Spis treści:
Zadbany rower to podstawa do tego, aby cieszyć się bezpieczną i bezawaryjną jazdą. Kiedy nasz rower tak naprawdę jest zadbany? Przede wszystkim wtedy, kiedy troszczymy się o jego czystość, jak również stan konkretnych podzespołów. Aby rower działał prawidłowo i cieszył właściciela, powinien być regularnie myty oraz serwisowany. Odpowiednie traktowanie roweru z pewnością ucieszy też niejedną ,,kieszeń”. Regularne dbanie o komponenty sprawia bowiem, że mniej się zużywają i czas ich eksploatacji znacznie się wydłuża. To solidny argument do tego, aby szanować swój rower. Zwłaszcza gdy części rowerowe są coraz droższe i trudniej dostępne.
Regularny serwis przede wszystkim
Bardzo cieszy fakt, że świadomość rowerzystów co do serwisowania swoich jednośladów znacząco się zwiększyła względem ubiegłych lat. Dzięki temu nasze rowery działają należycie i są bezpieczniejsze. Obecnie serwis rowerowy możemy znaleźć nawet w niewielkich miejscowościach, dzięki czemu praktycznie każdy ma do niego dostęp. Coraz więcej rowerzystów stara się samodzielnie serwisować swoje rowery. To również jest dobra metoda. Poznajemy wówczas działanie poszczególnych komponentów, dzięki czemu jesteśmy w stanie samodzielnie wyeliminować niektóre usterki. Pamiętajmy jednak, że nie posiadając wystarczającej wiedzy i narzędzi możemy pogorszyć sytuację, dlatego też w niektórych przypadkach najlepiej zostawić rower w serwisie rowerowym pod opieką doświadczonej osoby.
Dlaczego powinniśmy regularnie serwisować swoje rowery? Rower to rzecz złożona z wielu podzespołów, które zużywają się pod wpływem jazdy. Bardzo często nie zdajemy sobie sprawy, jak jedna zaniedbana część może wpływać na całokształt pracy roweru. Dlatego też dobrze byłoby 2 razy w ciągu roku oddać rower w ręce serwisanta, który doświadczonym okiem ,,zbada’’ nasz jednoślad. Najlepiej robić to przed, jak i po sezonie. U szczytu sezonu kolejki na serwisach mogą nas niemiło zaskoczyć… Jeśli odpowiednio dbaliśmy o rower podczas sezonu, nie powinniśmy wydać kroci na nowe części. Najbardziej eksploatacyjnymi częściami w rowerze są hamulce, napęd, łożyska suportu i sterów oraz ogumienie. Jak wygląda kompleksowy przegląd roweru? Przede wszystkim sprawdzane i regulowane są przede wszystkim te części. Jeśli któreś z nich są zużyte i konieczna jest ich wymiana, naturalnie dla naszego bezpieczeństwa powinniśmy to zrobić.
Mycie roweru w domowym zaciszu
Wydawać by się mogło, że mycie roweru to najprostsza rzecz na świecie i nie ma w tym nic skomplikowanego. Poniekąd jest to prawda. Niemniej jednak wielu rowerzystów popełnia poważne błędy podczas mycia roweru, które jeśli są powtarzane mogą doprowadzić do gorszego działania sprzętu lub nawet jego zepsucia. Dlatego też, aby zachować dłuższą żywotność naszego roweru, powinniśmy trzymać się kilku ważnych zasad podczas mycia i konserwacji jednośladu. Aby prawidłowo umyć rower tak naprawdę nie potrzebujemy wielu rzeczy. Gąbka, ścierka, wiaderko z wodą i odpowiednie preparaty do czyszczenia powinny w zupełności wystarczyć. Zdecydowanie pomocne będą dla nas gotowe zestawy do czyszczenia, niemniej jednak większość rzeczy potrzebnych do umycia roweru tak naprawdę posiadamy w domu.
Producenci chemii rowerowej ułatwiają nam mycie roweru jak tylko mogą. Na rynku znajdziemy wiele preparatów o różnym spektrum zastosowania, począwszy od gotowych roztworów do ogólnego mycia po odtłuszczacze, piany czy woski. Ważne by dostosować kolejność poszczególnych czynności. Przykładowo, jeśli na rowerze jest dużo zaschniętego błota, powinniśmy najpierw je lekko zmoczyć ciepłą wodą. W przeciwnym razie moglibyśmy porysować lakier drobinami piachu. Przy usunięciu brudu pomoże nam wybrany przez nas preparat, którym po prostu spryskujemy rower. Po krótkim odczekaniu całość ponownie spłukujemy wodą. Pamiętajmy, aby spłukiwać rower pod niskim ciśnieniem. Dla lepszych efektów najlepiej będzie użyć gąbki, aby wydostać brud z trudniej dostępnych miejsc. Do wyeliminowania brudu można posłużyć się również różnego rodzaju szczotkami, dzięki którym dokładniej i sprawniej usuniemy zabrudzenia z trudno dostępnych miejsc. Oczywiście są do tego specjalnie dedykowane szczotki, ale tu również możemy wykorzystać to co posiadamy w domu. Pamiętajmy, by po spłukaniu roweru wodą dobrze go wysuszyć.
