Test: Nowoczesny commuter Unibike Freeway

Drukuj
Tomasz Makula

Model Freeway to szczególna pozycja w ofercie marki Unibike - polski producent postawił przed sobą zadanie stworzenia nowoczesnego roweru miejskiego z charakterem. Aby osiągnąć cel Unibike sięga m.in. po napęd oparty na pasku oraz dopracowaną ramę o minimalistycznym designie. Jak Unibike Freeway spisuje się w praktyce?

Galeria
Galeria: Unibike Freeway Zobacz pełną galerię

Unibike jak przystało na polskiego producenta wyjątkowo dobrze wydaje się rozumieć potrzeby polskiego rowerzysty – firmę z Bydgoszczy kojarzymy od lat jako tę, która w poszczególnych segmentach zwykle oferuje o klasę lepsze wyposażenie, niż ma to miejsce w przypadku najbardziej prestiżowych marek światowych. Jednocześnie Unibike skupia się głównie na segmentach rowerów bardziej rekreacyjnych i użytkowych, natomiast w ofercie znajdziemy także średniozaawansowane modele MTB czy szosówki. Tym razem jednak nie będzie ani o ściganiu się w maratonie, ani w szosowych zawodach – za sprawą modelu Freeway wyjechaliśmy na miejskie ulice.

Miejski Freeway doskonale pokazuje, że polska marka obok dbałości o racjonalne ceny nie stroni od innowacyjnych rozwiązań – Unibike przecież już jakiś czas temu sięgnął w swoich rowerach elektrycznych po uznaną jednostkę Shimano STEPS, a teraz zastosował także może nieprzełomowy, ale zdecydowanie interesujący napęd oparty nie na łańcuchu, ale na pasku! Napęd to zdecydowanie najciekawsza część Freeway’a, jednak zdecydowanie niejedyna cecha warta uwagi.

Charakter

Charakter testowanego przez nas roweru mocno inspiruje się tym, co na ulicach miasta postrzegane jest jako modne – w przypadku linii roweru oraz jego geometrii widzimy tu nawiązania do świata klasycznych szosówek czy opartych na podobnych założeniach geometrycznych rowerów typu ostre koło. W związku z tym pozycja na Freeway'u nie jest tak komfortowa, jak w chociażby w klasycznych mieszczuchach czy trekkingach, natomiast nie jest też tak radykalna jak w wyścigowych szosach – mamy tu złoty środek, jednak mimo wszystko musimy się nieco na kierownicy położyć. Szczerze? Nie ukrywamy, że taki charakter to jedna z najfajniejszych naszym zdaniem cech tego roweru!

Rama

Proste linie każdej z rur ramy i widelca dają tu ponadczasową i minimalistyczną linię. Zarówno ramę, jak i widelec wykonano z hydroformowanego aluminium – z dużą dbałością o detale, o czym świadczą ładnie szlifowane spawy czy taperowana rura sterowa. Mało tego – Unibike zastosował wkręcany suport zgodny z korbami Hollowtech II, jaki spotykamy dopiero w nieco bardziej zaawansowanych szosówkach – ten standard daje zdecydowanie lepsze przeniesienie siły pedałowania, niż rozwiązania spotykane w rowerach rekreacyjnych.

 

 

 

 

 

 

Napęd

Freeway swój nieco ostrokołowy design zawdzięcza dość szczególnemu napędowi – polski producent sięgnął po napęd oparty nie o łańcuch, a o pasek! Dokładnie tak – za przeniesienie energii odpowiada tu pasek wykonany z poliuretanu i włókien węglowych. Do tego producent musiał sięgnąć także po specyficzny blat korby oraz tylną zębatkę. Wszystkie te elementy dostarczył specjalista i przodownik w dziedzinie tworzenia napędów opartych na pasku – to marka Gates, która dostarcza także podzespoły dla wielu innych firm, często większych, niż nasz polski Unibike (np. szwajcarskie BMC). Jakie są zalety tego typu rozwiązania? Jest kilka: pasek jest bardziej żywotny od łańcucha, nie wymaga żadnego smarowania, a więc i nie wybrudzi smarem naszych spodni i co nas urzekło – zachwycająco cicho pracuje.

