Kellys Estima: wszechstronne elektryki nie tylko do miasta

Przyglądamy się bliżej nowej linii rowerów elektrycznych od Kellys - modelom Estima i Estima X z pogranicza segmentów city, trekking i SUV.

Drukuj
Kellys Estima 80 Kellys

Kellys Estima to linia nowych rowerów elektrycznych z pogranicza segmentów e-city, e-trekking, a w przypadku modeli oznaczonych jako Estima X nawet e-SUV. Na uwagę zasługuje z pewnością bardzo ciekawy projekt ramy, która jest budowana w zautomatyzowanej, europejskiej fabryce.

Kellys stale rozwija swoją ofertę rowerów elektrycznych i chociaż nam kojarzy się głównie z naprawdę dopracowanymi konstrukcjami z segmentu e-MTB, które mieliśmy okazję niejednokrotnie testować, to słowacki producent ma też sporo do powiedzenia w gronie bardziej użytkowych elektryktów do codziennego użytku. Właśnie tego typu konstrukcją są modele Estima oraz Estima X. Na pierwszy rzut oka modele te wyglądają jak elektryczne mieszczuchy czy trekkingi, ale szczególnie linię Estima X za sprawą wyposażenia można zaklasyfikować także jako e-SUVy, bo podobnie jak ich motoryzacyjne odpowiedniki, mają radzić sobie nie tylko z jazdą po mieście, ale i w lekkim terenie, takim jak leśne drogi utwardzone, szutry, itd. To dlatego te elektryki spiszą się na co dzień, ale także podczas weekendowych wypadów poza miasto czy nawet do pojeżdżenia po utwardzonych drogach górskich. Rzucamy okiem na szczegóły tych konstrukcji i przybliżamy ich najważniejsze cechy.

 

Zobacz też:

 

 

 

 

Ramy zbudowane w zrobotyzowanym procesie

Podobnie jak ramy aluminiowych e-MTB (Tygon, Tayen, Theos R), tak i aluminiowy szkielet linii Estima budowany jest w europejskiej fabryce wykorzystującej technologię cięcia laserowego i roboty, które spawają całość. To gwarantuje wysoką jakość wykonania wolną od błędu ludzkiej ręki. Modele Estima i Estima X bazują na takich samych ramach typu monotube z mocno obniżonym przekrokiem - są one dedykowane nie tylko dla kobiet, ale po prostu dla osób ceniących sobie wygodę wsiadania (są idealne np. do zastosowania z fotelikiem rowerowym).

 

 
 

 

 

Sam Kellys przyznaje, że zbudowanie sztywnej bocznie ramy typu monotube to spore wyzwanie, a przecież wspomniany parametr jest ważny nawet w przypadku elektryków o typowo użytkowym zastosowaniu (ze względu na wyższą masę). Słowaccy projektanci chwalą się jednak, że udało im się rozwiązać problem niższej sztywności modeli o obniżonym przekroku - profile ramy, odpowiednio długie spawy i w końcu specjalna kratownica w głównej rurze mają podnosić sztywność boczną całej konstrukcji. Założenie było takie, aby ramy w linii Estima spełniały wymagania stawiane przed rowerami e-MTB! Przy tym wszystkim zachowano możliwość demontażu baterii, którą wyciągamy od góry głównej rury. Do tego w nowych elektrykach Kellysa spotkamy też sztywne osie kół zarówno z przodu, jak i z tyłu. 

 

 
 

 

 

Dostępne warianty

Kluczowym elementem wpływającym na wielozadaniowość konstrukcji takich jak Estima i Estima X są opony - wszystkie modele stoją na kołach 27,5" z szerokimi na 2,6" oponami - z tą różnicą, że modele X mają bardziej terenowy bieżnik, co czyni je dzielniejszymi w jeździe po bezdrożach. W gronie modeli Estima X spotkamy dwa warianty wyposażenia - topowa Estima X70 jako jedyny model z rodziny ma amortyzator o skoku 120 mm. To oczywiście powietrzny FOX AWL. W 70-tce zastosowano system wspomagania od Panasonica, który zresztą mieliśmy okazję sprawdzać w jednym z rowerów e-MTB - ma topowe parametry w postaci wysokiego momentu obrotowego na poziomie 95Nm, a do tego ciekawe funkcje, jak nawigacja czy inteligentny tryb Auto, który dobiera za nas moc wspomagania, jakiej aktualnie potrzebujemy. Bateria jaką tu spotykamy ma 820 Wh i reprezentuje bardzo dobrą wartość "gęstości energii". Do tego mamy naprawdę zaawansowany napęd zbudowany na grupie Shimano Deore XT 1x11 czy hydrauliczne hamulce tarczowe obowiązkowe już w tak zaawansowanej konstrukcji. Topowa Estima X70 wyceniona została na 21 999 zł. 

Drugi z bardziej terenowych wariantów to Estima X40 - ta także bazuje na systemie wspomagania Panasonic, ale ma nieco mniejszą baterię - 725 Wh, amortyzator ROCK SHOX 35 Silver TK o skoku 100 mm czy napęd Shimano Cues 1x9. Tańsza Estima X40 dostępna jest w dwoch kolorach i wyceniona została na 17 099 zł.

 

 
 

 

 

Nieco bardziej miejsko skrojone modele Estima także dostepne są w dwóch wersjach wyposażenia. Kellys Estima 80 bazuje na silniku Shimano EP6 o momencie obrotowym na poziomie 85 Nm, który zasilany jest dużą baterią 820 Wh. Do tego mamy na pokładzie napęd ze zintegorwaną z tylną piastą 5-biegową przekładnią Shimano Nexus C7050-5D Di2 sterowaną elektronicznie. To oznacza, że mamy dostęp do funkcji AutoShift i FreeShift, które pozwalają na automatyczną zmianę przełożeń czy powrót do wyjściowego przełożenia bez konieczności obsługi manetki. Jego cena to 20 999 zł.

 

 
 

 

 

Niższy wariant Estima 60 również bazuje na systemie opartym o silnik EP6, ale ma mniejsza baterię (725 Wh) czy mechaniczny napęd z 5-biegową piastą Nexusa - cena katalogowa zatrzymała się w tym przypadku na kwocie 17 999 zł. 

Wszystkie z opisanych tu modeli posiadają też rzecz jasna pełne wyposażenie użytkowe, które jest wpisane w definicję e-SUV'ów czy e-trekkingów: oświetlenie zasilane z centralnej baterii, estetyczne błotniki, bagażnik stały czy stopkę.

Strona producenta: store.kellysbike.com