KROSS to już nie tylko największy producent rowerów w skali naszego kraju, ale i marka grająca coraz większą rolę na arenie międzynarodowej – jeden z powodów to oczywiście team fabryczny z Jolandą Neff i Mają Włoszczowską na czele. Jak każdy duży gracz na światowym rynku, tak i KROSS wprowadził do swojej oferty rowery elektryczne – zaczęło się od modeli trekkingowo-miejskich, a następnie polski producent skierował się w stronę MTB, czyli segmentów z którymi jest kojarzony najmocniej. KROSS w ofercie posiada zarówno pełnozawieszonego e-bike’a w postaci linii Soil Boost, a także hardtaile Level Boost – i to właśnie hardtail Level Boost w wariancie 2.0 jest bohaterem dzisiejszego materiału.
MTB ze wspomaganiem dziś budzi już o wiele mniejsze kontrowersje, niż jeszcze kilka lat temu. Abstrahując od spraw najbardziej oczywistych, jak to, że e-MTB umożliwia osobom słabszym fizycznie czerpać przyjemność z jazdy po górach, coraz więcej osób uświadamia sobie, że przecież nie wszyscy chcą walczyć z siłami grawitacji i swoimi słabościami na podjazdach, a po prostu pragną rekreacji i zabawy. Dlatego też e-bike docenia wiele osób, które przede wszystkim lubią zjeżdżać, a dzięki wspomaganiu pedałowania mogą w pełni wykorzystać dzień pobytu na którejś z popularnych miejscówek trailowych, jak Srebrna Góra czy Bielsko-Biała (tam, gdzie nie ma wyciągów). No właśnie - pamiętajcie, że silnik w e-bike'ach załącza się tylko podczas pedałowania, więc mowa tu tylko o wspomaganiu (co chyba już każdy wie). Dla jakiego grona rowerzystów jest zatem dedykowany Level Boost i jak rower ten spisuje się w praktyce?
Rama i charakter
Nazwa Level Boost z automatu przywodzi na myśl popularne modele Krossa do XC – łącznie z tymi, które podziwiać możemy na trasach Pucharu Świata XC. Chociaż znajdziemy kilka podobieństw pomiędzy tradycyjnymi Levelami a wersją e-MTB, jak chociażby 69-stopniowy kąt głowy ramy czy pewne elementy designu, jak charakterystycznie zagięta rura górna czy kształt taperowanej strerówki, to jednak Level Boost nie posiada tak wyścigowej charakterystyki – co jest jak najbardziej uzasadnione i naturalne w przypadku elektryka.
Aluminiowa rama modelu Level Boost wychodzi naprzeciw oczekiwaniom osób, które nie traktują MTB wyczynowo, ale chcą cieszyć się jazdą po górach czy dłuższymi wyprawami w terenie. Mamy tu więc nieco podwyższoną względem tradycyjnych Leveli głowę sterową oraz krótszy reach, przez co zajmujemy bardziej komfortową pozycję, która ma pozwolić na przyjemną jazdę bez bólu pleców. Geometria modelu Boost skrojona jest tak, aby pewnie czuli się na niej mniej wprawieni rowerzyści – ma oferować więc stabilność prowadzenia na szybszych prędkościach. Jednocześnie Krossowi udało się powyższy cel osiągnąć bez bardzo dużej utraty zwinności, bo tył roweru elektrycznego na poziomie 450 mm to całkiem przyzwoity wynik.
Level Boost to konstrukcja stojąca na 29-calowym kole. Z najważniejszych cech konstrukcyjnych trzeba wymienić zastosowane tu piasty w standardzie Boost, usztywniające bocznie konstrukcję i koła, co w perspektywie większej masy elektryka jest ważniejsze, niż w przypadku tradycyjnego roweru. O tym, że KROSS pomyślał model Level Boost jako wszechstronnego górala do turystyki i wypraw w górach, świadczy też fakt, że mamy tu do dyspozycji otwory na montaż stałego bagażnika - w razie chęci wybrania się na szlak z sakwami.
System wspomagania
KROSS stawia na najlepszy w ocenie wielu osób system wspomagania e-bike na rynku – to znany już Wam z pewnością Shimano STEPS E8000. Ten system opisywaliśmy już szczegółowo w osobnym artykule, do którego odsyłamy najbardziej dociekliwych czytelników: Test: Shimano STEPS E8000. Tu w telegraficznym skrócie.
