Test: Aerodynamiczna szosa Merida Reacto 4000

Drukuj
Michał Kuczyński

Czy za aerodynamiczną szosę uznanego producenta zawsze musimy płacić 5-cyfrową kwotę? Nie! Udowadnia nam to przetestowany przez nas model Merida Reacto 4000 z kolekcji 2019, na pokładzie którego czeka m.in. nowa odsłona grupy Shimano 105 R7000. Jak Reacto wypada na tle innych aerodynamicznych bolidów?

Galeria
Galeria: Merida Reacto 4000 (2019) Zobacz pełną galerię

Historia modelu Reacto zaczyna się już w 2011 roku, kiedy na rynku pojawiła się pierwsza aerodynamiczna szosa Meridy - była rzecz jasna zaprojektowana od A do Z z myślą o ściganiu. Sezon 2018 przyniósł światu nową odsłonę modelu Reacto, która stanowi trzecią generację tej platformy. Nowy model Reacto już w ubiegłym roku skradł serca wielu portali i magazynów branżowych, ale przede wszystkim zyskał poklask wśród kolarzy na przeróżnych szczeblach – od zawodników Bahrain-Merida po amatorów traktujących szosę bardziej wyczynowo.

Przy okazji testu modelu Reacto powróciliśmy do świata, w którym każdy ułamek zaoszczędzonej energii ma wpływ na wynik końcowy. Ostatnie lata w segmencie wyścigowych szosówek przyniosły nam duży progres jeśli chodzi o poprawę parametrów aerodynamicznych, co osiągano m.in. przez integrowanie w ramach rowerów wszystkiego co możliwe. W międzyczasie projektanci szosówek musieli zmierzyć się z jeszcze jednym wyzwaniem - z wpleceniem w aerodynamiczną układankę hamulców tarczowych. I tu trzeba sobie zaznaczyć, że Reacto dostępne jest też w wersji Disc. W naszych rękach znalazł się model Reacto 4000 z hamulcami szczękowymi - jest to jednocześnie jeden z bardziej podstawowych wariantów w gamie Reacto i właśnie dlatego model ten zwrócił naszą uwagę. Zwykle za szosy aerodynamiczne przychodzi nam płacić o wiele więcej, niż za ich klasyczne odpowiedniki. Merida Reacto 4000 z ceną 8999 zł rozbudziła nasze apetyty na znalezienie aerodynamicznej szosy z wysokiej półki, której cena mimo wszystko zbliżona jest do rowerów o prostszej konstrukcji. Jak to wszystko zagrało w kolarskiej praktyce?

Aerodynamika - rama i widelec

Projektanci Reacto dążyli rzecz jasna do zachowania proporcji pomiędzy parametrami takimi jak radzenie sobie ramy z oporami powietrza, zachowanie możliwie niskiej masy (bo powszechnie wiadomo, że maszyny aero są zwykle nieco cięższe, niż typowe wyścigówki do walki o górskie etapy) oraz wysokiej sztywności, tak potrzebnej podczas walki w sprintach.

Rama oraz cały widelec Reacto 4000 wykonane zostały z włókna węglowego CF2. Poszczególne profile rur, nazwane przez producenta NACA, mają za zadanie zmniejszanie oporów powietrza. To na ile rower jest aerodynamiczny często czuć dopiero przy wyższych prędkościach i często też producenci raczą nas dość szczegółowymi wynikami z testów w tunelach aero – w teorii więc nowe Reacto ma wg producenta oszczędzać 5% energii zawodnika przy prędkości 45 km/h. Oczywiście takowe twierdzenia ciężko zweryfikować bez tunelu aerodynamicznego, więc w naszych testach musimy bazować na własnym doświadczeniu - o tym jak Reacto radzi sobie na szosie w rzeczywistości piszemy nieco dalej.