Zobacz również:
- Czyszczenie roweru - jak i czym myć rower?
- Jak i czym wyczyścić łańcuch w rowerze?
- Jak i czym smarować łańcuch?
- Mycie roweru myjką ciśnieniową
Konserwacja i dbanie o napęd
Dbanie o napęd wymaga trochę więcej precyzji i jest zdecydowanie bardziej czasochłonne. Łańcuch, kaseta i korba są najbardziej narażonymi na eksploatację częściami, ponieważ odpowiadają za przenoszenie siły. Zadbany i odpowiednio traktowany napęd będzie nam służył dłużej i sprawniej. Dlatego też należy o nie zadbać w sposób specjalny. Oczywiście podstawową czynnością w przypadku napędu jest również jego czyszczenie. Z powodu obecności smarów do łańcucha i kasety bardzo łatwo mogą przykleić się kurz i drobne paprochy.
Mycie napędu jest niestety bardziej czasochłonne i wymaga więcej skupienia, a nawet cierpliwości. Z racji tego, że poszczególne elementy napędu posiadają wiele ,,zakamarków" i trudno dostępnych miejsc, do idealnego wyczyszczenia będziemy potrzebować również specjalnych preparatów. Kasetę i łańcuch rowerowy najlepiej jest potraktować specjalnie przeznaczonym do ich mycia odtłuszczaczem. Ma on za zadanie rozpuścić stare smary i zabrudzenia. Do tego celu można również użyć benzyny ekstrakcyjnej. Aby czyszczenie było jeszcze dokładniejsze najlepiej wyposażyć się w małe narzędzie, które pomoże nam zeskrobać brud np. z kółek przerzutki. Po całym procesie mycia napędu oraz po jego dokładnym wysuszeniu nie zapominajmy o koniecznym posmarowaniu łańcucha. Smar nie tylko sprawia, że łańcuch pracuje lżej, ale również go zabezpiecza.
Co robić, a czego unikać?
Podczas pielęgnacji roweru powinniśmy pamiętać o kilku ważnych czynnościach, ale niektórych dla dobra sprzętu należy unikać. Przede wszystkim nie powinno się traktować roweru myjką ciśnieniową. Mycie mocno ubłoconego roweru oczywiście jest czasochłonne, ale umycie go myjką z wysokim ciśnieniem może przynieść więcej złego niż pożytku. Zbyt wysokie ciśnienie mogłoby wypłukać smar z łożysk, przez co znacznie skracamy ich żywotność. Myjką ciśnieniową możemy opłukać co najwyżej samą ramę roweru.
Stan poszczególnych części najlepiej sprawdzać regularnie. Wszelkie śruby pod wpływem użytkowania rozkręcają się, dlatego też powinniśmy często sprawdzać stan dokręcenia najważniejszych połączeń śrubowych. Warto nawet zabierać ze sobą poręcznego multi-toola, którym wykonamy pewne regulacje w terenie. Na szczególną uwagę zasługują przede wszystkim hamulce - należy zwracać uwagę na zużycie klocków. Może ono doprowadzić do zniszczenia tarczy lub obręczy, a to znacznie droższa inwestycja niż wymiana klocków. Oczywiście kontroli powinna też podlegać czystość tarczy i klocków hamulcowych.
Dla naszych rowerów szkodliwym może być również ich niewłaściwe przechowywanie. Mowa tu głównie o ,,zimowaniu" roweru, ale nie tylko. Wiadomo, że mróz, deszcz i wiatr działają niekorzystnie na stan roweru, dlatego też każdy szanujący swój sprzęt rowerzysta powinien wystrzegać się m.in przechowywaniem roweru na balkonie. Rower, który jest stale narażony na działanie opadów atmosferycznych znacznie szybciej ulegnie korozji. Oczywiście najlepsze dla naszych jednośladów byłoby przechowywanie w mieszkaniu lub garażu, w których posiadamy optymalną temperaturę i poziom wilgoci.