Specialized Epic Marathon 2014 - w teście

Test 29-calowego fulla Specialized Epic FSR Carbon Marathon 2014

Drukuj

Wydawać by się mogło, że dopracowany w każdym calu Epic ma już niewiele segmentów do poprawy. Tymczasem inżynierowie Specialized`a przedstawiają unowocześniony system zawieszenia i jeszcze lepiej dopracowany sprzęt. Jak to jeździ?

Galeria Specialized, 29er Specialized, 29er Specialized, 29er
Specialized Epic Marathon 2014 w obiektywie Zobacz pełną galerię

Budowa i geometria
Powiedzieć, że rama nowego Epica przeszła modyfikacje, to nic nie powiedzieć. Konstrukcja od "Specjalistów" przeszła gruntowną restrukturyzację. Rama została wyposażona w wewnętrzny system prowadzenia pancerzy, lżejszy system regulacji tłumienia, nową specyfikę zawieszenia, kompatybilność z systemem SWAT oraz miejsce na dwa koszyki na bidon.

System zawieszenia jest przede wszystkim łatwiejszy w obsłudze i, w naszej opinii, bardziej efektywny niż poprzedni. Za pomocą przełącznika Brain Fade (umieszczonego przy osi tylnej) możemy szybko uzyskać pożądane właściwości tłumienia. Zdalny zawór inercyjny Mini Brain został wyposażony w lżejszy niż dotychczas system kompresji. W założeniu miało to wpłynąć na zwiększenie wrażliwości zawieszenia podczas powtarzalnych uderzeń o podłoże. Podczas jazdy czuć to dosyć wyraźnie w postaci mniejszych sił przenoszonych choćby na nasz kręgosłup. Mini Brain pozwala na płynne przejście od efektywnego pedałowania w płaskim terenie do w pełnej amortyzacji na wybojach.

Sam damper to 100-milimetrowy model FOX/Specialized z autosagiem. Jest o 25g lżejszy w porównaniu do wcześniejszego modelu, m.in. dzięki nowemu, kevlarowemu pokryciu powierzchni. Zdecydowano się w nim także na zmniejszenie stopnia skomplikowania obsługi - zamiast czternastu dostępnych pozycji manetki, teraz mamy ledwie pięć. Wybitnie ułatwia to właściwy dobór charakterystyki tłumienia w trakcie jazdy. Piwoty rozmieszczone są na szczelnych łożyskach maszynowych w każdym z punktów FSR. Największą zaletą Braina nadal pozostaje ścisłe odseparowanie napędu od pedałowania - dzięki niemu efektywność naszej pracy zostaje zachowana wraz z komfortem, a nie obok niego.

 

 

Ciekawym rozwiązaniem jest system SWAT (storage, water, air, tools), który pomaga przewozić wszystkie niezbędne akcesoria w rowerze. Służy do tego m.in. demontowalny pojemnik instalowany na rurze dolnej, w którym pomieścimy choćby dętkę czy klucze. Ekstrawaganckim rozwiązaniem tej technologii jest też gwiazdka mostka, która skrywa... skuwacz do łańcucha. Kolejnym dodatkiem jest multi-tool ukryty w gnieździe pod rurą górną, w miejscu montażu tłumika. Dużym udogodnieniem dla wybierających się na długie trasy jest też miejsce na dwa bidony, które uświadczymy również w najmniejszym rozmiarze S. Ktoś może zapytać, dlaczego nie przewozić tego wszystkiego w plecaku? Specialized daje prostą odpowiedź: bo tak jest wygodniej.

Specialized Epic FSR Carbon Marathon w wersji 2014

Na pochwałę zasługuje również system montażu piast. Z przodu znajdziemy oś szytwną 15mm, a z tyłu podobne rozwiązanie w rozmiarze 12mm. Dodatkowo tylnej piasty nie zamkniemy na szybkozamykacz, ale na śrubę - wszystko w celu zmniejszenia wagi i podwyższenia sztywności zapięcia. Transfer energii pedałującego jest również efektywniejszy dzięki prostej linii wahacza i tłumika, gdzie moc przenoszona jest niemal bezpośrednio na napęd. Z mniejszych rzeczy warto również wspomnieć o estetycznym prowadzeniu linek wewnątrz ramy oraz równie ładnie wkomponowanej w tylny widelec osłony. Same rury widelca zyskały nieco mniejszy przekrój w tylnej części, tak aby nie zawadzać o nie butami w trakcie jazdy - tak przynajmniej uzasadnia to producent.

Geometria testowanego przez nas modelu Epica została dostosowana do użytku maraton/endurance. Model World Cup posiada nieco bardziej zwartą ramę oraz twardsze zawieszenie, które ułatwia pokonywanie trudności na pełnej prędkości. W Marathonie zdecydowano się natomiast na rozmiary ułatwiające szybkie pokonywanie długich dystansów. W rozmiarze M mamy do czynienia z kątem główki 70.5° oraz rurą podsiodłową o nachyleniu 73.75°. Zestawienie to daje pełne poczucie kontroli nad sprzętem w każdych warunkach, a jednocześnie nie jest ultra-wyścigowe, szczególnie w połączeniu z 587-milimetrową rurą górną (długość efektywna). W przeciwieństwie do wersji World Cup znajdziemy tutaj widelec tylny o długości 448mm (tam 439mm), który ułatwia kontrolę na zjazdach, chociaż ma nieco gorsze przyspieszenie niż wersja "pucharowa". Dla porządku warto dodać, że stack w rozmiarze M wynosi 601mm, a reach 418mm.

