Spis treści:
Velo de Ville – choć w Polsce jest marką nieznaną – posiada imponującą historię. Za rowerami sygnowanymi tą nazwą stoi niemiecka firma AT Zweirad GmbH, która działa na rynku ponad 50 lat. Co ciekawe, do dziś pozostaje rodzinną firmą, o czym mieliśmy się okazję przekonać, gdy odwiedzając ich fabrykę zostaliśmy przywitani przez jej obecnego szefa, który jest synem założyciela. To zdarza się coraz rzadziej, bowiem większość znanych dziś marek, które zaczynały jako małe rodzinny firmy dziś przeważnie należy już do większych grup kapitałowych.
Wracając jednak do historii AT Zweirad – ta jest ciekawa i zaskakująca. Okazuje się bowiem, że był to pierwszy producent, który przygotował rowery miejskie z podziałem na rozmiary, zamiast oferować całej populacji klientów tylko jedną wielkość ramy, jak miało to niegdyś miejsce... Firma chwali się też, że była pierwszą, która wprowadziła na rynek ramy lowstep oparte o jedną rurę dolną. Niestety sytuacja materialna nie pozwoliła im wówczas opatentować tego rozwiązania i wkrótce taka budowa rowerów miejskich stała się powszechna u wielu producentów. Niemniej brzmi to naprawdę interesująco. Wszystko to miało miejsce jeszcze w czasach, gdy AT Zweirad działało pod taką marką i poza własnymi rowerami było też podwykonawcą dla innych firm.
Historia rowerów brandowanych Velo de Ville jest nieco krótsza i liczy około 20 lat. Właśnie wtedy niemiecki producent rozpoczął tworzenie swoich jednośladów pod tą nazwą. Jako redakcja mieliśmy niedawno okazję odwiedzić ich siedzibę i fabrykę, do której zostaliśmy zaproszeni, ponieważ firma wchodzi właśnie na polski rynek. Poznaliśmy bliżej markę, jej ofertę i cały proces produkcyjny, który jest niepowtarzalny oraz bardzo interesujący. Produkcja jest tutaj na tyle ciekawa, że szykujemy na jej temat osobny artykuł, natomiast w poniższej publikacji zaprezentujemy Wam bliżej samą markę i jej ofertę.
Velo de Ville – rowery rekreacyjne i użytkowe
Może Was zdziwić, że niemiecka marka posiada francuską nazwę, ale wynika to z relacji rodzinnych i biznesowych, jakie AT Zweirad posiadała od samego początku. Zresztą do dziś Francja i Beneluks to – poza ojczystym – najważniejsze rynki tego producenta. Velo de Ville z francuskiego oznacza ,,rower miejski”. Nazwa ta oczywiście nie jest przypadkowa, bowiem szeroko pojęte rowery do codziennej i rekreacyjnej jazdy stanowią absolutną większość w kolekcji marki. Co nie dziwi w obecnych czasach 90% sprzedaży stanowią rowery elektryczne, a jedynie 10% klasyczne, analogowe jednoślady. Velo de Ville podkreśla jednak, że nie zamierza z nich rezygnować, ponieważ o nie oparte są korzenie firmy, a poza tym nie wyobraża sobie, żeby firma mająca w ofercie kastomizowane rowery nie pozwalała klientom wybrać, czy chcą dodatkowego wspomagania, czy też nie.
Najważniejsza kategoria w ofercie to wszechstronne i komfortowe modele Allround stanowiące połączenie roweru trekkingowego z miejskim, czyli spełniające idealną rolę roweru użytkowego i rekreacyjnego w jednym. Kolejną kategorią są SUV’y i rowery Fully Tour, czyli modele SUV z pełną amortyzacją. Obie te kategorie są przykładem bardzo uniwersalnych maszyn, które łączą cechy e-trekkinga z e-MTB. Są z jednej strony komfortowe i wyposażone w szereg użytkowych dodatków, a z drugiej stromy mają terenowe, szerokie opony i amortyzatory rodem z rowerów górskich. Te cechy sprawiają, że SUV’y i Fully Tour są idealną propozycją dla osób szukających jednego roweru na wycieczki w zróżnicowanym terenie i do jazdy na co dzień – choćby do pracy, czy na zakupy.
Do tego mocne grupy w ofercie to różne rodzaje rowerów do codziennego, miejskiego zastosowania. Wśród nich znajdziemy linię modeli Comfort, które są w 100 procentach podporządkowane wygodzie jazdy w wyprostowanej pozycji i temu, aby sprawnie służyć nam w miejskim zastosowaniu. Poza tym jest tutaj rozwijająca się linia rowerów Cargo z dodatkową przestrzenią ładunkową oraz osobna kategoria Compact, na którą składają się elektryki do miasta o kompaktowej (małej) budowie. Kropką nad i jest nowoczesna kategoria Urban Mobility, które ponownie zawiera modele miejskie – rowery typu pedelec wspomagające do 45 km/h oraz nowoczesne lekkie miejskie elektryki, których waga jest, wyraźnie niższa, niż w przypadku Velo de Ville z linii Comfort i Allround.