 

 
 

 

 

Czysta linia ramy to m.in. zasługa braku takich elementów jak przednia i tylna przerzutka. Unibike postawił w przypadku modelu Freeway na piastę ze zintegrowanym mechanizmem zmiany przełożeń. Do dyspozycji mamy więc 8 biegów. Jak to działa w praktyce – po pierwsze nie musimy martwić się regulacją, bo mamy tu w pełni bezobsługowy mechanizm. Po drugie - całość działa bardzo płynnie za sprawą podwójnego sprzęgła, a zmiany biegu możemy dokonać nawet podczas postoju. Wydaje nam się, że w perspektywie przemieszczania się po mieście ciężko o coś przyjemniejszego w obsłudze. Jedynym minusem wydaje nam się utrudniony serwis tego typu mechanizmu – nie każdy mechanik rowerowy się na nim zna wystarczająco dobrze – najlepiej udać się do autoryzowanego serwisu Shimano. Całe szczęście jednak Alfine 8 to po prostu żywotny i bezproblemowy produkt!

 

 
 

 

 

Walory użytkowe

Ciekawy charakter Freeway'a oraz jego napęd to oczywiście nie wszystko – co ze stroną użytkową? Bo przecież mamy do czynienia z rowerem, stworzonym przede wszystkim do codziennej komunikacji, a nie tylko lansu na dzielnicy. ;-)

Po pierwsze warto zwrócić uwagę na zastosowanie przez Unibike’a hydraulicznych hamulców tarczowych – dają one nie tylko więcej kontroli nad rowerem, ale i pozwalają na zamontowanie szerszej opony. Te z kolei pozwalają jeździć bardziej komfortowo i lepiej radzą sobie z niedoskonałościami miejskiej infrastruktury – przyjemnie amortyzują wszelkie krawężniki i dziury. Po drugie mamy tutaj chociażby możliwość montażu bagażnika lub błotników, więc bez problemu powinniśmy zaadaptować ten model do potrzeb transportu codziennego bagażu. I to w zasadzie zaspokoiło nasze potrzeby!

 

 
 

 

 

Pozostałe wyposażenie

Z kronikarskiego obowiązku musimy wspomnieć o tym, co jeszcze znajdziemy na liście wyposażenia. W przypadku hamulców tarczowych polski producent postawił na podstawowy model hydrauliki od Shimano, a więc zaciski z grupy Acera – do miejskiej jazdy w zupełności taki hamulec wystarczy. Z innych elementów wyposażenia z pewnością w oczy rzucają się wszystkie chromowane elementy – zaczynając od wąskiej (kolejne inspiracje ze świata fixed gear) kierownicy, mostka czy sztycy, a kończąc na kołach – Freeway stoi na obręczach Stars, które co prawda nie ważą mało, ale wydają się bardzo solidne i wyglądają, co tu dużo mówić, efektownie.

 

 

 

 

W praktyce

Freeway waży 12 kg – to o wiele mniej, niż rowery trekkingowe czy miejskie, jednak trzeba pamiętać, że waga nie uwzględnia ekwipunku, takiego jak błotniki czy bagażnik, w które seryjnie wyposażone są wymienione powyżej typy rowerów. Wagowo oczywiście nieco Freeway’owi brakuje do wyścigowej szosy, jednak 12 kg i tak pozwala na szybką i dynamiczną jazdę, pomimo przyciężkawych kół. Freeway jak na swój segment naprawdę przyzwoicie przyspiesza, co jest (pomijając wagę) zasługą dużej efektywności układu napędowego w przekazywaniu energii – w tym miejscu podkreślamy zastosowanie korby Hollowtech II, ale i korba Alfine wydaje się bardziej sztywna, niż w przypadku podstawowych modeli turystycznych.

