Spis treści:
- Alpecin-Deceuninck
- Arkea-B&B Hotels
- Bahrain - Victorious
- Cofidis
- Decathlon AG2R La Mondiale Team
- EF Education-Easypost
- Groupama-FDJ
- Ineos Grenadiers
- Intermarché - Wanty
- Lidl - Trek
- Movistar Team
- RedBull - Bora-Hansgrohe
- Soudal - QuickStep
- Team Jayco AlUla
- Team Picnic PostNL
- Team Visma - Lease a Bike
- UAE Team Emirates XRG
- XDS Astana Team
Sprzęt, jakiego używają szosowe zespoły WorldTour’u to zawsze interesujący temat dla fanów kolarstwa. Współczesny sprzętowy wyścig zbrojeń sprawia, że możemy mieć pewność, iż rowery oraz komponenty używane przez kolarzy to absolutny światowy top. Jest na co popatrzeć i o czym pomarzyć! Sprawdziliśmy więc, na jakich rowerach w roku 2025 spotkamy zawodników poszczególnych drużyn. Całe zestawienie – grupa po grupie – znajdziecie poniżej, a z ciekawostek dodamy, że na 18 zespołów aż 13 używać będzie napędów Shimano, 4 grupy wyposażone są w SRAMa, a jedna w Campagnolo. Na marginesie, jest to powrót włoskiej marki do WorldTour’u! Warty wspomnienia jest też fakt, że wszystkie zespoły deklarują używanie opon, przeważnie tubeless ready… szytki najwyraźniej odeszły do lamusa na dobre. Poza tym nadal mamy w peletonie podział – część grup ma do dyspozycji po dwa rowery, a inne już tylko jedną uniwersalną wyścigową szosę. Poniżej prezentujemy rowery i wyposażenie poszczególnych drużyn, oczywiście mowa o maszynach na wyścigi ze startu wspólnego, nie uwzględniamy tutaj rowerów czasowych.
Alpecin-Deceuninck
Drużyna Alpecin-Deceuninck bez zmian w stosunku do sezonu 2024 nadal będzie używała rowerów marki Canyon oraz osprzętu Shimano Dura-Ace. W praktyce oznacza to, że Mathieu Van der Poel i spółka będą ścigali się na dwóch modelach rowerów ze stajni niemieckiego producenta. Alpecin ma do dyspozycji aerodynamicznego Canyona Aeroad’a i lżejszego bardziej wspinaczkowego Canyon’a Ultimate’a. Oba rowery mają kokpity i sztyce dedykowane do tych frameset’ów i brandowane oczywiście marką Canyon. Uzupełnieniem wyposażenia są koła pochodzące od dostawcy osprzętu, czyli Shimano oraz opony Vittoria.
Arkea-B&B Hotels
Francuska grupa Arkea-B&B Hotels pozostaje przy rowerach włoskiej marki Bianchi, a kolarze mają do dyspozycji dwa modele. Lżejszym i bardziej wszechstronnym modelem jest Bianchi Specialissima RC, czyli nowoczesny allrounder – rower z mocno odchudzoną ramą, w którym duży nacisk położono również na dopracowanie aerodynamiczne całej konstrukcji. Ten model zapewne będzie wybierany na górskie etapy oraz pagórkowate mocno interwałowe klasyki. Natomiast na płaskie etapy, pracę na czele peletonu oraz sprinterskie końcówki kolarze Arkea będą zapewne wybierać stricte aerodynamiczny model, czyli Bianchi Oltre RC. Osprzęt używany przez francuski skład to Shimano Dura-Ace, do tego koła Vision i opony Vittoria. Komponenty (kierownica, sztyca) to w zależności od roweru lub decyzji zawodnika Reparto Corse lub FSA / Vision.
Bahrain - Victorious
Zespół Bahrain - Victorious to kolejna drużyna, która używa dwóch rowerów w zależności od typu trasy i indywidualnych preferencji zawodnika. Kolarze mają do dyspozycji aerodynamiczną Meridę Reacto oraz lżejszą, bardziej komfortową i mocniej zorientowaną na wspinaczki Meridę Scultura. Osprzęt to dominujący w peletonie Shimano Dura-Ace, do tego koła Vision i opony Continental, a całość domykają komponenty FSA i Vision.
Cofidis
Francuska ekipa Cofidis posiada bardzo ciekawy zestaw. Kolarze używają mocno dopracowanego aerodynamicznie modelu Look 795 Blade RS, który wyposażony został w bezprzewodową grupę Campagnolo Super Record WR. Tym samym mamy do czynienia z powrotem włoskiej marki produkującej napędy do WorldTour’u! Koła to również Campagnolo, komponenty Look, a opony pochodzą od marki Vittoria.
