Giant TCR 2 - test ekonomicznej szosy

Giant TCR 2 szosa - test, opinie, recenzja

Drukuj

Postanowiliśmy przetestować interesującą szosówkę ze średniej półki cenowej. Giant TCR 2 to uniwersalny sprzęt dla ambitnego amatora, który poszukuje swojej pierwszej szosy. Czym się charakteryzuje?

Galeria Giant Giant Giant
Giant TCR 2 w asfaltowej dżungli Zobacz pełną galerię

Budowa i geometria - komfortowa, ale ze sportowym zacięciem
Wykonana z materiałów aluminiowych rama jest lekka i stosunkowo sztywna. Szczególną uwagę zwraca dość duży komfort użytkowania, który zawdzięczamy zarówno kształtowi rur jak i poziomu wykorzystania materiału w poszczególnych częściach ramy. Absorpcja drgań stoi na wysokim poziomie, jak na aluminiową konstrukcję rzecz jasna, i wzbudza zaufanie. Trapezowy przekrój rury górnej oraz jej niewielki sloping zwiększają sztywność konstrukcji. Pozostałe rury posiadają tradycyjny, okrągły przekrój. Wyjątkiem są dolne rury widelca tylnego, których owalny przekrój wpływa na częściowe pochłanianie drgań i zwiększenie komfortu.
 

Dwa trójkąty Gianta wykonano w autorskiej technologii producenta - Aluminium ALUXX. Zaawansowany system obróbki tego materiału obejmuje manipulację strukturą atomową na poziomie mikroskopowym oraz hydroformowanie ram. W praktyce sprowadza się to do wysokiego stosunku wytrzymałości do wagi oraz dość dużej sztywności konstrukcji. Wyższe modele Gianta zostały opracowane w technologii ALUXX SL, gdzie ramy poddawane są większemu "cieniowaniu". Pancerze w tym modelu zostały poprowadzone na zewnątrz, ale nie jest to wada - linki zostały poprowadzone tak, jak powinny, a ich obsługa nie sprawia problemów.

Zastosowana w tym modelu geometria (testowaliśmy rozm. M) to kompromis pomiędzy wygodą a sportowym zacięciem sprzętu. Zdecydowano się na dość ostry kąt główki sterowej (73°), co poprawia zwrotność Gianta oraz nadaje szosówce nieco agresywnego charakteru. 150-milimetrowa wysokość główki gwarantuje za to dość komfortową pozycję. Standardowe ułożenie rury podsiodłowej (73°) wpływa z kolei na optymalną efektywność pedałowania. Stabilność TCR 2 jest osiągnięta m.in. przez nieco większą niż klasycznie bazę kół, która w tym rozmiarze wynosi 980mm. Parametrem pozwalającym szybko porównać rozmiar z własnym rowerem jest m.in. "stack" (mierzony od środka osi koła do końca wysokości główki sterowej), który w tym przypadku wynosi 76,5cm.

 

Wszechstronna jazda i rozsądny dobór wyposażenia
Geometria sprzyja komfortowej jeździe, co czuć już na pierwszym treningu. Jednocześnie zastosowane kąty nie ograniczają użytkowników, którzy lubią nieco mocniej nacisnąć na pedały. Giant zbiera się dość szybko, szczególnie jak na szosówkę tej klasy. Sprzyjają temu nie tylko długości i kąty ramy, ale również relatywnie niewielka masa sprzętu (8,95kg bez pedałów). Amatorom posłuży również specjalnie dobrany zestaw przełożeń. Kompaktowa korba 50/34T w połączeniu z 10-rzędową kasetą w rozstawie 12-28T pozwalają podjechać pod niemal każdy podjazd. Jednocześnie nie ograniczają kolarza w jeździe w terenie płaskim, gdzie pozwalają stopniowo i sukcesywnie poprawiać swoją formę.

Estetyczne wykończenie ramy oraz rozsądny dobór komponentów to zalety Giant TCR 2

Zestaw kół GIANT P-Elite C to wytrzymałe komponenty, które w połączeniu z gumami P-R3 stanowią dobre połączenie dla początkujących miłośników asfaltu. Opony w rozmiarze 700x23C są wyposażone w system antyprzebiciowy. Najlepiej sprawdzają się w warunkach suchych, podczas jazdy w deszczu trzeba uważać przy wchodzeniu w ostre zakręty.

