Topowe e-MTB Mondraker Crafty Carbon na nowym Boschu

Odświeżone, kultowe zawieszenie Zero Suspension System w parze z najnowszym silnikiem Boscha

Drukuj
Mondraker Crafty Carbon Mondraker

Unikatowe, dopieszczone zawieszenie Zero Suspension System w parze z najnowszą odsłoną silnika Boscha przeznaczoną do najmocniejszych elektryków, a to wszystko "zamknięte" w uniwersalnej, nowoczesnej platformie z pogranicza agresywnego all-mountain i enduro. Tak w skrócie można opisać nowego Mondrakera Crafty Carbon. Poznajcie szczegóły!

Odświeżone zawieszenie Zero Suspension System

Wizytówką hiszpańskiego Mondrakera jest zawieszenie Zero Suspension System. To autorskie, oparte na dwóch osiach obrotu rozwiązanie ma zapewniać znacznie większą czułość niż konstrukcje z jedną osią obrotu, gdyż damper jest aktywowany do pracy (ściskany) z dwóch stron. To ma się z kolei przekładać na większą precyzję w prowadzenia roweru, który lepiej wybiera nierówności i jednocześnie zapewnia wyższą trakcję tylnego koła. Oczywiście nie mogło zabraknąć go w topowym e-bike'u marki. W ramie Crafty Carbon, która w topowych modelach jest w całości zbudowana z włókna (w dwóch najtańszych wariantach tylny trójkąt i rocker są wykonane ze stopu), mocowanie dampera, pracującego "wewnątrz" rozdwojonej rury podsiodłowej zostało przeniesione znacznie niżej w stosunku do poprzedniej generacji, co ma prawdopodobnie za zadanie obniżyć środek ciężkości roweru, a co za tym idzie zwiększyć stabilność.

 

Oprócz charakterystycznej, podwójnej podsiodłówki, warto również zwrócić uwagę na oryginalnie rozwiązaną okolicę główki ramy, gdzie na łączeniu rury górnej i dolnej mamy  wspornik, który tworzy dodatkowy "otwór" w głównym trójkącie ramy. Mimo skomplikowanego zawieszenia i wspomnanej dodatkowej dziury w ramie,  projektantom udało się wygospodarować miejsce na dwa koszyki na bidon i multitoola. Inną ciekawostką jest możliwość poprowadzenia przewodów zarówno poprzez stery jak i przez porty w główce ramy, także zarówno miłośnicy czystego wyglądu jak i łatwiejszego serwisu powinni być zadowoleni.

 

Progresywna geometria  

Mondraker był jedną z pierwszych firm w branży, która "eksperymentowała" z wydłużaniem zasięgu ram, co stało się obecnie standardem w praktycznie wszystkich rowerach górskich począwszy od cross-country po downhill. Nowy Crafty pozostaje oczywiście wierny tej idei, aczkolwiek zmiany w stosunku do poprzedniej generacji nie są radykalne - raczej możemy powiedzieć o fine-tuningu niż rewolucji.

 

 

W zależności od rozmiaru zmianie ulega długość tylnych widełek, które w najmniejszym rozmiarze mają 455mm, a w największym są o 10mm dłuższe. Wspomniany już reach w rozmiarze L wynosi aż 500mm (wzrost o 10mm w stosunku do poprzednika). Kąt główki ramy wynosi 64,5º i może zostać dodatkowo wypłaszczony do 64,15º po obrócenia flip-chipa znajdującego się w łączniku, z kolei rura podsiodłowa jest niezwykle stroma - 77,95º.

 

 

Rower dostępny jest obecnie w pięciu rozmiarach, skok zawieszenia wynosi 160mm z przodu (oprócz wariantu XR, gdzie wykorzystano widelec uginający się o 170mm) i 150mm z tyłu, tylko w wariancie na kołach 29" (mimo zastosowania flip-chipa nie ma opcji zrobienia mulleta).

 

Silnik Bosch Performance Line CX

Za napędzanie Crafty'ego odpowiada najnowsza generacja silnika Permormance Line CX niemieckiego Boscha, którą niedawno opisywaliśmy na łamach Portalu. W stosunku do swojego poprzednika jednostka zachowała tą samą szczytową moc i maksymalny moment obrotowy, wynoszące odpowiednio 800W i 85Nm, ale została poddana kuracji odchudzającej, jest też mniejsza, ma pracować ciszej i płynniej, zapewniając jeszcze bardziej naturalne odczucia z jazdy. W Crafty jest ona zasilana ukrytą w dolnej rurze, wyjmowalną baterią PowerTube o pojemności 600Wh lub 800Wh, które dodatkowo można powiększyć o kolejne 250Wh z wykorzystaniem extendera Bosch PowerMore

 

 

Konfiguracje i ceny

Hiszpanie przygotowali pięć konfiguracji, każda dostępna w pięciu rozmiarach ramy -S, M, M/L, L oraz XL. Wszystkie posiadają ten sam silnik i z wyjątkiem "superlekkiej" wersji RR SL widelce o goleniach 38mm oraz opony Maxxisa DHF/DHR o szerokości 2.6" (2.5" w wariancie RR SL)

  • Crafty Carbon RR SL - bateria 600 Wh, amortyzator Fox 36 Factory 160mm, damper Fox Float X Factory, napęd SRAM XX Eagle AXS, hamulce SRAM Code Ultimate, koła  e*Thirteen Sylvan Race Carbon; 12.999 EUR
  • Crafty Carbon XR -  bateria 600 Wh, amortyzator Öhlins RXF 38 170mm, damper Öhlins TTX22 M.2 Coil, napęd SRAM X0 Eagle AXS, hamulce SRAM Maven Silver, Mavic E-Deemax S; 10.499 EUR
  • Crafty Carbon RR S - bateria 600 Wh, amortyzator Fox 38 Factory 160mm, damper Fox Float X Factory, napęd SRAM X0 Eagle AXS, hamulce SRAM Maven Silver, koła  Mavic E-Deemax S; 9.499 EUR
  • Crafty Carbon RR bateria 800 Wh, amortyzator Fox 38 Factory 160mm, damper Fox Float X Factory, napęd SRAM GX Eagle AXS, hamulce SRAM Maven Bronze, koła Mavic E-Deemax; 8.499 EUR
  • Crafty Carbon R bateria 800 Wh, amortyzator Fox 38 Performance 160mm, damper Fox Float X Performance, napęd Shimano XT, hamulce Shimano XT, koła Mavic E-Deemax; 7.199 EUR  
 
 

 

 
 

 

producent: Mondraker