Wyścigowy full do XC z małym skokiem - BH Lynx SLS 2025

BH Lynx SLS - kolejna nietuzinkowa maszyna do cross-country od hiszpańskiej marki! Nowość na sezon 2025!

Drukuj
BH Lynx SLS BH

Kolejna uznana marka postanowiła dołączyć do swojej oferty skierowanej do miłośników sportowej jazdy w terenie fulla z mniejszym skokiem. BH Lynx SLS nie jest jednak kalką Supercalibera czy Epica World Cup. Zobaczcie jaki Hiszpanie mieli pomysł na ten niezwykle interesujący rower!

Trend na rośnięcie wyścigowych rowerów do cross-country ma się bardzo dobrze - 120 milimetrów skoku zawieszenia i progresywna geometria z kątem główki w okolicach 67º stają się powoli standardem. Patrząc na współczesne trasy wyścigów XC, najeżone karkołomnymi wręcz zjazdami, wydaje się to jak najbardziej logiczne. Z drugiej jednak strony każdy zdeklarowany "ścigant" powie, że wyścigi wygrywa się na podjazdach, gdzie kluczem jest niska masa, dynamika i sztywność konstrukcji - tak, aby cała moc generowana przez kolarza szła w napędzanie roweru. Stąd nadal wielu zawodników z pewną dozą nostalgii spogląda na sztywniaki i mimo, że jeździ na rowerach w pełni zawieszonych to czasem zastanawia się, czy przypadkiem na danej trasie jednak hardtail nie byłby lepszy. 

Hiszpańska marka BH jest kolejną (obok Treka i Specializeda) marką, która dostrzegła ten dysonans i postanowiła wypuścić rower z damperem przynajmniej częściowo zintegrowanym z górną rurą ramy, mający łączyć w sobie świetną trakcję i pewność fulla z efektywnością hardtaila. Poznajcie szczegóły!

 

Full czy hardtail? Obydwa!

W swojej ofercie firma z Kraju Basków, która nota-bene w ubiegłym roku obchodziła setną rocznicę rozpoczęcia produkcji rowerów, posiadała zarówno "klasycznego" fulla do XC - zaprezentowany rok temu model Lynx Race oferujący 120 skoku (z przodu i z tyłu) oraz hardtaila Ultimate. Najnowsze dziecko w rodzinie ma łączyć najlepsze cechy tych konstrukcji. 

 

 

Unikatowa konstrukcja

Ideą jaka przyświecała projektantom było stworzenie roweru, który swoją lekkością i sztywnością boczną, dynamiką oraz wyglądem będzie możliwie jak najbardziej zbliżony do roweru pozbawionego tylnego zawieszenia. Koncept ten nie jest niczym nowym, wszak został on wykorzystany przez dwóch gigantów rynku - Treka i Specializeda. Podobnie jak w przypadku rowerów tych dwóch amerykańskich marek, tak i w BH damper został wkomponowany w górną rurę widelca tworząc wraz z minimalistycznym rockerem niezwykle lekką konstrukcję. Hiszpanie twierdzą, że sam "element carbonowy" waży jedynie 1.200 gramów, a z całym osprzętem (łożyska, ośki, śruby) rama waży 1.520 gramów, co czyni ją jedną z najlżejszych konstrukcji tego typu na rynku. To zasługa między innymi zastosowania technologii HCIM (Hollow Core Internal Molding) oraz najbardziej zaawansowanych włókien stosowanych przez markę - Evo Carbon, Toray G1100 i Toray 800.

To co wyróżnia Lynxa SLS od Supercalibera i Epica World Cup jest kompatybilność ze standardowymi damperami oraz konstrukcja typu Split-Pivot, czyli dodatkowa oś obrotu w miejscu mocowania tylnego koła (oprócz głównej osi obrotu na połączeniu dampera z tylnymi widełkami). Takie rozwiązanie ma zapewniać charakterystykę pracy zbliżoną do "klasycznego" fulla mimo tylko 80mm nominalnego skoku. Z przodu z kolei zastosowano widelec z ugięciem 110mm, ale mały sag i bardzo wysoko umieszczona oś obrotu sprawiają, że odczuwalnie zakres pracy tylnego koła jest większy, porównywalny z około 100mm skoku w klasycznych konstrukcjach single-pivot. 

Jeśli chodzi o geometrię to również mamy tu mieszankę dwóch pozostałych rowerów marki. Płaska główka (67º), stroma podsiodłówka (76º) i długi reach (445mm w rozmiarze M) zostały zaczerpnięte z LYNXa Race dla odpowiedniej kontroli na trudnych odcinkach, natomiast dynamikę i responsywność mają zapewniać super krótkie tylne widełki, mające jedynie 426mm długości niezależnie od rozmiaru. Warto podkreślić, że mimo to inżynierom udało się zachować prześwit na opony o szerokości 2.4".

Z innych istotnych aspektów konstrukcyjnych wymienimy możliwość przewożenia dwóch pełnowymiarowych bidonów, zastosowanie sterów Acros Blocklock chroniących ramę przed kontaktem z kierownicą w przypadku wywrotki, w pełni zintegrowane prowadzenie przewodów przez główkę ramy czy kompatybilność zarówno z elektronicznymi jak i mechanicznymi napędami.

 
 

 

Konfiguracje i ceny

Lynx SLS będzie dostępny w czterech konfiguracjach i tylu samo rozmiarach. Każda oparta na tej samej, topowej ramie oraz zawieszeniu Fox Factory (z wyjątkiem topowego modelu z RockShox Flight Attendant), w jednym malowaniu "raw-carbon", natomiast z możliwością wyboru koloru detali (biały, czerwony, niebieski). Wszystkie modele wyposażone są też w jednoczęściowy, zintegrowany kokpit BH Stealth Top Flat i droppera BikeYoke Divine SL o skoku 125mm.

  • LYNX SLS 9.9 - zawieszenie RockShox Sid Ultimate Flight Attendant, napęd SRAM XX SL T-Type, hamulce Sram Level Ultimate, koła BH Carbon Evo SL; cena 11.999 EUR
  • LYNX SLS 9.7 -  napęd SRAM XX SL T-Type, hamulce XTR, koła BH Carbon Evo SL; 9.999 EUR
  • LYNX SLS 9.0 - napęd GX AXS T-Type, hamulce Sram Level Bronze, aluminiowe koła BH; 7.399 EUR
  • LYNX SLS 8.0 - napęd i hamulce Shimano XT, aluminiowe koła BH; 6.299 EUR
 

 

Producent: BH Bicycles