Spis treści:
Podczas wyboru odzieży na rower zawsze w pierwszej kolejności należy zadbać o najważniejsze elementy garderoby. Oczywiście można powiedzieć, że każda rzecz jest ważna i wpływa na komfort jazdy, ale w kolarstwie istnieją trzy najważniejsze obszary - i to na nich należy skupić się w pierwszej kolejności. Mowa oczywiście o tzw. punktach podparcia, czyli stopach, pośladkach oraz dłoniach. Tymi obszarami naszego ciała kontaktujemy się z rowerem, na nie wywieramy największy nacisk i tam najczęściej pojawia się dyskomfort np. spowodowany otarciami, czy gnieceniem. W tym artykule bierzemy pod lupę spodenki rowerowe - konkretnie, jakiego typu produkty będą odpowiednie do jazdy na MTB?
Spodenki rowerowe na MTB: luźne czy obcisłe?
Jak zwykle odpowiedź uzależniona jest od tego, gdzie jeździmy, na jakim rowerze oraz jak szybko. Można generalnie przyjąć, że obcisłe spodenki kolarskie (takie jak na rower szosowy) sprawdzają się w wyścigowej jeździe typu XCO, czy maraton MTB. Ewentualnie warto brać je pod uwagę, gdy nasze kręcenie na MTB koncentruje się głównie na trenowaniu, robieniu interwałów i generalnie szybkiej jeździe. W każdym innym wypadku - czy do rekreacyjnej jazdy rowerem górskim, czy bardziej ambitnej jazdy typu trail, enduro, freeride - lepszym wyborem będą luźne spodenki MTB. Natomiast jeśli w tej chwili już wiesz, że potrzebujesz, aby Twój model spodenek był obcisły, to koniecznie sprawdź ten poradnik: JAKIE SPODENKI ROWEROWE WYBRAĆ?
Szorty rowerowe: z wkładką czy bez?
Na rynku dostępne są dwie opcje - luźne spodenki z wkładką (tzw. pampersem) oraz modele bez niej. Jeśli szorty mają wkładkę to standardowo jest ona rozwiązana tak, że spodenki mają wewnątrz po prostu miejsce do wpięcia (na guzik, rzepy itp. systemy) dodatkowych spodenek obcisłych, które mają wkładkę. Czyli w dużym skrócie działa to na zasadzie bielizny na sztywno spinanej z luźnymi szortami zewnętrznymi. Niektórzy producenci przygotowują swoje szorty rowerowe z opcją dodania do nich spodenek z wkładką pod spodem, ale nie dostarczają jej w komplecie. Trzecią opcją są szorty bez wkładki i bez możliwości jej dodania. To, które wybrać, zależy od stylu jazdy. Jeśli jeździmy wycieczkowo, trailowo lub enduro i cały dystans pokonujemy o własnych siłach to sporą część trasy będziemy jechać na siedząco. Wówczas wkładka jest niezbędna, aby zachować dobry komfort jazdy. Z kolei jeśli ktoś spędza na siodełku mało czasu, bo np. wjeżdża wyciągiem i zjeżdża po trasie DH lub bawi się w Bike Parku, to wkładka nie będzie mu specjalnie potrzebna.
Krój i przeznaczenie
Na rynku znajdziemy sporo różnych modeli luźnych spodenek MTB. Do intensywniejszej jazdy na podjazdach, czyli przeważnie do szybkiej jazdy ścieżkowej (trail) lepsze są lekkie szorty, które mają nieco bardziej obcisły krój i cienki, przewiewny materiał. Z kolei do enduro i ostrzejszych zastosowań warto mieć spodenki rowerowe, które zniosą bardziej brutalne traktowanie i zmieszczą pod spodem ochraniacze. Oczywiście spodenki trailowe też nie będą kolidowały z ochraniaczami na kolana, ale warto mieć na uwadze, że jeśli ubieracie pełną zbroję i macie też ochronę miednicy to cały ten zestaw musi zmieścić się pod Waszą odzieżą. Idąc tym tropem do zjazdu (DH) stosuje się - nawet latem - spodnie z długimi nogawkami.
Zobacz równieź:
Oddychalność i wytrzymałość
Przeważnie producenci starają się stosować zaawansowane materiały do produkcji spodenek, aby te dobrze oddychały i dawały komfort jazdy podczas ciepłych dni. Natomiast zawsze będzie zależność między odpornością szortów na przetarcia i uszkodzenia, a ich oddychalnością. Modele do ostrej jazdy są bardziej ,,pancerne" i przez to gorzej radzą sobie w gorących temperaturach. Z kolei lekkie spodenki do ścieżkowej czy rekreacyjnej jazdy są bardzo przewiewne i nie powodują nadmiernego grzania się w upałach. Na rynku znajdziemy też modele dedykowane do jazdy w deszczu lub zróżnicowanych warunkach, kiedy nie leje, ale jest mokro. Jedne mogą być całkowicie odporne na wodę, a drugie zachowywać dużą odporność na nasiąkanie cieczą. Jeśli Wasza garderoba ma się rozszerzyć na większe spektrum warunków to warto rozważyć taki model - w kiepskiej pogodzie wyraźnie poprawia jakość jazdy.
