Dzięki technologii Carbon Compaction System, która polega na użyciu dmuchanych pęcherzy, naciskających na karbon od wewnątrz podczas formowania, producentowi udało się uzyskać bardziej jednolity materiał, w którym efektywniej rozproszona jest żywica, a włókna są lepiej ułożone. Materiał jest mocniejszy, dzięki czemu można było go użyć mniej, a to z kolei wpływa na masę ramy. W efekcie w przypadku topowej wersji AIR9 oznaczonej skrótem RDO rama schudła o 100 g. Finalna waga nowego AIR9 w tej wersji wyniesie więc 1025 g dla rozmiaru medium. Tańszy karbonowy AIR9 Carbon, który powstaje w tych samych formach, ale korzysta z mniej wyrafinowanych włókien węglowych również schudł, jednak o 50 g, co oznacza masę 1300 g w średnim rozmiarze. Nowa technologia pozwala także na większą ingerencję w charakterystykę jazdy gotowej ramy, dzięki czemu producent obiecuje lepsze prowadzenie i większą sztywność konstrukcji.
Zmniejszenie wagi w karbonowych AIR9 możliwe było pomimo wprowadzenia cięższych, sztywnych osi tylnego koła 12x142. Zmieniło się również mocowanie pod przednią przerzutkę na nowy standard Shimano - Sideswing, a ponadto amerykański producent zrezygnował ze swojego charakterystycznego elementu - przelotek do wewnętrznego wprowadzenia pancerzy zamontowanych na rurze czołowej w logo producenta. Rozwiązanie takie było problematyczne ze względów serwisowych, gdyż wymagało wyjęcia widelca przy wymianie pancerzy i obecnie przeniesiono je w bardziej standardowe miejsce - na boki rury dolnej, tuż za główką ramy. Wymienne "wejścia" pancerzy do ramy pozwalają na stosowanie grup mechanicznych lub Di2.
Wszystkie wymienione powyżej zmiany dotyczą zarówno wersji RDO, jak i Carbon, jednak aluminiowy AIR9 nie pozostał w tej kwestii osamotniony i również otrzymał pewne modyfikacje. Podobnie jak karbonowe wersje wyposażony został w sztywne osie 142x12 oraz lżejszy znaczek producenta na rurze czołowej. Ponadto na rurze podsiodłowej, w okolicy mocowania przedniej przerzutki, znalazło się miejsce na port do sztycy typu drop. Rama w rozmiarze medium ma ważyć 1590 g, a więc osiągnie pod tym względem bardzo dobry wynik.
Ceny zaczynają się od 699 USD za aluminiową wersję AIR9, co oznacza sporą obniżkę, bo aż o 150 USD. Karbonowe wersje AIR9 również nieco staniały i kosztować będą obecnie 1499 USD i 1999 USD za, odpowiednio, wersję Carbon i RDO. Gotowe rowery zaczynają się już od 2199 USD za aluminiowego AIR9 z grupą SLX. Najtańszy AIR9 Carbon na Shimano Deore to koszt 2499 USD, natomiast kompletny RDO kosztować będzie minimum 3999 USD za najtańszą konfigurację z grupą Shimano XT i widelcem RockShox Reba RL. Na razie topowym modelem będzie kosztujący 6999 USD RDO z najnowyszym XTR, aczkolwiek najprawdopodbniej pojawi się jeszcze droższa wersja z elektroniczną wersją tego osprzętu.
Info: www.ninerbikes.com