Wytrzymałość ponad wszystko
Po raz pierwszy nowy model Amerykanów zaprezentowali zawodnicy zawodowej drużyny Cannondale, podczas wyścigu Strade Bianche. Na toskańskich piaskach i żwirach Synapse sprawował się znakomicie. Dość powiedzieć, że dwóch zawodników tej drużyny, Moreno Moser i Peter Sagan, zajęli dwa pierwsze miejsca w rywalizacji. Czym szczególnym wyróżnia się nowy model?
Inżynierowie Cannondale`a spędzili ponad trzy lata nad projektem Synapse Hi-Mod. Głównym celem było stworzenie sztywniej oraz bardziej wygodnej ramy niż poprzedni model. Efektem jest rama, która po części przejęła rozwiązania starego Synapse, nowego Evo i kilka zupełnie nowych technologii.
Rama wykonana została z włókien BallisTec Hi-MOD, których struktura i sposób ułożenia uwzględniają uzyskanie jak najwyższej wytrzymałości i sztywności. Węglowa sieć nie jest przy tym specjalnie ciężka, ponieważ Synapse udało się zejść poniżej 1000g w masie ramy. Posiadająca specyficzną krzywiznę rura podsiodłowa to elementy przejęty z poprzedniego Synapse, którego głównym celem jest tłumienie drgań i zmniejszenie ich przenoszenia na kręgosłup użytkownika. Delikatnie "ściągnięta" rura górna to z kolei rozwiązanie przejęte z modelu SuperSix Evo.
W celu zwiększenia potencjału "endurance-owego" Cannondale zdecydował się wykorzystać w konstrukcji ramy technologię SAVE PLUS Micro-Suspension System. Opiera się ona na kilku bazowych podzespołach - głównym trójkącie, widelcu przednim i tylnym oraz rurze podsiodłowej i sztycy. Całość została zmodyfikowana pod kątem ułożenia włókien oraz kształtu poszczególnych rur, tak aby w jak największym stopniu pochłaniały one drgania wytwarzane w trakcie jazdy. Zwężający się kształt widelca tylnego i przedniego w połączeniu z dość dużym cofnięciem widelca przedniego zwiększa komfort. Rozwiązanie to wpływa na swobodniejsze toczenie się kół po zniszczonych i brukowanych nawierzchniach. Przypominająca nieco przekrój muszli rura podsiodłowa łączy w sobie zmniejszoną sztycę (średnia 25,4mm), przez co nie ma potrzeby używania tradycyjnej obejmy.
Specyficzna geometria roweru zawiera się w akronimie S.E.R.G, czyli Synapse Endurance Race Geometry. Wymiary zostało ściśle dostosowane pod kątem maksymalnego komfortu użytkownika, zarówno na długich dystansach jak i jeździe po nawierzchniach dalekich od ideału. W filozofię tego rodzaju geometrii wpisuje się wyższa niż standardowo główka sterowa (186mm w rozm. 56), większa baza kół (1000mm) i minimalnie podwyższony kąt główki (72,5 st.) oraz rury podsiodłowej (73,5 st.). Całość daje znakomity balans pomiędzy ściśle wyścigową a komfortową pozycją. Skrócenie rury górnej, wraz z podwyższeniem główki, umożliwia zajmowanie nieco bardziej wyprostowanej pozycji - plus dla wszystkich tych, którzy nie są tak rozciągnięci jak zawodowcy.
W prosty sposób różnicę pomiędzy rowerem typowo wyścigowym a endurance wyjaśnia Erik Eagleman, główny projektant Cannondale`a: "szosa do ścigania zapewnia lekkość i maksymalną zwrotność, podczas gdy rower typu endurance przedkłada komfort jazdy i sterowania ponad to. To tak jakby SuperSix Evo była bolidem Formuły 1, a Synapse Maserati GranTurismo".
Przewidywalność i komfort jazdy
Zgodnie z tymi słowami Synapse zachowuje się także w trakcie samej jazdy. Rower chętnie pokonuje zróżnicowaną nawierzchnię, a wygoda jest zdecydowanie bardziej odczuwalna niż na standardowym rowerze szosowym. Geometria rzeczywiście jest inna i na pewno nie jest to wersja dla super-rozciągniętych ścigantów, którzy lubią przemieszczać się w maksymalnie aerodynamicznej pozycji. Dostosowane do komfortowej jazdy wymiary roweru sprzyjają długodystansowym treningom, ale jednocześnie nie utrudniają ścigania jeśli już chcemy je praktykować.