Detale: kieszenie, zamki i regulacje
Bardzo często różne modele szortów wydają się być do siebie bardzo podobne, dlatego podczas wyboru zawsze najpierw dokonujemy selekcję przez pryzmat powyżej opisywanych punktów. Upewniamy się więc, czy potrzebujemy wkładkę, jaki krój będzie dla nas właściwy oraz sprawdzamy materiał spodenek i jakość wykonania. To jednak nie koniec! Dobre spodenki rowerowe poznamy po małych rzeczach, bowiem tu detale są niezwykle istotne. Pod uwagę trzeba brać system zapinania oraz możliwości regulacji (np. w pasie). Podczas przymiarki ustawcie wszystko tak jak na jazdę i sprawdźcie mobilność miednicy. Zróbcie przysiad, podciągnijcie zgięte w kolanach nogi ku górze, ewentualnie podskoczcie. Dopiero gdy ciało wykonuje dynamiczne ruchy i mocno się napina dowiemy się, czy całość stabilnie leży na swoim miejscu, czy jakiś guzik się nam nie odepnie itd. Skontrolujcie też jakość połączenia na linii spodenki z wkładką (te wewnętrzne) - szorty. Wreszcie obejrzyjcie spodenki pod kątem kieszeni i tym, jak całość wpisuje się w Waszą jazdę. Przypomnijcie sobie ostatnią trasę i poszukajcie rzeczy, które Was drażniły, a następnie postarajcie się wybrać modele rozwiązujące te problemy. Być może było to zsuwanie się w pasie - wówczas pomóc mogą dodatkowe silikonowe wstawki. Konkluzja bowiem jest taka, że dobre spodenki rowerowe muszą być generalnie na wysokim poziomie, ale jednocześnie dopasowane do indywidualnych potrzeb konkretnego użytkownika.
Polecane przez redakcję
Trek Evoke
Amerykańska firma w tym sezonie wprowadziła do swojego portfolio nowe spodenki MTB, które zasadniczo posiadają wszystkie cechy, jakich oczekujemy od tego typu części rowerowej garderoby, a do tego zostały wykonane w zgodzie z ekologicznym stylem życia. Materiał z jakiego zostały wykonane nie tylko jest eco, ale i cechuje się wytrzymałością na uszkodzenia oraz jest rozciagliwy. To ważne w przypadku spodenek do jazdy w terenie, gdzie przecież o wiele bardziej jesteśmy narażeni na szlify związane z wywrotką. Z drugiej strony zarówno krój, jak i elastyczny materiał dają nam pełną swobodę, której oczekujemy od luźnych szortów tego typu.
Modele Evoke posiadają też wewnętrzną bieliznę, którą możemy zdemontować. Wewnętrzne szorty posiadają oczywiście wkładkę, która nie tylko poprawia komfort jazdy, ale i ma oddychać oraz odprowadzać wilgoć.
Evoke posiada dość casualowy wygląd, więc zasadniczo nic nie stoi na przeszkodzie, żeby używać tych szortów nie tylko na trailach, ale i podczas codziennej jazdy rowerem - tam również docenimy ich przewiewność i wygodę, jaką oferują. Spodenki posiadają jedną małą tylną kieszonkę - zapinaną zamkiem i dedykowaną do przewozu ważnych drobiazgów, takich jak karta płatnicza czy klucze. Trek posiada w ofercie zarówno modele z krojem męskim, jak i damskim.
- Wkładka (wymienna)
- Zawartość włókna – korpus 86 % poliester z recyklingu / 14 % spandex
- Zawartość włókna – wkładka Voor- en achterpanden: 74% gerecycled nylon / 26% spandex, Zijpanden: 77% gerecycled nylon / 23% spandex
- Technologia materiałów Antybakteryjne
- Cena 649 PLN
Co na rynku?
Na rynku oferta luźnych spodenek rowerowych jest bardzo bogata i zróżnicowana. Poniżej prezentujemy kilka przykładowych produktów, które dobrze obrazują typy szortów opisywanych w artykule.
Lekkie rekreacyjne szorty
- Lekkie i przewiewne spodenki nadają się idealne do rekreacyjnych wycieczek MTB oraz jazdy na rowerze górskim w łatwym terenie. Nie posiadają zbyt wiele wzmocnień, ale to sprawia, że oddychalność pozostaje na wysokim poziomie.
Szorty MTB z wkładką
- Lekkie szorty o wycieczkowo-ścieżkowym przeznaczeniu, które fabrycznie posiadają wewnętrzne spodenki z wkładką. Oczywiście można je odpiąć i używać ich w innej kombinacji - np. jako druga warstwa na spodnie zimowe.
Szorty Trail-Enduro
- Popularny model szortów do agresywnej jazdy MTB. Łączy w sobie odpowiednią wytrzymałość, niezłą przewiewność i spokojnie można założyć do nich ochraniacze kolan.
Szorty Enduro z powłoką hydrofobową
- Szorty dedykowane do agresywnej jazdy, które cechują się odpowiednią odpornością na uszkodzenia i spokojnie mieszczą ochraniacze. W tym modelu zastosowano też hydrofobową powłokę w miejscach wyeksponowanych na zachlapanie.