Test: Lapierre Zesty XM 327 na szlaku

Testujemy nowego szlakowca od Lapierre - model Zesty XM 327 na średnim kole

Drukuj
Większa komora powietrzna DebonAir dampera poprawia trakcję na mniejszych nierównościach. Dawid Kaleta

Francuska marka Lapierre od lat cieszy się gronem zagorzałych fanów w świecie kolarzy górskich. Nie boi się również projektowania nieco bardziej agresywnych rowerów - w roku 2016 do oferty dołącza nowy model do nieco lżejszych, trailowych zastosowań - Zesty XM 327

Galeria
Galeria: Lapierre Zesty XM 327 Zobacz pełną galerię

Francuskie zjazdowe tradycje

Na wszystkich nieco bardziej szlakowych (czytaj również zjazdowych i endurowych) propozycja firmy Lapierre mocne piętno odciska postać legendarnego Nicolasa Vouilozza. Francuzi jego nazwiskiem sygnują komponenty swoich rowerów, nie boją się też jednoznacznych skojarzeń - jeśli Vouilloz ma mieć coś wspólnego z danym rowerem, oznacza to, że sprzęt nie może się bać... łomotu. Zesty XM 327 co prawda nie został stworzony z myślą o rozjeżdżaniu najtrudniejszych szlaków wyłącznie w dół, jednak bliższe spotkanie pokazuje, że to rower o wiele większym potencjale niż wynika to tylko z katalogowych danych.

Wyróżnij się z tłumu

Zesty XM 327 zdecydowanie nie jest rowerem który chce wmieszać się w tłum zalewających rynek wariacji na temat roweru trailowego. Delikatnie mówiąc rzucające się w oczy barwy oprócz tego, iż pasują do charakteru tego "rozrywkowego" roweru, wpisują się też w trendy na ścieżkowym rynku - co zauważył każdy, kto próbował ostatnio znaleźć np. kask w kolorze innym niż jaskrawy niebieski/pomarańczowy/tutajwstawdowolnyostrykolor. Wizualnie Zestyemu nie można odmówić uroku - nie chodzi tylko o kolory. Rower zdecydowanie jest proporcjonalny i wykorzystuje aktualne tendencje w projektowaniu geometrii. Francuzi na dzień dobry chwalą się, iż ich nowa propozycja stosuje się do założeń filozofii forward/progressive geometry, czyli krótki tył, stosunkowo długi przedni trójkąt z obowiązkowym bardzo krótkim mostkiem i szeroką kierownicą. Z bardziej praktycznych informacji - cała ta powyższa techniczna analiza sprowadza się do tego, iż Zesty jest dość... mały. Rozmiar ramy M to jeden z najmniejszych tego typu rowerów z jakimi się spotkaliśmy, dla osoby o wzroście 178 rower robi się wręcz niebezpiecznie krótki. Jeśli chcemy wykorzystać potencjał nowoczesnej geometrii, należy stosować się do coraz popularniejszej metody doboru rozmiaru współczesnych rowerów - czyli raczej więcej niż mniej. Większy rozmiar ramy pozwoli poczuć się zdecydowanie bardziej pewnie, bez utraty wysokiej zwrotności i skoczności, które są wyjątkowo mocnymi stronami Zestyego.

Co na pokładzie

Faktografia - nasz testowy Zesty waży ok. 14,2 kg i to czuć - ale tylko do momentu, w którym nie ruszymy z miejsca. Na liście wyposażenia nie zabrakło napędu w układzie 2x10 z popularnym zestawem pt. korba Shimano Deore i tylna przerzutka Shimano XT (niestety nie w najnowszej odsłonie M8000). Hamulce to popularne w tym przedziale cenowym Shimano BRM506. Na pokładzie są też koła będące mixem obręczy Mavic EN321 z piastami Formula. Sztywne osie przód/tył to punkt obowiązkowy. Ostatnie, ale nie mniej ważne - zawieszenie to połączenie widelca Fox 32 Float Performance oraz dampera Rock Shox Monarch RT DebonAir. Skok zawieszenia - przód 130 mm, tył 120 mm. Nie zabrakło również regulowanej sztycy Kind Shox Crux o skoku 100 mm.

Dane papierowe sugerują, iż Zesty to typowy przedstawiciel swojego gatunku, którego dodatkowo los obdarzył lekką nadwagą (ponad 14 kg w tej klasie trudno nazwać rewelacją). Jednak wystarczy ruszyć tym rowerem w dowolnym kierunku (nie boi się nawet podjazdów), aby poczuć, że czasem producentom sprzętu udaje się stworzyć rowery lepsze w praktyce, niż w teorii - a to z punktu widzenia odbiorcy najważniejsze.

