Speedmax CF Evo

Aerodynamiczny rower Canyon Speedmax CF Evo do jazdy na czas i triathlonu

Drukuj

Canyon wprowadza na rynek nowy model roweru przeznaczonego do jazdy na czas i triathlonu. Speedmax CF Evo to sprzęt nie uznający kompromisów w kwestii aerodynamiki. W tegorocznym Giro d`Italia pomógł samemu Rodriguezowi!

W prace nad stworzeniem roweru stawiającego jak najmniejsze opory zaangażowanych było 10 osób. Canyon zdecydował się na ujawnienie rąbka tajemnicy, ale roweru jeszcze nie ma w oficjalnej sprzedaży. Póki co testują go jednak zawodowcy. Wśród nich znajduje się wspomniany wyżej Joaquin Rodriguez, który wraz ze swoją drużyną Katusha wywalczył drugie miejsce w drużynowej jeździe na czas tegorocznego Giro d`Italia. Speedmax CF Evo z pewnością pomógł ekipie, która przed rozpoczęciem zawodów wcale nie była jednym z faworytów. Co kryje się za nowym sprzętem Canyona?

Budowa
W przeciwieństwie do dotychczasowego modelu czasówki, Speedmaxa, nowa wersja CF Evo w większym stopniu korzysta z technologii Trident. Odpowiada ona za kształt rur ramy, które są konstruowane w celu zminimalizowania oporów powietrza, nawet przy niskich prędkościach. Poszczególne profile różnią się nieznacznie, ale wszystkie posiadają zakrzywioną krawędź, która później przechodzi w kompaktowy widelec tylny mający swój początek w połowie rury podsiodłowej.
 


Canyon opracował system Trident w oparciu o komputerowe badania CFD (obliczeniowa dynamika płynów). W wykonaniu projektu brał udział Simon Smart, który był również współtwórcą Giant`a Trinity SL oraz kół Enve. Testy były przeprowadzane w tunelu aerodynamicznym Mercedes GP na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii. Według producenta technologia ta zmniejsza opory powietrza o maksymalnie 10%, a także zwiększa sztywność o 20%. Canyon chwali się także uzyskaniem niższego poziomu podatności na wiatr boczny niż w standardowym przekroju rur o kształcie kropli.

 

 


Speedmax CF Evo zawdzięcza to stosunkowo niewielkiej powierzchni bocznej - rury nie są tak głębokie jak w niektórych czasówkach wiodących marek. Model Canyona charakteryzuje się także wysokością stabilnością, która została osiągnięta m.in. dzięki wydłużonym rurom łańcuchowym (42cm w porównaniu do 39cm w 2012 Speedmax CF). W praktyce takie rozwiązania przekładają się na uzyskanie zwiększonych zysków energetycznych. Jeśli nie musimy siłować się z rowerem podczas wiatru bocznego, to więcej mocy możemy zużytkować na poruszanie się do przodu.

 


Dodatkowo zmniejszenie powierzchni bocznej oznacza także zmniejszenie wagi roweru. Rama Speedmax CF Evo waży 1280g, co oznacza 17-procentowy zysk w porównaniu do poprzedniej wersji (1550g).

Mocne zyski
Według przeprowadzonych w tunelu aerodynamicznym badań, nowy model pozwala zaoszczędzać aż 21W przy 50km/h w porównaniu do poprzedniej wersji.

 

 

 

 


Jednym z czynników wpływających na uzyskanie takiego wyniku jest konstrukcja kokpitu. Aerodynamicznie skonstruowany widelec, kierownica i mostek mają powodować oszczędność 8W. Widelec posiada podpórki w przodzie główki sterowej, mostek wpasowany jest również w górną rurę.

Pancerze przerzutek poprowadzone są od dołu czasowej kierownicy, a następnie wprowadzane są krótkim połączeniem w mostek, skąd biegną już wewnątrz ramy. Pancerz jest więc poprowadzony na zewnątrz konstrukcji na długości zaledwie 12cm, co zmniejsza wydatkowaną moc o kolejne 4W. Należy przy tym dodać, że taka konstrukcja jest zarezerwowana wyłącznie dla osprzętu elektronicznego Shimano Di2. Bateria jest ukryta w środku ramy. Pancerze hamulcowe również poprowadzone są wewnątrz.

Zintegrowane z widelcem hamulce przednie stanowią zysk wagi o 60g w porównaniu do standardowej wersji oraz 5W dzięki zmniejszeniu oporów aerodynamicznych. Hamulec tylny schowany jest natomiast tuż za mufą suportową, co powoduje zmniejszenie wydatku energii o kolejne 4W.

 

 

 

 


Dopasowanie
Nowa czasówka Canyona będzie dostarczana w trzech rozmiarach: S (długość rury podsiodłowej - 53.9cm), M (56cm) i L (58.1cm). Nachylenie kąta główki sterowej będzie wynosiło 73.25/73.5°. Warto dodać, że rama zyskała certyfikat techniczny od UCI, co umożliwia stosowanie jej na profesjonalnych wyścigach kolarskich. Speedmax CF Evo będzie dostarczany z dwoma rodzajami sztycy: jedna to system monolink (UCI), a druga to rozwiązanie dla triathlonistów - pozwala na zwiększenie wychylenia siodła do uzyskania kąta 76.5°.

Możliwości konfiguracji są także duże w sferze kokpitu. Canyon ustalił, że możliwych zmian ustawień jest aż 7560. Do najważniejszych należą zmiana kąta nachylenia kierownicy (poziomo lub ze spadkiem) oraz możliwość zmiany długości i kąta nachylenia mostka. Wysięgniki kierownicy mogą być ponadto proste lub zadarte, a ponadto istnieje możliwość zmiany ich wysokości oraz rozchylenia.

Dostępność
Oficjalnie rower będzie w sprzedaży od roku 2013, ale pierwsze wersje mogą trafić do dystrybutorów już w październiku tego roku. Speedmax CF Evo będzie dostępny w wersji z osprzętem Dura-Ace Di2 lub Ultegra Di2 oraz z różnymi wersjami kół. Model podstawowy ma kosztować ok. €4,000 (16800zł).

Fot.: Canyon

 

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj