Spis treści:
Nieustannie rozwijający się rynek rowerów elektrycznych w ostatnich latach coraz mocniej stawia na integrację różnych systemów. Dzięki temu użytkownikom ma jeździć się łatwiej, a sprzęt działać płynniej. Przy okazji, tego typu zabiegi najczęściej pozwalają oszczędzać energię, co przekłada się na lepszy zasięg e-bike’ów, a ponadto niejednokrotnie ograniczają też mechaniczne zużycie silnika i podzespołów napędu. Jednym słowem, rozwój technologiczny podnosi jakość działania e-bike’ów z korzyścią dla każdego użytkownika.
Bosch jest obecnie jednym z największych graczy na rynku systemów wspomagania do rowerów elektrycznych, którego silniki spotykamy w całej masie e-bike’ów od wielu producentów. Jednak dotąd brakowało mu jednej istotnej funkcji, którą posiadały konkurencyjne Shimano Steps i SRAM Eagle Powertrain, czyli szerokiej integracji z napędem (przerzutką, kasetą, łańcuchem). Mowa choćby o funkcji automatycznej zmiany przełożeń, którą dotychczas powyżsi gracze mieli jako jedyni. Oczywiście biorąc pod uwagę napędy z kasetą i łańcuchem. Bosch wprawdzie miał podobne funkcje, ale były one oparte o wewnętrzne systemy zmiany biegów pochodzące od marek Rohloff, 3X3 i enviolo. Natomiast teraz, wraz z rozwinięciem eShift na tradycyjne, zewnętrzne napędy Shimano i TRP, Bosch dołącza do grona firm oferujących w pełni zintegrowany system wspomagania i zmiany biegów! To duży krok naprzód przed wszystkim dla użytkowników rowerów e-MTB, e-SUV, czy e-gravel.
Jakie funkcje daje eShift?
Podstawową funkcją eShift, z której nieświadomie będą korzystali wszyscy użytkownicy jest specjalnie działający algorytm usprawniający zmianę przełożeń w rowerze. Konkretnie opiera się on tym, że podczas zmiany biegu silnik odejmuje mocy na ułamki sekundy, aby umożliwić łańcuchowi płynne przejście z koronki na koronkę. Dzięki temu przełożenia zmieniają się lżej, ciszej i bardziej delikatnie, co nie tylko poprawia doznania podczas jazdy, ale przede wszystkim ułatwia zadanie przerzutce oraz znacznie oszczędza elementy napędu. Jego zużycie będzie dzięki temu wyraźnie wolniejsze, a problem zerwania łańcucha przy mało umiejętnej zmianie przerzutek powinien zniknąć.
Poza tym dostępne są funkcje, które na pewno spodobają się amatorom i rekreacyjnym riderom, czyli kwestie związane z wręczaniem nas z myślenia nad tylną przerzutką i manetką. Po pierwsze jest tu funkcja automatycznej zmiany przełożeń, którą możemy spersonalizować wedle naszych potrzeb za pomocą aplikacji Flow. W niej ustawiamy optymalny dla nas zakres kadencji pedałowania, a przy granicznych wartościach system po prostu sam zmienia nam biegi. My tylko kręcimy korbami… Jest też funkcja RollShift, która umożliwia zmianę przełożeń bez pedałowania, co szczególnie przydaje się na technicznych zjazdach, po których chcemy być gotowi na kolejny element trasy, ale nie za bardzo mamy możliwość zmienić bieg klasycznie pedałując.
Jakie napędy mogą współpracować z eShift?
Bosch wraz z omawianym rozszerzeniem wprowadza eShift do grup Shimano Di2 oraz do nowego napędu TRP E.A.S.I. A12. W przypadku Shimano możemy więc używać opisywanych funkcji z grupą CUES Di2 przeznaczoną do rekreacyjnych e-bike’ow i e-trekkingów oraz Nexus Di2, który ma piastę planetarną i jest dedykowany do elektrycznych rowerów miejskich. Z kolei nowy napęd TRP został opracowany stricte do rowerów elektrycznych opartych o systemy Bosch Performance Line CX, a także Performance Line SX i jest dedykowany do e-MTB i e-graveli.
Range Control oparty o AI
Nie tylko rozszerzenie eShift jest nowością, którą pokazał w ostatnim czasie Bosch. Wśród kilku premierowych rozwiązań równie ciekawa jest funkcja Range Control, czyli estymacja zasięgu naszego e-bike’a oparta o sztuczną inteligencję. Wraz z każdym przejechanym kilometrem system uczy się nas, naszego stylu jazdy i przyzwyczajeń w obrębie używania silnika. Im więcej odbytych przejazdów, tym większa dokładność tej funkcji. Docelowo Range Control po wrzuceniu w nawigację planowanej trasy powinna nam precyzyjnie pokazać, ile baterii zostanie nam już po dojechaniu na miejsce! Brzmi to ciekawie i wcale nas nie dziwi, bowiem podobnych rozwiązań opartych o AI i ,,uczenie się” użytkownika spotykamy w branży rowerowej coraz więcej…
Szczegóły znajdziecie na stronie producenta: www.bosch-ebike.com


