Na przełaj z Cruxem

Test roweru przełajowego Specialized Crux Pro Carbon

Drukuj

Sezon przełajowy w pełni, a producenci prześcigają się w przedstawianiu kolejnych modeli. Postanowiliśmy na własnych nogach przetestować najwyższy model Crux`a - Pro Carbon. Czym zaskoczył nas rower ujeżdżany przez Zdenka Stybara?

Budowa i geometria
Rama została oparta o konstrukcję z włókien węglowych FACT 11r, a jej geometrię dopasowano ściśle pod wymogi wyczynowego przełaju. W porównaniu do wielu marek europejskich, jedną z cech wyróżniających karbonowego Crux`a jest stosunkowo niskie umieszczenie środka suportu. Zaletą tego rozwiązania jest bardziej efektywne przenoszenie siły, ale z drugiej strony może skutkować zawadzaniem o przeszkody terenowe, którymi zawody przełajowe są najeżone. Rama w wersji S-Works waży 990g. Co ciekawe, producent oferuje ją zarówno w wersji z hamulcami tarczowymi, jak i cantilever (testowanymi przez nas). Ta druga opcja jest cięższa o 40g ze względu na naddatek materiału na rurach widelca tylnego związany z montażem hamulców szczękowych.
 


Specialized przyznaje, że jego głównym celem było stworzenie na wzór szosowego Tarmaca, tyle że w wersji "błotnistej". Od pogramiacza asfaltowych kilometrów przejęto m.in. molding i kształt rur oraz specyficzny układ włókien. W Crux`ie zastosowano również taperowaną główkę sterową w rozmiarach 1-1/8" do 1-3/8" . Przełajówka doczekała się także w pełni wewnętrznego systemu prowadzenia pancerzy. Odmienna jest oczywiście budowa górnej rury, która w przełajowej wersji jest mocno spłaszczona w celu łatwiejszego noszenia roweru na plecach. Dodatkiem ułatwiającym poruszanie się w tej pozycji jest szorstka powierzchnia rury dolnej głównego trójkąta służąca pewniejszemu chwytowi.

 

 


Naszą uwagę zwróciły rury tylnego widelca, który charakteryzują się wyjątkowo dużym przekrojem poprzecznym. W naszych odczuciach faktycznie wpływa to na podwyższenie sztywności konstrukcji, szczególnie w trakcie szybkich sprintów na stojąco.

 


Testowany przez nas rozmiar 54cm w pełni sprawdził się u zawodnika o wzroście 179cm. Niemal klasyczne kąty (73.5° rury podsiodłowej i 71.5° główki sterowej) sprawiły, że rower był dostatecznie zwrotny, a przyspieszanie z pozycji siedzącej nie sprawiało problemów. Rury łańcuchowe zostały minimalnie wydłużone, do 425mm, przez co Spec zachowywał się dość stabilnie podczas krętych zjazdów. Sprzyjała temu również baza kół, której długość w testowanym Crux`ie wynosiła 1016mm.

 

 

 

 


Osprzęt i jazda
W modelu Pro Carbon zamontowano osprzęt Sram Red. W połączeniu z hamulcami Avid Shorty Ultimate zestaw ten daje lekkie i skuteczne komponenty do wyczynowego zastosowania. W przypadku najwyższego Crux`a zdecydowano się także na ultrasztywne korby Specialized Pro FACT oparte na zintegrowanym środku suportu OS. Koła to zestaw DT Axis 3.0 toczący się na oponkach Specialized Tracer Pro w rozmiarze 700x33c, wzmocnione aramidowym kordem. Siodełko Body Geometry Phenom Comp to wyczynowy model, który został wyposażony w chromo-molibdenowe jarzemka. Rower został wyposażony w komponenty Specialized`a: kierownicę CX 6061 alu, mostek Pro-Set oraz sztycę Pro FACT carbon.