Decathlon AG2R La Mondiale Team
Grupa sponsorowana przez Decathlon używa oczywiście rowerów własnej marki, czyli Van Rysel. Kolarze korzystają z będącego w sprzedaży modelu RCR, jak również RCR - F, który zapewne wkrótce będzie miał swoją oficjalną premierę. Wyposażenie drużyny składa się z napędów Shimano Dura-Ace, kół SwissSide oraz opon Continental. Całość dopełniają komponenty Van Rysel lub Deda. Warto zwrócić uwagę, że zestaw używany przez kolarzy ekipy Decathlonu jest mocno dopracowany aerodynamicznie. Współpraca z ekspertami w tej dziedzinie (SwissSide), czy choćby używanie specjalnej przedniej opony Continental Aero111 to swego rodzaju wisienka na torcie, świadcząca o tym, że technologicznie Van Rysel to dziś absolutny światowy top!
EF Education-Easypost
U kolarzy EF Education wszystko pozostaje bez zmian. Zespół nadal będzie używał wszechstronnego modelu Cannondale SuperSix Evo LAB 71, co oczywiście oznacza, że grupa będzie ograniczała się do jednego roweru na każdy rodzaj trasy. Aktualna generacja SuperSix’a łączy w sobie lekkość, komfort i dopracowanie aerodynamiczne, a drużyna EF jest jedną z tych, które nie muszą przed wyścigiem zastanawiać się ,,jaki rower dziś wybrać”. Na liście dostawców osprzętu jest Shimano z napędami Dura-Ace, koła Vision, opony Vittoria oraz komponenty FSA i Vision.
Groupama-FDJ
W ekipie FDJ – po zmianie z Lapierre’a na Wiliera w sezonie 2024 – wyposażenie pozostaje bez dużych zmian. Kolarze korzystać mogą z dwóch rowerów włoskiej marki. Na etapy z większą liczbą przewyższeń idealnie pasuje model Wilier Zero SLR, natomiast w miejscach, gdzie liczy się przede wszystkim aerodynamika wybór padać będzie zapewne na Filante SLR. Osprzęt zapewnia Shimano z grupą Dura-Ace na czele, natomiast jeszcze nie wiadomo, czy koła również będą pochodziły do japońskiego giganta, czy od innego dostawcy. Opony w tym przypadku to Continental.
Ineos Grenadiers
Ineos od lat jest zespołem mającym do dyspozycji jeden wszechstronny rower i tak pozostaje do dziś. Pinarello Dogma jest przedstawiana przez producenta jako jedna uniwersalna szosa do wszystkiego, która łączy lekkość i aerodynamikę w jednej konstrukcji. Kolarzy spotkamy na modelu Pinarello Dogma F, wyposażonym w napędy Shimano Dura-Ace, koła Shimano lub Princeton Carbonworks i Aerocoach. Uzupełnieniem wyposażenia są opony Continental i komponenty marki MOST należącej do Pinarello.
Intermarché - Wanty
Grupa Intermarché - Wanty ściga się na rowerach marki Cube. Kolarze wybierać mogą między typowo aerodynamicznym modelem Cube Litening Aero C:68X lub allrounder’em Cube Litening Air C:68X, który łączy w sobie lekkość i komfort z dopracowaną aerodynamiką. Nas – amatorów – może ucieszyć fakt, że obok Van Rysel’i Cube jest jedną z najtańszych marek w WorldTour’owym peletonie. Jeśli więc ktoś szuka roweru z pro-poziomu, ale w relatywnie rozsądnym budżecie, to Cube jest naprawdę interesującą propozycją. Napędy w Cube’ach to Shimano Dura-Ace, koła Newmen, opony Continental, a zintegrowane komponenty to oczywiście również Cube.
Lidl - Trek
Lidl - Trek jest kolejną ekipą, która dziś już nie musi decydować, jaki rower wybrać. Rozwój allrounder’ów sprawił, że Trek – będący ich dostawcą – zrezygnował z produkowania typowo aerodynamicznego roweru szosowego, jakim dawniej była Madone oraz stricte wspinaczkowej szosy, jaką dotychczas była Emonda. W zamian dziś w kolekcji jest tylko jeden rower – Madone – który wg danych producenta jest tak samo szybki aerodynamicznie jak dawna madonka aero i tak samo lekki oraz bardziej komfortowy, niż Emonda. Jeden rower, który przewyższa oba. Fabryczny team Treka korzysta z osprzętu SRAM Red AXS, kół i komponentów Bontrager oraz opon Pirelli.
Movistar Team
Movistar od lat używa rowerów Canyon i ten stan pozostaje niezmienny. Wzorem grupy Alpecin-Deceuninck kolarze hiszpańskiej ekipy mogą wybierać między aerodynamicznym rowerem Canyon Aeroad CFR lub lżejszym, bardziej wspinaczkowym Canyon’em Ultimate CFR. Ich szosy są wyposażone w napędy SRAM Red AXS, koła Zipp i opony Continental.
