Czescy inżynierzy większość swojej oferty budują na kołach 26-calowych. W ofercie Authora twentyninery są co prawda dostępne od 2010 roku, ale póki co producent nie stawiał w pełni na rozwój sprzętu na dużych kołach. Sytuacja ma zmienić się dość znacznie w przyszłym sezonie (obecnie w sprzedaży dostępne są cztery modele), kiedy w ofercie będziemy mogli zobaczyć Sectora 29" oraz Solution 29". Trwają także prace nad prototypowym fullem na 29-calowych kołach.
Testowany przez nas Sector to z kolei solidny hardtail do wyczynowych zastosowań w cross-country oraz maratonach. Dla miłośników standardowego rozmiaru kół i wyścigowej geometrii jest sprzętem mogącym wiele zaoferować.
Budowa
Hardtail Authora został wykonany z włókien węglowych, a rama tego modelu to druga generacja Sectora. Dzięki autorskiej technologii Author Monocoque Carbon Technology stworzono sztywną konstrukcję z monolitycznego splotu włókien. Dodatkowo w nowym Sectorze użyto procesów budowy EPS (Ethyl Poly Styrene) i TPM (Thermo Plastic Mesh), dzięki którym obniżono wartości sił działających na wewnętrzne warstwy ramy.
Aby zwiększyć sztywność w okolicy główki ramy zastosowano rozwiązanie z taperowaną średnicą rury sterowej: 1-1/8” – 1,5”. Oprócz zrównoważenia sił działających na rurę sterową stożkowaty kształt odznacza się także oszczędnością wagi (o ok. 10-20g) oraz poprawą wytrzymałości w miejscu gdzie występują największe obciążenia (wynikające np. z sił hamujących).
Interesującym rozwiązaniem jest także dodanie aluminiowej płytki w miejscu, gdzie łańcuch może zniszczyć dolną rurę tylnego trójkąta, gdy spadnie z zębatki. Identyczne rozwiązanie znajdziemy także na mufie suportowej od strony tarczy. Umieszczona po stronie napędu rura łańcuchowa jest dodatkowo wyprofilowana, by móc stosować grupy 20- lub 30-biegowe bez obaw o zahaczenie zębatką o rurę.
Dodatkiem usprawniającym jazdę po wymagających ścieżkach są także solidnie wykonane przelotki na linki i przewody hamulcowe. Ich pomysłowe umiejscowienie w miejscach trudno dostępnych zmniejsza ryzyko uszkodzenia oraz nadmiernego zużycia. Podwójny montaż przelotek na rurze tylnego widelca uniemożliwia przypadkowe zahaczenie linką, która jest solidnie przytwierdzona do powierzchni ramy.
Kąty i jazda
Geometria Sectora nakazuje zaliczyć go do hardtaili przeznaczonych do ścigania lub ambitnej jazdy amatorskiej. Krótka rama (w rozm. 17,5" długość rzeczywista górnej rury wynosi 567mm) pozwala na sprawniejsze manewrowanie rowerem w ciasnych miejscach, w szczególności w połączeniu z prostą kierownicą (580mm) oraz stosunkowo długim mostkiem (110mm). Do gustu przypadł nam biały wspornik Ritchey C-260, który nieco zwiększa sztywność kokpitu poprzez większą powierzchnią obejmowania kierownicy.
Zastosowany kąt główki sterowej to 70,5°, a rury podsiodłowej - 73,5°, co stanowi dość klasyczne połączenie w rowerze XC gwarantujące uniwersalność. W Sectorze zdecydowano się na widelec tylny o długości 420mm (w każdym rozmiarze ramy), dzięki czemu wychodzenie z zakrętów jest nieco sprawniejsze. 38-milimetrowe wyprzedzenie widelca Fox`a to standard w wyścigowej geometrii umożliwiający wykonywanie szybkich manewrów.
Jeśli chodzi o odczucia związane z zajmowaną na rowerze pozycją po pierwszej próbnej jeździe, to zgodnie uznaliśmy, że Sector jest stworzony do szybkiego, wyścigowego stylu. Co zaskakujące, pomimo zwartej pozycji udało się zachować dostateczny komfort, dzięki któremu pokonywanie kolejnych kilometrów nie stanowi udręki nawet dla osób nieprzyzwyczajonych do stricte wyścigowej pozycji. Wyraźny sloping górnej rury zapewnia odpowiednią swobodę manewrów.
Wyraźną zaletą Sectora jest niska masa 10,4kg. Duży wpływ na jej uzyskanie miało zastosowanie optymalnego zestawu kół i opon. Połączenie piast Shimano XT z obręczami Author Helium Pro i oponami Geax Barro Race (380g) dało interesujący zestaw do wyścigowych zastosowań. Zastosowane gumy Geaxa to oczywiście zestaw na drogi szybkie i w miarę utwardzone. Ich głównym zastosowaniem jest szybkie XC, a dodatkową zachętą są agresywnie zbudowane klocki boczne, które poprawiają przyczepność na zakrętach. Podczas jazdy w deszczu opony nie sprawdzają się i zalecamy zastosowanie innego zestawu, szczególnie na błotne trasy maratonów.
