CTM Slash 3.0 - test

Test 29-calowego hardtaila CTM Slash 3.0 - opinie, recenzja

Drukuj

Słowacka marka specjalizuje się w atrakcyjnych cenowo rowerach, które jednocześnie cechują się dobrą jakością wykonania. 29-calowy Slash 3.0 potwierdza tę zasadę. Jak sprawdza się w terenie?

Galeria 29er, CTM 29er, CTM 29er, CTM
CTM Slash 3.0 w obiektywie Zobacz pełną galerię

Budowa i geometria
Slash 3.0 oparty jest na aluminiowej ramie ze stopu 6061. Górna i dolna rura głównego trójkąta charakteryzują się trapezowym przekrojem, który zwiększa sztywność boczną konstrukcji. Rury są podwójnie cieniowane i charakteryzują się zmienną grubością ścianek. Przy węzłach ramy jest ona większa, również dzięki większej powierzchni styku (mufa suportowa, główka sterowa). Wewnątrz rury odznaczają się cieńszymi ściankami, które w lepszy sposób rozpraszają drgania i są lżejsze. Ze strony estetycznej spawy są widoczne na łączeniach, ale zostały poddane lekkiemu wygładzeniu i nie rażą oczu.

Pancerzy ramy poprowadzone są standardowo wzdłuż dolnej części rury górnej. Główka w tym modelu ma standardowy przekrój. Rury tylnego widelca zostały poddane lekkiemu gięciu, co sprzyja pochłanianiu części drgań podczas jazdy. Cała konstrukcja ramy jest zwarta, ale mankamentem może być niewielki prześwit pomiędzy oponą a łączeniem tylnego widelca oraz rurą podsiodłową. Niewielka ilość wolnego miejsca może być przeszkodą przy pokonywaniu odcinków błotnistych.

W testowanym przez nas rozmiarze 20" nachylenie główki sterowej wynosi 71,5°, co pozwoliło uzyskać nieco większą niż standardowo zwrotność roweru, zwłaszcza przy zastosowaniu dużego koła. 73 stopnie nachylenia rury podsiodłowej to standardowy parametr, który jest kompromisem w efektywności napędzania roweru. Długość tylnego widelca wynosi 445mm, co podkreśla szybkoskrętność roweru oraz zdolność do szybkiego osiągania wysokich prędkości przy mocnych depnięciach. 1100-milimetrowa baza kół to standardowy wymiar w 29-calowych rowerach o tej wielkości ramy. 120-milimetrowa główka sterowa ułatwia panowanie nad sprzętem.

 

Jazda i wyposażenie

Dzięki dostosowanej do szybkiej jazdy geometrii Slash 3.0 zachowuje się dość agresywnie, ale nie na tyle, aby nie dać się szybko okiełznać. 680-milimetrowa kierownica będzie gratką dla użytkowników, którzy nie lubią długich "byczych rogów", a preferują dużą zwrotność i responsywność sprzętu. Bezpośrednio daje się to odczuć na krętych singlach czy podczas przejazdu przez gęsty naszpikowany drzewami zjazd, gdzie swobodne i szybkie manewrowanie nie jest utrudnione. Nieco więcej Slash 3.0 wymaga od nas na sztywnych podjazdach, gdzie trzeba wyczuć odpowiedni balans ciała w celu stabilizacji kół.

Wysoka jakość wykończenia Slash 3.0 oraz interesująca estetyka to duże atuty twentyninera

Pomaga w tym nie tylko geometria, ale również zestaw opon. WTB Wolverine 2,20“ Race skutecznie trzymają się podłoża i są gumami stosunkowo uniwersalnymi. Dość wysoki bieżnik i gęsto rozłożone klocki sprzyjają stabilności podczas jazdy po luźnym podłożu. Wysokiej jakości kord charakteryzuje się wysoką wytrzymałością ścian bocznych na przebicia i dużą elastycznością.

Opony zamontowane są na kołach z piastami Novatec HD i obręczami WTB Speed disc i19. Zestaw charakteryzuje się dużą wytrzymałością, ale nie należy do najlżejszych. 32-szprychowe obręcze mają 19mm szerokości wewnętrznej, co dedykuje je przede wszystkim do użytku XC i maratonów. Zastosowany w technologii konstruowania obręczy system Global Bead pozwala na bardziej stabilne ułożenie opony, co pomaga m.in. w pokonywaniu ciasnych zakrętów.

Zastosowany w Slash 3.0 osprzęt Shimano Deore (za wyjątkiem tylnej przerzutki z grupy XT) to rozsądny wybór komponentów w tej półce cenowej. Korba Shimano FCM 522 z wydrążonymi ramionami Hollowtech posiada rozstawienie tarcz 44-32-22 zęby. W połączeniu z 10-rzędową kasetą z zębatkami 11-34 stanowi zgrany zestaw, dzięki któremu pokonamy większość trudności terenowych.

