Zadaniem ramy Roubaix jest umiejętne połączenie wysokiego komfortu wraz z dużymi wartościami sztywności, co ma sprawić, że zbudowany na tej ramie rower będzie nie tylko wygodny podczas pokonywania długich dystansów, ale będzie też wystarczająco sztywny, by umożliwić wygraną w najpoważniejszych imprezach kolarskich. Chyba najlepszych dowodem na słuszność zapewnień Specialized'a jest wygrana Fabiana Cancellara podczas dwóch, najważniejszych, wczesnowiosennych klasyków w tym roku.
Roubaix SL3 kontynuuje tę ideę, będąc ramą jeszcze sztywniejszą i bardziej komfortową od poprzednika - Roubaix SL2, a co więcej, nowa rama schudła przy tym o około 100g. Sporo masy oszczędził nowy tylny widelec, korzystający z mniejszej ilości włókien i przemodelowany - obecnie ma bardziej spłaszczony profil, który tłumi drgania, ale jednocześnie pozostaje sztywny bocznie. Ponadto inżynierowie Specialized'a poprawili działanie elastomerowych, tłumiących drgania, wkładek Zertz. W efekcie tych działań, ugięcie tylnego trójkąta ramy powiększyło się o 17% w stosunku do SL2, jednocześnie zwiększyła się sztywność boczna tego elementu. Podobnie jak sztywność suportu oraz przedniej części ramy, bo i o te elementy zadbano, m.in. poprzez rozszerzające się rury - dolną i górną - w kierunku główki ramy oraz odpowiednie ułożenie włókien, które ma także nieco tłumić drgania. Po wszystkich tych modyfikacjach Roubaix SL3 ważyć będzie około 965g, a cały moduł: z widelcem, sztycą, mostkiem oraz kierownicą około 2190g.
Kolejna nowość to udoskonalony Allez, a więc aluminiowa rama z identyczną geometrią jak w Tarmac'u SL3. Nowy Allez, który dostępny będzie w dwóch odmianach: E5 oraz A1, został usztywniony o 20% i podobno bezwzględnie mierzona sztywność jest zbliżona w tych ramach do wartości z Tarmac'a SL3. W lepszej wersji Allez'a - E5, odnajdziemy dodatkowo widelec z rurą sterową o stożkowatym profilu, dzięki czemu przód roweru będzie jeszcze sztywniejszy, a sama rama E5 jest także odchudzona w stosunku do A1 - o 75g.
Rowery do jazdy na czas - Transition oraz Shiv, nie przeszły żadnych modyfikacji, co niestety nie jest dobrą informacją, gdyż obie te ramy nie są zgodne z obecnie obowiązującymi przepisami UCI - Transition ma na widelcu przetłoczenia, które komisja UCI uznała za elementy "bezpośrednio nie należące do konstrukcji", z kolei Shiv posiadał wydłużony "nos" nie spełniający zasady 3:1 UCI. I o ile ramy Shiv, na których poruszają się ProTour'owe drużyny Astany oraz Saxo Bank, zostały już zmodyfikowane, to nie wiadomo kiedy te nowe wersje trafią do normalnej sprzedaży.
Topowa szosówka - Tarmac SL3 uzyskała natomiast zmodyfikowany przedni widelec, którego ramiona zostały znacznie poszerzone i dzięki temu usztywnione. Rama sama w sobie, nie została w żaden sposób poprawiona.
Info: www.specialized.com
Dystrybutor: www.specialized.pl