Spis treści:
Niedawna premiera droppera Transfer Neo sprawiła, że Fox dołączył do grona firm mających w ofercie elektroniczną, bezprzewodową opuszczaną sztycę. Jej wejście na rynek to kolejne potwierdzenie kierunku, w jakim zmierza branża rowerowa. Jednak premiera wspornika Neo – choć ciekawego jako komponent sam w sobie – to nie tylko kolejna nowość w kolekcji Fox'a, ale jednocześnie zapowiedź jakiejś większej, nadchodzącej ekspansji produktowej tej marki. O tym jednak za moment…
Najszybsza sztyca na rynku!
Fox Transfer Neo sterowany jest bezprzewodowo za pomocą dedykowanego kontrolera i używa w tym celu autorskiego protokołu łączności. Wg producenta jest on ponad 100 razy szybszy niż Bluetooth i 20 razy szybszy niż najlepsza w tym aspekcie sztyca konkurencji! Fox dodaje, że czas reakcji od naciśnięcia dźwigni do ruchu droppera to jedynie 26 milisekund. W zapewnienia liczbowe wierzymy, choć ludzka percepcja najczęściej jest zbyt ułomna, aby poczuć realne korzyści kiedy mówimy, że coś jest X razy szybsze, niż komponenty, które wcale wolne przecież nie są. W każdym razie przy dużym skoku sztycy dopracowana szybkość będzie szczególnie mile widziana, ponieważ zwykle tam w przypadku dropperów z linką proces opuszczania i powracania sztycy chwilę trwa.
Manetka Fox Ergonomic Neo Lever
Według nas bardzo interesująco prezentuje się kontroler, który został zaprojektowany tak, aby imitować mechaniczną manetkę typu trigger. Dźwignia jest duża i pokryta gumą, ale oczywiście jest to przycisk, który ma 6 razy krótszy skok, niż wersja z linką. Taki krótki ruch pozwala ustawiać ją w szerszym zakresie różnych – normalnie niedostępnych – położeń na kierownicy, ponieważ tutaj palec potrzebuje wykonać mniej głęboki ruch. Ważne jest również to, że przycisk odstaje ku dołowi jedynie o 36 mm, czyli wg Fox'a o 10 mm mniej niż u konkurencji, co ma zmniejszać ryzyko uderzenia kontrolerem o górną rurę ramy w przypadku zaliczenia upadku. Manetka zasilana jest baterią CR2032, która powinna wystarczyć na około rok użytkowania. Ciekawostką jest też guzik na sztycy do awaryjnego opuszczenia / podniesienia, gdy CR2032 wyczerpie nam się w trasie.
Konstrukcja z baterią przy obejmie sztycy
Najciekawszą – optycznie – cechą nowego droppera, która zresztą mocno odróżnia ją od konkurencyjnych produktów na rynku jest lokalizacja baterii od sztycy. Ta nie znajduje się bowiem przy jarzemku jak ma to miejsce u większości konkurentów, a na dole, praktycznie przy samej ramie. Wprawdzie takie położenie baterii jeszcze bardziej eksponuje ją na błoto, ale bilans zysków i strat sprawił, że Fox zdecydował się na takie rozwiązanie. Wszystko dlatego że pozwala to na uzyskanie wyraźnie większej przestrzeni na oponę (tzw. tire clearance). To będzie szczególnie istotne w rowerach, gdzie mamy droppera z bardzo dużym skokiem, również przy małych ramach, a także w rowerach, gdzie duży skok zawieszenia często bardzo mocno zbliża koło do sztycy i siodła w momencie maksymalnej kompresji dampera.
Sama bateria jest wyciągana do ładowania, mniej więcej na zasadzie podobnej do tego co oferuje sramowski AXS. Tu jest ogromna ciekawostka, ponieważ Fox zdradza, że ta bateria będzie kompatybilna z innym elementami elektronicznego ekosystemu. Póki co, nie znamy jeszcze żadnych przecieków, ale świadczy to o fakcie prac nad kolejnym bezprzewodowymi komponentami ze stajni Fox’a.
Dostępne wersje
Sztyca Fox Transfer Neo korzysta z budowy klasycznego – mechanicznego – Transfera i dostępna jest w wersji Factory oraz Performance Elite. Warto jednak wiedzieć, że do zakupienia osobno będzie jedynie opcja Factory wykończona powłoką Kashima, natomiast Performance Elite będzie można spotkać jako OEM, czyli montowaną w rowerach. Fajną cechą elektronicznych sztyc, w tym omawianej Fox’a, jest fakt, że dzięki połączeniu z aplikacją dokładnie znamy jej przebieg i łatwo jest zaplanować serwisy. Fox zapowiada, że interwał serwisowy wynosi tutaj 8000 cykli.
Dostępne średnice montażowe to 30,9 mm, 31,6 mm i 34,9 mm, które występują ze skokiem 125 mm, 150 mm, 175 mm i 200 mm. Dodatkowo 30,9 mm i 31,6 mm występują też w wersji ze skokiem 100 mm. Najlżejszy wariant waży 528 gramów (30,9 mm ze skokiem 100 mm).
Strona producenta: ridefox.com




