Jak i czym smarować łańcuch w rowerze?

Dowiedz się, jak poprawnie nasmarować łańcuch i sprawdź, jakie preparaty smarujące znajdziesz na rynku?

Szymon Wołdziński

Jak prawidłowo nasmarować łańcuch rowerowy i jakiego preparatu użyć w tym celu? Te i kilka innych kwestii wyjaśniamy w poradniku!

Dobrze naoliwiony łańcuch to obok prawidłowej regulacji przerzutek podstawa sprawnie działającego napędu. Sprawa idzie już nie tylko o samą kulturę pracy napędu, ale także o efektywność przekazywania energii, jaką wkładamy w pedałowanie. Zaniedbany stan łańcucha może odczuwalnie wpłynąć na nasze odczucia podczas jazdy, sprawiając że napęd nie będzie kręcił się lekko - a przecież każdemu z nas na tym zależy, nawet jeśli nie bierzemy regularnie udziału w kolarskich zawodach.

Oczywiście zanim zabierzemy się do "nasmarowania" łańcucha, bo tak potocznie mówimy na jego de facto oliwienie, musimy go dokładnie umyć. Nakładanie smarów na brudny łańcuch jest zdecydowanie złym pomysłem, który poskutkuje głównie wytworzeniem jeszcze większej ilości mazistej mieszanki smarów i kurzu, a przecież nie o to nam chodzi... Sposoby na czyszczenie łańcucha opisaliśmy dla Was w osobnym poradniku: Jak i czym czyścić łańcuch rowerowy? - w pierwszej kolejności polecamy zatem lekturę tego tekstu. Przyjmijmy jednak, że łańcuch mamy już umyty i przychodzi pora na nałożenie smaru.

 

 

 

 

Rodzaje smarów

Na rynku znajdziemy mnóstwo producentów, oferujących środki dedykowane do smarowania łańcucha. Wszystkie z nich mają przede wszystkim redukować tarcie w ogniwach łańcucha, co nie tylko zwiększa jego żywotwność, ale i wycisza jego pracę. Wyspecjalizowani w produkcji oliwek producenci posiadają w swojej ofercie smary dedykowane do jazdy w określonych warunkach - suchych lub mokrych. Te pierwsze zwykle większy nacisk kładą na to, aby nie łapać kurzu. Te drugie z kolei mają być bardziej odporne na wymywanie przez wodę. Oczywiście znajdziemy też dużo smarów określanych jako uniwersalne, które mają łączyć w sobie powyższe cechy.

Rynek smarów pełen jest preparatów z dodatkiem teflonu PTFE - to syntetyczny fluoropolimer, mający za zadanie stworzyć na łańcuchu cienki "film" ochronny. Spora część użytkowników robi przy jego nakładaniu dwa zasadnicze błędy, których należy się wystrzegać. Po pierwsze przed nałożeniem preparatu z PTFE należy wstrząsnąć butelkę, by wymieszać jego wszystkie składniki. Po drugie - smary z dodatkiem teflonu dobrze jest nałożyć nie bezpośrednio przed jazdą, ale w pewnym czasie przed (aby substancje pomocnicze wyparowały, a preparat spenetrował ogniwa i stworzył wspomniany wcześniej film ochronny). Dobrze jest np. nasmarować łańcuch w dzień przed zawodami / treningiem.

 

Star BluBike
 

 

 

Jak smarować?

Tu też spora część amatorów robi błędy - oliwkami nie lejemy niedbale "po całości" łańcucha, bo zależy nam na tym, aby smar znalazł się tylko w wewnątrz jego ogniw, a nie na bokach. Jest kilka metod smarowania - niektórzy na każde ogniwo z osobna dawkują po kropelce lub nawet pół kropelki oliwki. Spotkaliśmy się też ze sposobem liniowego "przejechania" przez część łańcucha znajdującą się w danym momencie na dole i powtórzeniu tej czynności na górze, a następnie kręceniu korbą w celu rozprowadzenia smaru.

Jedno jest pewne - po nałożeniu preparatu na wewnętrzne ogniwa mimo wszystko wycieramy łańcuch na zewnętrznych stronach jego płytek. Nadmiar oliwki, który wycieknie z ogniw i zbierze się na zewnątrz będzie łapał brud i szybko zabrudzi nasz napęd na nowo. Nie wspominając już o tym, że jazda z brudnym łańcuchem wśród kolarzy jest postrzegana po prostu jako nieelegancka.

Polecane przez redakcję

 

Bontrager - smar łańcuchowy

Pewnie niewielu z Was ma świadomość, że w ofercie Bontragera (to marka własna Treka, pod którą firma z Wisconsin oferuje komponenty, akcesoria czy odzież) znajdziemy także smar do łańcucha. Amerykanie do stworzenia swojej "oliwki" podeszli bardzo na poważnie, o czym świadczy chroniona patentem formuła ich specyfiku i fakt produkcji w USA. Załoga Bontragera stworzyła uniwersalny smar dedykowany do jazdy w różnych warunkach pogodowych. Zauważalnie wycisza on pracę łańcucha i nie ma tendencji do łapania brudu. Smar Bontragera rekomenduje się nałożyć odpowiednio wcześniej przed jazdą, aby składniki pomocnicze zdążyły odparować. Ciekawostką jest jagodowy zapach tego preparatu. Godny polecenia osobom, które szukają wysokiej jakości, wydajnego smaru.

  • Cena: 44,90 zł
  • Pojemność 118 ml
  • Wyprodukowano w USA
  • 30-dniowa bezwarunkowa gwarancja producenta (w przypadku niezadowolenia możemy zwrócić produkt)
trekbikes.com

 

 

SKS-Germany Lube Your Chain

Niemiecki producent swój smar do łańcucha na rynek wprowadził już w 2018 roku i wtedy też mieliśmy okazję go przetestować. Lube Your Chain zrobił na nas bardzo dobre wrażenie - mamy tu do czynienia ze smarem na bazie teflonu P.T.F.E, który zauważalnie wycisza pracę napędu i redukuje tarcie. Formuła smaru zaproponowana przez SKS jest też pozbawiona rozpuszczalników i bardzo dobrze chroni łańcuch przed korozją. Warto przypomnieć, że smary na bazie teflonu przed użyciem należy mocno wstrząsnąć, celem wymieszania poszczególnych składników mieszanki. Najlepiej byłoby również odczekać kilka godzin od smarowania do jazdy, aby na łańcuchu utworzył się "film" ochronny, a substancje pomocnicze wyparowały. SKS-Germany punktuje nie tylko dopracowaną formułą samego smaru, ale i buteleczką, w której smar oferuje - w zestawie otrzymujemy bowiem butelkę z naprawdę dobrze działającym aplikatorem, który ułatwia szybkie nałożenie preparatu tylko na wewnętrzne części ogniw łańcucha. Smar SKS-Germany nie należy do tanich, ale jest uniwersalny i godny polecenia.

  • Cena: 49 zł
  • Pojemność 75 ml
  • Oparty na P.T.F.E
  • Bez rozpuszczalników 
  • Chroni przed korozją i zmniejsza zużycie łańcucha
  • Zintegrowany aplikator
  • Wyprodukowane w Niemczech
  • Test: SKS-Germany Lube Your Chain
  • Dystrybucja: unibike.pl
sks-germany.com

 

 

Zobacz też:

 

 

Co oferuje rynek?

Na rynku znajdziemy ogromną ilość różnych rodzajów smarów - na kolejnych stronach postaraliśmy się wybrać przykładowe oferty wiodących producentów.

 

(czytaj dalej)
comments powered by Disqus

Podobne artykuły