 

Hamulce Shimano M596 (również grupa Deore) to zestaw gwarantujący wysoką siłę hamowania, szczególnie jak na model z tej półki. Modulacja hydraulików Shimano większości użytkownikom również przypada do gustu. Odpowietrzanie jest jednokierunkowe, dzięki czemu większość początkujących miłośników domowego warsztatu poradzi sobie z obsługą. 160-milimetrowe tarcze powinny wystarczyć w większości zastosowań Slash 3.0. Dzięki systemowi Servo Wave okładziny zaciskają się z największą siłą dopiero przy zetknięciu się z tarczą. Dla poprawy ergonomii użytkowania możliwa jest regulacja odległości dźwigni od kierownicy.

Pokonywanie podjazdów wymaga skupienia, szczególnie na początku, ale szybko wchodzi w krew

Na pochwałę zasługuje również zamontowany w CTM-ie widelec. 100-milimetrowy Rock Shox Recon Gold to jeden z najdroższych komponentów w Slash 3.0, co pozwala ocenić zamysł konstruktorów przy tworzeniu tego modelu. Przeznaczony do XC model posiada sprężynę powietrzną Solo Air oraz tłumienie Motion Control, które pozwala na płynne dostosowanie tłumienia kompresji. Zastosowana w tym modelu manetka PushLoc sprawdza się bardzo dobrze, chociaż tutaj dużo zależy od indywidualnych preferencji. Widelec umożliwia świetną kontrolę trakcji i wyłapuje zdecydowaną większość nierówności. Przy hamowaniu reaguje gładko, nawet w wersji zacisku osi QR, którą zastosowano w Slash 3.0.

Na uwagę w tym modelu zasługuje także siodło WTB Vigo race. Jest ono stosunkowo dużych gabarytów jak na model przeznaczony do XC, ale daje za to wiele możliwości zmian pozycji i punktów podparcia podczas jazdy. Jest przy tym na tyle twarde, że sprawdza się bardzo dobrze przy sportowej jeździe, przynajmniej w naszym przypadku. Lekko uniesiony tył siodła pozwala z kolei cofnąć się na zjeździe, a jednocześnie utrzymuje komfort poprzez łagodzenie wstrząsów. Poprzez środek siodła wiedzie wgłębienie poszerzające się ku tyłowi, które zmniejszenie nacisk na najbardziej wrażliwych części naszych punktów podparcia.

 

Podsumowanie
CTM Slash 3.0 to bardzo dobry twentyniner dla użytkowników, którzy poszukują sprawdzonego sprzętu do regularnych treningów i ścigania. Jest on przeznaczony dla średnio-zaawansowanych kolarzy, którzy jednocześnie mogą myśleć o dalszej rozbudowie sprzętu w przyszłości. Wyczynowa geometria Slash 3.0 sprawia, że pokonywanie kolejnych przeszkód na trasie oraz utrzymywanie wysokich prędkości jest łatwiejsze, ale wymaga okiełznania sprzętu. Podsumowując, sprzęt od naszych południowych sąsiadów jest godny zaufania i powinien przypaść do gustu wszystkim poszukującym sprawnego hardtaila na dużym kole w rozsądnej cenie.

Warto dodać, że w swojej ofercie CTM ma również wyższy model twentyninera, Slayer (8390zł), który oparty jest na karbonowej ramie. Więcej rowerów marki znajdziecie na stronie dystrybutora oraz w naszym bikeKatalog.pl.

Specyfikacja

  • Rama: aluminium 6061
  • Rozmiary: 18", 20"
  • Widelec: Rock Shox Recon Gold SA/100mm
  • Stery: FSA Orbit zintegrowane 1-1/8“
  • Środek suportu: Shimano BB ES25
  • Przerzutka tylna: Shimano XT
  • Przerzutka przednia: Shimano Deore
  • Kaseta: Shimano HG 62 10 biegów, 11-34 zęby
  • Łańcuch: Shimano HG 54
  • Manetki: Shimano Deore
  • Hamulce: Shimano M596 160/160mm
  • Korby: Shimano FCM 522, 44-32-22 zęby
  • Piasta przednia: Novatec HD 811
  • Piasta tylna: Novatec HD 812
  • Obręcze: WTB Speed disc i19, 29"
  • Opony: WTB Wolverine 2,20“ 29, Race
  • Mostek: Truvativ Stylo T30, 90/31,8
  • Kierownica: Truvativ Stylo T20, 680/31,8
  • Gripy: WTB lock-on
  • Siodło: WTB Vigo race
  • Sztyca: Truvativ Stylo T20, L
  • Zacisk sztycy: Uno alu
  • Waga: 12,4kg (bez pedałów)
  • Cena: 5690zł

Fot.: Maciej Łuczycki
Dystrybutor: www.rowbest.pl