Wracając do masy Sectora, to jej zalety są dobrze widoczne na krótkich i ostro nachylonych podjazdach. W połączeniu z wysoką sztywnością ramy stanowią szybki zestaw, szczególnie dobrze spisujący się pod jeszcze szybszą nogą. Jednym z wyczuwalnych po kilku jazdach mankamentem była minimalna praca ramy w okolicach mufy suportowej, widoczna właśnie przy mocnym deptaniu na stromiznach. Mimo to rozkład masy roweru pozostaje na dość dobrym poziomie, co widać choćby przy szybkim balansowaniu ciałem na krętych singlach.
W tej klasie roweru zastosowanie 100-milimetrowego widelca Fox 32 Float wydaje się być optymalnym rozwiązaniem. Płynna praca pokrytych Kashimą goleni wydatnie wpływ na komfort jazdy. Fox wyłapuje niewielkie nierówności, a moment otwarcia blokady można szybko ustawić pokrętłem na dole widelca. Na koronie mamy możliwości regulowania długości skoku. Przyznamy, że przy całkowitym zablokowaniu skoku Sector zachowywał się jak rasowy sztywniak - widelec wydawał się nie drgnąć nawet o milimetr. Dodatkowym atutem jest wysoka sztywność boczna amortyzatora, dzięki której pokonywanie podjazdów pozostawia dużo frajdy. Sztywna oś o średnicy 15mm jeszcze bardziej potęguje wrażenie dużej zwartości przedniej części hardtaila.
Pełna grupa osprzętu Shimano XT to w pełni wystarczający wybór jak na rower tej klasy. Korba w zestawieniu 42-32-24z. może nie dawać pełni możliwościom mocnym ścigantom, w szczególności na płaskich trasach. W połączeniu z 10-rzędową kasetą 11-36z. daje jednak zestaw uniwersalny. Korbę osadzono na suporcie Shimano XT BB. Lukę do obniżenia masy roweru widzimy m.in. w zmianie napędu na system 2x10, który w zupełności wystarczyłby mocniejszym zawodnikom.
Na pochwałę zasługują także hamulce XT, których dobra modulacja i wyjątkowo wysoka siła hamowania bardzo przypadły nam do gustu. Dodatkowym atutem dźwigni hamulcowych jest możliwość ich ustawienia bez użycia narzędzi oraaz opcja regulowania wielkości "wolnego" skoku. Dla naszych potrzeb 160-milimetrowe tarcze zamontowane w systemie centerlock okazały się wystarczające.
Siodełko to jak wiadomo kwestia gustu, ale zastosowane w Sectorze Fi`zi:k Tundra II odznacza się odpowiednio wąskim przodem i lekko amortyzowanym tyłem, dzięki któremu długotrwałe zajmowanie pozycji wyścigowej nie przysparza problemów.
Podsumowanie
Author Sector 26" to klasyczny, wyścigowy hardtail o sportowej geometrii, złożony na wysokiej jakości komponentach. Dla najbardziej wymagających stanowi także dobrą bazę do dalszej rozbudowy - węglowa rama to solidna konstrukcja sprawnie przenosząca energię pedałującego na napęd. W naszych oczach tegoroczny Sector zyskał uznanie jako zwinny 26-calowiec do szybkiej, sportowej jazdy.
Specyfikacja techniczna
Rama: AUTHOR carbon monocoque 26"
Rozmiary: 17,5", 19", 20,5"
Widelec: FOX 32 Float 100 Fit RL (100 mm) oś 15 mm 1,5" taper powietrzny blokada skoku
Stery: FSA Orbit C-40 1.5" taper
Korba: SHIMANO XT-10 42-32-24 (170/175 mm)
Oś supportu: SHIMANO XT-10 BB unit
Przerzutka przednia: SHIMANO XT (34,9 mm)
Przerzutka tylna: SHIMANO XT
Manetki: SHIMANO XT (30)
Kaseta: SHIMANO M771-10 11-36 (10)
Łańcuch: SHIMANO HG-74
Piasty: SHIMANO XT Disc oś 15 mm 32 otwory
Hamulce: SHIMANO XT tarczowe hydrauliczne 6"
Dźwignie hamulców: SHIMANO XT
Obręcze: AUTHOR Helium Pro 32 otwory
Szprychy: stal nierdzewna czarne 2,0 mm potrójnie cieniowane
Opony: GEAX Barro Race Kevlar 26" x 2,00"
Pedały: SHIMANO M540 zatrzaskowe
Kierownica: RITCHEY Pro 0 mm 580/600 mm
Chwyty kierownicy: AUTHOR GripLock
Wspornik kierownicy: RITCHEY WCS C-260
Wspornik siodełka: RITCHEY Pro Carbon 2B (31,6 mm)
Obejma podsiodłowa: AUTHOR (34,9 mm)
Siodełko: FIZIK Tundra II
Waga (kg): 10,4 kg / 19"
Cena: 9699zł
Fot.: Maciej Łuczycki
Dystrybutor: www.velo.pl