Nowa szosa do-it-all wylądowała! Poznajcie Fuji Kasane

Fuji Kasane, czyli aerodynamiczny rower szosowy z potencjałem do zjechania na szutry!

Drukuj

Długo zapowiadana szosa Fuji Kasane finalnie wkracza na rynek! Na pierwszy rzut oka wygląda jak rasowy aerodynamiczny bolid szosowy, jednak szybko okazuje się, że mamy tu do czynienia z bardzo wszechstronną szosą typu "all-road".

Marki Fuji raczej nie trzeba przedstawiać żadnemu miłośnikowi szosy - historia brandu zaczęła się już ponad 100 lat temu w Japonii, o czym cały czas przypomina logotyp marki, w którym znajdziemy wulkan Fuji. Dziś dziedzictwo Japończyków technologicznie rozwijają Amerykanie, a najlepszym tego dowodem są właśnie takie premiery jak Fuji Kasane. 

Wśród najbardziej zaawansowanych rowerów szosowych na rynku już od dłuższego czasu widać, że konstruktorzy starają się stworzyć swojego rodzaju "świętego Graala", czyli szosę kompletną na polu aerodynamiki, lekkości, komfortu jazdy czy... wszechstronności zastosowań. Osiągnięcie takiego celu graniczy oczywiście z cudem, bo zawsze trzeba iść na pewnego rodzaju kompromisy, natomiast faktem jest, że wraz z rozwojem technologii na rynek trafiają coraz to bardziej kompletne szosówki, na których z powodzeniem możemy wystartować w wyścigu, a po założeniu szerszej opony zjechać nawet na lekki szuter. Fuji Kasane to właśnie jeden z przedstawicieli gatunku szos "do-it-all" - z jednej strony spotykamy tu aerodynamiczną ramę, z drugiej dużą pojemnośc na opony czy rozwiązania mające wpłynąć na poprawę komfortu jazdy. Rzucamy okiem na ten model przy okazji jego rynkowego debiutu.

 

 

 

 

Najważniejsze cechy

Fuji Kasane bazuje rzecz jasna na ramie zbudowanej z włókna węglowego - bardziej zaawansowana wersja 1.3 zbudowana została z włókna C15, z kolei niższy w hierarchii model 2.3 z włókna C10 (różnice pomiędzy tymi materiałami widać jedynie w nieco wyższej masie kompozytu C10). Projekt ramy Kasane wygląda jak podręcznikowy przykład szosowego bolidu z segmentu aero - świadczą o tym aerodynamiczne przekroje rur, obniżone rury tylnego trójkąta, konstrukcja całej rury podsiodłowej czy nawet odpowiednie ulokowanie otworów montażowych na koszyki bidonów. Oczywiście nie ma aerodynamiki bez integracji, dlatego w Kasane wszystkie przewody są ukryte - przez co nie tylko nie zakłócają przepływu powietrza, ale i nie zakłócają "czystego" wyglądu całego roweru. Na tym poziomie zintegrowany zacisk sztycy podsiodłowej jest już w zasadzie obowiązkowy i w Kasane również go spotkamy.

 

 

 

 

Drugim z elementów, który najmocniej rzutuje na charakter Kasane jest to, jak szeroką oponę przyjmie jego rama - seryjnie rowery stoją na oponach o szerokości 30 mm, jednak maksymalnie możemy tu zamontować opony szerokie na 35 mm, co pozwala już na myślenie o zjechaniu z szos na lekkie szutry, nie mówiąc już o tym, ile roboty robią takie szerokie opony na wszelkiego rodzaju brukach czy po prostu kiepskich nawierzchniach. Szerokie opony nie tylko zwiększają wszechstronność zastosowań, ale i zwyczajnie poprawiają komfort jazdy - o ten parametr w Kasane ma dbać także sztyca rozpisana na planie litery D, która w parze z obniżonymi rurami tylnego trójkąta oraz wspomnianym zaciskiem ma wybierać drobne drgania, czyniąc jazdę bardziej płynną i przyjemną. O wielozadaniowym charakterze Kasane świadczą też otwory montażowe umieszczone na górnej rurze, do których możemy przykręcić bezpośrednio małą torebkę do przewozu podstawowych drobiazgów na rowerze.

Kasane w założeniu ma być szybkim rowerem, dlatego też Fuji zastosowało w nim potężny węzęł suportu z wkładem typu T47 - taka konstrukcja ma gwarantować efektywny transfer energii, a jednocześnie wkłady T47 słyną z prostoty serwisowania (tak jak wkłady suportu montowane na gwint). Na pokładzie mamy też sztywne osie kół z przodu i z tyłu - wspominamy z kronikarskiego obowiązku, bo ten element też jest już obowiązkowy na tym poziomie. 

 

 

 

 

Geometria

Fuji postanowiło zastosować w Kasane geometrię prezentującą kompromis pomiędzy światem szos typowo wyścigowych i tych długodystansowych. Pozycja zajmowana na tym rowerze powinna być trochę bardziej zrelaksowana i wyprostowana, niż ma to miejsce w podręcznikowych szosach wyścigowych. Z drugiej strony Kasane powinien prowadzić się stabilnie ze względu na odpowiednio dobrane kąty i bazę kół. W ten sposób Kasane ma szansę wpisać się w potrzeby naprawdę szerokiej grupy odbiorców.

Wersje wyposażenia

W momencie publikacji tego artykułu Fuji wprowadziło na rynek dwa modele, jednak sądząc po ich numeracji możemy spodziewać się w niedalekiej przyszłości dodatkowych wariantów wyposażenia. 

Fuji Kasane 1.3 to model oparty o ramę wykonaną z topowego włókna węglowego. Na liście wyposażenia spotkamy m.in. elektroniczną grupę napędową Shimano Ultegra Di2 8150 czy koła z włókna węglowego Vision Tech TC40. O wyścigowym potencjale maszyny świadczą chociażby dobrane przełożenia z korbą 52/36. Masa tego modelu ma wynieść 8,1 kg. Cena detaliczna tego modelu to 28 720 PLN.

 

 

 

 

Bardziej przystępnym cenowo wariantem jest Kasane 2.3 - jego specyfikacja jawnie przypomina, że to model także do jazdy w lekkim terenie. Napęd złożono z podzespołów Shimano - za zmianę przełożeń odpowiadają klamki i przerzutki z gravelowej grupy Shimano GRX810, a korba czy kaseta pochodzą z grupy Shimano 105. Cena detaliczna to 14 855 PLN.

Strona producenta: fujibikes.eu