Spis treści:
Wśród nowości od Schwalbe na 2025 rok pojawiły się nie tylko opony, ale również ciekawe wentyle Click Valve. Produkt okazał się na tyle innowacyjny, że otrzymał nagrodę podczas targów Eurobike 2024… System na pewno jest ciekawy i ma szanse na dobre zadomowić się w rowerach. Ma masę zalet względem tradycyjnych wentyli, które znamy z rowerów, a ponad wszystko jest banalny w obsłudze. Taka jest zresztą geneza powstania tego systemu. John Quintana – pomysłodawca rozwiązania – chciał, aby jego dzieci mogły bez problemów samodzielnie napompować koła w rowerze…
Szybsze pompowanie
Pierwszą istotną zaletą względem najbardziej popularnego obecnie systemu presta jest aż o 50% większy przepływ powietrza. Oznacza to, że oponę napompujemy wyraźnie szybciej, a ponadto – jeśli macie tubelessy – prawdopodobieństwo uszczelniania opony zwykłą pompką serwisową wyraźnie wzrośnie. Warto wspomnieć, że korpus wentyla jest tak samo wąski jak w typowej ,,preście” – po prostu budowa wentyla wewnętrznego jest inna. Swoją drogą ciekawe, czy Click Valve będą mniej podatne na zaklejanie się mlekiem? Czas pokaże!
Idealnie ustawienie ciśnienia
O ile szybkość pompowania kół w przypadku rowerów nie stanowi jakiegoś realnego zagadnienia, o tyle problem, że zawsze odrobinę powietrza nam ucieka, kiedy odpinamy pompkę, jest już irytujący. Szczególnie w szosie, czy gravelu, gdzie często mamy dość wysokie ciśnienia i nagle sporo powietrza schodzi nam podczas odłączania głowicy od rozkręconej presty. Tu – przynajmniej dla nas – jawi się największa zaleta nowego systemu Click Valve, w przypadku którego Schwalbe obiecuje zerową utratę powietrza!
Łatwe podłączanie i odpinanie pompki
Trzecie duże usprawnienie wnoszone przez nowy system to łatwe podłączanie pompki dedykowanej do zaworu Click Valve, ponieważ mechanizm działa – jak nazwa zresztą wskazuje – na klik. Wciskamy głowicę na wentyl, aż wskoczy na miejsce i całość jest gotowa do pompowania.
Każdy może to mieć!
Patent jest oczywiście świeży. W styczniu wentyle Schwalbe Click Valve pojawią się w sprzedaży w sklepach rowerowych, nieco później dostępne będą również dętki z takimi wentylami. Warto natomiast mieć na uwadze, że każdy wentyl z wykręcanym wentylem wewnętrznym może być przerobiony na system Click Valve. Jest on bowiem kompatybilny z wentylami presta, auto i dunlop. Wystarczy wykręcić z korpusu wentyl wewnętrzny (tzw. maszynkę), a następnie wkręcić Click Valve – i gotowe! Do tego, aby korzystać ze wszystkich zalet potrzebna jest dedykowana pompka lub przejściówka. SKS-Germany jest pierwszym producentem, który będzie miał w sprzedaży gotowe pompki pod Click Valve, natomiast każda inna pompka może mieć założoną przejściówkę na głowicę i dzięki temu rowerzyści – mając swoje obecne koła i posiadaną dotąd pompkę – mogą korzystać ze wszystkich dobrodziejstw patentu Click Valve. Na koniec dodamy, że nowy system jest wstecznie kompatybilny z pompkami na wentyl presta. Oznacza, że w razie potrzeby napompujemy wentyl Click Valve głowicą pod prestę. Wprawdzie stracimy wtedy obiecywaną prostotę obsługi (klik), ale powietrze spokojnie uzupełnimy!
Producent: www.schwalbe.com
Obserwuj nas w wiadomościach Google: bikeworld.pl