Miejscem testów była wybrana przez organizatora, europejski oddział Specialized, czeska miejscowość Kouty nad Desnou. Weekendowa pora i słoneczna pogoda pozwoliły nam dokładnie przetestować właściwości nowego modelu Speca. Bardzo dobrze przygotowane trasy downhillowe dodatkowo podkręcały atmosferę towarzyszącą odkrywaniu nowego sprzętu.
Rama
W nasze ręce wpadł model Demo 8 I, który jest młodszym bratem najwyższej wersji - Demo 8. Do konstrukcji ramy użytko karbonowej struktury FACT 10m (topowa wersja wykonana jest z włókien 11m i jest o 50g lżejsza). Warto od razu podkreślić, że rower Speca to pierwszy seryjny rower DH z węglową ramą. Inżynierowie pracowali nad jej konstrukcją przez ostatnie 2 lata. Głównym zadaniem było stworzenie maksymalnie sztywnej ramy przy obniżeniu masy całego zestawu. Skupiano się przy tym głównie na wzmocnieniu newralgicznych miejsc (suport, główka sterowa) zamiast podnoszeniu sztywności całej powierzchni rur.
Główny trójkąt zbudowany jest z dwóch bloków, przy których użyto nowatorskiej techniki formowania karbonu. Mufa suportu i główka ramy mają aluminiowe wstawki usztywniające konstrukcję. Najbardziej obciążone miejsca posiadają ścianki o grubości do 4 mm. Dla porównania szosowe wydmuszki mają ścianki o grubości do 1 mm w niektórych miejscach.
Do testów węglowego DH zaproszono m.in. chłopaków z Monster Boys. Jeden z nich, Sam Hill, upierał się przy obniżeniu środka suportu w celu zwiększenia stabilizacji zjazdowca. Warty zauważenia jest fakt, że jak do tej pory Spec produkował ramę z najniższym środkiem suportu. Mimo wszystko zdecydowano się na dalsze modyfikacje - obniżono mufę o 5 mm. Dla wybrednych użytkowników istnieje możliwość modyfikacji wysokości suportu. Mamy do dyspozycji trzy możliwe tryby wysokości. W rozmiarze M są to: 338mm, 343mm i 353mm.
Geometria Demo 8 to wszystko to, czego można wymagać od specjalistycznego roweru DH. 64-stopniowe pochylenie główki sterowej i 1191-milimetrowa baza kół (w rozm. M) dają poczucie stabilności, a jednocześnie pozwalają na zachowanie odpowiedniej zwrotności. Szeroka na 75cm kierownica dodatkowo poprawia uczucie pełnej kontroli nad sprzętem.
Demo 8 jest ramą najbardziej "low" na rowerowym rynku. Oprócz tego że jest niska, jest także smukła i lekka. Tylne widełki mieszczą w sobie piastę o szerokości tylko 135 milimetrów. Wszystkie te zabiegi miały na celu zbudowania roweru szybkiego i zwrotnego. Na zjeździe wiele razy próbowałem wyprowadzić Demo z toru, ale było ciężko - jakby maszyna zachęcała do coraz szybszej jazdy.
(z)Jazda!
Pierwszym wrażeniem po zajęciu miejscu na siodle Demo 8 jest wyraźnie niska pozycja użytkownika. Na rowerze można się poczuć zupełnie tak, jak gdyby charakteryzował się mniejszym skokiem. Tymczasem do dyspozycji mamy aż 200mm. Co to daje w praktyce? Niewiarygodnie dużo. Rower klei się do podłoża, wgryza w bandy, ciasno wchodzi w zakręty i zarazem szybko je opuszcza.
Niżej położony środek ciężkości sprawia, że zawieszenie jest bardziej czułe, szybko reaguje i połyka kolejne nierówności. Paradoks sportów grawitacyjnych polega na tym, że większość zawodników walczy o to, aby jak najdłużej być sklejonym z matką ziemią aniżeli fruwać w przestworzach. To dotyczy tych, którzy chcą bić rekordy w czasach zjazdu podczas zawodów. Ściganci na pewno się nie zawiodą - Demo 8 stabilnie trzyma się podłoża i raczej nie pozwala na długie loty.