W temacie aerodynamiki warto jeszcze zwrócić uwagę na kilka detali. Naszą uwagę zwraca m.in. koło mocno zbliżone do rury podsiodłowej, która zresztą została specjalnie wyprofilowana, aby zredukować zawirowania potwierdza w tej części ramy. Reacto nie możemy okeślić mianem najbardziej zintegrowanego roweru szosowego na rynku, bo nawet w topowej wersji producent nie zdecydował się chociażby na pełne poprowadzenie przewodów w aerodynamicznym kokpicie. Ma to swój zasadniczy plus - ułatwi nam serwis roweru. W naszej wersji 4000 spotykamy natomiast klasyczny zestaw mostek + kierownica, co na tym poziomie cenowym jest w pełni zrozumiałe (i może okazać się dużym ułatwieniem dla osób, które chciałyby tu zamontować lemondkę na potrzeby jazdy na czas czy triathlonu). Oczywiście nadal mamy tu przewody poprowadzone wewnątrz ramy, a Merida zadbała też o takie detale jak zintegrowanie zacisku sztycy (ten ukryty został w górnej rurze i ma konstrukcje rozporową) czy hamulce direct mount z przodu (tego typu hamulcec znajduje się bliżej ramy, więc redukuje także zawirowania powietrza i przy okazji nie da się go przekrzywić, bo jest przykręcony do widelca w dwóch miejscach). Hamulec tylny umieszczony został pod suportem, aby nie psuć optymalnego przepływu powietrza. Oczywiście takie standardy jak taperowane stery to na tym poziomie już prozaiczny standard.

 

 

 

 

 

 

Już podczas składania naszej testówki gołym okiem widzieliśmy, jak bardzo Merida pragnęła tu zadbać o efektywny transfer energii - w Reacto spotykamy wyjątkowo potężnych rozmiarów węzeł suportu, który sąsiaduje z rurami o mocno powiększonym przekroju (zobaczcie ten chainstay!). Sam wkład suportu w standardzie press-fit w rowerze na tym poziomie jest zrozumiały, bo on również dba o poprawę sztywności, chociaż wymaga więcej uwagi serwisowej. Niestety – coś za coś. 

Warto w tym miejscu wrócić jeszcze do tematu sztycy, bo poza aerodynamicznym profilem jest ona ciekawa jeszcze z jednego powodu – otóż Merida zainstalowała tu system Flex Stay, który bazuje na umieszczonej w sztycy wkładce pochłaniającej część drgań. W ten sposób Merida chce poprawić komfort jazdy, kiedy siedzimy w siodle. Swoją drogą to dość znamienny trend, że producenci po mocnym dopracowaniu właściwości aerodynamicznych za następny krok w rozwoju swoich rowerów podjęli się właśnie poprawy komfortu - bo jeszcze do niedawna rower aero nie miał wiele wspólnego z komfortem. Wypadkową powyższego jest też dążenie do zwiększenia miejsca na szerszą oponę - w Reacto 4000 seryjnie mamy opony 25C, natomiast wydaje nam się, że zmieścilibyśmy tu jeszcze nieco szerszą gumę, bo miejsca wolnego nieco zostaje - tego jednak nie próbowaliśmy.

 

 
 

 

 

Geometria

Warto zaznaczyć, że Reacto w zależności od stopnia zaawansowania wersji zmienia także delikatnie swoją geometrię. Modele oznaczone jako te, które zbudowano z włókna węglowego CF2, posiadają względem topowych modeli nieco krótszy reach (wymiar odpowiadający za to, jak bardzo musimy wyciągnąć się na rowerze do przodu) oraz delikatnie wyższą sterówkę. Mamy tu więc uładzoną radykalność pozycji na rowerach aerodynamicznych, w których zwykle zawodnik musi być bardzo mocno pochylony do przodu, układając się w jak najbardziej aerodynamicznej pozycji. Charakter naszego Reacto nadal jest mocno sportowy i geometrię modelu z czystym sumieniem określamy jako wyścigową, jednak nie osiągamy tu pozycji skrajnie "położonej".

