Wytrwały maratończyk - Level A8

Test roweru Kross Level A8

Drukuj

Pamiętacie rowery Krossa jeszcze z przed kilku lat? Delikatnie mówiąc były średnie. Teraz jest zupełnie inaczej. Do testów dostaliśmy model A8 na 2009 rok. W skrócie można powiedzieć, że jest to typowy rower do maratonów. Niespodzianką jest fakt iż chyba żaden model Krossa jeszcze nigdy nie był tak dopracowany.

Rama
Właśnie w przypadku ramy postęp jest największy. W porównaniu do poprzedniego modelu A8 wręcz kolosalna. Wszystkie spawy są pięknie wygładzone, rury efektownie przetłaczane. Monostay w tylnim trójkącie wraz z rurkami ukształtowanymi w s-stay tworzą niezwykle efektywną całość. Wisienką na torcie jest widowiskowy, czarno-biały lakier. Wizualnie można ramę łatwo pomylić z carbonową.

Osprzęt
Napęd jest mieszanką Shimano, Sram i Truvativ. Generalnie preferuję homogeniczne zestawienia, pomimo tego nie ma się do czego przyczepić. Przerzutki i manetki zmiany biegów to szybkie i precyzyjne Shimano XT. Korba SLX to chyba najlepszy kompromis pomiędzy ceną i jakością. Łańcucha nie zaciąga nawet przy jeździe w największym błocie. Mostek i kierownica to markowe Truvativ’y, porządne, lecz nieco przyciężkie. Dodatkową zaletą jest duża odporność na zarysowania. O staranności konstruktorów świadczą choćby takie detale jak gumowe osłonki zapobiegające porysowaniu ramy przez przewody od przerzutek.



Jazda
Kross dostał porządny wycisk, zaliczył dwa maratony, wypad w Beskid Żywiecki i kilka długich treningów. Nie było mowy o taryfie ulgowej i testowaniu roweru w parku.

Pierwszy poważny kontakt z rowerem miałem podczas inaugurującej sezon 2009 MTB Powerade Maraton edycji w okolicach Poznania. Trasa prosta i płaska więc i ewentualne niespodzianki powinny być łatwe do przełknięcia. Takiego typu maratony są o tyle trudne, że trzeba kręcić praktycznie bez przerwy. Opony Racing Ralph świetnie radziły sobie na piachu, łatwo było utrzymać kierunek jazdy. Pedałując w butach z super sztywną, carbonową podeszwą łatwiej wyczuć problemy ze sztywnością. W pozycji siedzącej moc transferowana jest bez strat do napędzania. Kiedy zaczniemy "deptać" na stojąco, równocześnie pracując "ósemką" na boki, można zwietrzyć niewielkie uginanie się okolic suportu. Jednak moim zdaniem (85kg) wszystko do zaakceptowania.

 



Już tradycyjnie weekend majowy zarezerwowany był na Karpacz. Piąta edycja przyniosła zmienioną trasę. Tutaj się działo, start to blisko 5km asfaltowy podjazd. Blokada, blat i ogień. Już na pierwszych kilometrach można odczuć nie najniższą masę kół. RS Tora nie blokuje się na „kamień” przy najechaniu na większą przeszkodę, czy przy mocniejszym szarpnięciu kierownicą ugina się. Dobre rozwiązanie ze względów bezpieczeństwa. Na kamieniach widelec radzi sobie przyzwoicie, problem pojawia się przy dużych przeszkodach. Do połowy skoku Tora działa płynnie, dalej zaczyna trochę zamulać. Generalnie pracuje głośno. Duża sztywność widelca przydaje się w takich warunkach, przekłada się to na precyzję prowadzenia, a w Karpaczu niewielki błąd mógł drogo kosztować… Niestety precyzja ta okupiona jest sporą masą. Hamulce musiały się nieźle napracować, nawet podczas długiego hamowania nie traciły siły. Kross na największych stromiznach był do opanowania, za każdym razem do zachowania pełnej kontroli wystarczał tylko jeden palec!

 

 

 


 


Podsumowanie
Już na pierwszych metrach Level A8 dał się poznać jako stabilny rower, niezależnie od tego czy jedziemy łagodną leśną ścieżką czy pokonujemy wymagający, techniczny zjazd. Ci, którzy szukają roweru do ostrego XC, raczej nie będą z niego w 100% procentach usatysfakcjonowani, tutaj lepszy będzie bardziej nerwowy w prowadzeniu sprzęt. Kross Level A8 to porządny i wytrzymały rower. Nie ma się co oszukiwać, super wyścigowy przecinak to nie jest, głównie z powodu swojej masy. 13kg czuć w czasie jazdy, jednak dzięki temu nie trzeba się martwić o wytrzymałość sprzętu. Koła po ostrej jeździe i wielu kilometrach ciężkich tras dalej kręcą się idealnie prosto, reszta też powinna długo posłużyć.

 

 

 



 
Informacje ogólne:
Cena: 3999,00 PLN
Waga: 12,90 kg
Rama (materiał): Aluminium 7005
Rozmiary: 16", 18", 20"

Amortyzacja:
Widelec: Rock Shock TORA SL
Tłumik: -

Napęd:
Przerzutka przednia: Shimano Deore XT
Przerzutka tylna: Shimano Deore XT
Korba: Shimano Deore SLX
Środek suportu: Shimano Deore SLX
Kaseta: Sram PG-950 8-speed
Łańcuch: Shimano CN-HG53
Pedały: VP-519A
Koła:
Piasta przednia: Joy Industrial
Piasta tylna: Joy Industrial
Obręcze: Alexrims X2100
Opony: Schwalbe Racing Ralph 26 x 2.1

Kontrola:
Manetki: Shimano Deore XT
Dźwignie hamulca: -
Hamulec przedni: Avid Juicy 5
Hamulec tylny: Avid Juicy 5
Kierownica: Truvativ Stylo
Mostek: Truvativ XR aluminium
Stery: Super Express H-142
Siodełko: Selle San Marco BLAZE
Sztyca: Truvativ XR aluminium

Cechy: -

Foto: Bartosz Twaróg
Dystrybutor: Kross

 

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj