Spory skok amorów 140/140 (z przodu FOX Float RL/z tyłu FOX Float R), czterozawiasowy system amortyzacji w sumie... czemu nie?
Ano geometria, długa rura górna (600mm), niski prześwit oraz długi mostek i bardzo niska waga (Zesty314 -12,7kg bez pedałów) czynią z tego roweru zdecydowanie bardziej „maratończyka” up-hill'owca niż Ridera nastawionego głównie na brutalne grzanie w dół po szlaku. Jakikolwiek by nie był rower sam w sobie prezentuje się po prostu agresywnie – chociaż to jeden z niższych modeli. Francuzi projektując serię ZESTY (AllMoutain) oraz Spicy (Enduro) postawili również na design, karbonową osłonę na tylną przerzutkę albo wstawki wykańczające w postaci elementów z kolorowego aluminium – wizualnie całość robi spore wrażenie. Jeżdżąc na nim dostrzegłem nie raz ciekawskie spojrzenia doświadczonych już (na oko) bikerów.
Na tym modelu miałem okazję jeździć trochę ponad miesiąc, wyszło mi niewiele ponad 400km, ale to chyba wystarczyło bym wyrobił sobie o nim opinie „Niezłego Skurczybyka” :). Komfort i jakość jazdy jaką oferuje Lapierre w terenie, w którym na nim cisnąłem, zarówno do góry jak i w dół była wysoka. Z racji lekkiej wagi całego roweru oraz właściwej sobie geometrii, o której już wcześniej wspominałem doskonale się na nim podjeżdża. Co więcej czterozawiasowy system sprawił, że podjeżdżanie mogłem zacząć rozpatrywać w kategorii przyjemności. Początkowo to klejenie się do podłoża przeszkadzało mi jednak w trakcie skakania lub przy robieniu manualna, trwało to jednak niecałe 2tygodnie - do chwili, w której zwyczajnie przyzwyczaiłem się do tego roweru. Po dwóch tygodniach jazda zdawała mi się być jeszcze przyjemniejsza, głównie dlatego, że zacząłem korzystać z pełnej mocy obu Fox'ów, konstatacja po tej zabawie pozostała jedna – 140/140 wystarczy do zabawy w górskie enduro. Słabym elementem całości są zdecydowanie koła oparte na prostych piastach Deore i obręczach (Mavic317 Disc), doskonałe są za to hamulce hydrauliczne - Formula ORO K18, 180/160mm. Reszta osprzętu mieszana, Deore na zmianę z LX (manetki i przerzutka przednia) i XT (przerzutka tylna) bądź komponentami fabrycznymi Lapierre (mostek, kierownica, sztyca i siodełko – wygodne siodełko!).
Model zasługuje na tym większą uwagę również ze względu na stosunkowo niską cenę roweru 8.399zł – niską w stosunku do zamontowanych komponentów, konkurencja jest droższa. Warto przy tym zaznaczyć iż jedynym dystrybutorem marki Lapierre jest F.H.U. Poręba. Rowery można obejrzeć w sklepie przy ulicy Piłsudskiego 30 w Krakowie.
Wiem że trudno jest przekonać kogokolwiek do indywidualnych odczuć z jazdy, ale mówiąc absolutnie szczerze, gdy będę zmieniał ramę w swoim rowerze poważnie zastanowię się nad tą marką – bez pucowania, ten bike na prawdę zaskoczył mnie swoimi możliwościami, jego charakter określił bym jako All Moutain z możliwościami Enduro.
Rama | ALU 7005 MULTIBUTTED |
Rozmiary | 42 - 46 - 50 - 54 |
Widelec | FOX 32 FLOAT RL 140MM |
Damper | FOX FLOAT R 200 MM |
Przerzutka przód | SHIMANO LX, E TYPE |
Przerzutka tył | SHIMANO NEW XT 9S SHADOW |
Korba | SHIMANO FCM542 2 PIECES 22X32X44 |
Kaseta | SRAM PG-970 9S 11/34 |
Piasty | SHIMANO M525 |
Obręcze | MAVIC XM317 |
Opony | MICHELIN XC DRY2 26X2.00 |
Manetki | SHIMANO LX RAPIDFIRE PLUS |
Hamulce | FORMULA ORO K18 180/160 |
Kierownica | LP XR PRO RIZER AL2014DB 30X660 31.8 |
Mostek | LP XC PRO, 6061 3D FORGED |
Stery | AHEAD SET 1-1/8 PÓŁZINTEGROWANE |
Siodło | LP PFF LITE |
Sztyca | LP XC COMP, 6061 31.6X350 |
Masa: 12,7 kg (bez pedałów)
Cena: 8399 PLN
Dystrybutor: F.H.U. Poręba (https://www.lapierre-rowery.pl/)
Lapierre Zesty 314 w BikeKatalog.pl
Foto: Wojtek Zdebski, Adam Piotrowski, Zbyszek Białas