Spis treści:
SRAM był prekursorem systemu 1x, a ich patent z zębami narrow/wide i kasetą o masywnej rozpiętości przełożeń zmienił w ciągu kilku lat podejście całej branży do napędów rowerowych. Zaczęło się od MTB i XX1, czyli grupy 1x11, która nadała kierunek rozwoju - jak już wiemy po latach - wszystkim pozostałym producentom. Amerykanie byli pierwsi i bez dwóch zdań trzeba im nadać status genialnego innowatora. Obecnie 1x to wiodący branżowy standard.
Inżynierowie SRAMa jednak nigdy nie stoją w miejscu - następnie, również jako pierwsi, pokazali system 1x12, a napędy z jedną tarczą z przodu w ich wydaniu trafiły też do przełajowych i szosowych grup napędowych. Shimano względem SRAMa swoje nowości zazwyczaj pokazuje nieco później, ale przyznać trzeba, że ich ,,atak” na segment grup 1x12 zrobił wrażenie na rynku. Dobre ceny, zakres 510% i aż 4 grupy, które zachowują pełną kompatybilność, funkcjonalność i rozpiętość to mocny krok naprzód. Nie trzeba było jednak długo czekać na odpowiedź… Sram zaprezentował odświeżonego Eagle’a - z jeszcze większym zakresem (520%), dedykowanymi manetkami do e-bike’ów, ulepszonymi przerzutkami tylnymi i ciekawymi kolorami nowych komponentów. Co ważne - komponenty są kompatybilne wstecznie, oczywiście oprócz współpracy nowej kasety z starymi przerzutkami. Sprawdziliśmy, co kryją poszczególne grupy.
SRAM GX Eagle
Grupa GX, jak mówi sam SRAM, jest dedykowana do wszystkiego. Od najdłuższych wycieczek po krótkie jazdy, w każdej dyscyplinie MTB. GX Eagle zachowuje pełną funkcjonalność orła i kompatybilność z grupami wyższymi, a dzięki zastosowaniu w produkcji tańszych materiałów jest bardziej dostępny finansowo, niż topowe grupy X01 i XX1. Nowa jest oczywiście kaseta XG-1275 o zębatkach 10-52 i rozpiętości przełożeń 520%. Zębatki od 10 do 42 zostały wykonane ze stali w technologii Full Pin, gdzie zębatki połączone są na stałe za pomocą pinów. Zębatka 52T jest zrobiona z aluminium. Stopniowanie wygląda następująco: 10, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32, 36, 42, 52. Masa wynosi 452 gramy, czyli podobnie jak dawniej. Dostępna jest w dwóch kolorach - księżycowym i czarnym.
Do nowej kasety mamy oczywiście nową przerzutkę GX Eagle, która obsłuży zakres 10-52, ale jest też kompatybilna ze starszymi kasetami Eagle 10-50. Ma odświeżoną konstrukcję wózka, która ma zapewniać lepszą zmianę biegów oraz stabilniejsze prowadzenie łańcucha. Poza tym dostępna jest w księżycowym kolorze GX, który pasuje do systemu kolorów Eagle w którym oferowane są łańcuchy w wersji: czarnej, złotej, tęczowej i miedzianej. Masa nowej przerzutki to 299 gramów.
Za dowodzenie zmianami biegów odpowiada manetka GX Trigger, która dostępna jest w dwóch wersjach - zwykłej, która waży 122 gramy i pozwala wrzucić 5 biegów na raz (zredukować przełożenie) oraz Single Click przeznaczonej do rowerów elektrycznych, która jednym kliknięciem pozwala na wrzucanie tylko jednego biegu.
Wykonana z włókna węglowego korba GX Eagle to kolejna nowość - oferowana oczywiście w systemie suportu DUB oraz z mocowaną bezpośrednio (Direct Mount) zębatką. Masa korby wynosi 555 gramów, dostępne są dwie długości ramion: 170 i 175 mm. Dostępna jest też aluminiowa korba GX, która waży 620 gramów i dostępna jest w trzech długościach ramion: 165, 170 i 175 mm. Nawiązując do katalogu SRAMa - to najwyższy model aluminiowej korby w ich kolekcji.
SRAM X01 Eagle
Grupa X01 wraz ze swoimi bardziej zaawansowanymi materiałami dedykowana jest dla osób, które oczekują jeszcze lepszego osprzętu i niższej masy. Sprawdzi się w wyścigowej rywalizacji oraz wśród riderów czułych na detale i mogących sobie pozwolić na inwestycję w droższy napęd. SRAM wyjątkowo sportowo komunikuje wręcz nowe X01 - podkreśla bowiem możliwość zastosowania większej tarczy z przodu, dzięki nowej kasecie XG-1295 o zębatkach 10-52. Nowa kaseta dostępna jest w czarnym kolorze, który ładnie zgrywa się ze wszystkimi odcieniami łańcuchów systemu Eagle. Zysk wagowy względem GX jest ogromny, ponieważ kaseta X01 Eagle waży jedynie 372 gramy.
Nowa jest oczywiście przerzutka, która podobnie jak w GX ma zmienioną konstrukcję wózka, a jej masa to 276 gramów. Za kontrolę przerzutką odpowiada manetka, które dostępna jest zarówno w klasycznej wersji X01 Trigger oraz opcji do e-bike’ów, gdzie można wrzucać jedynie o jeden bieg. To celowy zabieg, aby ograniczyć zużycie napędu oraz zapobiegać ewentualnemu zerwaniu łańcucha.
Karbonowa korba X01 to według SRAMA najmocniejszy mechanizm korbowy w całej gamie, który świetne parametry wytrzymałościowe i sztywnościowe łączy z bardzo niską masą (niestety nie podaje jaką…). Dostępna jest w standardzie DUB, oczywiście z zębatka mocowaną Direct Mount. Występuje w długościach: 165, 170 i 175 mm.
SRAM XX1 Eagle
Topowa grupa została wykończona przy użyciu najwyższej technologii i najlepszych materiałów, dzięki czemu oferuje pełną funkcjonalność nowego Eagle’a przy minimalnej masie poszczególnych komponentów. Nowa kaseta XG-1299 o rozpiętości 10-52 dostępna jest w aż 4 kolorach - czarnym, złotym, miedzianym i tęczowym, a jej masa to 372 gramy. W identycznej kolorystyce dostępne są też łańcuchy XX1.
Do perfekcyjnej pracy na kasecie o większym zakresie przebudowano też przerzutkę, która ma nową konstrukcję wózka. Jej masa to 264 gramy. Kontrolę nad tylną przerzutką zapewnia lekka manetka Trigger XX1, która ma karbonową regulowaną dźwignię oraz karbonową pokrywę obudowy. Oczywiście dostępna jest wersja Single Click do rowerów elektrycznych. Uzupełnieniem całego zestawu jest bardzo lekka korba, oczywiście w standardzie DUB i z zębatką DM X-Sync2, która waży między 423 a 448 gramów. Dostępne są zębatki od 30T do 38T oraz długości 165, 170 i 175 mm.
SRAM Eagle AXS
Oczywiście do nowej kasety pasują też elektroniczne, bezprzewodowe przerzutki X01 Eagle AXS, która dedykowana jest do bardziej trailowej i endurowej jazdy, jak również XX1 Eagle AXS przeznaczoną do typowo wyścigowej jazdy w XC i maratonach. Do zmian biegów używa się kontrolera (manetki) AXS - tego, którego już znacie.
Więcej informacji o nowych komponentach znajdziecie na stronie producenta: www.sram.com