Spis treści:
Odświeżone zawieszenie Zero Suspension System
Wizytówką hiszpańskiego Mondrakera jest zawieszenie Zero Suspension System. To autorskie, oparte na dwóch osiach obrotu rozwiązanie ma zapewniać znacznie większą czułość niż konstrukcje z jedną osią obrotu, gdyż damper jest aktywowany do pracy (ściskany) z dwóch stron. To ma się z kolei przekładać na większą precyzję w prowadzenia roweru, który lepiej wybiera nierówności i jednocześnie zapewnia wyższą trakcję tylnego koła. Oczywiście nie mogło zabraknąć go w topowym e-bike'u marki. W ramie Crafty Carbon, która w topowych modelach jest w całości zbudowana z włókna (w dwóch najtańszych wariantach tylny trójkąt i rocker są wykonane ze stopu), mocowanie dampera, pracującego "wewnątrz" rozdwojonej rury podsiodłowej zostało przeniesione znacznie niżej w stosunku do poprzedniej generacji, co ma prawdopodobnie za zadanie obniżyć środek ciężkości roweru, a co za tym idzie zwiększyć stabilność.
Oprócz charakterystycznej, podwójnej podsiodłówki, warto również zwrócić uwagę na oryginalnie rozwiązaną okolicę główki ramy, gdzie na łączeniu rury górnej i dolnej mamy wspornik, który tworzy dodatkowy "otwór" w głównym trójkącie ramy. Mimo skomplikowanego zawieszenia i wspomnanej dodatkowej dziury w ramie, projektantom udało się wygospodarować miejsce na dwa koszyki na bidon i multitoola. Inną ciekawostką jest możliwość poprowadzenia przewodów zarówno poprzez stery jak i przez porty w główce ramy, także zarówno miłośnicy czystego wyglądu jak i łatwiejszego serwisu powinni być zadowoleni.
Progresywna geometria
Mondraker był jedną z pierwszych firm w branży, która "eksperymentowała" z wydłużaniem zasięgu ram, co stało się obecnie standardem w praktycznie wszystkich rowerach górskich począwszy od cross-country po downhill. Nowy Crafty pozostaje oczywiście wierny tej idei, aczkolwiek zmiany w stosunku do poprzedniej generacji nie są radykalne - raczej możemy powiedzieć o fine-tuningu niż rewolucji.
W zależności od rozmiaru zmianie ulega długość tylnych widełek, które w najmniejszym rozmiarze mają 455mm, a w największym są o 10mm dłuższe. Wspomniany już reach w rozmiarze L wynosi aż 500mm (wzrost o 10mm w stosunku do poprzednika). Kąt główki ramy wynosi 64,5º i może zostać dodatkowo wypłaszczony do 64,15º po obrócenia flip-chipa znajdującego się w łączniku, z kolei rura podsiodłowa jest niezwykle stroma - 77,95º.
Rower dostępny jest obecnie w pięciu rozmiarach, skok zawieszenia wynosi 160mm z przodu (oprócz wariantu XR, gdzie wykorzystano widelec uginający się o 170mm) i 150mm z tyłu, tylko w wariancie na kołach 29" (mimo zastosowania flip-chipa nie ma opcji zrobienia mulleta).
Silnik Bosch Performance Line CX
Za napędzanie Crafty'ego odpowiada najnowsza generacja silnika Permormance Line CX niemieckiego Boscha, którą niedawno opisywaliśmy na łamach Portalu. W stosunku do swojego poprzednika jednostka zachowała tą samą szczytową moc i maksymalny moment obrotowy, wynoszące odpowiednio 800W i 85Nm, ale została poddana kuracji odchudzającej, jest też mniejsza, ma pracować ciszej i płynniej, zapewniając jeszcze bardziej naturalne odczucia z jazdy. W Crafty jest ona zasilana ukrytą w dolnej rurze, wyjmowalną baterią PowerTube o pojemności 600Wh lub 800Wh, które dodatkowo można powiększyć o kolejne 250Wh z wykorzystaniem extendera Bosch PowerMore.
Konfiguracje i ceny
Hiszpanie przygotowali pięć konfiguracji, każda dostępna w pięciu rozmiarach ramy -S, M, M/L, L oraz XL. Wszystkie posiadają ten sam silnik i z wyjątkiem "superlekkiej" wersji RR SL widelce o goleniach 38mm oraz opony Maxxisa DHF/DHR o szerokości 2.6" (2.5" w wariancie RR SL)
- Crafty Carbon RR SL - bateria 600 Wh, amortyzator Fox 36 Factory 160mm, damper Fox Float X Factory, napęd SRAM XX Eagle AXS, hamulce SRAM Code Ultimate, koła e*Thirteen Sylvan Race Carbon; 12.999 EUR
- Crafty Carbon XR - bateria 600 Wh, amortyzator Öhlins RXF 38 170mm, damper Öhlins TTX22 M.2 Coil, napęd SRAM X0 Eagle AXS, hamulce SRAM Maven Silver, Mavic E-Deemax S; 10.499 EUR
- Crafty Carbon RR S - bateria 600 Wh, amortyzator Fox 38 Factory 160mm, damper Fox Float X Factory, napęd SRAM X0 Eagle AXS, hamulce SRAM Maven Silver, koła Mavic E-Deemax S; 9.499 EUR
- Crafty Carbon RR bateria 800 Wh, amortyzator Fox 38 Factory 160mm, damper Fox Float X Factory, napęd SRAM GX Eagle AXS, hamulce SRAM Maven Bronze, koła Mavic E-Deemax; 8.499 EUR
- Crafty Carbon R bateria 800 Wh, amortyzator Fox 38 Performance 160mm, damper Fox Float X Performance, napęd Shimano XT, hamulce Shimano XT, koła Mavic E-Deemax; 7.199 EUR
producent: Mondraker