Nowy 13-rzędowy napęd SRAM RED AXS XPLR i koła ZIPP 303XPLR SW!

Topowa gravelowa grupa dostaje 13-tą koronkę, bardziej ergonomiczne klamki i znacznie chudnie, a nowe koła ZIPP mają aż 32 mm szerokości.

Drukuj
ZIPP 303 XPLR SW SRAM

Trzy miesiące po debiucie najnowszej odsłony grupy SRAM RED AXS 2x, dedykowanej głównie do rowerów szosowych, Amerykanie zaprezentowali terenową odmianę XPLR topowej grupy do rowerów z barankiem. To jednak nie jedyna nowość, bo wspólnie z napędem światło dzienne ujrzały nowe, super szerokie koła ZIPP 303XPLR SW, tańszy model 303 XPLR S oraz dedykowana do graveli kierownica Poznajcie szczegóły!

Większa wytrzymałość, wszechstronność i redukcja wagi to główne cele, jakie przyświecały projektantom SRAMa przy tworzeniu najnowszej odsłony napędu do rowerów szutrowych. Podczas gdy poprzednia generacja REDa XPLRa różniła się głównie stopniowaniem w stosunku do wariantu z przednią przerzutką, tym razem inżynierowie amerykańskiego potentata stworzyli grupę będące niejako hybrydą napędów szosowych i mtb aby sprostać rosnącym wymaganiom stawianym przed napędem w nowoczesnych rowerach gravelowych.

 

Przerzutka rodem z MTB

To komponent, który dotknęły najbardziej radykalne zmiany. W przeciwieństwie do poprzedniej generacji, gdzie wersja "szosowa" i XPLR różniły się głównie długością wózka, ale sam korpus czy mocowanie do haka były bardzo podobne, nowy XPLR to konstrukcja diametralnie różna od wersji do napędów z przednią przerzutką. Nowej zmieniarce  konstrukcyjnie bliżej do przerzutek SRAM Transmission, czyli dedykowanych do MTB. Przede wszystkim zastosowano tzw. Full Mount, czyli przerzutkę montujemy bezpośrednio do ramy (musi być w standardzie UDH) z pominięciem haka. Takie rozwiązanie sprawia, że przerzutka dużo mniej odstaje od ramy, przez co trudniej ją uszkodzić. Cała konstrukcja jest też znacznie sztywniejsza, dzięki czemu zmiana przełożeń (zwłaszcza pod obciążeniem) jest dużo precyzyjniejsza. Ze świata rowerów górskich zaczerpnięto też dolne kółeczko Magic Wheel nie blokujące pracy napędu, gdy wpadnie w nie patyk, czy mocne sprzęgło dla jeszcze pewniejszego trzymania łańcucha na wertepach. Kolejną analogią do Transmission jest znaczny wzrost wagi tego komponentu, bo przerzutka przytyła o 83 gramy, ale naszym zdaniem korzyści płynące z nowego projektu rekompensują to z nawiązką! Podobnie jak w przypadku XX, XO czy GX, w nowej przerzutce będzie można wymieniać poszczególne elementy, także uszkodzenie jednego elementu nie będzie wiązało się z koniecznością wymiany całej przerzutki.

 

 

13-rzędowa kaseta o bardzo szerokim zakresie

Nowa kaseta dzięki dodaniu trzynastej koronki ma nie tylko większy całkowity zakres, wynoszący obecnie 460% (10-46, poprzednia generacja XPLR eTap miała 440%), ale jednocześnie ciaśniejsze stopniowanie dzięki czemu dobór odpowiadającej nam kadencji niezależnie od nachylenia terenu powinien być łatwiejszy. Dla fanów liczb- stopniowanie nowej kasety to: 10-11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-38-46. Na koniec waga - mimo dodania koronki i większego zakresu, nowa kaseta jest znacznie lżejsza od poprzedniej generacji - 288g vs 373g (prawie 30%)!

 

 

Zębatki z nowym standardem mocowania

Dla korb w wariancie z pomiarem mocy (dwustronnym o dokładności 1.5%) zaprojektowano zupełnie nowe, "nakręcane"(thread-on mount) bezpośrednio na korpus (pająk) pomiaru mocy zębatki. Takie rozwiązanie ma zapewniać większą sztywność przy jednoczesnej redukcji wagi. Wymienne zębatki będą dostępne w rozmiarach 38, 40, 42, 44 i 46 zębów, a do ich montażu i demontażu wymagane będzie specjalne narzędzie.

Korba bez pomiaru mocy zachowuje system mocowania zębatek Direct Mount znany z poprzedniej generacji, ale inżynierom udało się odchudzić puste w środku, carbonowe ramiona, czego efektem są 63 gramy mniej na wadze.

Obydwa warianty dostępne są w 6 długościach, od 160mm do 175mm.  

 

 

Pozostałe komponenty

Klamkomanetki, zaciski hamulców hydraulicznych i łańcuch są wspólne dla wersji XPLR i RED AXS 2X. Po obszerny opis grupy z przednią przerzutką zapraszamy tutaj. W dużym skrócie łapy są znacznie odchudzone (zarówno na wadze jak i gabarytowo) i jednocześnie wydłużone dla bardziej ergonomicznego chwytu, a przekonstruowany układ hydrauliczny w parze z inaczej wyprofilowanymi klamkami hamulcowymi wymaga użycia znacznie mniejszej siły do zatrzymania roweru. Warto podkreślić, że zmiana ilości zębatek kasety nie wiąże się z wprowadzeniem nowego łańcucha - RED XPLR jest kompatybilny ze wszystkimi 12-rzędowymi łańcuchami Flattop.