Wyraźnie daje się odczuć także system tłumienia drgań zastosowany w ramie. Szczególnie są nam za to wdzięczne nasze pośladki, które po dłuższej jeździe po kiepskiej drodze po prostu nie bola i nie są tak wytłuczone jak w standardzie. Wpływ na zwiekszenie komfortu mają także opony. Nasz jedyny punkt styku z podłożem mierzy sobie w wersji Synapse 28mm. W testowanej przez nas wersji użyto gum Schwalbe Ultremo ZX, które wraz z zestawem koł FSA Vision Metron 40 tworzą zgrany duet. Warto jednocześnie dodać, że od teraz nie będziemy się czuli na polskich (i innych) drogach jak gdybyśmy siedzieli na pufie w salonie. Po prostu rowery tego typu, a szczególnie wysokiej klasy, wytracają uczucie "surowości", jakim szczycą się typowo wyścigowe maszyny. Zamiast tego jazda jest wygładzona i bardziej subtelna, po prostu wygodniejsza.
Zaopatrując się w nowego Synapse`a nie sposób zapomnieć o pozostałych zabawkach, którymi rower jest obwieszony. A Cannondale zdecydował się na najwyższą półkę. Wraz z 11-rzędową wersją Sram Red 22 zyskujemy możliwość swobodnego doboru przełożenia. Dodając do tego montowaną w standardowej wersji, kompaktową korbę (50-34T) możemy już myśleć o sztywnych podjazdach szutrowych czy brukowanych, które pokonujemy na Synapse. Same korby również zwracają uwagę - model Cannondale HollowGram SiSL2 jest wyjątkowo lekki (484g) dzięki wycinanemu maszynowo pająkowi. Korba zachowuje przy tym znakomitą sztywność, a inspiracją dla jej budowy było koło samochodowe, również używające wielu cienkich ramion.
Wracając do komfortu, nie sposób nie wspomnieć o modelu siodełka, z którym przecież mamy do czynienia przez większą część spędzonego na dwóch kółkach czasu. Fi'zi:k Aliante Delta to siodło stworzone do długodystansowej jazdy. Pochłanianiem drgań zajmują się m.in. tytanowe jarzemka oraz technologia Twin Flex, która gwarantuje identyczny stopień ucisku w każdym miejscu siodła. Dopełnieniem zestawu punktów podparcia jest kierownica FSA SL-K Compact. Wraz z grubą owijką Cannondale Grip Bar Tape tworzą zestaw, który również w pewnym stopniu tłumi drgania zapobiegając ich przenoszeniu na ciało użytkownika.
Podsumowanie
Nowy model Cannondale Synapse jest skierowany przede wszystkim do tych miłośników szosy, którzy cenią sobie komfort jazdy na długich dystansach. Konstrukcja typu endurance pozwala na swobodną jazdę po kiepskich nawierzniach asfaltowych czy bruku, co szczególnie powinno zadowolić większość szosowców naszego kraju. Rower jest gotowy zarówno do ścigania jak i użytku amatorskiego - geometria pozwala na wiele. Polecamy każdemu wymagającemu miłośnikowi szosy, który szuka czegoś wygodnego w specyfikacji godnej mistrzów. Synapse jest kolejnym modelem na rynku, który wpisuje się w trend endurance. Do tej pory swoje modele wypuścili również inni wielcy szosowej branży, m.in. Trek (Domane), BMC (GranFondo), Specialized (Roubaix) i Bianchi (Infinito CV).
Specyfikacja
- Rama: Synapse, BallisTec Hi-MOD Carbon, Di2 ready
- Rozmiary: 48, 51, 54, 56, 58, 61cm
- Widelec: Synapse SAVE PLUS, BallisTec Hi-MOD Carbon, 1-1/8" to 1-1/4" tapered
- Stery: Synapse Si, 1-1/4" lower bearing, 30mm topcap w/ LED light
- Środek suportu: FSA BB30
- Korby: Cannondale HollowGram SiSL2, Cannondale OPI SpideRing, 50/34
- Przednia przerzutka: SRAM RED 22, BRAZE-ON
- Tylna przerzutka: SRAM RED 22 WiFli
- Łańcuch: SRAM PC1190R, 11-speed
- Manetki: SRAM RED 22 Doubletap
- Kaseta: SRAM XG-1190, 11-32, 11-speed
- Hamulce: SRAM RED
- Koła: FSA Vision Metron 40
- Opony: Schwalbe Ultremo ZX, 700x28c
- Kierownica: FSA SL-K Compact 42cm
- Owijka: Cannondale Grip Bar Tape w/Gel, 3.5mm
- Mostek: FSA SL-K, 31.8, 6 deg.
- Siodło: Fi'zi:k Aliante Delta
- Wspornik siodła: FSA SL-K Carbon, 25.4x350mm
- Waga: 7,25kg
- Cena: 22 999zł**
- * w modelu dostępnym w sprzedaży detalicznej koła to model Mavic Ksyrium Elite S WTS z oponami Mavic Yksion, 700x28c. Reszta specyfikacji jest identyczna.
- ** Wersja z osprzętem Shimano Ultegra lub Campagnolo Athena dostępna jest w cenie 15 999zł
Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.aspire.eu