Canyon CF SLX 9.9 SL

Test 29-calowego hardtaila Grand Canyon CF SLX 9.9 SL

Drukuj

Canyon stanowi uznaną markę na rynku rowerów przeznaczonych do wyczynowego użytkowania. Nasze testy potwierdziły tę opinię również w przypadku modelu Grand Canyon CF SLX 9.9 SL. Jakie są najważniejsze cechy tego 29-calowego hardtaila?

Budowa i geometria
Karbonowa rama Grand Canyon CF SLX 9.9 SL została wykonana z mieszanki włókien węglowych UHM, HE oraz H. Dzięki zastosowaniu optymalnego stosunku poszczególnych wiązek inżynierowie Canyona zdołali uzyskać wysoką sztywność konstrukcji ramy. Na szczególne uznanie zasługuje w naszej opinii bardzo dobre przekazywanie energii na napęd osiągnięte za pomocą masywnej i niezwykle zwartej mufy suportowej. Na pochwałę zasługuje również konstrukcja materiałowa tylnego widelca, który przy zachowaniu odpowiedniej sztywności gwarantuje jednocześnie dość duży poziom tłumienia drgań.
 


Podczas jazdy w terenie mocno zróżnicowanym odczuwaliśmy komfort jazdy nieco wyższy niż w porównywalnych cenowo modelach konkurencji. Odpowiada za to przede wszystkim technologia VLCS (Vertical Comfort Lateral Stiffness), dzięki której odpowiedni kształt rur tylnego widelca, rur łańcuchowych oraz rury podsiodłowej skutkuje gwarancją optymalnego komfortu przy najwyższej możliwej do uzyskania sztywności bocznej. Warto zwrócić uwagę na obszerną rurę podsiodłową, która na większej niż standardowo powierzchni łączy się z mufą. Takie rozwiązanie ma gwarantować dodatkową poprawę jakości w przenoszeniu energii na napęd.

Canyon zastosował również szereg innych udogodnień i rozwiązań technologicznych pozwalających na wzrost sztywności oraz wytrzymałości ramy. Tylna oś X12 thru-axle gwarantuje znakomite usztywnienie tylnej części roweru, co odczuwaliśmy zwłaszcza w trakcie sprintów w jeździe na stojąco. Szybka jazda pod stromy podjazd sprawia wyjątkowo dużą przyjemność, oczywiście pod warunkiem przeniesienia na tylne koło odpowiedniej ilości energii przez samego użytkownika.

 

 


Grand Canyon CF SLX 9.9 SL został wyposażony w taperowaną, 115-milimetrową główkę sterową 1 1/8" - 1,5", która dodatkowo podnosi sztywność konstrukcji. Górna rura rama została ponadto wyposażony w system IPU (Impact Protection Unit), który chroni jej powierzchnię przed uszkodzeniami. Karbonowa konstrukcja posiada również wewnętrzny system prowadzenia pancerzy, który został maksymalnie uszczelniony w celu sprostania zróżnicowanym warunkom pogodowym na trasie. Pancerze zostały poprowadzone wewnątrz ramy w sposób krzyżowy, co ma zapewniać wyjątkowo cichą pracę, a także ułatwiać demontaż oraz instalację nowego zestawu. Całość prac można wykonać poprzez usunięcie środka suportu, przy którym znajduje się miejsce łączenia się pancerzy.

 

 

 

 


W geometrii ramy szczególną uwagę zwracają stosunkowo krótkie rury łańcuchowe (433mm w rozmiarze L), które nie tylko wpływają na lepsze przekazywanie energii (jak wspomnieliśmy wyżej), ale również na poprawę zwrotności roweru. Krótkie rury łańcuchowe kompensują nieco zmniejszony kąt główki sterowej (70°) oraz rury podsiodłowej (73°). W ten sposób inżynierowie Canyona stworzyli rower dość uniwersalny, który sprawdza się w zróżnicowanych warunkach terenowych. Z własnego doświadczenia nie polecilibyśmy go zawodowym kolarzom XC, ale agresywnie jeżdżący maratończycy czy początkujący miłośnicy cross country z dużą dozą pewności będą zadowoleni z jazdy na Grand Canyon CF SLX 9.9 SL. Gwoli uzupełnienia dodamy, że baza kół w tym modelu wynosi 1117mm, górnej rury 610mm, a rury podsiodłowej 485mm. Wszystko podane dla rozmiaru L (19").

