Budowa i geometria ramy
Zaprojektowany na sezon 2013 rower został zbudowany na aluminiowej ramie w technologii FluidForm ALUXX SL. Hydroformowane rury zostały poddane autorskiej technologii Gianta pod kątem jej sztywności i odporności na zmęczenie. Producent zapewnia, że każda rama wykonana w tej technologii spełnia najwyższe wymagania przyszłego użytkownika. Dość powiedzieć, że na rynku Giant uważany jest za jednego z najlepszych producentów ram aluminiowych. W wersji ALUXX SL rama odznacza się wyższym współczynnikiem sztywności do wagi oraz zastosowaniem wyższych temperatur przy łączeniu rur w porównaniu do technologii ALUXX.
Konstrukcja oparta jest o słynne, 4-calowe zawieszenie Maestro. Jego projektanci zwracają szczególną uwagę na odseparowanie sił przenoszonych przez napęd od działania zawieszenia. W praktyce faktycznie amortyzacja jest nienaganna i nawet przy mocnych sprintach pod górę nie odczuwaliśmy znacznego ugięcia wahacza, chociaż oczywiście minimalnie miało ono miejsce. Dodatkowym atutem są duże możliwości ustawienia naprężenia wstępnego oraz stopnia kompresji, które ułatwiają dopasowanie charakterystyki pracy tłumika RockShox Monarch RT3 do wagi użytkownika oraz preferencji dotyczących stylu jazdy. Zwróciliśmy również uwagę na dobrą współpracę zawieszenia z system hamującym. Podczas silnego wyhamowania wahacz nadal pracuje tak samo jak bez naciskania na dźwignie.
W Anthemie X 29er 0 zastosowano także taperowaną główkę sterową w technologii OverDrive 2 (rozmiar 1 1/4" - 1 1/2"). Warto przy tym zauważyć, że Giant jako pierwszy wprowadził główkę o zmiennej średnicy w 2006 roku wraz z wypuszczeniem modelu Glory. Producent deklaruje, że w jego badaniach przewaga sztywności taperowanej główki sterowej nad standardową wynosi aż 15%. W nowej technologii OverDrive 2 ma zostać ona dodatkowo zwiększona o 30% w porównaniu do pierwotnego systemu. Efekt ten jest bezpośrednio odczuwalny w trakcie mocnej jazdy, sprintów czy wychodzenia z ciasnych zakrętów - nawet niezbyt silne dociśnięcie kierownicy skutkuje wysoką sztywnością przedniej części roweru.
Dodatkowym atutem poprawiającym sztywność konstrukcji jest mufa suportowa wykonania w technologii PowerCore. Zwiększony przekrój pozwolił na osiągnięcie wyższej sztywności i jeszcze lepsze przenoszenie energii pedałującego na napęd.
W najnowszym 29-calowcu zastosowano standardowe kąty główki sterowej (71 stopni) i rury podsiodłowej (73 stopnie), co wpływa na uniwersalność roweru i możliwość zastosowania zarówno w maratonie, jak i XC. Na korzyść tej drugiej specjalności przemawia także możliwość odwrócenia mostka, co skutkuje zwiększeniem zwrotności. Na stabilność konstrukcji wpływają 462-milimetrowe rury łańcuchowe oraz 1105-milimetrowa baza kół (w rozmiarze M - 18").
Jazda i osprzęt
W naszym odczuciu Anthem X 29er 0 sprawował się lepiej niż zadowalająco, szczególnie jak na rower z tej półki cenowej. Stabilność i duże koła pozwalały na pewne pokonywanie zarówno stromych podjazdów, jak i szybkich zjazdów w zróżnicowanym terenie. Nieco trudniejsze wydało nam się manewrowanie na trudniejszych technicznie sekcjach, ale przy dłuższym czasie przeznaczonym na opanowanie roweru również i to nie powinno sprawiać problemów.
