Marka z charakterystycznym wulkanem w logo ma za sobą naprawdę ciekawą historię. Wywodzi się z Japonii, jednak już od wielu lat jest w amerykańskich rękach, zdobywając coraz mocniejszą pozycję tak za Ocenam, jak i na europejskim rynku. Bardzo stawia na nowe trendy, co świetnie widać na przykładzie prezentowanych jakiś czas temu rowerów szosowych i gravel, które zaczynają zajmować coraz silniejszą pozycję w świadomości rowerzystów na całym świecie.
Chociaż firma swoją historię w dużej mierze związała z kolarstwem szosowym, to od jakiegoś czasu ma w swojej ofercie mnóstwo ciekawych propozycji rowerów górskich z różnych kategorii. Prowadzi przy tym bardzo przejrzystą politykę modelową - w każdej kategorii wprowadza pewną platformę roweru, na bazie której powstają różniące się od siebie specyfikacje i warianty. Świetnie widać to na przykładzie rowerów trail, czyli Rakan - dostępne są zarówno w wariancie na tradycyjnych kołach, jak i w wersji Rakan Plus, z kołem 27.5+.
Ścieżkowce
Zacznijmy od kategorii jako pierwszej wywołanej do tablicy, czyli modeli trail. Model Rakan występuje w trzech wariantach, dwóch z kołami 29 i jednym, wspomnianym już Rakan Plus na 27.5+ (Rakana z dużym kołem w specyfikacji sezonu 2017 testowaliśmy latem) - wersja z plusem nie została przewidziana na rynek europejski. Aluminiowa rama zapewnia 120 mm skoku, który obsługuje znany już system M-Link, a piasty Boost umożliwiają stosowanie obydwóch rozmiarów kół. Przedni amortyzator oferuje 130 mm ugięcia, co sytuuje platformę Rakan w roli uniwersalnego roweru do szlakowych eskapad.
W sezonie 2018 Fuji największy nacisk kładzie na model Rakan 1.5, który będzie dostępny w Polsce - na pokładzie racjonalnie skrojone wyposażenie: zawieszenie obsługiwane przez widelec Fox 34 i tłumik Float EVOL, napęd zbudowany na Shimano SLX / XT czy hamulce hydrauliczne TRP. Nadal brakuje nam droppera. Rower wyceniono na 13 899 zł.
Model Bighorn to przedstawiciel coraz popularniejszego typu trailowych sztywniaków - ze względu na niższą cenę sztywniaki są alternatywą dla pełnozawieszonych rowerów szlakowych i wiele osób lubiących ścieżkową adrenalinę wybiera właśnie tę opcję. Agresywna geometria połączona z grubymi oponami kół 27.5+ daje zwrotność, dynamikę ale i przyczepność nieosiągalne wcześniej dla rowerów bez tylnego zawieszenia.
Ciekawie zestawiono najtańszego w ofercie Bighorna 1.7. To kolejny dowód na to, jak duże możliwości mają dzisiaj producenci rowerów, aby stosunkowo zaawansowane koncepcje rowerów wyposażać w przystępny cenowo sposób. Na pokładzie tego hardtaila znajdziemy m.in. widelec Suntour XCR 34 LO Coil o skoku 120 mm i ciekawy napęd 1 x 10 z tylną przerzutką Shimano Deore ze sprzęgłem Shadow Plus oraz korbą FSA Gamma Pro. Waga roweru to 13,99 kg, a cena wynosi 4999 zł.
Enduro człowieku!
Modele Enduro Fuji oferuje w kategorii all-mountain, co dla nas może wydawać się nieco mało oczywiste, jednak np. w USA to właśnie tak określa się sprzęt do cięższej jazdy. Modele Auric (również tę platformę testowaliśmy w przeszłości: Fuji Auric 1.1) oferują 160 mm skoku zawieszenia z przodu i z tyłu oraz zwrotne koła 27.5 cala. Co ciekawe, również w tych kołach postawiono na szersze piasty Boost, jednak bez możliwości montażu kół 29.
Topowa specyfikacja Auric 1.3 oferuje m.in. widelec przedni RockShox Pike RC Solo Air 27.5, damper Fox Float Performance DPX2, EVOL oraz nieodzowny napęd 1x12 SRAM GX z korbą Truvativ Descendant. Za hamowanie odpowiada zestaw TRP Slate T4, nie zapomniano także o regulowanej sztycy Kind Shock. Cena - 18 899 złotych.
