Jak i czym smarować łańcuch rowerowy?

Dowiedz się, jak poprawnie nasmarować łańcuch i sprawdź, jakie preparaty smarujące znajdziesz na rynku?

Tomasz Makula

Jak prawidłowo nasmarować łańcuch rowerowy i jakiego preparatu użyć w tym celu? Te i kilka innych kwestii wyjaśniamy w poradniku!

Smarowanie łańcucha rowerowego to - obok prawidłowej regulacji przerzutek - podstawa sprawnie działającego napędu. Sprawa idzie już nie tylko o samą kulturę pracy napędu, ale także o efektywność przekazywania energii, jaką wkładamy w pedałowanie. Zaniedbany stan łańcucha może odczuwalnie wpłynąć na nasze odczucia podczas jazdy, sprawiając że napęd nie będzie kręcił się lekko - a przecież każdemu z nas na tym zależy, nawet jeśli nie bierzemy regularnie udziału w kolarskich zawodach, a jeździmy po prostu dla przyjemności.

Oczywiście zanim zabierzemy się do "nasmarowania" łańcucha, bo tak potocznie mówimy na jego de facto oliwienie, musimy go dokładnie umyć. Zaczynamy więc od czyszczenia łańcucha, kasety, zębatek oraz kółek przerzutki. Nakładanie smarów na brudny łańcuch jest zdecydowanie złym pomysłem, który poskutkuje głównie wytworzeniem się jeszcze większej ilości mazistej mieszanki smarów i kurzu, a przecież nie o to nam chodzi... Sposoby na czyszczenie łańcucha rowerowego opisaliśmy dla Was w osobnym poradniku: Jak i czym czyścić łańcuch rowerowy? - w pierwszej kolejności polecamy zatem lekturę tego tekstu. Przyjmijmy jednak, że łańcuch mamy już umyty i przychodzi pora na nałożenie smaru.

 

 

 

 

Rodzaje smarów do łańcucha rowerowego

Na rynku znajdziemy mnóstwo producentów, oferujących środki dedykowane do smarowania łańcucha. Wszystkie z nich mają przede wszystkim redukować tarcie w ogniwach łańcucha, co nie tylko zwiększa jego żywotność, ale i wycisza jego pracę. Wyspecjalizowani w wytwarzaniu oliwek producenci posiadają w swojej ofercie smary dedykowane do jazdy w określonych warunkach - suchych lub mokrych. Te pierwsze zwykle większy nacisk kładą na to, aby nie łapać kurzu. Te drugie z kolei mają być bardziej odporne na wymywanie przez wodę. Oczywiście znajdziemy też dużo smarów określanych jako uniwersalne, które mają łączyć w sobie powyższe cechy.

 

 

Zwykle smary na mokre warunki są też bardziej odporne na wycieranie, czyli starczają na dłużej. Mimo to, producenci środków do konserwacji łańcucha często oferują jeszcze dodatkowy produkt - smar na długie dystanse. Poza tym, łańcuch w rowerze możemy też potraktować innym typem - specjalnym smarem, który ogranicza tarcie, czyli oszczędza naszą moc (nie marnujemy jej na tarcie).

Rynek smarów do łańcucha rowerowego pełen jest preparatów z dodatkiem teflonu PTFE - to syntetyczny fluoropolimer, mający za zadanie stworzyć na łańcuchu cienki "film" ochronny. Spora część użytkowników robi przy jego nakładaniu dwa zasadnicze błędy, których należy się wystrzegać. Po pierwsze przed nałożeniem preparatu z PTFE należy wstrząsnąć butelkę, by wymieszać jego wszystkie składniki. Po drugie - smary z dodatkiem teflonu dobrze jest nałożyć nie bezpośrednio przed jazdą, ale w pewnym czasie przed (aby substancje pomocnicze wyparowały, a preparat spenetrował ogniwa i stworzył wspomniany wcześniej film ochronny). Dobrze jest np. nasmarować łańcuch w dzień przed zawodami / treningiem.

 

 

 

 

Jak smarować łańcuch rowerowy?

Smarowanie łańcucha rowerowego to sztuka, którą każdy rowerzysta powinien opanować. Tu też spora część amatorów robi błędy - oliwkami nie lejemy niedbale "po całości" łańcucha, bo zależy nam na tym, aby smar znalazł się tylko w wewnątrz jego ogniw, a nie na bokach. Jest kilka metod smarowania - niektórzy na każde ogniwo z osobna dawkują po kropelce lub nawet pół kropelki oliwki. Spotkaliśmy się też ze sposobem liniowego "przejechania" przez część łańcucha znajdującą się w danym momencie na dole i powtórzeniu tej czynności na górze, a następnie kręceniu korbą w celu rozprowadzenia smaru. Zależy nam, aby cały łańcuch miał na sobie oliwkę, która docelowo ma trafić do wnętrza ogniw. Warto tu podkreślić, że łańcuch rowerowy ma być nasmarowany w środku, a nie na zewnątrz - to nasz cel.

 

 

Jedno jest więc pewne - po nałożeniu preparatu i jego rozprowadzeniu na wewnętrzne ogniwa (można dać mu po prostu czas, aby sam wpłynął do ogniw) wycieramy łańcuch możliwie do czysta - na zewnętrznych stronach jego płytek oraz po wierzchu, czyli po rolkach. Nadmiar oliwki, który wycieknie z ogniw i zbierze się na zewnątrz będzie łapał brud i szybko zabrudzi nasz napęd na nowo. Wyjątkiem są tu smary do łańcucha rowerowego, które tworzą specjalną powłokę - jej nie należy wycierać. Warto zawsze przeczytać więc, co producent sugeruje na opakowaniu - tam zawsze znajdziemy komplet informacji na temat konserwacji łańcucha danym preparatem. Pogorszy i pogłośni to pracę napędu, a dodatkowo brud wzmaga tarcie i całość szybciej się zużywa. Nie wspominając już o tym, że jazda z brudnym łańcuchem wśród kolarzy jest postrzegana po prostu jako nieelegancka.

Polecane przez redakcję

 

Smar Elube Dry Lube

Elube to polska marka, za którą stoi lublińska firma specjalizująca się w produkcji środków smarujących. W gronie preparatów Elube spotkamy z kolei jedynie takie dedykowane dla rowerów - ich wybór jest ogromny i mowa tu już nie tylko o dostępności środków do pielęgnacji i czyszczenia, ale także o szerokiej ofercie samych smarów właśnie. 

W sezonie 2022 zdecydowaliśmy się wyróżnić flagowy produkt Elube Dry w postaci fioletowego smaru do łańcucha z linii hybrid. W przeszłości mieliśmy go okazję testować i zrobił na nas na tyle dobre wrażenie, że do dziś często stosujemy go do pielęgnacji napędów naszych rowerów testowych. Mamy tu do czynienia z syntetycznym smarem na warunki suche, który cechuje się bardzo dobrą odpornością na "łapanie brudu", a przy tym nie ma tendencji do zasychania tak, jak dzieje się to w przypadku wielu smarów na bazie wosku. Nie jest to też smar z domieszką teflonu, więc nie trzeba nakładać go np. w przededniu planowanej jazdy. Skład smaru Dry umożliwia jego łatwe usunięcie z pomocą odtłuszczaczy.

Podczas naszych testów zwróciliśmy uwagę, że ten preparat bardzo dobrze wycisza pracę napędu. Chociaż producent dedykuje go na warunki suche, to całkiem nieźle radził sobie też podczas szosowych jazdy w lekkim deszczu - udawało nam się z cichym napędem wrócić do domu. 

Zwracamy uwagę, że marka Elube posiada w swoich szeregach jeszcze dużo innych, mocno wyspecjalizowanych oliwek do łańcucha - nawet taką dedykowaną do jazdy zimowej. To bogactwo wyboru jasno pokazuje, jak z jak dużym specjalistą w dziedzinie preparatów smarujących mamy do czynienia. No i jest to firma z Polski!

elube.pl

 

 

Zobacz też:

 

 

Czym smarować łańcuch rowerowy - co oferuje rynek?

Na kolejnej stronie prezentujemy kilka przykładowych preparatów, którymi można smarować łańcuch w rowerze. Stanowią one konkretne przykłady różnych typów oliwek do łańcucha rowerowego opisywanych w artykule.

 

(czytaj dalej)

Podobne artykuły