Test: Koła szosowe Mavic Ksyrium Elite UST

Drukuj
Michał Kuczyński

W boju sprawdziliśmy nowy zestaw kół szosowych Mavica - model Ksyrium Elite UST to jak sama nazwa wskazuje obręcze przystosowane pod system bezdętkowy. W jakich zastosowaniach sprawdzą się najnowsze koła francuskiego producenta?

Koła Mavic Ksyrium Elite UST zaliczane są przez producenta do grupy kół endurance. W tym wypadku trafiamy na komplet eleganckich i komfortowych kół treningowych. Dodatkową zaletą testowanego zestawu jest możliwość jazdy na oponach bezdętkowych Yksion PRO UST, które otrzymujemy w komplecie. Pozwala to zredukować ilość przerw w czasie jazdy spowodowanych tzw. kapciem do absolutnego minimum.

 

 

 

 

Zaskakująca ilość dodatków

Po otwarciu kartonu zaskoczy nas ilość akcesoriów, o których pomyślał MAVIC! Dostajemy opony na obręczach z wkręconym wentylami UST. W kartonie znajdziemy butelkę z mleczkiem lateksowym, którym możemy zalać oba koła przed jazdą. W tym celu należy wykręcić zaworek i wycisnąć zawartość buteleczki do środka obręczy. Klucz do wykręcenia zaworków oczywiście otrzymujemy w zestawie. W kartonie znajdziemy też klucze do regulacji łożysk piast. Klucz do awaryjnego centrowania kół. Wykonany z tworzywa zabezpiecza przed nadmiernym naciągnięciem szprych, które mogłoby uszkodzić obręcz. Dalej, zagłębiając się w czeluściach kartonu, znajdziemy BR301, czyli znane z wcześniejszych modeli szybkozamykacze MAVIC’a o cenionej ergonomii i bardzo dużej sile ścisku.

 

 
 

 

 

Budowa kół

MAVIC jest jednym z ojców systemu tubeless stosowanego z powodzeniem od lat w rowerach wszystkich typów. Opony bezdętkowe to lepsze prowadzenie roweru na każdym typie nawierzchni. Pominięcie dętki to także eliminacja tzw. snake’ów. Obręcze Mavica w przypadku serii Ksyrium posiadają zamknięty profil. Jedynie dolna ścianka obręczy jest punktowo wciskana do wewnątrz, a powstały otwór jest gwintowany. W gniazdo wkręcana jest gwintowana zewnętrznie tuleja, o którą opiera się zakończenie szprychy. Szprychy Mavica w zasadzie nie posiadają tego, co znamy pod standardowym pojęciem "nypla", bo posiadają po prostu odpowiednio wyprofilowaną, zintegrowaną końcówkę - to znany już od jakiegoś czasu system FORE. Dodatkowo powierzchnia połączenia między szprychami jest znacząco powiększona i równa się powierzchni gwintu w obręczy. To umożliwia zastosowanie bardzo mocnego naciągu szprych bez ryzyka uszkodzenia obręczy, a koła pomimo niewielkiej liczby szprych są bardzo sztywne bocznie. To co widoczne gołym okiem - MAVIC stosuje zarówno z przodu, jak i z tyłu szprychy o aerodynamicznym, płaskim profilu.

 

 
 

 

 

Obręcze podczas jazd testowych nie ocierały o klocki ani podczas sprintów ani siłowej jazdy na stojąco na podjeździe. Aerodynamiczne szprychy zapleciono w znanym z wcześniejszych modeli układzie Isopulse. Oznacza to, że szprychy tylnego koła od strony kasety zapleciono na tzw. słoneczko, radialnie, a te po stronie przeciwnej są splecione na dwa krzyże.

Koła bardzo dobrze tłumią drgania. Szczególnie szybka jazda po dziurawych drogach i kocich łbach na tych kołach nie stanowi dużego wyzwania. Nawet po dłuższej jeździe po takich wertepach nie grozi nam utrata czucia w rękach. ;)

 

 
 

 

 

Materiały

Obręcze wykonano ze stopu MAXTAL - wypróbowanego i znanego z wcześniejszych modeli kół także tych MTB. Aluminium połączono w kontrolowanym procesie spawania SUP. Podczas jazdy koła są bardzo dynamiczne. Reagują znacznie żwawiej niż moglibyśmy się spodziewać po kołach ze stalowymi szprychami i aluminiowymi obręczami. Technologia ISM4D, czyli subtelne wyfrezowanie materiału obręczy na odcinkach pomiędzy otworami na szprychy, pozwoliła znacząco zredukować masę obręczy. To z kolei pozwoliło także zbudować szerszą obręcz.

 

 

 

 

Koła szybko i skutecznie hamują zarówno w warunkach suchych jak i podczas mżawki. Obręcze posiadają dokładnie przygotowaną powierzchnie cierną pod hamulce szczękowe. Technologia UB Control odpowiada za wysoką jakość wykończenia powierzchni ciernej, zapewniając zwiększoną powierzchnię styku z klockami hamulcowymi

W kołach pod hamulce szczękowe znajdziemy opatentowany przez MAVIC’a bębenek FTS-L, który jest kompatybilny z kasetami SHIMANO/SRAM. Warto pamiętać, że to sprawdzone rozwiązanie nie oferuje możliwości zmiany bębenka na XD, którą znadziemy w wersji DISC (wersja pod tarcze posiada korpus ID360).

 

 

 

 

 

 

Posumowanie

KSYRIUM’y ELITE UST to nie są standardowe koła treningowe na zwykłych szprychach i standardowych aluminiowych obręczach. Rozwiązania własne MAVIC’a dają finalnie dopracowany technicznie produkt. Dzięki obniżonej masie i niewielkiej liczbie szprych koła są jednocześnie szybkie i bardzo komfortowe. Uzyskano wysoką sztywność boczną, a jednocześnie KSYRIUM’y tłumią skutecznie drgania. Warto pamiętać, że mamy tu dodatkową wkładkę na całej szerokości opony (tzw. breaker), która w połączeniu z mlekiem pozwoli na jazdę nawet po bardzo wymagających nawierzchniach.

 

Specyfikacja

Ksyrium Elite UST
  • Obręcze:
  • aluminium Maxtal
  • Wysokość obręczy: przód 24mm, tył 26mm asymetryczna
  • Szerokość wewnątrz: 17 mm
  • Połączenie spawane SUP
  • Szprychy:
  • 20 szt. płaskie aero tył, 18 szt. przednie płaskie aero
  • Technologia Fore
  • Piasty:
  • Aluminium z łożyskami QRM+
  • Regulowany system łożysk maszynowych
  • Sprzęgło: FTS-L stalowe 
  • Opony
  • YKSION PRO UST
  • 700x25: 260 g
  • Oplot: 127 TPI
  • Poliamidowa wkładka antyprzebiciowa na całej szerokości
  • Masa   
  • Komplet: 1520 g
  • Przód bez opony: 665 g
  • Tył bez opony: 855 g
  • Dopuszczalna masa użytkownika z rowerem to 120 kg
  • Zarejestrowanie kół na stronie MAVICA wydłuża gwarancję o rok i umożliwia korzystanie ze zniżek w systemie MAVIC crash replacement system
Katalog 2017 Mavic

 

Dystrybutor: harfa-harryson.com.pl

Fot. Michał Kuczyński