Budowa
29-calowiec z Alicante został zbudowany na ramie aluminiowej, wykonane w technologii Stealth 2.0. Unowocześniony system konstrukcyjny opiera się przede wszystkim na lżejszych i bardziej smukłych rurach. W pierwotnej wersji Stealth miały one charakterystyczny, płaski i prostokątny przekrój. Tym razem inżynierowie Mondrakera opracowali gładsze, ale nadal ostre rury, które jednocześnie charakteryzują się podobną sztywnością przy mniejszej masie całkowitej.
Przy konstrukcji ramy wykorzystano materiał aluminium 6000, dzięki któremu wewnętrzna grubość ścianek może być nieco mniejsza niż w standardowych stopach aluminiowych. Technologia Stealth 2.0 wykorzystywana jest przez Mondrakera wyłącznie w trailowych Factorach oraz przeznaczonych do XC Lithiumach.
Factor R 29er oparty jest na systemie zawieszenia Zero Suspension System. 110 milimetrów skoku w połączeniu z 29-calowymi kołami daje solidną maszynę, z którą nie tylko możemy przejżdać każdy teren, ale również pokonywać długie i wymagające kondycyjnie trasy. Technologia Zero została wdrożona przez Hiszpanów we wszystkich rowerach Mondrakera z pełnym zawieszeniem. Wpisuje się ona w trend tzw. "wirtualnego punktu obrotu". Unikalną cechą Zero Suspension jest sposób mocowania elementu amortyzującego. Jest on kompresowany z obydwu stron, czyli niejako zawieszony pomiędzy dolnym a górnym ogniwem. Ugięcie dolnego ogniwa wynosi ok. 35%, a górnego 65%.
Efektywność tego systemu zawieszenia skupia się przede wszystkim na minimalnych stratach energii przenoszonej z pedałów na tylne koło, które może powodować ruch zawieszenia. Mówiąc wprost, zawieszenie nie buja w czasie pedałowania. Jest to wyraźnie odczuwalne w trakcie jazdy, oczywiście pod warunkiem optymalnego doboru ciśnienia pod nasz styl jazdy i parametry anatomiczne. Dodatkowym atutem jest brak szarpania korb przez pracujące zawieszenie. Górna linia łańcucha wydłuża się tylko nieznacznie, nie powodując blokady zawieszenia i utraty jego płynności.
Jednym z atutów samej ramy jest zintegrowany system montażu przerzutki IFD, który w praktyce wygląda jak Direct Mount Shimano. Tak czy inaczej, jej montaż przebiega sprawnie, a praca przebiega gładko. Uwagę zwraca również poprawiona sztywność w porównaniu do przerzutek montowanych na obejmę.
Geometria roweru została dostosowana do wymogów jazdy trailowej. Factor R 29er w testowanym przez nas rozmiarze M odznacza się kątem główki wynoszącym 69.5º oraz kątem rury podsiodłowej równym 74.5º. Parametry te bardzo wyraźnie wpływają na charakterystykę jazdy, która oczywiście jest czymś pomiędzy XC a Enduro. Z jednej strony nadal możemy efektywnie pokonywać długie podjazdy, z drugiej zaś zjeżdżać w dość trudnym terenie. Poczuciu stabilności sprzyjają 450-milimetrowe rury łańcuchowe oraz 1155-milimetrowa baza kół. Długość górnej rury wynosi przy tym 600mm.
Jazda i osprzęt
System tylnego zawieszenie opiera się na damperze Fox Float CTD LV Evolution Remote. W połączeniu ze 110-milimetrowym widelcem Fox 32 29 Float CTD FIT Factory Remote tworzą sprawnie działający system amortyzacji. Dzięki technologii CTD za pomocą jednej manetki (swoją drogą o niebotycznych rozmiarach) sterujemy przednią i tylną amortyzacją. Jest to oczywiście sterowanie mechaniczne, opierające się na lince, któremu nieco brakuje do elektronicznych systemów sterowania amortyzacją. Niemniej jednak wybór pomiędzy trybami Climb-Trail-Descent naprawdę działa i w praktyce bardzo szybko przyzwyczailiśmy się do jego codziennego użytkowania.
Oczywiście najbardziej przydatny w codziennej jeździe jest Trail. Podczas trybu wspinaczkowego widelec i zawieszenie pozostają niemal nieruchome, a przy ustawieniu manetki na Descent możemy bardziej popuścić wodze fantazji na zjeździe. Jeśli dodać do tego 15-milimetrową oś przednią QR oraz tylną w rozmiarze 12x142mm to mamy pełny obraz możliwości Factora R 29er. W celu zwiększenia sztywności zdecydowano się oczywiście na taperowaną główkę sterową w rozmiarze 1-1/8”->1/5”. Dodatkowo mamy możliwość regulacji tłumienia powrotu oraz ciśnienia powietrza w komorze powietrznej widelca.