Wszystko zaczyna się w konfiguratorze…
Wyjątkową cechą rowerów Velo de Ville jest możliwość pełnej kastomizacji każdego modelu z oferty. Tzw. Custom Made jest zdecydowanie największą zaletą końcowego produktu, jaki kupujemy od niemieckiej firmy. Dzięki temu rower pozornie zwyczajny – użytkowy i rekreacyjny – staje się niepowtarzalny i dodatkowo skrojony idealnie pod potrzeby konkretnego użytkownika. To unikalne na współczesnym rynku, który pełen jest produktów identycznych i masowych. Co ciekawe, kastomizacja nie wpływa szczególnie na cenę końcową, która jest adekwatna do rynkowej średniej.
Mnogość opcji, jaką daje nam Custom Made jest ogromna. Nabywca może zbudować swój własny rower na około milion kombinacji w obrębie każdego modelu! Wszystko za sprawą internetowego konfiguratora, przez który można przejść w dowolnym miejscu na świecie mając pod ręką urządzenie z dostępem do internetu. Alternatywą może być też dokonanie takiej konfiguracji u dealera, czyli w sklepie handlującym rowerami Velo de Ville.
Na samym początku wybieramy linię, która nas interesuje, następnie konkretny model i typ ramy – z poziomą górną rurą, obniżoną typu trapez, albo opadającą niemal do ziemi low step. Do tego oczywiście dochodzi decyzja, jaki rozmiar ramy weźmiemy. Kolejny etap stanowi wybór malowania z palety 16 kolorów, które mogą być wykończone w połysku lub macie, co razem daje 32 kombinacje malowania. Jest też dodatkowy kolor Eco Grey, który ,,tworzy się” z odzyskanego pyłu po malowaniu, czyli z mieszanki powyższych szesnastu kolorów z palety Velo de Ville. To jeden z kilku przykładów proekologicznych działań, które firma wdraża na różnych etapach swojej działalności.
W dalszej części klient może wybrać dosłownie wszystko – silnik, system napędowy (piasta planetarna lub zewnętrzne przerzutki), a także poszczególne komponenty jak siodła, kierownice, czy opony. Zdecydowanie można zbudować sobie tutaj wymarzony rower… choć tak naprawdę są to przecież zwyczajne modele do codziennej jazdy. Jednak fakt, że możemy stworzyć całkowicie indywidualny koncept sprawia, że jest to ekskluzywne i ciekawe, bo przecież każdy chce mieć rzeczy możliwie dopasowane do siebie.
Realizacja każdego zamówienia trwa od 2 do 4 tygodni i w całości realizowana jest w fabryce w niemieckim Altenberge, gdzie mieliśmy okazję gościć i skąd zdjęcia możecie oglądać w tym artykule. Cała idea działania i sam proces produkcyjny wyglądają naprawdę interesująco, ponieważ custom łączy się tutaj z masową produkcją – montowania i malarnia wyglądają bardzo nowocześnie i profesjonalnie, a sam proces w dużym stopniu jest zautomatyzowany. Poza tym spotkacie tam wiele niestandardowych rzeczy, które są efektem niestandardowego działania, czyli budowaniem rowerów wyłącznie pod indywidualne zamówienie! Żeby bliżej poznać możliwości, jakie Velo de Ville oferuje najlepiej wejść na stronę i samodzielnie pobawić się w konfiguratorze. To nic nie kosztuje!
Velo de Ville oficjalnie w Polsce
Nasze zaproszenie do fabryki i bliższe poznanie marki jest powiązane z faktem, że niemiecki producent wchodzi oficjalnie na polski rynek. Strona internetowa wraz z konfiguratorem działa już w języku polskim, a ceny rowerów podane są tam w złotówkach. Powstaje sieć dealerska, w której sklepach można zobaczyć rowery, przymierzyć je oraz na żywo zapoznać się z paletą kolorów. Częścią ekspozycji, którą posiadają dealerzy jest próbnik kolorów, gdzie na prawdziwych aluminiowych rurkach możemy zobaczyć, jak w tzw. realu prezentują się kolory z palety Velo de Ville. Warto dodać, że niezależnie od tego, czy rower zamawiamy u dealera, czy robimy to przez konfigurator samodzielnie, gotowy sprzęt zawsze odbieramy w sklepie z sieci dealerskiej. Chodzi o to, aby klient mógł przyjść po produkt w pełni gotowy do jazdy.
Strona producenta: www.velo-de-ville.com