Budowa
Rama modelu Cyclo-X została wykonana z materiału aluminiowego Supreme 6. Konstrukcja została dostosowana do wymogów ambitnego kolarstwa przełajowego, zarówno pod względem geometrii jak i zastosowanych rozwiązań technologicznych. Rowery serii Cyclo-X były opracowywane przy współpracy z utytułowanymi kolarzami przełajowymi, m.in. Steve`m Chainelem oraz Francisem Mourey`em.
Główny trójkąt ramy został oparty na poddanych wielokrotnemu moldingowi rurach, które zapewniają optymalną sztywność. Kształt tylnego widelca w formie s-bend zapewnia zwiększoną elastyczność konstrukcji, która bezpośrednio wpływa na podwyższony komfort jazdy. W rowerze zastosowano widelec Easton EC 70X z karbonowymi ramionami i aluminiową rurą sterową zakończoną taperowaną główką. Warto zwrócić uwagę na estetyczne malowanie i interesujący design, z którego słyną rowery francuskiego producenta. Logo Eastona jest przy tym niemal niewidoczne (znajduje się przy haku widelca), a całość doskonale współgra z malowaniem głównego trójkąta.
W Cyclo-X Alloy zastosowano prowadzenie linek wzdłuż górnej części rury poziomej. Stosunkowo duża przestrzeń pomiędzy ramą a prowadzeniem linek uniemożliwia dostanie się błota i usprawnia pracę mechanizmu przerzutek oraz hamulca tylnego.
Geometria ramy została bezpośrednio przejęta z wyższego modelu opartego na konstrukcji z włókien węglowych (Cyclo-X Carbon). Wyścigowe kąty od razu zmuszają do przyjęcia pochylonej pozycji, w której zdecydowanie lepiej odczuwa się zwiększoną efektywność pedałowania. Kąt główki sterowej wynosi w tym przypadku 71,5°, a kąt rury podsiodłowej 74°. Dzięki wyostrzeniu kąta rury rower jest szybkoskrętny oraz bardzo efektywny podczas jazdy na siedząco. Pochylenie główki sterowej podnosi z kolei stabilność jazdy oraz utrzymywanie prędkości. 425-milimetrowe rury łańcuchowe poprawiają sztywność roweru oraz prowadzenie na szybkich zjazdach.
Osprzęt i jazda
Dzięki geometrii ramy oraz sprawdzonym rozwiązaniom technologicznym podczas jazdy czuliśmy się na CX Alloy jak na sprzęcie z nieco wyższej półki cenowej. Rower sprawnie przejeżdża przez błoto i piach, bez problemu radzi sobie również w ciasnych zakrętach i podczas szybkiej jazdy w terenie płaskim. Szczególnie doceniliśmy niezbyt twardy zestaw przełożeń, który w sam raz wpisuje się w charakterystykę jazdy średnio-zaawansowanego miłośnika przełajów. Napęd składa się z dwurzędowej korby Shimano CX50 o rozmiarach tarcz 36x46 w połączeniu z 10-rzędową kasetą Shimano CS-4600 (Tiagra) o rozstawie 12x27. Taki dobór przełożeń pozwolił nam na swobodną jazdy w bardzo zróżnicowanym terenie.
Jeśli mimo wszystko podjazd okazywał się zbyt sztywny, to oczywiście zarzucaliśmy rower na plecy. Do chwytania Lapierre`a trzeba się przyzwyczaić - początkowo nieco doskwiera brak wyraźnego spłaszczenia rury poziomej. Po krótkim czasie widać jednak, że dopasowanie rury do anatomicznej budowy barku staje się łatwiejsze. Nie ma również problemu z wrzuceniem roweru na plecy. Sprzyja temu m.in. duży prześwit głównego trójkąta.
Rower bardzo dobrze prowadzi się na typowej, interwałowej rundzie przełajowej z licznymi przeszkodami terenowymi. CX Alloy reaguje na każdy ruch kierownicą, ale jednocześnie nie jest nazbyt nerwowy. Na pochwałę zasługuje wyjątkowa zwrotność osiągnięta przy pomocy optymalnego doboru geometrii, a także sztywności samej konstrukcji ramy. Stosunkowo wąska kierownica (40 cm) na początku może sprawiać problemy użytkownikom nieobytym z techniką jazdy przełajowej. Po krótkim czasie doceniamy jednak zalety skróconego kokpitu, dzięki któremu zwrotność roweru jest wyraźnie poprawiona.