 

To rzeczywiście lepiej jeździ!
Jazda na Epic Marathon nie wzbudziła w nas pozytywnych odczuć. Ona nas zachwyciła! Udoskonalony system zawieszenia sprawdza się doskonale, a szczególnie do gustu przypada łatwa i szybka zmiana charakterystyki tłumienia. Spędzenia całego dnia na tym modelu Specializeda jest przyjemnością, przede wszystkim ze względu na komfort przemieszczania się oraz sportową, ale nie "wyżyłowaną" pozycję. Podczas jazdy zawieszenie jest świetnie dopełniane przez 100-milimetrowy widelec RockShox SID 29 w customowej wersji dla Speca. W koronie montowany jest zawór inercyjny Braina, który ułatwia i przyspiesza obsługę amortyzatora.

Wewnętrzny system prowadzenia pancerzy jest w Epicu estetyczny i funkcjonalny

Całość kręci się na węglowych kołach Roval Control Carbon 29, których masa wynosi zaledwie 1370g. Obręcze dostosowane do montażu tubelessów zostały zbudowane w oparciu o technologię Zero Bead Hook, która poprawia wytrzymałość zestawu oraz odporność na uderzenia. Limit masy kolarza dla tych kół wynosi 108kg. Podczas jazdy wyraźnie czuć było, że Rovale chętnie niosą nasz w każdy zakręt. Trakcja jest znakomita, szczególnie przy dobranym zestawie opon: S-Works Fast Trak (przód) oraz Specialized Fast Trak Control (tył). Wyraźnie daje się odczuć lekkość zestawu podczas podjeżdżania. Co ciekawe, obręcze są bardzo wytrzymałe nawet przy dość ostrym katowaniu. Całość zapleciona jest na szprychach DT Swiss.

Hydrauliczne hamulce tarczowe Magura MT6 posiadają główny cylinder wykonany z włókna węglowego. Dodatkowym atutem tego modelu jest możliwość regulacji wysięgu. Nie trzeba chyba dodawać, jaką mocą hamowania dysponujemy przy użyciu tego modelu. Duża, łatwo kontrolowana (po przyzwyczajeniu do klamek Magury) siła hamowania to największy atut tego modelu. Magura MT6 nie są brutalne i działają bez szarpania. Użyte tarcze w rozmiarze 180/160mm równomiernie współpracują z klockami i są idealnym zestawem w tym przypadku.

Na pokładzie modelu Specialized Epic FSR Carbon Marathon znajdziemy grupę osprzętu SRAM X0 w zestawieniu dwutarczowym. Karbonowa korba SRAM S-2200 wyposażona została w zębatki 38x24T. W połączeniu z 10-rzędową kasetą 11-36T otrzymujemy zestaw kompletny.

Kontrolowanie Speca ułatwia 700-milimetrowa, prosta kierownica S-Works XC. Jest ona zamontowana na mostku Specialized XC wykonanym z aluminium. Jego 6-stopniowy wznos nieco prostuje naszą sylwetkę za kokpitem, dodając komfortu zajmowanej pozycji. Nasze siedzisko umieszczamy na siodle Body Geometry Phenom Expert, które świetnie nadaje się do długodystansowej jazdy - nie jest ekstremalnie twarde, ale wystarczająco do sportowego charakteru Epica.

 

Podsumowanie
Specialized Epic FSR Carbon Marathon w wersji na rok 2014 to znakomity sprzęt dla najbardziej wymagających użytkowników. Sprawdza się zarówno w maratonach jak i wyścigach długodystansowych. Z powodzeniem możemy również używać tego modelu w cross country. Unowocześnione zawieszenie z prostszą obsługą, system przechowywania akcesoriów SWAT oraz niska masa to najważniejsze atuty tego modelu. Karbonowy zestaw kół Roval Control Carbon, wewnętrzne prowadzenie pancerzy oraz grupa SRAM X0 dopełniają obrazu całości. Polecamy tym użytkownikom, którzy wiedzą czego oczekują od swojego roweru MTB - lekkości, sztywności i komfortu.

Specyfikacja

  • Rama: FACT 10m carbon
  • Rozmiary: S, M, L, XL
  • Widelec: Custom RockShox SID 29 Brain, 100mm
  • Tłumik: FOX/Specialized remote Mini-Brain w/ AUTOSAG, 100mm
  • Stery: 1-1/8 and 1-1/2"
  • Środek suportu: SRAM PF30 BB
  • Przerzutka tylna: SRAM X0 Type 2, 10-s
  • Przerzutka przednia: Custom SRAM X0
  • Kaseta: SRAM PG-1050, 11-36
  • Łańcuch: SRAM PC 1051
  • Manetki: SRAM X0, 10-s
  • Dźwignie hamulcowe: Magura MT6
  • Hamulce: Magura MT6 180/160mm
  • Korby: Custom SRAM carbon S-2200, 38 x 24T
  • Koła: Roval Control Carbon 29, 15mm thru-axle (przód) i 12mm thru-axle (tył)
  • Opona przednia: S-Works Fast Trak, 29x2.0"
  • Opona tylna: Specialized Fast Trak Control, 29x2.0"
  • Mostek: Specialized XC, 3D alloy, 4-bolt, 6-degree rise, 31.8mm
  • Kierownica: S-Works XC, flat carbon, 700mm, 31.8mm
  • Gripy: Specialized Sip Grip, lock-on
  • Siodło: Body Geometry Phenom Expert
  • Sztyca: Specialized 2014 butted alloy
  • Zacisk sztycy: Specialized 7050 hard anodized alloy,
  • Waga: 9,90kg
  • Cena: 25,999 zł

Fot.: Tomasz Wienskowski, Marek Świrkowicz
Dystrybutor: www.specialized.com