Shimano punktuje przede wszystkim tym, że przy bardzo dobrych osiągach – przypomnijmy, że przy 250W mocy silnik posiada moment obrotowy 70 Nm, silnik pochwalić może się najbardziej kompaktowymi rozmiarami na rynku oraz niską wagą. To dzięki temu KROSS mógł osiągnąć tak krótki ogon i konstrukcję Levela Boost mocno zbliżoną do charakteru rowerów tradycyjnych. Silnik STEPS posiada też taki sam rozstaw ramion korb jak normalny rower.
Do dyspozycji mamy 3 programy pracy: najbardziej ekonomiczny Eco, pośredni Trail oraz Boost. System STEPS pracuje bardzo elastycznie i dobrze dawkuje moc wspomagania do naszej charakterystyki jazdy – przypominamy, że silnik uruchamiany jest tylko wtedy, kiedy pedałujemy. Zasięgu, jaki pokonamy na jednym ładowaniu, określić jednoznacznie się nie da – zależy on od takich czynników jak teren w jakim jeździmy czy waga rowerzysty. Przyjmuje się, że w trybie ECO pokonamy około 100-120 km, w trybie Boost około 50 km, natomiast z racji na to, że mówimy o rowerze górskim, powinniśmy raczej podać ilość przewyższeń, jakie na modelu Level Boost 2.0 pokonamy – będzie to około 1500 m w pionie.
Wyposażenie
W ofercie KROSS znajdziemy 2 warianty Levela Boost, a model 2.0 jest tym lepiej wyposażonym. Katalogowo rower wyceniony jest na 11 tys. zł bez złotówki. Cena jest jak najbardziej uzasadniona ze względu na to, co w Levelu Boost 2.0 znajdziemy. Przede wszystkim to oczywiście system wspomagania STEPS, ale na liście wyposażenia mamy jeszcze chociażby powietrzny amortyzator RockShox Recon z blokadą skoku na kierownicy, tylną przerzutkę Shimano XT M8000, manetki i kasetę SLX i solidne koła na obręczach WTB STP i25 – oczywiście tubeless. Jedynym minusem na liście wyposażenia są naszym zdaniem hamulce – mamy co prawda hydrauliczne tarczówki, ale jest to bardzo podstawowy model Shimano M365, który spotykamy w bardziej rekreacyjnych segmentach, a nie MTB – przypomina nam o tym już nawet długa klamka hamulcowa. Mając w perspektywie to, że Level Boost 2.0, jak przystało na elektryka, waży około 20 kg, przydałyby się nieco mocniejsze hamulce z krótszą klamką, która daje więcej kontroli.
Wrażenia z jazdy
Trzeba powiedzieć sobie wprost - po elektryczne górale nie sięgają osoby wyczynowo trenujące kolarstwo, a mniej wytrenowani rowerzyści, dla których rower to przede wszystkim rekreacja i chęć zażycia odrobiny ruchu. KROSS zdaje sobie z tego sprawę, dlatego Level Boost pomimo tego, że posiada sporo cech ze świata zaawansowanych rowerów do XC, ma w sobie też geny konstrukcji komfortowych. Przypomina nam o tym pozycja na rowerze, którą możemy określić jako "bardziej zrelaksowaną". Nie musimy się tu mocno nachylać nad przednim kołem, co jest typowe dla wyczynowych Leveli bez wspomagania. W ten sposób Level Boost staje się dobrym towarzyszem podczas całodniowej wyprawy na szlaku.
Druga strona medalu to sposób, w jaki Level Boost się prowadzi. Rower nie jest nerwowy na większych prędkościach i jest po prostu stabliny. Z taką charakterystyką testowany przez nas model czuł się najlepiej na łatwiejszych technicznie szlakach, co też jest dla nas dość normalne - przecież ma być to rower także do uprawiania turystyki i bez problemu z takich założeń się wywiązuje. Nieco więcej umiejętności elektryczny Level wymaga w trudniejszym i bardziej krętym terenie - nie jest to mistrz dynamiki za sprawą masy, co jest dla elektryków typowe - dodatkowej wagi baterii i silnika przeskoczyć się nie da. Jednak jeśli posiadacie dobrą technikę i trochę krzepy, możecie na nim pojechać bardziej agresywnie.