W Giant TCR 2 zdecydowano się zastosować pełną grupę osprzętu Shimano Tiagra. Jedna z niższych grup japońskiego producenta nie należy do najlżejszych, ale z pewnością odznacza się wytrzymałością i dobrą jakością zmiany przełożeń. Pięcioramienna korba wykonana jest w systemie Hollowtech II, gdzie wydrążone wnętrze ramion zmniejsza masę całości. Klamkomanetki są wygodne i przejęły dużą część rozwiązań ergonomicznych z wyższych grup, co bezpośrednio przekłada się na komfort użytkowania. Zmiana biegów w dolnym i górnym chwycie nie sprawia problemów, a klamki są na tyle uniwersalne, że swobodnie obsłużą je również osoby z mniejszymi dłońmi.

Hamulce Tektro TK-R540 to klasyczne hamulce szczękowe z podwójnym piwotem, których ramiona wykonane są z aluminium. 328-gramowy zestaw charakteryzuje się wystarczającą siłą hamowania (gwarantowaną m.in. przez nową technologię Tektro dotyczącą sposobu ciągnięcia linki). Producent nie zastosował jednak dobrych jakościowo klocków hamulcowych i warto krótko po zakupie je wymienić na zestaw z wyższej półki. Poprawi to zdecydowanie maksymalną siłę hamowania oraz zachowanie hamulców podczas jazdy w deszczu.

Kierownica i mostek GIANT Connect to solidne komponenty aluminiowe, charakteryzujące się wysoką wytrzymałością. Uwagę zwraca węglowa sztyca Connect Carbon, na której zamontowano siodełko Giant TCR. Siedzisko charakteryzuje się sportową budową, ale jest na tyle wygodne, że początkujący miłośnicy szosy nie zrażą się tak, jak gdyby mieli dosiadać klasycznych, twardych "desek".

Na koniec warto dodać, że uwagę zwraca estetyczny sposób wykończenia ramy oraz kolorystyczny dobór komponentów. Czarno-białe połączenie z elementami szarości to klasyczne, ale nowoczesne zestawienie. Stopień wykończenia ramy stoi na wysokim poziomie, a jakość malowania nie pozostawia wiele do życzenia.

 

Podsumowanie - dobry na początek sprzęt, wybór bez ryzyka
Giant TCR 2 to średniej klasy szosówka, która znakomicie sprawdzi się u osób stawiających pierwsze kroki na szosie. Oferuje dużo więcej niż modele z najniższej półki. Największymi zaletami sprzętu są stosunkowo sztywna aluminiowa rama, geometria zapewniająca komfortową pozycję i rozsądnie dobrany osprzęt. Rower z czystym sumieniem możemy polecić użytkownikom, którzy szukają sprawdzonego sprzętu do codziennego użytku. Giant TCR 2 znakomicie nadaje się do treningów i mniej wymagających wyścigów. Daje też duże możliwości rozbudowy. Stosunek ceny do jakości jest w tym przypadku bardzo wysoki.

Specyfikacja

  • Rama: Aluminium - ALUXX SL
  • Rozmiary: S/46.5, M/50, ML/53.5, L/55.5, XL/58.5
  • Widelec: Advanced Carbon OverDrive 1"~1¼", aluminiowa rura sterowa, węglowe ramiona
  • Środek suportu: SHIMANO, zintegrowany
  • Korby: SHIMANO Tiagra, 50/34 zęby
  • Przednia przerzutka: SHIMANO Tiagra
  • Tylna przerzutka: SHIMANO Tiagra
  • Łańcuch: KMC X10
  • Manetki: SHIMANO Tiagra
  • Kaseta: SHIMANO Tiagra, 12-28 zębów, 10 biegów
  • Hamulce: Tektro TK-R540
  • Koła: GIANT P-Elite C
  • Opony: GIANT P-R3 700x23C
  • Kierownica: GIANT Connect
  • Mostek: GIANT Connect
  • Siodło: GIANT TCR
  • Wspornik siodła: GIANT Connect Carbon
  • Waga: 8.95kg (bez pedałów)
  • Cena: 4299zł

Fot.: Maciej Łuczycki
Dystrybutor: https://www.giant-bicycles.com/pl-pl/