Elektryczność
W ofercie tak dużego producenta jak Fuji nie mogło także zabraknąć propozycji z segmentu e-bike MTB. Rowerów jest kilka i oddają one trendy popularne także w "analogowym" MTB.
Model Blackhill 1.1 Evo LT to topowa maszyna na szlak, wykorzystująca wspomaganie jednostki elektrycznej Bosch Performance CX zasilanej z nowej zintegrowanej baterii Bosch PowerTube. Topowy wariant oznaczony cyframi 1.1 oferuje 150 mm skoku obsługiwanego przez widelec Fox 36 Performance i damper Fox Performance EVOL. Napęd i hamulce pochodzą z grupy Shimano XT M8000, nie zapomniano także o regulowanej sztycy KindShock. Blackhill Evo LT posadowiono na niezwykle popularnych w tej klasie kołach 27.5 +. Tak skonfigurowany rower waży 23,5 kg i wyceniono go na 20 599 złotych.
Fuji Blackhill to trailówka o 140 mm skoku na klasycznych kołach 27.5. Napędza ją ten sam napęd co w modelu Blackhill Evo LT, różnicą jest bateria doczepiana do dolnej rury ramy. Na pokładzie wersji 1.1 znajdziemy również napęd Shimano XT wraz z hamulcami oraz regulowaną sztycę Kind Shock. Amortyzację zapewnia widelec Fox 34 i damper Fox Float. Rower waży 22,89 kilograma i wyceniono go na 19 699 złotych. Tańszy (17 599 zł) wariant 1.3 nie posiada sztycy regulowanej, a z jednostką elektryczną współpracuje przerzutka XT o 10 przełożeniach wraz z hamulcami z grupy Deore. Inny jest także widelec - w niższej wersji jest to Rock Shox Pike.
Model Ambient 27.5+ 1.1 to rekreacyjna propozycja dla osób, które chciałyby pojeździć poza utwardzanymi drogami wykorzystując wspomaganie jednostki napędowej Bosch. Rower wyposażono w widelec RockShox Judy Gold RL 27.5+ Solo Air o skoku 120 mm, osprzęt Shimano XT ale też elementy stricte rekreacyjne, takie jak... podpórka. Ten rower ciekawie łączy koncepcję kół plus na bardzo szerokich oponach z charakterem roweru, który odbiega od dotychczas najczęściej wykorzystującego to rozwiązanie - czyli agresywnego hardtaila. Ambient jest zdecydowanie "spokojniejszy", jednak z powodzeniem wykorzystuje większy komfort i margines bezpieczeństwa kół plus. Cena - 15 119 złotych.
Warto jeszcze zaznaczyć, iż modele Ambient są także dostępne z kołami 29 cali. Osprzętowy odpowiednik zaprezentowanej powyżej wersji wyceniono na 14 699 złotych.
Ściganie - XC / XCM
Dla fanów wyścigów XC i maratonów nadal w ofercie najbardziej wyrazista jest seria modeli SLM. Karbonowa rama, koła 29 cali oraz przednia piasta boost mają zagwarantować dynamikę i precyzję prowadzenia. Topowa odmiana SLM 29 1.3 oferuje widelec RockShox SID RL 29 Solo Air o skoku 100 mm, a także rewelacyjne napęd SRAM X01 Eagle 1 x 12. Co ciekawe, producent w przypadku tego modelu postawił na lekkie koła DT Swiss X1700 Spline Two 20 zamiast zestawu na komponentach własnej marki Oval, co jeszcze lepiej podkreśla wyścigowy charakter tego roweru. Do tego karbonowy kokpit oraz sztyca i mocne hamulce SRAM Level TLM. Tak skonfigurowany sprzęt do wyścigów waży zaledwie 10.08 kg. Cena - 20 199 złotych.
W ofercie Fuji ciekawie prezentuje się również seria aluminiowych rowerów Tahoe. Dostępne są warianty na kołach 29 oraz 27.5 cala, z widelcami o skoku 100 mm. Topowy Tahoe 29 1.3 wyposażono w widelec RockShox Judy Gold RL R 29 Solo Air oraz osprzęt z tylną przerzutką Shimano XT oraz korbą SLX, a także hamulcami Shimano MT500. Tak skonfigurowany rower waży 12,65 kg. Cena wynosi 7 149 złotych.
Strona producenta: www.fujibikes.com