Lapierre XR 729 - test fulla

Test 29-calowego fulla Lapierre XR 729

Drukuj

29-calowy full od francuskiego Lapierre`a wzbudził nasze zaufanie. Model XR 729 znakomicie spisuje się zarówno na podjazdach, jak i krętych drogach w dół. Co dokładnie oferuje twentyniner znad Loary?

Galeria Lapierre, 29er, Full Lapierre, 29er, Full Lapierre, 29er, Full
Francuski plener, czyli Lapierre XR 729 Zobacz pełną galerię

Budowa i geometria
Seria modeli XR to pierwsze rowery francuskiego producenta, które są 29-calowymi fullami. Twentyninery dedykowane są przede wszystkim do wyczynowego użytku cross country. Design i kształt 1900-gramowej ramy częściowo pokrywa się z pierwszymi wersjami X-Race z 2004 r., produkowanymi przez Lapierre`a również do XC. Rama została w całości wykonana z włókien węglowych o jednokierunkowym ułożeniu. Przedni i tylny trójkąt zostały połączone w procesie sklejania, dzięki któremu osiągnięty poziom sztywności jest wysoki. Całość spoczywa na osi tylnej 142x12mm, dzięki której trwałość połączenia koła nie pozostawia wiele do życzenia.
 

Jak przystało na ramę zbudowaną wedle światowych standardów, w XR 729 zastosowano taperowaną główkę sterową oraz w pełni wewnętrzne prowadzenie pancerzy. Środek suportu zamontowany jest w obszernej mufie w standardzie BB92 Press Fit.

100-milimetrowe zawieszenie tylne opiera się na systemie mono-pivot, który znakomicie sprawdza się w zastosowaniu cross country. Zastosowana przez Francuzów technologia konstrukcji zawieszenia umożliwiła obniżenie masy sprzętu oraz zachowanie wysokiego poziomu sztywności. Na uwagę zasługuje również stosunkowo niskie umiejscowienie wahacza i suportu, co pozwala zachować optymalny dla 29-ek środek ciężkości i jednocześnie zagwarantować świetne wybieranie nierówności i balans tylnego koła. Niska waga roweru została osiągnięta m.in. poprzez rezygnację z zawiasu umieszczonego w okolicach osi koła tylnego, która jest w dużej części kompensowana przez zastosowanie elastycznych włókien węglowych w tej części konstrukcji.

Tłumik Fox Float CTD SV Evolution został specjalnie opracowany i dostosowany pod kątem zastosowania w serii XR. Możliwość ustawienia dampera w jednej z trzech charakterystyk pracy Foxa (Climb, Trail, Downhill) pozwala dopasować zawieszenie do aktualnego terenu. Damper jest montowany w systemie Direct Mount Low i bezpiecznie osłonięty przed ew. odpryskami kamieni spod kół. Krótkie połączenie z wahaczem jest łożyskowane maszynowo. Warto dodać, że XR 729 dostępny jest również w wersji z zawieszeniem sterowanym elektronicznie.

 

Geometria w serii XR została w 100% dostosowana do wymogów stawianych przez duże koła. Idea przejęta ze sprawdzonej w wyczynie linii X-Race została znakomicie zaadaptowana do nowych twentyninerów Lapierre`a. Warto dodać, że jednym z projektantów nowej linii XR był Nico Vouilloz, znany z dominacji sceny DH w latach 90. Wraz z pozostałymi inżynierami zdecydowali o agresywnej geometrii Lapierre`a. We wszystkich rozmiarach zastosowano 70-stopniową główkę sterową oraz nachyloną pod kątem 72,5 st. rurę podsiodłową. W połączeniu z ujemnie skierowanym (-6°), 100-milimetrowym mostkiem rower jest bardzo zwrotny, a reakcja przedniego koła na ruchy kierownicy - błyskawiczna.

Lapierre XR 729 to znakomity wybór dla zawodników XC i maratończyków szukających lekkiego fulla 29

W rozmiarze L (testowanym przez nas) rzeczywista długość rury górnej wynosi 620mm, co pozwala na zachowanie pochylonej sylwetki na rowerze. Kontrolę na zjazdach i stabilność przy podjeżdżaniu umożliwiają 446-milimetrowe rury łańcuchowe. Sterowność nie jest również ograniczana wysokością główki sterową, którą postarano się ograniczyć do minimum. W przypadku rozmiarów L i XL wynosi ona 120mm, a w dwóch mniejszych - 100mm. Dobrą zwrotność wspomaga także kierownica, która jest stosunkowo krótka jak na twentyninera. Długość modelu Lapierre Top Flat wynosi w tym przypadku 660mm.

 

Jazda i wyposażenie
Testy nowego XR 729 były dla nas cennym doświadczeniem. Widać, że Lapierre nie na darmo zwlekał z wypuszczeniem 29-calowych fulli na rynek. Oferowany produkt jest dopracowany niemal pod każdym względem. Mocna jazda na stromych pagórkach jest efektywna dzięki sztywnemu zawieszeniu, które tylko minimalnie ugina się przy zblokowaniu. Podobnie jest ze 100-milimetrowym SIDem w wersji RLT 29". Widelec RockShoxa pochodzi z wyższej półki średniej producenta i dedykowany jest do wyczynowego XC. Lekki amortyzator działa gładko, a progresja skoku jest wyczuwalna, szczególnie przy większych wybojach. W tym modelu zdecydowano się na sprężynę Solo Air, która pozwala na regulację twardości poprzez zmianę ciśnienia. W komorze negatywnej regulacja ciśnienia dokonuje się samoczynnie. Przy prawidłowym doborze ustawień do naszej charakterystyki jazdy wrażenia z treningu były więcej niż pozytywne.

Na zjazdach Lapierre XR 729 znakomicie zachowuje tor jazdy, szczególnie gdy przeszkody nie są duże

Oprócz dobrze działającej amortyzacji na uwagę w XR 729 zasługuje jeszcze sporo elementów. Zastosowana w tej serii Lapierre`a geometria od razu daje poczuć, że rower został stworzony do ścigania. Niska pozycja, niesamowita zwrotność i łatwo osiągalne przyspieszenie to najważniejszy cechy rodziny XR. Niewielka masa (jak na 29-calowego fulla) ułatwia podjeżdżanie. W płaskim terenie rower jest napędzany sprawnie, a zawieszenie nie odbiera energii pedałującego poprzez niepotrzebne ugięcie. Nieco problemów mogą mieć użytkownicy przyzwyczajeni do zawieszenia z większą ilością zawiasów, które wybacza również większą ilość błędów na technicznych zjazdach. W przypadku Lapierre`a konieczne jest stałe zachowanie skupienia, tak aby na większych przeszkodach zbytnio nas nie poniosło w niepożądanym kierunku. Dla bardziej doświadczonych użytkowników nie będzie to mankament. Dzięki wrażeniom z jazdy rower można generalnie określić jako zwrotny i wymagający, ale nie nerwowy.

Zastosowanie napędu opartego o grupę Sram X0 (przerzutki) oraz X9 (manetki) wydaje się rozsądne w tej grupie sprzętu. Dwurzędowa korba w rozstawie 38/24T jest sparowana z 10-rzędową kasetą o zębatkach 11-36T. Połączenie to jest na tyle uniwersalne, że pozwala wjechać w niemal każdy teren bez konieczności nazbyt częstego zsiadania z dwóch kółek. Dla średnio+ i dobrze wytrenowanych zawodników nie będzie ono z pewnością ograniczeniem.

Na uwagę zasługują również koła Easton EA70 XCT 29. Aluminiowy model oferuje znakomite właściwości jezdne, głównie dzięki wysokiej sztywności bocznej i stosunkowo niewielkiej masie (1745g zestaw). Obręcze UST mają 19-milimetrową szerokość, dzięki czemu znakomicie sprawują się na szybkich ścieżkach XC, ale nie zawodzą także na wymagających zjazdach. Opony Michelin Wild Race'r TS w rozmiarze 29x2.1 zapewniają szybkie toczenie - posiadają dość niski profil, a klocki rozłożone są szeroko, szczególnie w środkowej części. Profil boczny opony został już zaopatrzony w ciaśniej zestawione klocki, które pomagają utrzymać odpowiedni tor jazdy w ciasnych i szybkich zakrętach.

Za hamowanie odpowiada zestaw Formula R1, które są jednymi z najbardziej zaawansowanych tarczówek do XC na rynku. 270-gramowy zestaw cechuje się dużą siłą hamowania oraz wysoką kulturą pracy, która upoważnia go do stosowania na szybkich i technicznych zjazdach. System tłoczków Formula pozwala zwiększyć ilość płynu hamulcowego w zacisku, co bezpośrednio przekłada się na stabilność i zapobiega zapadaniu się klamki przy długim nacisku. Warto dodać, że w tym modelu możemy także regulować odległość dźwigni hamulcowej od kierownicy.

 

 

Podsumowanie
Lapierre XR 729 jest interesującą alternatywą dla klasycznych 29-calowych hardtaili. Model ten, pomimo zastosowania pełnego zawieszenia, nadal odznacza się relatywnie niską masą (10,8kg) i zachowuje wyścigowy charakter znany ze sztywniaków francuskiego producenta. Model znad Loary oferuje świetną efektywność w każdym terenie, a szczególnie dobrze spisuje się na wyboistych zjazdach, gdzie kontrola trakcji jest znakomita. Sportowa geometria pozwala optymalnie napędzać rower w każdym terenie, dzięki czemu z roweru będą zadowoleni zarówno regularni ściganci, jak i ambitni amatorzy z wysokimi wymaganiami odnośnie sprzętu do MTB.

Specyfikacja

  • Rama: XR 29" Full Carbon
  • Rozmiary: S, M, L, XL
  • Widelec: Rockshox Sid Rlt 29" 100 mm
  • Tłumik: Fox Float Ctd Sv Evolution
  • Stery: PT-F11 Black Tapered 1 1/8-1.5"
  • Suport: BB92 Press Fit
  • Przerzutka tylna: Sram X0
  • Przerzutka przednia: Sram X0
  • Kaseta: Sram PG1070 11-36z., 10T
  • Manetki: Sram New Trigger X9
  • Dźwignie hamulcowe: Formula R1S
  • Hamulce: Formula R1S
  • Korby: Sram S2210, 38/24T
  • Piasty: Easton Ea70 XCT 29"
  • Obręcze: Easton Ea70 XCT 29"
  • Opony: Michelin Wild Race'r Ts 29x2.1
  • Mostek: Easton EA70 6°; 31,8; 90mm (S, M), 100mm (L, XL)
  • Kierownica: Lapierre Top Flat 7075DB 31,8x660
  • Siodło: Selle Fizik Tundra2 MG
  • Sztyca: Easton EA70 31.6x350
  • Waga: 10,8kg (bez pedałów, rozm. L)
  • Cena: 17 649zł*
  • * UWAGA: dostępna wersja ze sterowanym elektronicznie zawieszeniem e:i shock w cenie 19299 złotych

Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.porebarowery.pl