Test: Pinarello Dogma F12 Disk (2020)

Na krótki test wpadł do nas nowy rower szosowy Pinarello - to oczywiście Dogma F12 Disk (2020).

Tomasz Makula

Dogma powszechnie kojarzona jest z pięknem, prędkością i seryjnymi zwycięstwami w Grand Tourach. Charakterystyczna linia zapewnia jej oryginalny wygląd, a peletonowa wieść niesie, że w jej szkielecie krąży czyste, wyścigowe DNA. Sprawdzamy pod nogą nową F12 Disk!

Galeria
Galeria: Pinarello Dogma F12 Disk (2020) Zobacz pełną galerię

Pinarello Dogma to rower o mocno ugruntowanej pozycji w peletonie i prestiżowym rynkowym statusie. Każda kolejna generacja tego modelu zostaje okrzyknięta jako doskonała, a dzięki dokonaniom Team Sky (obecnie Team Ineos) może pochwalić się też ogromnym portfelem WorldTourowych sukcesów. Włoska marka z Treviso produkuje rowery od 1952 roku, a Dogmy są jej oczkiem w głowie tworzonymi z myślą o sportowych osiągach. Pinarello, z generacji na generację, stara się przenosić charaktersystczny dla siebie styl prowadzenia i niepowtarzalne czucie roweru, które ich maszyna oferuje, a zmiany w geometrii są delikatne. Startegia ,,dopieszczania ideału" się sprawdza, bo każda aktualizacja dotychczas wynosiła model na wyższy poziom.  Poza prowadzeniem włoska maszyna ma też swój indywidualny styl i design, który nie pozwala pomylić jej z niczym innym i wyróżnia się na tle rowerów konkurencyjnych firm. Interesujące jest również to, że model posiada wśród kolarzy mocno prestiżowy (nawet nieco luksusowy) status, a o ,,Pinarello feeling'' (wyjątkowej charakterystyce prowadzenia) krążą już legendy. Bez wątpienia Dogma jest obiektem pożądania wielu, dlatego tym chętniej zabraliśmy się za jej test. Sprawdziliśmy nową generację, F12 w wersji Disk. Oryginalna linia została w niej, względem poprzedniczki, jeszcze wyostrzona, a my sprawdzamy jak na zaczepny i prowokujący do ataku styl prowadzenia znany z Dogmy dodatkowo wpłynęły hydrauliczne hamulce tarczowe. 

Jeden rower na każdy wyścig

W odróżnieniu od wielu swoich rynkowych konkurentów Pinarello oferuje do ścigania się na szosie jeden rower. Celowo nie liczymy używanego raz w roku modelu z amortyzacją, Pinarello Dogma FS, na którym ,,Team'' forsuje bruki Piekła Północy. Nie znajdziemy więc w kolekcji firmy z Treviso podziału na modele przeznaczone do wspinaczki oraz osobne, dedykowane na szybkie, bardziej płaskie trasy. Znajdziemy za to jeden, uniwersalny sprzęt. Po prostu rower do ścigania… a raczej do wygrywania. Bo jeśli kontynuowana będzie sukcesja F10, która była maszyną o największej liczbie zwycięstw WorldTour 2018, to możemy być pewni, że Dogmie należy przypisać przydomek zycięskiej maszyny. Filozofia Pinarello jest naszym zdaniem trafiona i podoba się nam to, że zwalnia użytkownika z podejmowania decyzji jaki rower wybrać. W zamian oferuje bardzo sprawny sprzęt w górach, który jest jednocześnie tak szybki jako czołowe aero-rowery na świecie. Do tego rewelacyjnie się prowadzi, ale o tym za chwilę. 

Podstawowe informacje

Pinarello Dogma F12 występuje w aż 13 rozmiarach, co sprawia, że precyzja dopasowania do indywidualnych proporcji ciała jest bardzo wysoka. Nowa Dogma przejęła sprawdzoną geometrię z modelu F10 i rower ma typowo wyścigowy charakter, prowadzi się dynamicznie i zachęca użytkownika do inicjowania przyspieszeń i przesuwania swoich granic nieco dalej. Minimalna zmiana dla dobra ścigaczy objęła większe rozmiary, dotyczy ram 53 cm i większych, gdzie główka została obniżona o 5 mm, aby jeszcze wyostrzyć sportowy charakter maszyny od Pinarello, którego zresztą F10 odmówić nie sposób. 

Konstrukcyjnie dokonano istotnych usprawnień względem poprzedniej generacji. Sztywność mufy suportu podniesiona została o 10%, dokonano też redukcji oporów powietrza na ramie i widelcu o 7,3%. Zintegrowany kokpit Most Talon Ultra jest względem poprzedniej generacji sztywniejszy o 8% i o 10% lżejszy, ale największą korzyść stanowi redukcja oporu powietrza o 5%. Dostępny jest w szesnastu kombinacjach długości mostka i szerokości kierownicy. Rama F12 i nowy kokpit Most Talon Ultra pozwalają więc na sporą ilość kombinacji w poszukiwaniu idealnej pozycji. 

 

(czytaj dalej)
comments powered by Disqus

Podobne artykuły