Poza wspomnianymi hamulcami trudno przyczepić się jakkolwiek do specyfikacji - tu po prostu wszystko gra i pracuje jak należy. Silnik precyzyjnie dawkuje moc wspomagania, przez co rozumiemy dobrą współpracę z kadencją i stylem jazdy rowerzysty. Tę zaś możemy precyzyjnie dopasowywać za sprawą ciasno zestopniowanej 11-biegowej kasety z największą 46-zębową koronką. Elementy napędu współpracują ze sobą jak należy, natomiast najjaśniejszy punkt na liście wyposażenia, a więc tylna przerzutka Shimano XT trzyma łańcuch w ryzach na nierównościach (za sprawą sprzęgła Shadow RD+). Nawet spodobało nam się to, że KROSS postawił w tym wypadku na koła 29" - opony na nich nie mają tendencji do zwijania się w szybszych wirażach, a jednocześnie nadal mamy wystarczającą ilość przyczepności. Może na podjazdach trochę lepiej trzymają opony 27,5+, ale za to 29-calówki wydają się sprawniej pokonywać przeszkody.
Podsumowanie
Level Boost 2.0 jawi się jako bardzo dobrze przemyślany hardtail ze wspomaganiem elektrycznym. KROSS doskonale wie, że osoby sięgające po e-bike’a nie oczekują od tego typu konstrukcji charakterystyki rodem ze świata Pucharu Świata XC, więc złagodził w tym wypadku sportowe ambicje. Pozycja jest tutaj bardziej wyprostowana i jedzie się po prostu komfortowo, co chociażby w perspektywie całodniowej wyprawy z sakwami, bo taką możliwość mamy za sprawą opcji zamontowania bagażnika, jest na strzałem w 10. Przy tym wszystkim Level Boost radzi sobie bez problemu z nieco łatwiejszymi szlakami w górach – pozwala na to zarówno wyważona geometria, jak i szereg nowoczesnych standardów – piasty Boost, odpowiednio sztywna bocznie rama, taperowana sterówka. Całość KROSS wieńczy uznanym systemem Shimano STEPS i niezłym wyposażeniem. Warto Levela Boost sprawdzić na własnej skórze, chociażby podczas organizowanych przez producenta dni testowych, jakie mamy nadzieję w sezonie 2019 będą kontynuowane!
Kross Level Boost 2.0
- MATERIAŁ RAMY Aluminium Superlite
- WIDELEC Rock Shox Recon RL (travel 100mm, remote lockout)
- PIASTA PRZÓD Modus JA176F (15x110mm, boost)
- PIASTA TYŁ Modus JA252R (12x148mm, boost)
- OPONY Schwalbe Rapid Rob (29"x2,25)
- OBRĘCZE WTB STP i25 (29", 25mm, Tubeless Ready)
- PRZERZUTKA TYŁ Shimano Deore XT RD-M8000
- HAMULCE PRZÓD Shimano Disc BR-M365 (disc, hydraulic; rotor: 180mm)
- HAMULCE TYŁ Shimano Disc BR-M365 (disc, hydraulic; rotor: 180mm)
- DŹWIGNIE HAMULCA Shimano Disc BR-M365 (hydraulic)
- MANETKI Shimano SLX SL-M7000 (11)
- KORBY Shimano Steps 38T, 175mm
- ŁAŃCUCH Shimano CN-HG601
- KASETA / WOLNOBIEG Shimano SLX CS-M7000 (11-46T)
- KIEROWNICA Aluminium (720mm, 31.8mm)
- WSPORNIK KIEROWNICY Aluminium (S - 60mm, M - 70mm, L/XL - 80mm, rise: 17°)
- WSPORNIK SIODŁA Aluminium (S/M - 350mm, L/XL -400mm, 27.2mm)
- STERY VP A45AC3 (1-1/8"-1.5", Tapered)
- SIODŁO Kross VL-1489
- CHWYTY Kross Silky
- SYSTEM WSPOMAGANIA Shimano STEPS E8000 (silnik 250W, bateria 500Wh)
- CENA 10999.00 PLN
Producent: kross.pl
Fot. Tomasz Makula