 
 

 

Charakter prowadzenia

Zesty XM 327 to jeden z najbardziej reaktywnych, skocznych i dynamicznych rowerów w swojej klasie, oferując mnóstwo trakcji progresywnego zawieszenia. Zwłaszcza uwzględniając fakt, iż rower charakteryzuje się dość małymi rozmiarami, aż prosi się do dynamicznego pokonywania zakrętów czy wybijania z każdej przeszkody. Zastosowanie tłumika Monarch z powiększoną komorą powietrzną poprawia czułość zawieszenia na małych nierównościach, co skutkuje naprawdę bardzo przyzwoitą trakcją. O katalogowych 14 kg wagi przypominamy sobie właściwie dopiero w momencie podniesienia roweru z ziemi - podczas jazdy jego dynamika skutecznie kompensuje wady "na papierze". 

 
 

 

Rower uniwersalny - nie tylko w dół

Zesty całkiem przyzwoicie podjeżdża! W naszym przypadku problemem okazał się jedynie fakt małej rozmiarówki. Aby dostosować rower do wzrostu testera, musieliśmy bardzo wysoko ustawiać sztycę, co powodowało powstawanie solidnej dźwigni, utrudniającej właściwy kontakt przedniego koła z podłożem na bardziej stromych podjazdach. Reguowany wspornik Kind Shock Crux ma jedynie 100 mm skoku, co może okazać się problematyczne dla osób o dłuższych nogach - jedyne 10 cm opuszczenia sztycy to nieco za mało i często nie udaje się osiągnąć tak komfortowego obniżenia siodła, do jakiego idea sztyc regulowanych nas przyzwyczaiła. 

 
 

 

Napęd Zestyego to jeden z najpopularniejszych i najlepiej przetestowanych zestawów na rynku. Nie sposób się do niego przyczepić - oferuje szeroki zakres dostępnych przełożeń i przyzwoity poziom precyzji. Największymi minusami są wysoka waga korby Deore oraz jej skłonność do szybkiego ścierania lakieru na ramionach, co po krótkim czasie wygląda dość mało estetycznie (warto korbę zabezpieczyć przezroczystą folią protekcyjną). Dla osób o nieco większej masie problemem mogą również być hamulce, którym brakuje nieco mocy - zdecydowanie wymiana na choćby nowe SLX bardzo poprawiłaby sytuację. Do listy plusów zapisujemy też opony Schwalbe Tough Tom - miła odmiana na rynku zalanym Nobby Nic'ami. Naszym zdaniem Tough Tomy lepiej sprawdzą się w trudniejszym terenie, trudniej na tych oponach dać się też zaskoczyć gorszym warunkom na trasie.

 

Podsumowanie

Lapierre Zesty XM 327 to udany rower nie tylko dla zagorzałych fanów tego co francuskie. Zdecydowanie wymaga bliższego poznania - dla przełamania strachu przed katalogową nadwagą. Zdecydowanie wpasuje się w gusta osób lubiących mocno rozrywkowy styl jazdy, bo na Zestym naprawdę trudno się nudzić - to jeden z najbardziej dynamicznych i skocznych rowerów w swojej klasie. Pasuje to do niego tak samo jak szalone kolory - w końcu o przyjemność i radość z jazdy w tym wszystkim chodzi.

 

Lapierre Zesty XM 327 / Zesty XM 327 W

Lapierre Zesty XM 327 / Zesty XM 327 W
  • CENA: 12199.00 PLN
  • RAMA aluminium Supreme 6
  • WIDELEC Fox Float 32 Performance 3POS 27.5" 130mm
  • TŁUMIK Rock Shox Monarch RT 184x44mm
  • PRZERZUTKA PRZEDNIA Shimano Deore
  • PRZERZUTKA TYLNA Shimano XT RDM786GSL
  • MECHANIZM KORBOWY Shimano Deore 36x22 zęby
  • KASETA 11x36 zębów 10 biegów
  • PIASTA PRZEDNIA Formula DC51 15QR
  • PIASTA TYLNA Formula DHT142 12x142mm
  • OBRĘCZE Mavic EN321 21C 27.5"
  • OPONY Schwalbe Tough Tom  K-GUARD 27.5x2.25
  • MANETKI Shimano Deore SLM610 2x10
  • HAMULCE Shimano BRM506 tarczowe hydrauliczne
  • KIEROWNICA Lapierre Nico Vouilloz Signature Alu6061 W: 740mm R: 15mm Ø: 31.8mm
  • MOSTEK Easton EA50 8° Ø: 31.8mm L: 60mm (S, M, L) / 75mm (XL)
  • STERY FSA ORBIT 1.5E ZS NO.57E + 8mm TOP CAP
  • SIODEŁKO SDG DUSTER LP Custom
  • WSPORNIK SIODEŁKA KIND SHOCK CRUXI regulowany Ø: 31.6mm L: 420mm 100mm
MTB 650B full Lapierre

 

Dystrybutorwww.porebarowery.pl

Lapierre w Katalogu Rowerowym 2016: Lapierre

Fot. Dawid Kaleta

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj