Test: Uniwersalne koła Evanlite New Disc 38

Poznaj nasze wrażenia z testowych jazd na karbonowych kołach do szosówek i graveli - Evanlite New Disc 38.

Drukuj
Michał Kuczyński

Karbonowe koła Evanlite o wysokości 38 mm to zestaw zapowiadający dużą uniwersalność. Ich parametry - 1490 gramów i średni stożek - zdają się pasować zarówno na teren płaski i górski. To jednak nie wszystko, bowiem są też gotowe na gravel i CX.

 

 

 

Koła polskiego producenta Evanlite funkcjonują na rynku od dobrych kilku lat. W tym czasie firma zdążyła już wyrobić sobie mocną pozycję. Oferuje zestawy budowane w Polsce, które są oparte o wysokiej klasy komponenty i składane przez wykwalifikowany personel. Dzięki temu marka może pochwalić się perfekcyjnym zaplotem, który przekłada się na jakość działania i lata bezawaryjnej jazdy. To jednak nie wszystko. Evanlite specjalizuje się w kołach karbonowych, stąd jasnym jest, że jakość obręczy jest kluczowa dla efektu finalnego. Tu producent ze Śląska nie poszedł na skróty. Obręcze wytwarza na Tajwanie, jednak skala działania pozwoliła polskiej firmie na otwarcie własnej linii produkcyjnej, gdzie wytwarzają felgi według własnego projektu. 

 

 

Zespół Evanlite to pasjonaci kolarstwa, którzy sami aktywnie jeżdżą na rowerach, stąd doskonale wiedzą, że dobre koła muszą łączyć sztywność z odpowiednią zdolnością do amortyzowania. Do tego oczywiście muszą być lekkie i wytrzymałe. Z kolei ich profil oraz kształt muszą zapewniać odpowiednią aerodynamikę i stabilność na wiatrach, a do tego pozwalać oponie odpowiednio układać się rantach. Taka - pozornie oczywista - mieszanka cech stanowi mamy przepis na dobre obręcze. W Evanlite przepis ten jest dobrze znany, co więcej w ich kołach czuć postęp i pogoń za coraz lepszym produktem. Nieco ponad rok temu mieliśmy okazję testować poprzednią generację, akurat o wysokości 50 mm: TEST: SZOSOWE KOŁA EVANLITE DISC 50 BLACK. Nasze wrażenia były bardzo dobre, to były zwyczajnie dobre koła, natomiast w międzyczasie zdążyły już wypaść z oferty. Obecnie mieliśmy w testach ich następcę, model New Disc. Ich obręcze mają profil U i wyraźnie zwiększoną szerokość wewnętrzną oraz zewnętrzną. Nasi stali czytelnicy zapewne skojarzą, że niedawno prezentowaliśmy Wam niezwykle interesujące porównanie szybkości kół Evalite New Disc 50 vs 38: TEST KÓŁ EVANLITE: JAKĄ WYSOKOŚĆ STOŻKA WYBRAĆ? Tam przekazaliśmy Wam sporą porcję wiedzy na temat obu zestawów, jednak - mając na uwadze, że spektrum zastosowania i uniwersalność wariantu 38 mm jest największa, zdecydowaliśmy się zostawić je w redakcji nieco dłużej. 

Evanlite New Disc 38 - budowa i przeznaczenie

 
 

 

Zaletą zakupów w sklepie evanlite.com jest możliwość dowolnego konfigurowania kół, co oczywiście wpływa na ich masę oraz cenę. Nam przypadł zestaw, który oferuje rozsądne oszczędności, ale bez żadnego poświęcania jakości. Piasty DT Swiss 350 są delikatnie cięższe, niż modele wyższe, ale oferują bardzo dobrą trwałość i wysoką kulturę pracy. Do tego szprychy - bez dróg na skróty - płaskie Sapimy CX-Ray. Dokładnie 24 sztuki z przodu, które nieco poprawiają zdolność do amortyzowania i jednocześnie łatwiej ,,wklejają” się w terenie w zakręty, gdy stosujemy je w wydaniu gravelowym. Z tyłu z kolei znajdziemy 28 szprych - jest więc sztywno i na pewno koła będą wytrzymałe. Nam nie udało się ich skrzywić, mimo przekatowania po fatalnej jakości asfaltach, brukach, szutrach oraz polnych, dziurawych drogach. Obręcze są wykonane z włókna węglowego T800 i T1000, a Evanlite zapowiada, że gwarantuje to najlepszy stosunek niskiej wagi do wytrzymałości. Mają nowoczesny kształt U, który pozostaje szybki i stabilny jednocześnie, a ich szerokość jest naprawdę spora. Liczą aż 30,5 mm po zewnątrz oraz mają 21 mm szerokości wewnętrznej. Taki wymiar zapewnia idealne układanie się opon w przedziale między 25 a 40 mm i zresztą taki przedział sugeruje producent. Tym samym przeznacza ten model nie tylko na szosę, ale też do graveli i przełajówek. Koła są oczywiście tubeless ready. Naszym zdaniem 21 mm to fajna wartość, bowiem zapewnia ładne ułożenie opon szosowych 25-28 mm, które nadal mają na nich okrągły profil. Wejście na koła z szerokością felg około 25 mm w zasadzie wymusza opony w rozmiarze 28 i więcej, aby profil ogumienia nie robił się kwadratowy. Oczywiście obecnie 28 mm staje się coraz popularniejsze, ale pod kątem szybkości 25 mm nadal jest wyborem numer jeden wśród zawodników. Stąd cieszy, że koła będą odpowiednie właśnie pod taką oponkę. 

Odczuwalna szybkość i dynamika 

 

 

Zwykle podczas testowania różnych kół efekt żeglowania (potocznie nazywany noszeniem) zaczynamy odczuwać od około 3 cm wzwyż, oczywiście im wyższe jest koło, tym łatwiej się napędza na zjazdach i lepiej utrzymuje prędkość. Tutaj mamy 38 mm, czyli wartość która nie jest duża, ale już efektywnie podkręcajaca prędkość. W Evanlite’ach wyraźnie czuć lekkość jazdy, którą koła zapewniają w przedziale między (około) 28 a 40 km/h. Jak już wiecie, mieliśmy okazję sporo pojeździć też na wersji 50 mm, która zaczyna dawać wyraźnie lepsze efekty dopiero w okolicach 40 km/h i więcej. Evanlite wykonał też swój własny eksperyment: Jaki stożek kół wybrać? Wynika z niego, że 38 mm jest tylko minimalnie wolniejsze od 50 mm, za to oba koła wyraźnie odjeżdżają zwykłym aluminiowym, niskim kołom. 

 

 

Miły efekt noszenia i ogólnie dobrą szybkość zapewniają też inne parametry. Zwróćcie uwagę, że powierzchnia boku opony ładnie zgrywa się obręczą, co również poprawia ich właściwości aerodynamiczne i zmniejsza zawirowania powietrza w tej okolicy. Poza tym fakt, że koła są bez dętek i mają szerokie felgi wpływa na wyraźne obniżenie oporów toczenia. Dodatkowo koła dobrze amortyzują - o czym powiemy zaraz - więc rośnie płynność jazdy. Nie musimy zwalniać na dziurach i w ostatecznym rozrachunku jedziemy z wyższą prędkością. 

Koła są też bardzo sprawne podczas rozpędzania, a tym lepiej działają im wolniejsza jest nasza prędkość początkowa. Rozkręcanie po nawrotach, ataki na stromych odcinkach pod górę to ich mocne strony, wszędzie tam, gdzie możemy zyskać na ich wysokiej sztywności i niskiej masie. Oczywiście nie jest to waga piórkowa, ale zważywszy, że mowa o kole, które za chwilę nas ,,pociągnie” po płaskim to dynamika stoi na bardzo dobrym poziomie. 

Komfort i stabilność na wysokim poziomie

Ogromną zaletą testowanych New Disc 38 jest duży spokój, który oferują w trakcie jazdy. Dużo swobody zapewnia ich odporność na boczne podmuchy wiatru, ciężko wytrącić je z równowagi, a do tego samo prowadzenie roweru i pokonywanie zakrętów odbywa się łatwo i bez nadmiernej koncentracji. Brak presji bocznego wiatru na przednie koło oznacza wyraźnie mniejszą siłą potrzebą do manewrowania nim podczas jazdy. Nowoczesny kształt obręczy dodatkowo sprawia, że przy niskim ciśnieniu opony nadal lekko się toczą. Osiągamy tym samym dwie pozornie wykluczające się rzeczy - dobrą amortyzację oraz szybką jazdę. W praktyce ma się poczucie, że koła płyną po drodze i sprawnie wygładzają napotkane niedoskonałości w nawierzchni, bez potrzebny redukowania prędkości, gdy robi się nierówno.

 

 

Szutry i bruki również nie robią im kłopotów. Jesteśmy pod wrażeniem, oczywiście wiemy, że spora w tym zasługa gum IRC o szerokości 28 mm (które nota bene po założeniu na obręcz o szerokości wew. 21 mm mają realnie 29 mm), ale naprawdę na takim zestawie można pościgać się na szosie, a gdy skończy się asfalt na niedzielnej przejażdżce po prostu pojechać dalej leśną czy szutrową drogą. Łatwość prowadzenia zapewnia też fajnie zbalansowana kombinacja wysokiej sztywności bocznej z dużą zdolnością do pochłaniania drgań. To sprawia, że rower odpowiednio słucha się nas w cięższym terenie oraz podczas zakrętów na zniszczonych asfaltach, gdzie koła wykonują minimalne podskoki podczas pokonywania łuków. 

Podsumowanie 

Evanlite New Disc 38 to bardzo udane uniwersalne koła szosowe, które oferują wysoki komfort i stabilność jazdy. Są lekkie i dynamicznie przyspieszają oraz sprawnie pokonują podjazdy. Do tego zapewniają odczuwalny efekt żeglowania. Przy swoich parametrach, czyli masie 1490 gramów i wysokości 38 mm stanowią idealną propozycję uniwersalnego zestawu kół, które sprawdzą się najlepiej na trasach pagórkowatych, ale dadzą sobie radę i wspomogą nasze wysiłki również na płaskim oraz w górach. Jeśli ktoś poszukuje jednych kół do wszystkiego, New Disc 38 są ciekawą i godną polecenia propozycją. Co ważne, przy hamulcach tarczowych znika kłopot zużywania się obręczy, więc ,,inwestycja” w dobre koła zwyczajnie się opłaca, a cena zakupu - zważywszy ich jakość - jest tu i tak bardzo atrakcyjna. 

 

Specyfikacja

Evanlite New Disc 38
  • Wysokość: 38 mm
  • Szerokość wewnętrzna obręczy: 21 mm
  • Piasty: DT Swiss 350 Centerlock Straightpull
  • Szprychy: DT Aerolite, 24 przód / 28 tył
  • Tubeless Ready: tak
  • Materiał obręczy: karbon
  • Limit wagowy: 120 kg
  • Masa: 1490 gramów
  • Cena: 4199 zł (koła można konfigurować - cena wyjściowa to 3899 zł)

 

Strona producenta: www.evanlite.com