Trigger to kolejny obok Jekylla i Claymore`a model przeznaczony do jazdy Over Mountain. Stworzona na potrzeby amerykańskiego producenta nowa kategoria oznacza tak samo dobrą zdolność roweru do zjeżdżania jak i pokonywania podjazdów. Odpowiedzialnym za konstrukcję nowego sprzętu opartego na widelcu Lefty był Peter Denk, któremu przede wszystkim przyświecała idea uniwersalności. Co z tego wynikło?
Budowa
Nowa konstrukcja ramy Triggera została dopracowana pod kątem użytku bardziej sportowego aniżeli grawitacyjnego. Dla nas jest to swoiste połączenie takich modeli jak Scalpel i Rize - dzięki takiemu porównaniu można sobie w przybliżeniu wyobrazić działanie nowego fulla Cannondale`a.
Do budowy ramy wykorzystano materiał Ballistic Carbon, użytkowany m.in. do budowy uzbrojenia wojskowego. Specjalnie dobrany układ włókien oraz wytrzymałość użytego materiału sprzyjają zwiększeniu odporności ramy na uszkodzenia mechaniczne. Właściwość ta jest nieoceniona podczas jazdy w trudnym terenie, do czego Trigger jest w końcu przeznaczony. System ECS-TC ("ecstasy") odpowiada za poprawę sztywności (Enhanced Center Stiffness) oraz kontroli skrętu (Torsion Control). Odnosi się on do konstrukcji ramy z użyciem powiększonych osi i szeroko rozmieszczonych łożysk osi tylnej, które mają ułatwiać kontrolę nad rowerem.
Obniżenie wysokości ramy to ukłon w stronę miłośników Jekylla, którym dotąd przeszkadzała zbyt wysoko zawieszona konstrukcja. 33-centymetrowy środek suportu dodatkowo sprzyja sportowej charakterystyce Triggera.
Najmłodszy z trójki braci rodziny Over Mountain został wyposażony w amortyzację o skoku 70/120mm opartą na jednym zawiasie. Decyzja o oparciu zawieszenia na jednym zawiasie nie była przypadkowa. Konstruktorzy poszukiwali przede wszystkim optymalnej sztywności nowej konstrukcji, co osiągnęli m.in. poprzez szeroki rozstaw łożysk i oparcie punktów obrotu na 15-milimetrowych osiach.
Damper Dyad RT2 pozwala pracować dwóm jego częściom wspólnie bądź osobno, dzięki czemu możliwy jest indywidualny dobór długości skoku. W trybie Elevate ułatwione jest pokonywanie podjazdów, przede wszystkim za sprawą zmniejszenia skoku i stopnia naprężenia wstępnego, a także niewielkiemu podwyższeniu główki sterowej (70º). Drugim trybem jest Flow, który pod wiele mówiącą nazwą kryje pracę na całej długości skoku i zmniejszenie kąta nachylenia główki sterowej (do 69º) oraz obniżenie środka suportu. Skutkuje to lepszą stabilizacją w trakcie zjazdu. Naprężenie wstępne w tym trailowym trybie pracy tłumika jest większe o 40%. Do obsługi dampera dołączona jest dwupozycyjna manetka umieszczona na kokpicie.
Tłumik ma oddzielne pokrętła regulacyjne w odniesieniu do każdego ustawienia. Ugięcie jest stosunkowo gładkie, szczególnie w pierwszej połowie (Elevate) oraz w 2/3 skoku (Flow). W końcowych częściach ugięcia jego szybkość wzrasta już wyraźniej.
Na uwagę zasługuje również widelec, którym jest na nowo skonstruowany Lefty, po raz pierwszy wypuszczony 13 lat temu. Model Carbon XLR 130mm wyposażony został w hydrauliczną manetkę Rock Shox`a do zdalnej obsługi skoku. Jego praca jest dwufazowa, co na pewno docenią miłośnicy progresji skoku przydatnej w zastosowaniach XC i trail. Zdecydowano się także na stworzenie nowej osłony ramienia widelca wykonaną z tworzyw sztucznych oraz wstawienie dodatkowej wkładki zabezpieczającej goleń od dołu. Usprawniono również mechanizm działania łożysk igiełkowych, które we wcześniejszym modelu Lefty nierzadko przysparzały problemów serwisowych.
Jazda
Najwyższy model Triggera jest dość wymagający do prowadzenia, szczególnie dla użytkowników dopiero rozpoczynających swoją przygodę z szeroko rozumianym zastosowaniem All-Mountain (czy, jak woli Cannondale: Over Mountain).
Nam w szczególności przypadło do gustu prowadzenie roweru podczas podjazdów. W trybie Elevate pozycja zajmowana na Triggerze zdecydowanie ułatwia szybkie podjeżdżanie, a dodatkowym atutem jest komfort spowodowany gładkim wyłapywaniem nierówności przez dampera, pomimo zmniejszonej długości skoku i obniżenia naprężenia wstępnego.
