Test: CST B-Trail - wyścigowa opona MTB

Drukuj
Szymon Wołdziński

CST B-Trail to jeden z popularniejszych modeli wyścigowych opon MTB do XC i maratonu. W praktyce sprawdziliśmy B-Traila, który powszechnie uważany za wyjątkowo... szybką oponę!

CST Tires to ścisła czołówka producentów opon rowerowych. Firma wywodzi się z Tajwanu, ale w czasach globalizacji jej działania są zakrojone na mapie o wiele szerzej - dowód to 23 tysiące osób zatrudnianych przez CST m.in. w Chinach, Stanach Zjednoczonych, Holandii, Japonii, Kanadzie, Niemczech... i jeszcze kilku miejscach naszego globu. 

Całkiem możliwe, że azjatyckiego kolosa kojarzycie głównie z wyścigowym obliczem MTB. Logo CST Tires dumnie prezentuje się na koszulkach zawodowej ekipy Barta Brentjensa, w barwach której ściga się m.in. Yana Belomoina, jedna z najmocniejszych obecnie zawodniczek XC na świecie. Również w Polsce CST najmocniej związane jest ze światem ścigania, czego dowód mamy na wyciągnięcie ręki - to ekipa CST 7R MTB Team, która na krajowym podwórku jawi się jako specjalista od maratonów. Wystarczy wspomnieć o tym, że w jej barwach ściga się m.in. Dariusz Batek, który w ostatnich tygodniach obronił tytuł mistrza Polski w maratonie MTB. 

 

 

 

 

Także w tym artykule będziemy obracać się w tematyce wyścigów cross-country oraz maraton, bo na tapecie wylądowały opony CST B-Trail. Model dobrze znany nam z kolarskiej praktyki, jednak do tej pory nieopisany bardziej szczegółowo na naszym portalu. Czas zatem na szczegóły.

 

 

 

 

B-Trail - pierwsze wrażenia

Testowana przez nas opona powszechnie uważana jest przede wszystkim za model nastawiony na szybkość. Wszystko za sprawą bieżnika, którego kostki nie są duże, szczególnie, kiedy przyjrzymy się bieżnikowi na górze opony. Mimo tego wiele osób określa ją mianem uniwersalnej, zabierając nie tylko na płaskie i szybkie maratony, ale także w bardziej wymagający teren - Dariusz Batek właśnie na tych oponach zdobył mistrzowski tytuł w Wałbrzychu oraz w tym roku w Wiśle, a Marta Turoboś wywalczyła mistrzostwo Polski w eliminatorze.

 

 
 

 

 

Najważniejsze dane

Jeśli ściganie, to oczywiście 29" - właśnie taki rozmiar B-Traila do nas zawitał. Szerokość opony to 2,25". Wśród atutów B-Traila wymienia się jego lekkość - opona owszem jest lekka, natomiast nasza waga wskazała 560 g (a nie widniejące na stronie producenta 510 g). B-Trail jest oczywiście oponą zwijaną (ale na rynku znajdziemy też tańsze warianty z drutem) i można ją uszczelnić w systemie tubeless, co jest dziś już standardem nie tylko na trasach wyścigów. Opona posiada gęsty oplot na poziomie 170 TPI, wykonana została z mieszanki gumy Dual Compound i posiada wkładkę antyprzebiciową EPS. 

 

 

 

 

W praktyce

Szczerze mówiąc od początku tego testu mieliśmy obawy co do wytrzymałości B-Traila, bo w pierwszym kontakcie opona wygląda dość delikatnie - mamy tu na myśli szeroko rozsiany i niewysoki bieżnik. Odczucia z jazdy nie mogły być inne - w istocie jest to szybka opona w łatwiejszym terenie, bo oporów toczenia zbyt wiele nie generuje. Jednak powiedzieć o niej, że jest głównie oponą na płaski maraton, byłoby ogromną niesprawiedliwością. B-Trail radził sobie także w trudniejszym terenie górskim i szczególnie po uszczelnieniu mlekiem mogliśmy odczuć jego bardzo dobre właściwości trakcyjne. Oczywiście nie trzyma tak, jak opony bardziej agresywne, ale coś za coś. Opona B-Trail jest lekka, co w parze ze sprawnym toczeniem się oszczędzaja naszą energię i pozwala nam jechać szybciej. Przede wszystkim jednak zaskoczyła nas stosunkowo duża wytrzymałość tych opon, bo w trakcie testów kapcie omijały nas szerokim łukiem i zresztą opinie innych użytkowników są w tym temacie podobne. Zapewne jest to zasługa wkładki antyprzebiciowej i chwała jej! 

Podsumowanie

B-Trail zasłużył na miano uniwersalnej opony do ścigania, bo pomimo tego, że głównym atutem tego modelu jest szybkość, niskie opory toczenia i lekkość (za sprawą subtelnego jak na MTB bieżnika), to świetnie radzi sobie także w trudniejszym terenie górskim i jest odporna na przebicia. Przy tym wszystkom CST B-Trail wcale nie jest drogą oponą, bo za model 29-calowy, zwijany i dający się uszczelnić mlekiem przyjdzie nam zapłacić 134 zł. Model godny polecenia osobom, które dużo ścigają się w suchych warunkach i chcą ambitnie powalczyć o poprawę swoich wyników lub nawet podium - bo tych w sezonie 2018 B-Trail zdobył na krajowym podwórku naprawdę sporo.

 

 

CST B-Trail 26" / 27" / 29"

  • Cena: 134,00 PLN
  • Rozmiar 29x2,25
  • Gęstość oplotu 170 TPI
  • Technologia Dual Compound
  • Wkładka antyprzebiciowa
  • Typ: zwijana
  • Waga rzeczywista 560 g
Opony CST

 

Dystrybucja: www.rowerymerida.pl