Wracając do zawieszenia tylnego warto dodać, że działa również bardzo dobrze podczas wytracania prędkości. Hamowanie niemal w ogóle nie wpływa na aktywność zawieszenia. Nawet w przypadku intensywnego korzystania z dźwigni hamulcowych amortyzator wychwytuje nierówności. Oczywiście podczas silnego użycia hampli na trudnym technicznie zjeździe przeszkody są bardziej odczuwalne, ale i tak bilans zysków i strat wychodzi pozytywnie. Na pochwałę zasługuje również właściwość Zero Bumps. Parametr ten oznacza w teorii gładką pracę zawieszenia bez gwałtownych spadków jego aktywności. W praktyce również sprawdził się on zgodnie z założeniami - podczas jazdy w wymagającym terenie zawieszenie pracowało dość płynnie. Jedynie kilka razy odnotowaliśmy gwałtowne skoki, które występowały jednak w fazie eksperymentów z doborem optymalnego ciśnienia.
Same hamulce to zestaw hydraulicznych Formula RX 180mm. Korpus klamki jest skonstruowany radialnie, zintegrowany ze stożkiem zbiorniczka. Co ciekawe, dwuczęściowa klamka pozwalająca zdemontować ją z kierownicy, bez ściągania innych komponentów. Zacisk jest jednoczęściowy z tłoczkami 22-milimetrowymi, montowany w systemie Post Mount. Klocki wkładane są od góry, a sam zacisk posiada dość otwartą budową w celu maksymalizacji chłodzenia.
Na pochwałę zasługuje również zestaw kół Easton XC 29. Chociaż nie należy on do najlżejszych (1697g), to jednak aluminiowa, solidna konstrukcja obręczy pasuje do zastosowań 29-calowego Factora. 19-miilmetrowa szerokość wewnętrzna obręczy w połączeniu z 24 milimetrami na zewnątrz pozwalają również na montaż opony do rozmiaru 2.35”.
Zastosowany w Mondrakerze osprzęt pochodzi z nieco niższej półki niż można byłoby sądzić po pozostałych komponentach, niemniej w tym przypadku taki dobór części wydaje się rozsądny. 3-rzędowa korba Shimano FC-M552 42-32-24 w połączeniu z 10-rzędową kasetą Sram PG-1030 11-36T daje szeroki wachlarz przełożeń do wszystkich zastosowań. Manetki SLX sprawnie obsługują przerzutki: przednią z tej samej grupy oraz tylną z XT.
Jedynym mankamentem roweru pozostaje nieco zbyt wysoka waga (13,1kg bez pedałów). Przy ocenie masy należy oczywiście brać pod uwagę zastosowanie sprzętu, które nie jest wyścigowe, niemniej dłuższe podjazdy w trudnym terenie stają się wymagające po kilku godzinach w siodle. Dla miłośników liftingu polecamy przyszłe możliwości modernizacji, np. w postaci montażu lżejszych kół, czy wyższej grupy osprzętu. Baza do rozbudowy jest znakomita, a już gotowy rower z pewnością posłuży przez długi czas średnio-zaawansowanym miłośnikom trailu.
Pełną ofertę rowerów Mondrakera znajdziecie na nowopowstałej stronie polskiego dystrybutora, a poświęconej marce Mondraker - www.mondraker.pl.
Specyfikacja techniczna
Rama: Factor 29er Stealth 2.0 Zero Suspension System 110mm
Rozmiary: S / M / L / XL
Damper: Fox Float CTD LV Evolution Remote 190x50mm
Amortyzator: Fox 32 29 Float CTD FIT Factory Remote 15mm 110mm tapered
Stery: FSA Nº57 tapered 1-1/8”->1/5”
Mostek: Race Face Ride 70/90mm
Kierownica: Race Face Ride low 710mm
Gripy: Onoff Wave
Sztyca: Race Face Ride 31.6x375mm
Siodło: Mondraker Factor R 29er custom design
Przedni hamulec: Formula RX 180mm
Tylny hamulec: Formula RX 180mm
Klamki: Formula RX
Obręcze: Easton XC 29 wheelset
Szprychy: Easton
Przednia piasta: Easton XC 15mm
Tylna piasta: Easton XC 12x142mm w/RockShox Maxle
Opony: Kenda Saint Six 29x2.20
Korba: Shimano FC-M552-10 42/32/24T
Suport: Shimano HollowTech II
Łańcuch: Sram PC-1031 10s
Przednia przerzutka: Shimano SLX FD M-676 direct mount
Tylna przerzutka: Shimano XT RD-M781 SGS 10s
Manetki: Shimano SLX SL-M670-10
Kaseta: Sram PG-1030 11-36T 10s
Waga: 13.1kg
Cena: 9 990zł
Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.7anna.com.pl / www.mondraker.pl