 

 

 

 


Crux w wersji Pro Carbon przypadł nam do "błotnistego" gustu, szczególnie dzięki sprawnemu prowadzeniu w ciasnych zakrętach. Szybkie jazdy treningowe w zróżnicowanym terenie pozwoliły na docenienie tej cechy sprzętu. W warunkach jesiennych nie bez znaczenia jest także prowadzenie przełajówki w miejscach śliskich - tutaj dzięki zastosowanym oponom i sprawnym hamulcom nie mieliśmy problemu z opanowaniem Crux`a. Podczas podbiegów z rowerem na ramieniu spłaszczona górna rura okazała się bardzo wygodna w większości możliwych ustawień, co jest nie bez znaczenia w trakcie wyścigowej walki. Przyjemna okazała się także chropowata struktura dolnej rury, dzięki której nawet śliskie rękawiczki nie zjeżdżały z powierzchni ramy.

 

 

 

 


Warto zwrócić również uwagę na dobór przełożeń, który w przypadku przełaju ma zasadnicze znaczenie. Specialized zdecydował się w przypadku najwyższego Crux`a na korby 46/36 i 10-rzędową kasetę 11-28T. Zastosowany zestaw jest według nas optymalny dla średnio-zaawansowanych użytkowników, ale w przypadku zawodowców (dla których przecież Pro Carbon jest dedykowany) lepszy byłby chyba zestaw 46/39 i 11-25.

 

 

 

 


Powodów do narzekań nie można jednak mieć w przypadku hamulców. Avid Shorty Ultimate wyhamowują rower bardzo sprawnie, a modulacja nawet w ciasnych i krętych miejscach ułatwia przemieszczanie się na przełajówce. Zastosowane cantilevery mają z przodu dłuższe ramiona o mocniejszym ścisku, a z tyłu krótsze. Pozwala to na odpowiednie dozowanie siły hamowania, chociaż wymaga nieco przyzwyczajenia.

 


Mankamentem w przypadku najwyższego Crux`a mogą okazać się koła. DT Axis 3.0 to bardzo dobry i solidny zestaw, ale jak na tę klasę roweru wydają się nam nieco zbyt ciężkie (1860g). Niemniej jednak takie pancerne koła mogą okazać się dobre na trasy wymagające technicznie lub po prostu źle przygotowane, gdzie jazda na karbonowym stożku może okazać się destrukcyjna dla sprzętu.

 

 

 

 


Wygodnym i skutecznym rozwiązaniem jest za to podkładka montowana pod przednią przerzutkę, której wysunięty ogranicznik eliminuje możliwość spadnięcia łańcucha poza zębatkę. Rozwiązanie to jest często stosowane u zawodników startujących w przełaju i pozwala zapomnieć o awarii sprzętu i konieczności zatrzymania się, przynajmniej w tym miejscu roweru.

Specyfikacja techniczna
Rama: Specialized CruX FACT 10r carbon canti, FACT IS, 1-3/8" lower bearing, OSBB
Rozmiary: 46, 49, 52, 54, 56, 58, 61cm
Widelec: Specialized FACT Canti carbon canti
Stery: 1-1/8" 1-3/8"
Mostek: Specialized Pro-Set
Kierownica: Specialized CX, 6061 alu
Owijka: Specialized CX Pro sticky gel
Hamulce: Avid Shorty Ultimate
Przednia przerzutka: SRAM Force
Tylna przerzutka: SRAM Black RED
Manetki: SRAM Black RED DoubleTap
Kaseta: SRAM PG-1070, 10-speed, 11-28
Łańcuch: KMC X10 SL
Korby: Specialized Pro FACT carbon 46/36T
Środek suportu: OS integrated
Koła: DT Axis 3.0
Opony: Specialized Tracer Pro, 120TPI, aramidowy kord, 700x33c
Dętki: Turbo Ultralight
Siodełko: Body Geometry Phenom Comp
Sztyca: Specialized Pro FACT carbon, 2-bolt , 27.2mm
Dodatkowe: blokada łańcucha, wymienny hak przerzutki


Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.specialized.cz 

 

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj