Z uwagi na mocny sponsoring europejskich, zawodowych drużyn MTB przez Superiora, to właśnie konstrukcje do tej odmiany kolarstwa, a w szczególności hardtaile do XC, cieszą się największą rozpoznawalnością i popularnością z całej oferty producenta. Jedną z takich drużyn jest m.in. doskonale znany na krajowej scenie Betch.nl Superior Brentjens, w barwach którego w obecnym sezonie występował Marek Konwa. Rowery Superior są więc sprawdzane przez świetnych zawodników na wymagających trasach, w tym Pucharze Świata XC.
Grono karbonowych hardtaili nie uległo wielkim zmianom w przyszłym roku, aczkolwiek producent wprowadził kilka poprawek. Kolekcja dalej składać się będzie z dwóch karbonowych ram (Pro i zwykłej), posiadających co prawda takie same rozwiązania techniczne, jednak różniących się rodzajem zastosowanych włókien. Waga wersji Pro to 990g, tańsza wersja charakteryzuje się masą równą 1200g i nieznacznie mniejszą sztywnością. W nowym roku zmieniło się malowanie i wyposażenie - pojawiła się nowa grupa XTR w topowej wersji oraz tylne przerzutki z mocowaniem Direct Mount. Cięższa wersja ramy zyskała ponadto nowy rozmiar XL. Rama posiada chyba wszystkie rozwiązania spotykane w nowoczesnych konstrukcjach tego typu - oprócz przerzutek Direct Mount znaleźć możemy: stożkowatą rurę sterową, suport PressFit 30, mocowanie tylnego hamulca Post Mount wewnątrz tylnego trójkąta, wewnętrzne prowadzenie pancerzy oraz osie sztywne w przednim i tylnym kole. Rowery Race Carbon i Race Carbon Pro posiadają rozmiar kół zależny od rozmiaru - S, M oraz L wyposażone są kola 27,5", natomiast M, L i XL posiadają koła w rozmiarze 29".
Z tej serii do gustu przypadł nam model XP 979, który skonfigurowany został z grupą Shimano XT, widelcem RockShox Reba RL oraz bardzo udanymi kołami z obręczami NoTubes. W naszym ostatnim teście rower uzyskał bardzo dobrą ocenę i przypadł nam gustu, zwłaszcza przy uwzględnieniu jego świetnej, wynoszącej 8459 zł, ceny.
Aluminiowe hardtaile z serii MTB Race otrzymały odświeżone wyposażenie oraz tradycyjny, gwintowany środek suportu, który ułatwić ma serwisowanie sprzętu. Rozmiar L występować będzie od teraz także na kołach 27,5". Do serii mniej wyścigowych hardtaili Sport również zawitały zmiany w postaci nowych ram. Od tej pory zabraknie tutaj kół 26" i podobnie jak w przypadku topowych karbonowych propozycji do wyboru nabywcy będą mieli koła 27,5 lub 29" w zależności od rozmiaru ramy. Przy okazji producent zmienił rury na takie, które zapewnią większy komfort, a ponadto zastosował wygładzane spawy. Rowery z tej serii kosztują od 1899 zł za model XC 739/737.
Zmiany nie ominęły także rowerów z grupy Full Suspension. Powstająca z aluminium konstrukcja o nazwie XF, której przeznaczeniem jest trail, otrzymała zoptymalizowane do pracy z zawieszeniem Superiora tłumiki RockShox, co w ocenie czeskiego producenta znacznie poprawi tłumienie. Zmieniło się również wyposażenie. Rowery otrzymały nowe siodła Fizik Nisene, tylne przerzutki Shimano z mocowaniem Direct Mount oraz widelce RockShox w każdym modelu. W przyszłorocznej ofercie odnajdziemy trzy różne konfiguracje na tej ramie, których ceny wahać się będą między 5999 zł, a 9199 zł.
Mówiąc o Superiorze myślimy głównie o konstrukcjach MTB, ale warto także przyjrzeć się rowerom szosowym, szczególnie z topowej półki, które podobnie jak propozycje MTB są bardzo zaawansowane technicznie. Czeski producent w przypadku modeli 2015 z najwyższej półki stawia na hamulce tarczowe - wśród karbonowych rowerów odnajdziemy aż trzy modele z takim rozwiązaniem oraz jedynie jedną propozycję z klasycznymi hamulcami. Nowa karbonowa konstrukcja z tarczówkami wyróżniać ma się niską masą oraz wysoką sztywnością, do której przyczynić mają się osie sztywne w kołach oraz suport PressFit 30. Producent nie ukrywa, że rama ta zainspirowana była przez ich własne rowery MTB, co z pewnością potwierdzają takie rozwiązania jak przerzutka przednia w standardzie Direct Mount, mocowanie tylnego hamulca Post Mount we wnętrzu tylnego trójkąta oraz wewnętrznie poprwadzone pancerze.
Nowa rama dostępna będzie w trzech konfiguracjach, których ceny rozpoczynają się od 7999 zł, a kończąna 13999 zł za topową odmianę, która najbardziej przykuła naszą uwagę. W rowerze tym odnajdziemy grupę Shimano Ultegra Di2, koła DT Swiss R23 Spline oraz wysokiej jakości komponenty FSA. Producent zdecydował się na użycie kompaktowych korb we wszystkich konfiguracjach swojej nowej szosówki z tarczówkami.
Interesująco prezentują się także aluminiowe szosówki, chociaż na przyszły rok zaszły jedynie delikatne zmiany w doborze komponentów. Pomimo tego zainteresował nas kosztujący 4599 zł model Road Issue, który wydaje się być świetnym rowerem na start z szosową przygodą. Sprawdzona grupa Shimano 105 i wysokiej jakości aluminiowa rama z karbonowym widelcem na pewno zapewnią bezproblemowe użytkowanie. W ramie zastosowana została stożkowata rura sterowa oraz wewnętrzne prowadzenie pancerzy, co świadczy o zaawansowaniu konstrukcji.
Dystrybutor: www.superiorbikes.eu