Budowa
Rozwiązanie włoskiego producenta komponentów polega na zastosowaniu jednej szyny składającej się z dwóch umieszczonych wertykalnie prętów wykonanych z włókien węglowych. Są one szersze od standardowej wersji oraz posiadają przekrój w kształcie rombu. System nazwany "Monolink" może być użytkowany wyłącznie z dedykowaną do niego sztycą. Całość konstrukcji obsługuje się wyłącznie za pomocą dwóch śrub, do których dostęp nie jest trudny - znajdują się po bokach jarzemka.
Warto zauważyć, że samo rozwiązanie zostało docenione przez niemiecką firmę iF Industrie Forum Design, który przyznała siodełku Selle Italia SLR Monolink Flow Team Edition nagrodę za design oraz technologię Friction Free.
W siodle
W praktyce polega ona na zwężeniu przedniej części siodła, co ma pozwalać na bardziej efektywne pedałowanie. Wszystko sprowadza się do wyeliminowania tarcia ud o boki siodełka, co przekłada się na minimalne zwiększenie generowanej przez kolarza mocy. Wnikliwi eksperci dowiedli, że pozwala to na oszczędność rzędu 0.7 wata na obrót korby, co przez minutę daje zysk ok. 50-70W.
Sama obsługa i użytkowanie zestawu Monolink nie pozostawiają wiele do życzenia. Użytkowane przez nas siodło Selle Italia SLR Monolink Team Edition to zdecydowanie produkt do zastosowań sportowych. Wąski czubek i lekko amortyzowane skrzydła tylne pozwalają na maksymalną efektywność i zachowanie optymalnego komfortu. Problem pojawia się podczas przesunięcia ciała w przód, mniej więcej na środek siodła. W tym miejscu wyraźnie odczuwalna staje się wąska budowa - nacisk na wrażliwe miejsca jest większy niż w przypadku standardowych konstrukcji. Zmniejsza je nieco zastosowanie podłużnego wgłębienia w środkowej części Team Edition.
Atutem estetycznym w użytkowanym siodle było zastosowanie wzmocnień materiałowych po bokach tylnej części. Podczas opierania o ścianę czy inne obiekty nie powoduje to wycierania stosunkowo delikatnego pokrycia lorica, które znajduje się nieco dalej.
Na pochwałę zasługuje bardzo duży zakres regulacji, który oferuje zestaw Monolink. Dzięki pionowym prętom możliwe jest precyzyjne ustawienie siodełka, zarówno w osi przód-tył jak i podczas ustawiania kąta nachylenia siodełka względem podłoża. Największym ułatwieniem jest w tym przypadku odseparowanie tych dwóch operacji poprzez specjalną konstrukcję jarzma. Za każdą z nich odpowiada jedna ze śrub - jeśli przesuwamy siodełko w poziomie, to jego dziób pozostaje w tym samym miejscu i odwrotnie. Warto również dodać, że dzięki systemowi Monolink możliwe jest dalsze wysuwanie siodła w tył (o 25mm) i w przód (o 10mm) w porównaniu do standardowych jarzemek.
Testowana przez nas sztyca Selle Italtia Monolink wykonana została z aluminium, a jej waga (270g w rozm. 31,6mm) jest standardem w tej klasy wsporników i nie należy do najmniejszych. Warto od razu dodać, że Selle Italia oferuje także karbonową wersję sztycy Monolink, która jest oczywiście lżejsza (215g w rozm. 31,6mm), ale kosztuje też sporo więcej (849,90zł).
Podsumowanie
System Selle Italia powstał już w 2008 r. (wcześniej podobne rozwiązanie wymyślił m.in. SDG ze swoim pomysłem i-Beam), ale od tego czasu nie zdobył szerokiej rzeszy zwolenników. Jest raczej rozwiązaniem dla zawodników szukających lekkości i maksymalnej precyzji w doborze ustawień. Spodoba się także użytkownikom dbającym o wysoką wartość estetyczną. Dla tych, którzy mają już swoje ulubione siodła, a które niekoniecznie pochodzą ze stajni Selle Italia, włoskie rozwiązanie zwyczajnie nie będzie po drodze.
Jedną z jego wad jest bowiem ograniczona liczba modeli siodeł, których możemy używać w zestawie. Odpada w tym przypadku możliwość użytkowania ulubionego siedziska, jesteśmy bowiem ograniczeni do siodeł wypuszczonych przez Selle Italia w systemie Monolink. Oprócz tego musimy ich używać wyłącznie z dedykowaną sztycą, co ogranicza np. zastosowanie zestawu w drugim rowerze, który posiada odmienną średnicę wspornika siodła.
Mimo wszystko warto docenić innowacyjność systemu Monolink. Być może przy współpracy z innymi producentami siodeł uda się wypracować rozwiązanie wprowadzające technologię na szerszy rynek. Póki co jednak rozwiązanie jest niszowe, chociaż na pewno godne zainteresowania.
Specyfikacja techniczna
Selle Italtia Monolink Alu
Cena: 259,90 PLN
Waga: 235g (27,2mm) i 270g (31,6mm)
Materiał: aluminium
Długość: 350 mm
Inne: z adapterem do standardowych siodeł
Selle Italia SLR Monolink Team Edition
Cena: 829,90 PLN
Waga: 150g
Pokrycie: lorica
Stelaż: pręty karbonowe
Wymiary: 131 x 275 mm
Fot.: Sonia Kozińska
Dystrybutor: www.bdc-bike.com