 

 
 

 

 

Wyposażenie

Grupę napędową Reacto 4000 stanowią w zdecydowanej większości produkty z grona nowego Shimano 105 R7000. Testowaliśmy tę grupę, dlatego dociekliwych czytelników odsyłamy do lektury osobnego testu na potalu. W skrócie mówiąc - nowa 105-tka to chyba obecnie nasza ulubiona grupa na rynku i w momencie testu nas oczarowała. Wygląda jak topowe grupy Shimano, działa równie szybko oraz prezycyjnie, a kosztuje niewspółmiernie mniej. Podczas testu ciężko było uwierzyć, jak lekko zmieniają się tu biegi. Wszystko działa na zawodowym poziomie, a to przecież tylko 105, które ma być pomostem pomiędzy grupami zawodowymi i tymi amatorskimi. Do tego w gratisie dostajemy także design praktycznie identyczny z Ultegrą czy Durą. Mały minus dla Meridy za uparte stosowanie pozagrupowej korby – ten zabieg spotykaliśmy też w innych testowanych przez nas Meridach - w przypadku Reacto 4000 postawiono na korbę Gossamer Pro. Plus za dobór przełożeń – korba 52/36 z kasetą 11-30 stanowi perfekcyjny naszym zdaniem kompromis dla mocnego amatora, który może z jednej strony powalczyć na wyścigu, a z drugiej potrenować w pobliskich górach.

 

 
 

 

 

Reacto 4000 stoi na treningowych, aluminiowych kołach, które nie należą do najlżejszych. Te są w pełni usprawiedliwione ceną roweru. Rower dopełnia opisywana powyżej sztyca z włókna węglowego oraz mostek i kierownica z aluminium.

Pomimo tego, że wariant 4000 jest stosunkowo niskim wariantem z całej gamy modelowej, rower wcale nie cierpi na nadwagę – waży 8,6 kg w seryjnej specyfikacji, co jak na rower aero kosztujący 9 tys. zł jest świetnym wynikiem. Merida zresztą już podczas premiery chwaliła się, że nowe Reacto zostało odchudzone i to widać!

 

 
 

 

 

Wrażenia z jazdy

Od pierwszego stanięcia w korbach Reacto 4000 czuć, jak bardzo efektywny w tym rowerze jest transfer energii. Śmiemy twierdzić, że Merida pod postacią Reacto stworzyła jeden z najbardziej sztywnych bocznie rowerów szosowych na rynku. Efekt? Reacto bardzo dobrze przyspiesza i równie dobrze utrzymuje rozkręconą już prędkość - i to są zasadniczo kluczowe cechy roweru tego typu, bo przecież podczas szybkich kryteriów co chwilę musimy rozkręcać prędkość od nowa, a jadąc regularny wyścig praktycznie przez cały dystans musimy utrzymywać prędkości w okolicach 40 km/h - i Reacto właśnie do tak dużych prędkości zostało stworzone. Pamiętać jednak trzeba, że model 4000 stoi na nie najlżejszych kołach z aluminium, które mogą nieco ograniczać potencjał drzemiący we wszystkich innych elementach tego roweru. W momencie kiedy wrzucicie tu bardziej wyczynowy zestaw kół, jesteśmy przekonani, że otrzymacie szosę praktycznie na zawodowym poziomie - pomimo tego, że na pokładzie macie Shimano 105, bo obecnie w zasadzie tylko etykieta przypisana tej grupie świadczy o jej amatorskim zakorzenieniu. W rzeczywistości zastosowana tu grupa napędowa działa na wyczynowym poziomie. 

 

 

 

 

Reacto bardzo dobrze radzi sobie z wiatrem czołowym i z pewnością urywa cenne watty, redukując opory powietrza. Z tym raczej nie dyskutujemy, bo rower ten świetnie radzi sobie na dużych prędkościach. Silny wiatr boczny jest na tej ramie odczuwalny i warto o tym pamiętać, aby podmuch nie zaskoczył naszej czujności i nie spowodował utraty pewności prowadzenia.