Jazda i osprzęt
Canyon amortyzowany jest 100-milimetrowym widelcem Fox 32 Float FIT Terralogic Factory. Dzięki technologii FIT (FOX Isolated Technology) komora powietrzna i olejowa nie są połączone, a obydwa systemu pracują rozbieżnie. System Fox`a poprawia w szczególności wybieranie drobniejszych nierówności, co wyraźnie zauważyliśmy w trakcie jazdy. Na uwagę zasługuje również manetka Terralogic umieszczona w dolnej części goleni. Możemy ją ustawić w dwóch trybach: jeden pomaga w zachowaniu wysokiej efektywności jazdy w XC przy mniejszym poziomie amortyzacji i reagowania na wyboje, podczas gdy drugi umożliwia wykorzystanie pełnych możliwości widelca w jeździe trailowej. Dokładając do tego zamontowaną fabrycznie oś 15QR thru axle możemy być pewni mocnych wrażeń na trasie, co zresztą odczuliśmy na własnej skórze.

 

 

 

 


Dobrze funkcjonujący napęd oraz optymalną zmianę biegów gwarantuje grupa Shimano Deore XT. Dwurzędowa korba 38/26T w połączeniu z 10-rzędową kasetą 11-36T w szczególności powinna przypaść do gustu maratończykom ze względu na szeroki wachlarz dostępnych przełożeń. Wykorzystana w tylnej przerzutce (XTR) technologia Shadow Plus pozwala na cichą pracę mechanizmu, a także usprawnia jazdę podczas poruszania się po silnie wyboistym terenie. Dzięki niej łańcuch utrzymywany jest w jednym położeniu niezależnie od charakterystyki terenu. W praktyce oczywiście w pewnym stopniu odchyla się on od poziomu, ale mimo wszystko praca napędu jest bardziej wydajna w trudnym terenie.

 

 

 

 


Poruszając się na Grand Canyon CF SLX 9.9 mieliśmy również okazję po raz pierwszy przetestować koła Mavic Crossmax SLR 29. Ich masa 1620g (755g przód, 865g tył) nie jest rekordem wagowym w klasie 29-calowych kół, ale pod względem sztywności i jakości przyspieszania koła są naprawdę konkurencyjne. Widać, że inżynierowie Mavica długo pracowali nad tym modelem. Producent wspominał, że adaptacja modelu do wymogów 29 cali wymaga zbudowana praktycznie nowego koła, co czuć również pod nogą. Francuzi poprawili m.in. wytrzymałość szprych Zicral, zdecydowali się także na odświeżenie łożyskowania QRM+. Obręcz wykonana z Maxtalu wykonywana jest za pomocą spawu SUP, który łączy materiał bezpośrednio za pomocą procesu spawania, a następnie frezowania miejsca spawu. Dzięki temu obręcz jest ok. 40% sztywniejsza od obręczy o tradycyjnym łączeniu. W kołach zamontowano opony Schwalbe Rocket Ron 2,2" (przód) oraz Schwalbe Racing Ralph 2,2" (tył). Zestaw gwarantuje uniwersalność użytkowania i sprawdza się w większości zastosowań. Ściganci mogą pomyśleć o nieco szybszych gumach na niezbyt wymagające technicznie trasy.