RedBull - Bora-Hansgrohe
Specialized, będący dostawcą rowerów dla RedBull - Bora-Hansgrohe, był bodaj pierwszą marką, która zrezygnowała z oferowania równolegle dwóch maszyn – aero i uniwersalnej/wspinaczkowej. Ten stan pozostaje na ten moment niezmienny i kolarze RedBull’a mają do dyspozycji jeden rower, czyli topowy S-Works Tarmac SL8, który łączy w sobie lekkość, sztywność, wysoki komfort i dopracowane aero. Na liście wyposażenia znajdziemy napędy SRAM Red AXS, koła Roval i opony oraz komponenty Specialized.
Soudal - QuickStep
Team QuickStep to kolejna drużyna sponsorowana przez Speca. Tu również kolarze używają S-Works’a Tarmac’a SL8, ale z napędami Shimano Dura-Ace. Pozostałe wyposażenie pochodzi ze stajni speca, czyli są to komponenty brandowane marką Roval lub Specialized. Nie ma wątpliwości, że SL8 to topowy rower, wielu go chwali, a Remco Evenepoel zdobył na nim olimpijskie złoto. Co ciekawe, kolarze sponsorowani przez Speca (szczególnie właśnie w drużynie QuickStep) często jeżdżą na oponach z dętkami, a nie tubeless ready, jak ma to miejsce w przypadku większości ekip.
Team Jayco AlUla
Drużyna Jayco AlUla jest sponsorowana przez Gianta, a tajwański producent nadal wierny jest idei posiadania dwóch rowerów. Tym samym kolarze mogą wybierać lekkiego Giant’a TCR Advanced SL na wyścigi z dużą liczbą przewyższeń lub model Propel Advanced SL, który jest typową szosą aero, na bardziej płaskie i szybsze trasy. Koła i komponenty pochodzą z jednej stajni – są to Cadex lub Giant, a napędy dostarcza Shimano (oczywiście Dura-Ace). Ciekawostką jest fakt, że kolarze nie używają opon Cadex, a Vittoria!
Team Picnic PostNL
Team Picnic PostNL – pod tą nazwą spotkamy w sezonie 2025 dawny Team DSM. Za nową nazwą i strojami idą też nowe rowery. Wypadł Scott, a w jego miejsce wchodzi Lapierre, który w sezonie 2023 sponsorował drużynę FDJ. Lapierre Xelius DRS to nowy model tej marki, który łączy w sobie dopracowaną aerodynamikę i lekkość. To właśnie na nim spotkamy kolarzy zespołu Team Picnic PostNL na trasach wyścigów w rozpoczynającym się wkrótce sezonie. Rowery będą wyposażone w napędy Shimano Dura-Ace, koła Ursus i opony Vittoria.
Team Visma - Lease a Bike
Team Visma jest jedną z drużyn, które mają do wyboru dwa różne rowery i wydają się chętnie – oraz rozsądnie – z tej możliwości korzystać. Kolarze mogą używać aerodynamicznego modelu S5 lub lekkiego R5. Dostawcą osprzętu jest SRAM, a grupa stosowana przez zawodników to oczywiście topowy Red AXS. Co ciekawe, dosyć regularnie kolarze decydują się na zestaw 1x12. Koła w Cervelo zespołu Visma to produkty Reserve, opony Vittoria, a komponenty Cervelo lub FSA w zależności od roweru.
UAE Team Emirates XRG
Drużyna Tadeja Pogacara w kwestii sprzętu pozostaje wierna dotychczasowym partnerom. Rowery to niezmiennie Colnago, osprzęt Shimano Dura-Ace, koła Enve, a opony Continental. Jeżeli chodzi o same rowery to szykuje się jednak niemała rewolucja. Na etapy górskie i zróżnicowane pod kątem ukształtowania terenu kolarze zapewne nadal będą optować za wszechstronną szosą Colnago V4Rs, natomiast na płaskie, szybkie trasy drużyna ma teraz do dyspozycji nowy rower w kolekcji włoskiej marki. Mowa oczywiście o Colnago Y1Rs, która ma spektakularny i niepowtarzalny design. Podobno jest bardzo szybki, do tego wygląda intrygująco, a przez niektórych uznawany jest po prostu za… brzydki. Jakkolwiek by nie było, trzeba o tym wspomnieć – to będzie pierwszy sezon, kiedy kolarze UAE będą mieli nowoczesny rower aero z prawdziwego zdarzenia!
XDS Astana Team
Na koniec zostaje Astana, która w sezonie 2025 przechodzi rewolucję. Większościowym udziałowcem drużyny został chiński producent karbonowych ram i komponentów XDS Carbontech. Tym samym wprowadził do WorldTouru własną markę rowerową X-Lab. To pierwsza chińska marka, która pojawiła się jako sponsor drużyny kolarskiej z najwyższego szczebla! Zawodnicy mają do dyspozycji dwa rowery – maszynę aero X-Lab AD9 i wszechstronnego allrounder’a X-Lab RS9. Dostawcą osprzętu jest Shimano z grupą Dura-Ace, koła to Vision Metron, a opony Vittoria.
Obserwuj nas w wiadomościach Google: bikeworld.pl

