Zastosowanie w CX Alloy osprzętu Shimano 105 jest dla nas optymalnym rozwiązaniem - wysoka jakość działania za przystępną cenę po raz kolejny potwierdza się w doborze grupy osprzętu. Wersja Black estetycznie komponuje się z agresywnym malowaniem ramy. Całość dopełniają aluminiowe komponenty Ritcheya, które gwarantują niezawodność i wysoką trwałość.
Jak to na przełajach bywa, wielokrotnie doświadczyliśmy również poślizgu - zarówno na błocie, jak i liściach czy wilgotnej trawie. Przy szybkiej reakcji Lapierre szybko wychodzi z opresji. Jest to przede wszystkim zasługa opon Schwalbe Racing Ralph (700x35c), które uniwersalnie sprawdzają się w każdym terenie. Zastosowane w rowerze Lapierre`a koła to zestaw złożony na piastach Shimano FH-2200 i aluminiowych (6063 T6) obręczach Mach1 Roadrunner (500g). Masa kół nie jest niska, ale zapewniają one wysoką wytrzymałość oraz przewidywalność w każdym terenie. Dla chcących ambitniej podejść do tematu wyścigów przełajowych inwestycja w wyścigowy zestaw kół może okazać się trafiona.
W CX Alloy zastosowano hamulce typu cantilever Avid Shorty 4. Zostały one wykonane z kutego aluminium i oparte na łożyskach ślizgowych. Konstrukcja Linear Design z centralnym ciągnięciem linki zapewnia efektywne i silne hamowanie. Podczas jazdy trzeba nawet uważać, szczególnie w przypadku początkujących użytkowników, na niezbyt mocną modulację dźwigniami. Hamulce są naprawdę mocne, szczególnie w warunkach suchych. Podczas jazdy w deszczu czy po błocie nadal zachowują jednak sprawność i po części oczyszczają się same dzięki otwartej konstrukcji.
Zastosowane w tym przypadku klocki to jednoczęściowy model Avid 20R Performance Plus. Symetryczna budowa i optymalna mieszanka użyta w ich konstrukcji sprawiają, że sprawdzają się nieźle w różnych warunkach terenowych. Dość szybko ulegają jednak zużyciu. Dodatkową pomocą w hamowaniu są dźwignie montowane bezpośrednio na kierownicę. Obok klamkomanetek stanowią dodatkowy komfort w obsłudze roweru, chociaż dla miłośników odchudzania sprzętu mogą stanowić zbyteczny dodatek. Tektro RL721 CX zostały wykonane z kutego aluminium i montowane są na obejmę 31,8mm. Dodatkowym atutem jest możliwość regulacji stopnia powrotu.
Specyfikacja techniczna
Rama: CX Alloy Supreme 6 Aluminium (2350g / 54cm)
Rozmiary: 50, 54, 57, 60cm
Widelec: Alu/Carbone Easton EC 70X
Stery: PT 1808S1, 1/8"
Środek suportu: Shimano Pressfit
Korby: Shimano CX50 36x46
Kierownica: Ritchey OE OS 31.8, 4
Sztyca: Ritchey TS OE 31.6x300mm
Mostek: Ritchey Comp Curve 31.8 OS
Klamkomanetki: Shimano 105 Black 2x10s
Dodatkowe dźwignie hamulców: Tektro RL721 CX
Przerzutka tylna: Shimano 105 10s
Przerzutka przednia: Shimano 105 2x, 34.9mm
Kaseta: Shimano CS-4600 12x27 10s
Hamulce: Avid Shorty 4
Siodełko: Selle Italia X1
Piasty: Shimano FH-2200
Obręcze: Mach1 Roadrunner
Opony: Schwalbe Racing Ralph 700x33c
Waga: 9,7kg
Cena: 5499zł
Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.porebarowery.pl