Istotne dodatki
Testowany przez nas Demo 8 I posiadał oczywiście nieco gorszej klasy osprzęt niż topowa wersja, niemniej w większości sprawdzał się w zastosowaniach bojowych. Sterowaniem tylnej przerzutki X9 o krótkim wózku zajmuje się manetka z seri X7. Jest to dobre połączenie nie sprawiające kłopotów. 10-rzędowa kaseta szosowa SH Tiagra o ciasnej rozpiętości 11-25 to komponent mogący szwankować podczas ekstremalnej pogody. Niedoścignionym wzorem jest napęd u starszego brata. Topowa wersja S-worska Demo 8 posiada w pełni wystarczającą 7-rzędową kasetę i gruby łańcuch.
Widelec RockShox BOXXER w wersji RC to dobra sprawdzona konstrukcja, która ma zasłużone uznanie w światku DH. Za amortyzację tylnego koła odpowiada damper FOX VAN RC. Damper wyposażony jest w tłumienie olejowe z regulacją odbicia i wolnej kompresji, a także naprężenia wstępnego.
Na słowa uznania zasługują także szerokie, aluminiowe pedały platformowe, Specialized Bennies. Grube piny pozwalały na pewne trzymanie stopy, chociaż nie wiemy jak pedały mogłyby reagować w warunkach deszczowych.
Kierownica Specialized Demo to nieźle leżąca w rękach konstrukcja typu low-rise. Solidnym podparciem dłoni są chwyty Specialized Sip Grip, które są wzmocnione włóknami aramidowymi w celu lepszej przyczepności.
Jedynym manakamentem wydają się seryjne hamulce AVID Elixir 5, które były zwyczajnie niewystarczające. Aby okiełznać nowego DH Speca potrzebne są według nas mocniejsze hamulce i to na ten elementy potencjalny nabywca powinien zwrócić swoją uwagę przy pierwszych modyfikacjach.
Podsumowanie
Specialized Demo 8 I to specjalistyczna maszyna dla zawodników ścigających się w dyscyplinach zjazdowych. Oprócz nich dużą frajdę z takiego nabytku mogą mieć wszyscy miłosnicy okazyjnej jazdy po ekstremalnych ścieżkach, którzy jednocześnie cenią sobie agresywny charakter i profesjonalizm sprzętu.
Rower będzie dostępny w sprzedaży późnym latem b.r. Warto dodać, że liczba modeli najwyższego Demo 8 - Team Edition, jest ograniczona do zaledwie 250 sztuk.
Specyfikacja techniczna
Rama: FACT 10m carbon
Tylny amortyzator: Custom FOX VAN RC
Widelec: RockShox Boxxer RC
Stery: 1-1/2" zintegrowane, pod 1-1/8"
Kaseta: Shimano Tiagra, 10s, 11-25
Korby: Custom SRAM Descendant PF30
Osłona: Gamut P-30
Środek suportu: SRAM PF30 DH, 83mm
Pedały: Specialized Bennies
Łańcuch: KMC X10
Przerzutka tylna: SRAM X9 Type 2, 10s, krótki wózek
Manetka: SRAM X7, 10s
Kierownica: Specialized Demo low-rise, 750mm
Mostek: Specialized Direct Mount
Gripy: Specialized Sip Grip
Hamulce: Custom Avid Elixir 5 R
Piasty: Specialized Hi Lo
Szprychy: DT Swiss
Obręcze: Roval DH 26 alloy, 30mm wide
Opony: Specialized Butcher DH, 60 TPI, wire bead, soft dual-compound, 26x2.3"
Siodło: Specialized DH, 8mm hollow Cr-Mo rails
Sztyca: Specialized 6061, micro-adjust
Fot.: Tomasz Wienskowski