 

 
 

 

 

Freeway łączy w sobie zatem pierwiastek szybkiego roweru miejskiego, posiada nieco sportowego DNA, ale także za sprawą szerokich opon czy możliwości rozbudowy stanowi komfortowy i w pełni użytkowy rower do radzenia sobie z codziennymi wymaganiami komunikacyjnymi. Rower w mieście prowadzi się znakomicie – nie jest nerwowy, oferując sporą stabilność prowadzenia, a z drugiej strony żywo reaguje na nasze polecenia i jest po prostu dynamiczny.

 

 

 

 

 

 

Podsumowanie

Unibike Freeway to nie tylko rower szczególny ze względu na zastosowanie napędu z paskiem, który w parze z 8-biegową piastą Alfine urzekł nas cichą i płynną pracą oraz bezobsługowością. Jest to model, który łączy w sobie dwa żywioły – po pierwsze jest dopracowany designersko i wpisuje się znakomicie w estetykę nowoczesnego miasta. Po drugie zaś – śmiało możemy rozszerzyć jego stronę użytkową, montując błotniki czy bagażnik, co niestety zaburzy czystą linię roweru – coś za coś. Całość prowadzi się bez zarzutu, łącząc w sobie pierwiastek sportowego DNA oraz komfortu. Freeway katalogowo wyceniony został na 4499 zł – być może dla wielu osób poszukujących roweru do codziennej jazdy nie jest to mało, jednak cena jest w pełni uzasadniona, by nie powiedzieć... atrakcyjna - oczywiście mając na uwadze standardy, jakie Unibike w tym rowerze ukrył.

 

Unibike FREEWAY

Unibike FREEWAY
  • RAMA 700C / ALU 6061-T6 / HYDROFORMING / CIENIOWANA / SZLIFOWANE SPAWY / MĘSKA
  • WIDELEC PROSTY AERO / ALUMINIOWE GOLENIE I TRZPIEŃ / 1-1/8"/1.5"
  • MECHANIZM KORBOWY SHIMANO ALFINE S501 / CARBON DRIVE CDX 55T / ZINTEGROWANA OŚ BBRS500
  • KASETA GATES CARBON DRIVE CDX / 22T
  • ŁAŃCUCH GATES CARBON DRIVE CDX
  • PEDAŁY VP / LOW-PROFILE NYLON / POWIERZCHNIA ANTYPOŚLIZGOWA / USZCZELNIONE ŁOŻYSKA LSL
  • PIASTA PRZEDNIA SHIMANO DEORE M615 / 32H / SREBRNE
  • PIASTA TYLNA SHIMANO ALFINE S7000-8 / 32H / SREBRNE
  • OBRĘCZE STARS DISC / SREBRNE POLEROWANE
  • OPONY SCHWALBE SPICER / 28x1.50 / REFLEX
  • MANETKI SHIMANO ALFINE S7000-8
  • DŹWIGNIE HAMULCA SHIMANO ALIVIO T445
  • HAMULCE SHIMANO ACERA M446 (HYDRAULICZNE)
  • KIEROWNICA ZOOM / ALU / PROSTA
  • CHWYTY OWIJKA / ŻEL / LOCK RING
  • MOSTEK ZOOM / ALU / 31.8MM
  • STERY AHEAD FSA NO.42 / 1-1/8/1.5" / WEWNĘTRZNY
  • SIODEŁKO NEW LOOKIN ATHLETIC / 3D SKINGEL
  • WSPORNIK SIODEŁKA ZOOM / ALU
  • WAGA 12 kg
  • CENA 4499.00 PLN
Miejskie Unibike GDZIE KUPIĆ

 

Dystrybucja: unibike.pl

Fot. Tomasz Makula