Inżynierowie Treka spędzili nad stworzeniem roweru spędzili blisko trzy lata, w trakcie których prace nad "koroną Króla" (jak tłumaczona jest łacińska nazwa modelu) nastawione były przede wszystkim na stabilność i komfort jazdy przy zachowaniu odpowiedniej sztywności. Przynajmniej jeśli można mówiąc o jeździe po bruku używać przymiotników odnoszących się do wygody jazdy.
Iso Speed
Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą technologiczną jest zastosowanie Iso Speed - specjalnego łącznika ramy, który odseparowuje rurę podsiodłową od głównego trójkąta. Biegnie ona prosto w dół poprzez otwór w rurze górnej, z którą jest połączona elastomerem. Dzięki temu rura podsiodłowa może poddawać się odkształceniom zwiększając komfort jazdy zawodnika, a pozostała część ramy nie tylko zachowuje sztywność, ale dzięki systemowi Iso Speed jest ona również zwiększona.
Łącznik jest w pełni zintegrowany z ramą. Producent zapewnia o jego trwałości, niemniej w razie jakiegokolwiek uszkodzenia możliwa jest wymiana samego łącznika. System Iso Speed zwiększa masę ramy o blisko 100g - całość waży 1050g. Ktoś może zapytać, jak cały system wpływa na pozycję rowerzysty w trakcie jazdy, która przecież nie jest bez znaczenia, szczególnie jeśli chodzi o wyczynowe ściganie. W tej kwestii producent zapewnia, że system Iso Speed nie zmienia pozycji w stopniu, który wymuszałby konieczność jej ponownego dopasowywania.
Innowacyjna technologia została także wykorzystana w konstrukcji widelca, który obejmuje zaciski piasty w większym stopniu od strony przedniej. System ten zwiększa przesunięcie widelca o 20% w porównaniu do konstrukcji znanej z modelu Madone.
Geometria i sztywność
Domane zbudowany został w geometrii określanej przez producenta mianem "Endurance". Kąty rury górnej, podsiodłowej oraz inne parametry zostały dopasowane przede wszystkim do zwiększenia stabilności podczas prowadzenia na wymagających drogach szutrowych lub brukowanych w porównaniu do modelu Madone. Bazowa długość roweru (mierzona pomiędzy środkami kół) została wydłużona o 3cm, podobnie rury dolne tylnego trójkąta (o 1,3cm). Większemu wygięcie uległy również ramiona widelca przedniego.
Za sztywność ramy odpowiada specjalnie skonstruowany pod tym kątem system PTC (Power Transfer Construction). Jego zastosowanie widać już we frontalnej części. Główka sterowa jest bowiem taperowana oraz wykonana asymetrycznie - jej boki są szersze niż część przednia oraz tylna, co ma prowadzić do zwiększenia sztywności przy jednoczesnym oszczędzaniu wagi. PTC wprowadza również dalsze zmiany - dolna rura głównego trójkąta oparta jest na masywnym profilu, który swoją maksymalną szerokość osiąga na mufie suportowej. System został również sprzężony z widelcem tylnym w sposób, który zapewnia optymalny transfer energii do usztywnionej osi tylnej.
Komponenty i dodatki
Przebudowie uległa również zamontowana w Domane kierownica Bontrager`a. Karbonowy model IsoZone posiada zintegrowane, wymienne poduszki przymocowane do górnej oraz dolnej części baranka. Wykonane z formowalnej pianki uchwyty mają zwiększyć komfort użytkownika poprzez poprawę amortyzacji i odciążenie dłoni w trakcie jazdy po bruku. Trek podkreśla jednocześnie, że to rozwiązanie jest lżejsze niż stosowanie podwójnej owijki czy też dodatkowych wstawek żelowych.
Konstrukcja ramy została również w pełni dostosowana do elektronicznych grup osprzętu. Pod mufą suportową znajduje się specjalne miejsce na akumulator zasilający działanie przerzutek. Oprócz tego kable mogą być ukryte wewnątrz rur, co pozwala na uzyskanie estetycznego wyglądu oraz zmniejsza ryzyko awarii lub ich przerwania w razie wypadku.
Nowością jest również zastosowanie systemu zwanego Chain Catcher. Zintegrowany z ramą łącznik odpowiada za utrzymanie wózka przerzutki przedniej w stabilnej pozycji podczas jazdy po bruku, co uniemożliwia spadek łańcucha z tarczy na mufę suportową. Chain Cathcher dostępny będzie w wersji standardowej oraz przeznaczonej do użytku w korbach kompaktowych. Będzie również możliwość dokonywania minimalnej regulacji jego pozycji w celu jak największego zbliżenia do najmniejszej tarczy.
Maksymalny rozmiar opon możliwych do montażu z dostarczanymi w Domane hamulcami to 25mm, ale po zastosowaniu zestawu hamulcowego z szerszymi ramionami możliwe będzie użycie szerszych gum. Pozwoli to oczywiście na uzyskanie jeszcze większego komfortu podczas "wertepowej" jazdy.
Konstruktorzy mieli również na uwadze potrzeby treningowe kolarzy. W dolnej rurze tylnego widelca od strony przeciwnej do napędu zainstalowano zintegrowany czujnik kadencji i prędkości DuoTrap, który współpracuje z systemem ANT+ i jest w pełni ukryty wewnątrz ramy.
Podsumowanie
Trek Domane to high-endowy rower opracowany z myślą o najbardziej wymagających użytkownikach. Najlepiej sprawdzi się oczywiście podczas wyścigów klasycznych, takich jak Flandria czy Paris-Roubaix. Niemniej jednak sprzęt jest również godny polecenia amatarom z nieco bardziej zasobnym portfelem, często przemieszczających się po kiepskiej jakości nawierzchniach. Nic nie stoi również na przeszkodzie, aby użyć Domane do startu w amatorskich edycjach tych kolarskich monumentów.
Domane będzie dostarczany w dwóch wersjach, obydwie złożone na ramie karbonowej z serii OCLV 600 z systemem Iso Speed. Domane 6 Series Team Edition, wyposażony w elektroniczny osprzęt Di2, będzie kosztował $11900 (ok. 37 000 zł). Trek daje również możliwość skonfigurowania własnego sprzętu dzięki aplikacji Trek’s Project One dostępnej na stronie producenta. Cena wyjściowa wynosi w tym wypadku $4620 (ok. 14 400zł).
Fot.: Trek
Dystrybutor: www.ssc.pl