 

 
 

 

 

Podoba nam się to, że pomimo zastosowania nienajlżejszych komponentów Reacto 4000 cechuje się dobrą masą - realne i sprawdzone przez nas 8,6 kg to bardzo dobry wynik. Dzięki temu Reacto podjeżdża sprawnie, co dodaje tej konstrukcji punkty w kategorii uniwersalności. Zasadniczo nic nie stoi na przeszkodzie, by ta szosa była traktowana w kategorii "tej jedynej" - do ścigania się na płaskim, po górach, w kryteriach czy czasówkach i triathlonie (po założeniu lemondki). I nie oszukujmy się - wszyscy amatorzy szukają właśnie tak uniwersalnego roweru, bo przecież większości z nas nie stać na posiadanie kilku tak zaawansowanych konstrukcji.

Duży plus dla Reacto należy się także jeśli chodzi o komfort jazdy. Sztyca Flex Stay w parze z oponami o szerokości 25c przyjemnie wygładza drobniejsze drgania, jednak musicie mieć świadomość tego, że to tyczy się tylko sytuacji, kiedy jedziemy w siodle. Podczas szybkiej jazdy "w korbach" nasze nogi mogą odczuć dużą sztywność suportu, co jakby jest wpisane w specyfikę rowerów aerodynamicznych. Jeśli ma być szybko, to musi być i twardo.

 

 

 

 

 

Podsumowanie

Merida w modelu Reacto 4000 udowodniła nam kilka rzeczy – po pierwsze, że rower aerodynamiczny nie musi być kosmicznie drogi, bo w cenie 8999 zł spotkamy także sporo nieco prostszych konstrukcji szosowych z włókna węglowego. Także dostajemy tu właściwości aero tak jakby w gratisie. Po drugie – Reacto wcale nie jest rowerem bardzo ciężkim, skoro w podstawowej bądź co bądź specyfikacji waży 8,6 kg. Pamiętajcie, że rowery aero zawsze ważą więcej, z racji na specyficzne i powiększone przekroje rur. Po trzecie zaś Merida w udany sposób postanowiła powalczyć tu o poprawę komfortu jazdy. Co jednak najważniejsze – ten rower prowadzi się po prostu przyjemnie, łączy w sobie prawdziwie wyścigowe cechy oraz nieco wygody, natomiast pod względem sztywności bocznej i związanej z tym szybkości robi duże wrażenie. Kiedy wrzucicie tu wyścigowe koła, uwolnicie pełnię wyścigowego potencjału Reacto, który stoi na poziomie zawodowego peletonu.

 

 

Merida REACTO 4000

Merida REACTO 4000
  • RAMA REACTO CF2 
  • ROZMIAR RAMY XS(47), S(50), S-M(52), M-L(54), L(56), XL(59)
  • WIDELEC Merida REACTO CF2
  • PRZERZUTKA PRZÓD Shimano 105 DF R7000
  • PRZERZUTKA TYŁ Shimano 105, GS
  • MANETKA PRZÓD Shimano 105
  • MANETKA TYŁ Shimano 105
  • MECHANIZM KORBOWY FSA Gossamer Pro, 52-36T
  • WKŁAD SUPORTU FSA 386-BB30 PF6000 [FSA FC]
  • KASETA Shimano CS-R7000, 11-30 T, 11 S
  • PIASTA PRZÓD M700F, 100x9 WHF, 24H
  • PIASTA TYŁ M700R, 130x9 WHR, 28H
  • OBRĘCZE MERIDA Expert CW, 17 IW, 35 HGT
  • DĘTKI Ultralite 60
  • OPONY Continental Grand Sport Race, 700x25C, zwijana
  • HAMULEC PRZÓD Shimano 105-direct
  • HAMULEC TYŁ Shimano 105-direct
  • KIEROWNICA Merida Expert CW, 31.8 D
  • MOSTEK Merida Expert CC, 31.8 D, -5 A
  • SIODŁO Merida Comp SL
  • SZTYCA MERIDA Expert CW, Aero shape, 15 SSB, Carbon
  • WAGA 8,6 kg
  • CENA 8999 zł
Aerodynamiczne Merida GDZIE KUPIĆ