: Schwalbe ONE Fold, 700x32C
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Scott

Superior X-ROAD 9.7 GF

  • Cena: 22999.00 PLN
  • Opis ramy: Carbon X-Road Race Mid Modulus
  • Widelec/amortyzator przedni: X-ROAD Carbon Fork
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: DT Swiss ER 1600 SPLINE®, CL, SH11, Tubeless Ready
  • Opony: Schwalbe Pro One Evo, V-Guard, TL-Easy, 30-622, ADDIX Race
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Superior

Look 765 Optimum Grey Blue Satin

  • Cena: 22900.00 PLN
  • Waga: 8.50 kg
  • Opis ramy: Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: LOOK R 38 D Carbon Tubeless
  • Opony: HUTCHINSON Fusion 5 Tubeless Ready 700x30
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Look

LIV Avail Advanced Pro 1

  • Cena: 22599.00 PLN
  • Opis ramy: kompozyt Advanced, flat-mount disc, suport PF86, oś przelotowa 12x142mm, mocowanie błotnika, max. rozmiar opony 700x38mm
  • Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced SL, karbonowa rura sterowa OverDrive Aero (D-shaped), flat-mount disc, oś przelotowa 12x100mm, mocowanie błotnika, max. rozmiar opony 700x38mm
  • Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Giant Gavia Fondo 1, 60TPI, R-Shield, tubeless, 700x32c (33.5mm), zwijane
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY LIV

Specialized Roubaix SL8 Comp

  • Cena: 22500.00 PLN
  • Waga: 8.97 kg
  • Opis ramy: FACT 10R
  • Widelec/amortyzator przedni: Future Shock 3.2
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: DT Swiss G540
  • Opony: S-Works Mondo 2BR, 700x32c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Specialized

Giant DEFY ADVANCED PRO 2 AXS

  • Cena: 22499.00 PLN
  • Waga: 8.45 kg
  • Opis ramy: kompozyt Advanced, kompatybilna z RideSense, max. rozmiar opony 700x35mm
  • Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive2 max. rozmiar opony 700x35mm
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Giant Gavia Fondo 1, 60TPI, R-Shield, tubeless, 700x32c (33.5mm), zwijane
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Giant

Cannondale Synapse Carbon 2 RLE

  • Cena: 22499.00 PLN
  • Opis ramy: Synapse Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Synapse Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Vittoria Rubino Pro Bright Black, 700 x 30c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cannondale

Bianchi Infinito XE Rival eTap AXS 12SP

  • Cena: 22099.00 PLN
  • Opis ramy: Infinito XE Disc carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Bianchi Full Carbon Disc
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Fulcrum Racing 818, aluminium 622x19c 2WF-R
  • Opony: Vittoria Zaffiro Pro V 700x28
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bianchi

Merida SCULTURA ENDURANCE 8000

  • Cena: 21999.00 PLN
  • Opis ramy: Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: SCULTURA ENDURANCE CF3 DISC
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Merida TEAM GR30
  • Opony: Continental GP5000 TR
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Merida

BMC Roadmachine X TWO

  • Cena: 21990.00 PLN
  • Opis ramy: Roadmachine X Premium Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Roadmachine X Premium Carbon
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: WTB Expanse, 32mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY BMC

Van Rysel EDR CF SRAM FORCE AXS eTap

  • Cena: 19999.00 PLN
  • Opis ramy: CF
  • Widelec/amortyzator przedni: CF
  • Grupa napędowa: SRAM Force eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: ZIPP 303 S
  • Opony: VITTORIA CORSA N.EXT 28c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Van Rysel

Canyon Endurace CF SLX 8 Di2

  • Cena: 19599.00 PLN
  • Waga: 7.88 kg
  • Opis ramy: Canyon Endurace CF SLX Disc
  • Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0129 CF Disc
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Canyon

Ridley Fenix Disc 105 Di2 2x12s

  • Cena: 18499.00 PLN
  • Opis ramy: Fenix Disc, 24T HM UD Carbon, Diamond Shape, F-Steerer, TA 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Fenix Disc, 30T-24T HM UD Carbon, Straight Blade, F-Steerer, TA 12x100mm
  • Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Forza Norte DB TLR
  • Opony: Vittoria Rubino Pro G2.0 700x25c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Ridley

Fuji Gran Fondo 1.1

  • Cena: 17820.00 PLN
  • Waga: 8.77 kg
  • Opis ramy: C10 high-modulus garbon
  • Widelec/amortyzator przedni: C10 high-modulus carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Oval Concepts 524 Disc, 24/28H
  • Opony: Vittoria Zaffiro Pro V, G2.0, 30-622, 26tpi
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Fuji

 

Bianchi Infinito XE Ultegra 11sp

  • Cena: 16399.00 PLN
  • Opis ramy: Infinito XE Disc carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Bianchi Full Carbon Disc
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Fulcrum Racing 918 DB, 2WF-R C19
  • Opony: Vittoria Zaffiro Pro V 700x28
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bianchi

Kross VENTO 9.0

  • Cena: 15999.00 PLN
  • Opis ramy: CARBONCARBON
  • Widelec/amortyzator przedni: CARBON
  • Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: SCHWALBE PRO ONE EVO 700 x 28C
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kross

Wilier Garda

  • Cena: 11661.57 PLN
  • Opis ramy: GARDA DISC, Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: GARDA DISC, Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: SHIMANO RS171
  • Opony: VITTORIA ZAFFIRO PRO 4 700X28
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Wilier

Orbea AVANT H30

  • Cena: 9999.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, potrójnie cieniowane, hydroformowane
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Aluminium
  • Opony: Vittoria Zafiro V Rigid bead 700x28c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Orbea

Bulls HARRIER 3 DISC

  • Cena: 9065.79 PLN
  • Opis ramy: aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Harrier Disc
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Shimano WH-RS171-CL
  • Opony: Schwalbe One Performance, RaceGuard, zwijana, 28-622, 28 x 1,10
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bulls

 

Corratec Corones Expert Disc

  • Cena: 8999.00 PLN
  • Opis ramy: aluminiowa Corratec Corones Disc
  • Widelec/amortyzator przedni: karbonowy Corratec
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: ZZYZX 700C Disc
  • Opony: Pirelli P7
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Corratec

Cube Attain SLX

  • Cena: 8599.00 PLN
  • Waga: 9.70 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061 T6 Superlite
  • Widelec/amortyzator przedni: CUBE CSL Race Disc, Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: CUBE RA 1.9 Aero Disc
  • Opony: Conti Ultra Sport 3 SL, Kevlar, 28-622
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cube