 

 

Wagi

Więcej biegów i szerszy zakres oraz większa wytrzymałość, a mimo to nowy RED XPLR jest wyraźnie lżejszy od poprzedniej generacji. Kompletna grupa w wariancie z obustronnym pomiarem mocy waży 2.488 gramów, czyli schudła o dokładnie 218 gramów, z kolei waga wersji bez miernika wynosi 2.398 gramów, co daje 178 gramów oszczędności w stosunku do RED eTap XPLR. Wagi poszczególnych komponentów znajdziecie poniżej (w nawiasach różnice w stosunku do poprzedniej generacji): 

  • Klamkomanetki z zaciskami i przewodami - 692g (-79g)
  • tarcze hamulcowe (2x 160mm + nakrętki centerlock) - 280g (-8g)
  • Przerzutka tylna - 375g (+83g)
  • Kaseta - 288g (-85g)
  • Łańcuch (114 ogniw - 236g (-13g)
  • Korba (z pomiarem mocy, zębatka 40T) - 516g (-116g)
  • Korba (bez pomiaru mocy, zębatka 40T) - 427g (-63g)
 
 

 

Ceny

Ceny komponentów z grupy XPLR kształtują się następująco:

  • Przerzutka tylna (bez baterii) - 785 EUR
  • Kaseta - 675 EUR 
  • Korba (z pomiarem mocy) - 1.235 EUR
  • Korba (bez pomiaru mocy) - 730 EUR
 

 

Koła ZIPP 303XPLR SW

To nie koniec nowości od amerykańskiego koncernu na dzisiaj. Drugą z nich są koła ZIPP 303 XPLR SW, również dedykowane do jazdy szutrowej.

Do tej pory koła gravelowe były poszerzonymi i ewentualnie wzmocnionymi wariantami kół szosowych kładąc nacisk przede wszystkim na niską masę i dużą sztywność, czyli cechy kluczowe na asfalcie. Projektując nowe koła ZIPP chciał stworzyć jak najszybsze koła do jazdy terenowej, gdzie równie istotnym aspektem jak opory powietrza są straty energii powodowe przez nierówną nawierzchnię oraz kontrola nad rowerem w wymagającym terenie. Inżynierowie doszli do wnioski, że głównym problemem są zbyt wąskie obręcze w stosunku do szerokości współczesnych opon gravelowych. W rezultacie ZIPP obrał nową ścieżkę - jako bazę do projektu wziąto opony o szerokości 40mm (Goodyear XPLR Slick lub XPLR Inter) i zaprojektowano obręcze idealnie współgrające z ich profilem.

 

 

Rezultatem są koła o niespotykanej dotychczas szerokości wewnętrznej wynoszącej 32mm (40mm zewnątrznej) i bardzo wysokim stożku 54mm. Producent twierdzi, że koła pozwalają oszczędzić 5 watów w stosunku do topowych kół konkurencji. Ich konstrukcja umożlwia jazdę na bardzo niskim ciśnieniu, dzięki czemu rośnie komfort i pewność prowadzenia dzięki znacznie lepszemu tłumieniu wibracji przez opony przy jednoczesnej redukcji ryzyka dobicia - to dzięki zastosowaniu znacznie szerszego rantu, który ma aż 3.9mm. Mimo swoich gabarytów zestaw waży niecałe 1.500 gramów!

 

 
 
 
 

Najważniejsze parametry:

  • szerokość wewnętrzna - 32mm
  • szerokość zewnętrzna - 40mm
  • wysokość - 54mm
  • szerokość rantu - 3.9mm
  • waga - 1.496g
  • dedykowane do opon 40mm i szerszych
  • cena - 1.800 EUR
 

Pozostałe nowości

Mało na jeden raz? Jeśli spodobały Ci się koła, to mamy dobrą wiadomość. ZIPP przygotował też bardziej przyjazny portfelowi model ZIPP XPLR 303S o podobnych parametrach jak model SW, a różniący się główne wagą. 172 dodatkowe gramy na wadze (komplet waży 1.668g) pozwolą zaoszczędzić nam 600 Euro (koła wyceniono na 1.200 EUR).

 

 

Bogatą kolekcję XPLR uzupełnia carbonowa kierownica ZIPP SL70 XPLR. Jej kształt ma idealnie współgrać z klamkomanetkami SRAM Red XPLR. Kierownica ma krótki reach i mały drop (odpowiednio 70 i 115mm) oraz flarę wynoszącą 11 stopni, dzięki czemu w dolnym chwycie jest 6cm szersza niż na łapach. Kierownica będzie dostępna w szerokości od 400 do 480mm (środek-środek), a przy szerokości 440mm jej masa wynosi 240 gramów. Kierownica ma kosztować 360 EUR.

 

Na koniec dwie nowości od Goodyeara, czyli opony XPLR Slick i XPLR Inter, które posłużyły jako "modele" do budowy kół ZIPP. Pierwszy z nich, jak sama nazwa wskazuje, stawia przede wszystkim na szybkość i przeznaczony jest na suche, twarde trasy. Opona ma 40mm szerokości i waży 455 gramów. Model INTER to z kolei guma bardziej uniwersalna, mająca dzięki drobnej kostce w centralnej części opony zapewniać dobrą trakcję również w bardziej wymagającym i/lub mokrym terenie. Opona ma 45mm szerokości i waży 525 gramów. Obydwie gumy są oczywiście tubeless-ready oraz posiadają wzmocnienie M:Wall dla lepszejochrony przed przecięciami ścianek bocznych i dobiciem. Wyceniono je na 90 EUR/szt.

Producent: SRAM