Zawieszenie tylne pracuje bez większych zastrzeżeń, mile odczuwalne są również zalety progresji - szczególnie w trakcie pokonywania większych korzeni bądź kamieni przy dużej prędkości. Dla niektórych mankamentem może być niewielka trudność w doprowadzeniu tłumika do wykorzystania pełni swoich możliwości, ale dodatkowe modyfikacje ustawień powinny wyeliminować ten problem. Maestro wymaga nieco precyzji przy doborze naprężenia wstępnego i stopnia progresji, ale odwdzięcza się harmonijną pracą po dobraniu optymalnych ustawień. Jego właściwości szczególnie docenimy podczas jazdy pod górę, gdzie rzeczywiście wahacz uginał się z rzadka, a dodatkowa obecność 29-tek pozwoliła na uzyskanie poprawionej trakcji i "łykanie" nawet większych przeszkód w trakcie pokonywania grawitacji.
100-milimetrowy widelec RockShox SID 29 RCT3, pomimo stosunkowo niewielkiej masy (1685g), działa bardzo sprawnie przy idealnej współpracy z tylnym wahaczem. Bardzo dużym atutem tego modelu jest możliwości niezależnego ustawienia ciśnienia w komorze pozytywnej i negatywnej. Przy rekomendowanej wielkości (95psi poz/neg) widelec był nieco niechętny do pełnego wykorzystania długości skoku, ale już niewielkie zmniejszenie ciśnienia wpłynęło na przywołanie go do bardziej intensywnej pracy.
Anthema X 29er 0 wyposażono w mieszankę części z grup osprzętu SRAM X0/X9. Komponenty wyższej grupy zamontowano oczywiście w miejscach najlepiej widocznych, czyli korbie i przerzutce tylnej. Kaseta, przerzutka przednia i manetki musiały zadowolić się oznaczeniem X9. Całość współpracuje ze sobą harmonijnie, jak przystało na wysokie grupy Amerykanów.
Uzupełnieniem są hydrauliczne tarczówki Avid Elixir 9 zestawione z dźwigniami tej samej grupy. W połączeniu z rozmiarami tarcz 180mm (przód) oraz 160mm (tył) dawały optymalną siłę hamowania w każdych warunkach dla testera o masie 70kg.
Dobrym rozwiązaniem okazało się zastosowanie wysokiego modelu kół 29-calowych ze stajni producenta, Giant P-XC29-2. W połączeniu z 15-milimetrową osią przednią i szprychami DT Swiss Competition dają mocny zestaw do wielu, nawet dość ekstrawaganckich, zastosowań. Uzupełnione o uniwersalny zestaw opon Schwalbe Racing Ralph w rozmiarze 2.25 dają optymalny zestaw dla roweru tej klasy.
Kokpit został zbudowany na komponentach producenta - kierownica i mostek to części sygnowane logiem Giant Contact, podobnie jak sztyca podsiodłowa. Wszystkie z nich odznaczają się wysoką trwałością i stosunkowo niewielką masą.
Specyfikacja techniczna
Rama: ALUXX SL-Grade Aluminum, 4" Maestro Suspension
Rozmiary: S, M, L, XL
Kolory: Charcoal/Blue/Black
Widelec: RockShox SID 29 RCT3 w/15mm Thru-Axle, OverDrive 2 Steerer, 100mm Travel
Tłumik: RockShox Monarch RT3
Kierownica: Giant Contact, Low Rise 31.8
Mostek: Giant Contact w/ Titanium hardware, OverDrive 2
Sztyca: Giant Contact, 30.9
Siodło: Fi'zi:k Tundra 2 w/ K:ium Rails
Manetki: SRAM X9, 2x10 Speed
Przerzutka przednia: SRAM X9
Przerzutka tylna: SRAM X0
Hamulce: Avid Elixir 9, [F] 180mm, [R] 160mm
Dźwignie hamulcowe: Avid Elixir 9
Kaseta: SRAM PG 1070 11x36, 10-Speed
Łańcuch: SRAM PC 1071
Korby: SRAM XO, 26/39
Środek suportu: SRAM GXP Press Fit
Obręcze: Giant P-XC29-2
Piasta przednia: Giant Tracker Sealed/CNC w/ 15mm Axle
Piasta tylna: Giant Tracker Performance, 32h
Szprychy: DT Swiss Competition
Opony: Schwalbe Racing Ralph, 29x2.25 EVO Folding TL Ready
Waga: 12,2kg
Cena: 12 200zł
Fot.: Maciej Łuczycki
Dystrybutor: www.giant-bicycles.com/pl-PL/