Na zjazdach i w wymagającym terenie tryb Flow również sprawdza się znakomicie - 120-milimetrów skoku działa sprawnie i jednocześnie działa w dużej separacji od napędu. Pokuszenie się o sprawdzenie działania zawieszenia na większych uskokach przyniosło pozytywne zdziwienie. Wyraźnie odczuwalna jest większa progresja skoku w jego końcowym ugięciu, dzięki czemu nie doznawaliśmy nieprzyjemnych wrażeń związanych z twardym lądowaniem.
Poprawione. igiełkowe łożyska zamontowane w nowym widelcu Lefty szczególnie dobrze sprawdzają się przy dynamicznym wchodzeniu w ciasne zakręty oraz szybkim manewrowaniu rowerem przy zjazdach. Podczas wywierania dużych sił na widelec ten typ łożysk wydaje się optymalnym rozwiązaniem. Skok jest gładki i kontrolowany, a prowadzenie odpowiednio agresywne.
Dodatkowym atutem były lekkie, karbonowe koła Reynolds AM w zestawieniu z nisko-profilowymi oponami Schwalbe Racing Ralph Performance 26×2.25, które bardzo dobrze sprawdzały się na ujeżdżanych przez nas szlakach. Dla miłośników ostrzejszej jazdy trailowej konieczna byłaby wymiana opon na gumy z bardziej agresywnym bieżnikiem.
W testowanym przez nas modelu Triggera zaopatrzono w manetki Shimano XT, przerzutkę tylną Shimano XTR ShadowPlus, hamulce Trail oraz korby SRAM 38/24. Dobrane zestawienie przełożeń 2x10 było wystarczające jak na segment przewidywanych klientów Cannondale`a, którzy kupując Triggera zazwyczaj nie są niedzielnymi użytkownikami roweru.
Dlaczego nie 29"?
Ze swoim nowym 26-calowym Triggerem Cannondale idzie nieco pod prąd światowych trendów. Sam producent przyznaje, że dążył do stworzenia trzech modeli kategorii Over Mountain w sektorze 26 cali. Trigger miał ujrzeć światło dzienne już 2 lata temu, ale ciągłe udoskonalenia, szczególnie opracowanie nowego zawieszenia i konstrukcji Lefty, zabrało więcej czasu niż początkowo przypuszczano. Dodatkowo warto podkreślić, że dzięki użyciu mniejszych kół udało się uzyskać niską wagę 10,4kg, która budzi respekt i jest odczuwalna przy każdym podjeździe.
Jednocześnie Cannondale przygotowuje nową wersję Triggera, właśnie w oparciu o koła 29-calowe.
Podsumowanie
Cannondale Trigger 1 to rower zbliżony do ideału jeśli chodzi o sprzęt do użytku trailowego oraz XC. Ważący 10,8kg full na 26-calowych kołach to nie tylko sprzęt dla miłośników firmy oraz widelca Lefty. Trigger to także połączenie dwóch rowerów, które zostało uzyskane dzięki możliwości zmiany charakterystyki zawieszenia i kątów ramy jednym naciśnięciem guzika. Dla użytkowników nie uznających kompromisu nowy model Over Moutain uwielbiających trailową jazdę jest jak znalazł.
Rower otrzymamy za $6,999 (ok. 22400zł), a jego kupno będzie możliwe jesienią tego roku.
Specyfikacja techniczna
Rama: Trigger, 120/70mm, Ballistec Hi-Mod Carbon
Rozmiary: S, M, L, Xl
Widelec: Lefty XLR 130mm 26", Hybrid Needle Bearing Technology
Tłumik: Fox Dyad RT2 Dual Shock, 120/70mm
Manetki: Shimano XT, I-Spec
Przerzutka Tylna: Shimano XTR Shadow+
Przerzutka Przednia: SRAM X0 Direct Mount
Środek Suportu: SRAM BB30
Korby: SRAM S2210 34/24 z osłoną
Kaseta: SRAM PG-1070, 11-36, 10s
Łańcuch: KMC X10 SL
Hamulce: Shimano XTR Trail
Koła: Reynolds Carbon AM Tubeless Ready
Opony: Schwalbe Racing Ralph Performance, 2.25" Tubelessready
Kierownica: Truvativ Noir T30 Riser, 720mm X 25mm
Mostek: Cannondale OPI, +6 st., 31.8mm
Gripy: Cannondale Dual Locking
Wspornik Siodła: Fi'zi:K, 31.6x400mm
Siodło: Prologo X8 Pro T1.4
Stery: Cannondale Headshok Si
Waga: 10,4kg
Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.grupapgr.pl