 

 

 

 


Formula R1 Racing to gratka dla miłośników wyjątkowo silnych hamulców. Miłośnicy tej marki są przyzwyczajeni do nieco niestandardowej charakterystyki modulacji dźwigni, które wymagają delikatnego traktowania i swoistego wyczucia. Radialny, kuty korpus klamki zawiera zintegrowany zbiornik płynu mineralnego o dużej pojemności. Karbonowa dźwignia klamki obniża masę zestawu, a demontowalna obejma kierownicy typu flip-flop ułatwia montaż. Organiczne okładziny osadzone są na aluminiowej płytce. W połączeniu z tarczami 180mm (przód) i 160mm (tył) dają bardzo mocny zestaw hamulców, nawet dla wyjątkowo wymagających użytkowników.

 

 

 

 


Podsumowanie
Grand Canyon CF SLX 9.9 SL to bardzo dobry hardtail dla maratończyków oraz osób amatorsko uprawiających XC. 100-milimetrowy widelec oraz dostatecznie elastyczne rury tylnego trójkąta gwarantują wysoki komfort jazdy. Dwurzędowa korba wymaga nieco mocniejszej niż u początkujących nogi, ale za to upraszcza system zmiany biegów i powoduje redukcję wagi. Atutem roweru jest stosunkowo niska masa jak na 29-calowca, którą odczujemy zwłaszcza na sztywnych podjazdach. Uniwersalny zestaw opon Schwalbe pomoże również użytkownikom, którzy nie przepadają za eksperymentami. Klasy dopełniają koła Mavic Crossmax SLR 29 oraz komponenty Ritchey WCS. Jednym słowem: wyższy segment średniej półki dla wymagających miłośników MTB.

Co jeszcze?
Testowany przez nas model CF SLX 9.9 SL posiadał przedprodukcyjną specyfikację, którą podaliśmy poniżej. Dostępny w sprzedaży model będzie wyposażony podobnie, tyle że osprzęt będzie stanowiła kompletna grupa Shimano XTR. Jego cena wyniesie €3799 (ok. 16000zł) przy wadze 9,5kg. Istnieje również możliwość zakupienia samej ramy w cenie €1699 (ok. 7100zł).

Najwyższym dostępnym modelem Grand Canyona będzie CF SLX 9.9 LTD. Oparty na Shimano XTR hardtail wyposażony będzie w hamulce Formula R1, koła Tune Olympic Gold II, widelec RockShox Sid 29 XX World Cup oraz korby Tune Smart Foot. Komponenty to również części Tune`a. W cenie €5999 (ok. 25200zł) rower będzie ważył 8,7kg.

Najbardziej ekonomicznym wyborem w kolekcji będzie Grand Canyon CF SLX 8.9. W cenie €1999 (ok. 8400zł) dostaniemy rower wyposażony w osprzęt SRAM X9, hamulce Avid Elixir 5, widelec RockShox Sid 29 RL oraz koła Mavic Crossride. Jego waga wynosi przy tym 10,5kg.

Specyfikacja techniczna
Rama: Canyon Grand Canyon CF SLX
Rozmiary: M (17,5"), L (19"), XL (21,5")
Widelec: Fox 32 Float FIT Terralogic Factory 100mm
Stery: Cane Creek Serie 40
Tylna przerzutka: Shimano XTR RD-M985 Shadow Plus 10-speed
Przednia przerzutka: Shimano Deore XT
Manetki: Shimano Deore XT
Dźwignie hamulców: Formula R1
Hamulce: Formula R1
Piasty: Mavic Crossmax SLR 29
Kaseta: Shimano Deore XT 11-36 10-speed
Obręcze: Mavic Crossmax SLR 29
Opony: Schwalbe Rocket Ron 2,2" (przód), Schwalbe Racing Ralph 2,2" (tył)
Korby: Shimano Deore XT, 38/26
Środek suportu: Shimano Deore XT
Mostek: Ritchey WCS 4-Axis (31,8) 90mm
Kierownica: Ritchey WCS Carbon Flatbar 710mm
Gripy: Ergon GA-1
Siodełko: Selle Italia Race Sl
Sztyca: Syntace P6 30.9mm
Waga: 9,9kg


Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.canyon.com