Specialized Roval

Drukuj

Nowa linia kół Speca to komponenty przeznaczone dla szerokiej rzeszy użytkowników. W ofercie 2013 znajdziemy aerodynamiczne oraz przystosowane do tarczówek koła szosowe czy też karbonowe twentyninery.

Proces technologiczny
Specialized zdecydował się bardziej zacieśnić swoją współpracę z McLarenem stawiając coraz bardziej na zmniejszenie oporów aerodynamicznych swoich produktów. Przy przejęciu idei technologicznych od twórców pojazdów F1 zdecydowano się na pozostanie przy własnej linii produkcyjnej. Za stworzenie końcowej wersji kół odpowiedzialni byli Mark Cote i Matt Urquhart.

Prace nad optymalizacją kształtu i oporu stawianego przez koła były prowadzone w tunelu aerodynamicznym. Skupiono się przede wszystkim na pomiarze oporu powietrznego występującego pomiędzy oponą a powierzchnią obręczy. Eksperymenty z 38 różnymi kształtami obręczy pozwoliły na wybranie optymalnego modelu i zmniejszenie końcowego oporu aerodynamicznego, szczególnie występującego przy wietrze bocznym.

W modelach do użytku standardowych cantileverów zdecydowano się na przemodelowanie powierzchni obręczy. Specyficzny układ włókien oraz poddanie splotu wysokiej temperaturze umożliwiły stworzenie jeszcze bardziej zwartej struktury. Dzięki niej klocki hamulcowe mają lepiej spisywać się w warunkach suchych i mokrych, a montowana w obręczy opona ma ściślej przywierać do ścianek. Jednym z celów było osiągnięcie takiej struktury karbonu, która nawet po nagrzaniu się będzie umożliwiała skuteczne i mocne hamowanie. Test na 17-minutowym zjeździe z zaciśniętymi klamkami miał potwierdzić słuszność obranego toru produkcji.

Co nowego na szosie
Model CLX40 oparty jest na 40-milimetrowej obręczy karbonowej. Koła zostały stworzone przede wszystkim z myślą o uzyskiwaniu szybkiego przyspieszenia, przy nie najniższej wadze całości (1396g). W tym przypadku skupiono się przede wszystkim na optymalizacji momentu obrotowego i zmniejszeniu siły inercyjnej. Oprócz tego poprawiono stosunek sztywności do wagi.
 

CLX40 Disc


Koła dostępny są w wersji standardowej oraz przystosowanej do montażu hamulców tarczowych. CLX40 Disc umożliwia instalację tarczy w systemie Centerlock. Ich łączna waga jest oczywiście wyższa i wynosi 1550g. Wersja tarczowa została wykonana w tej samej technologii produkcji co standardowy model, ale nie posiada powierzchni hamującej na obręczy. Jej szerokość wynosi 16/22mm.

Model CLX60 złożony jest na 60-milimetrowej obręczy o szerokości 17/23mm. Łączna waga kompletu wynosi 1515g.

SPECjalne MTB
W segmencie kół do użytku off-road`owego zdecydowano się na zmniejszenie kosztów produkcji i cenę detaliczną karbonowych kół 29-calowych.

 


Model Control Carbon 29 przenosi węglowe zestawy kół 29" do niższego segmentu cenowego ($1,200). Oprócz tego zdecydowano się na przemodelowanie obręczy obniżając jej krawędzie, przy czym utrzymano minimalne rekomendowane ciśnienie przy 25psi. Do użytku nadal pozostają UST, Tubeless oraz standardowe opony.

 

 

Control Carbon 29


Ten zabieg technologiczny miał największe znaczenie przy redukcji kosztów. Proces modelingu obręczy zajmuje sporą część czasu produkcji całego koła. Nowe modele nadal kręcą się na piastach DT Swiss z systemem Star Ratchet i aluminiowym kołnierzem, przez co wyraźnie widać, że największe oszczędności poczyniono w przypadku obręczy (model SL spadł o $600).

Control Carbon 29 to zestaw o masie 1580g, co stawia go 130g wyżej niż Control SL 29 Carbon, a 100g niżej niż aluminiowy Control 29. Szerokość obręczy to 22/27mm. W kołach zastosowano po 32 szprychy DT. Do zestawu dołączane są wszystkie adaptery osi dostępne na rynku za wyjątkiem tylnej 150mm.

 

 

 

 

Traverse


Roval Traverse SL Carbon 26" to model do użytku All-Mountain. Szerokość obręczy to 22mm przy możliwościach montażu osi 9/15/20 w przednim kole. Łączna masa całości to 1500g, ok. 180g mniej niż w wersji aluminiowej.

Fot.: Specialized
Dystrybutor: www.specialized.cz