Budowa
Hydroformowana, aluminiowa rama została wykonana w charakterystycznej dla GT konstrukcji Triple Triangle. Jej główną zaletą jest skrócenie tylnego widelca poprzez połączenie z rurą górną. "Trzeci trójkąt" wyznaczony jest przez górne rurki tylnego widelca obejmujące rurę podsiodłową przyspawane do górnej rury ramy. System ten został już wdrożony 24 lata temu, głównie dla podwyższenia sztywności bocznej i poprawy szybkości przyspieszenia. Dodatkowym atutem Triple Triangle było znaczące zwiększenie wytrzymałości ramy. Dość powiedzieć, że jedna z pierwszych ram opartych na tej konstrukcji poprowadziła do zwycięstwa mistrzów w światowym czempionacie XC oraz... downhillu.
Prezentowany model bynajmniej do zastosowań wybitnie zjazdowych się nie nadaje. Sam producent określa jego przeznaczenie jako "leisure XC", co już z góry kwalifikuje Karakoram 3.0 jako sprzęt do zastosowania amatorskiego.
Na uwagę samej konstrukcji zasługuje wzmocnienie takich elementów ramy jak mufa suportu i główka (1-1/8"), które są dodatkowo kute. Hak tylnej przerzutki jest oczywiście wymienny.
Geometria 29-calowca (testowaliśmy rozmiar S) została dopasowana do wymogów, jakie stawia montaż dużych kół. Znajdziemy tu więc niską (110mm) główkę sterową, szeroką kierownicą (690mm), dłuższe rury łańcuchowe (445mm) oraz wynikającą z tego wydłużoną bazę kół (1087mm). Zastosowany kąt główki (70,5 st.) oraz rury podsiodłowej (73,5 st.) to typowe wartości dla MTB, które gwarantują względną uniwersalność użytkowania. Warto zauważyć, że budowa ramy umożliwia przewożenie tylko jednego bidonu i to raczej 500-mililitrowego, co jest pewnym ograniczeniem dla długich wypadów.
Na pochwałę zasługują natomiast zamontowane opony Maxxis Aspen 2.1 które, pomimo relatywnie wysokiej masy, charakteryzują się dobrą trakcję i zróżnicowaną mieszanką gumową, która nieco poprawia wchodzenie w zakręty. Zbudowane na obręczach Alex TD25 i piastach All Terra koła również nie grzeszą lekkością, ale stanowią wytrzymały zestaw, szczególnie jak na tę klase cenową.
Mechaniczne hamulce tarczowe Tektro Novela z tarczami o rozmiarze 160mm wydają się wystarczającego dla tego segmentu. Niewymagający proces ustawiania zacisku i wystarczjąca siła hamowania wydają się odpowiednie dla początkujących użytkowników.
Pierwszym wrażeniem po ruszeniu z miejsca jest wyraźna ociężałość, z jaką pokonuje się dystans. Jednym z największych minusów jest wysoka masa całości, ale działanie napędu również nie nalezy do najbardziej precyzyjnych. Jeśli wcześniej jeździliśmy na sprzęcie przynajmniej ze średniej półki, wówczas Karakoram 3.0 będzie stanowił młodszego brata bardziej zaawansowanych wersji, któremu jeszcze dużo do nich brakuje. Jeśli jednak jest to nasz pierwszy kontakt z MTB, to oczywiste dla doświadczonych użytkowników mankamenty tutaj będą odgrywały rolę drugorzędną.
Z perspektywy jeźdźców, którzy na niejednych kołach już jeździli, jest ich jednak sporo. Oprócz w spomnianej pracy napędu, której jakość wymuszona jest względami ekonomicznymi, na pochwałę nie zasługuje także praca amortyzatora. 100-milimetrowy Suntour XCM działa opornie, a precyzyjny dobór naprężenia wstępnego (dla jeźdźca o wadze 70kg) nie należy do najłatwiejszych. W terenie widelec wydaje się po części spełniać swoje zadanie, oczywiście jak na amortyzator tej klasy. Warto przy tym zauważyć, że dużo łatwiej radzi sobie z większymi trudnościami w postaci głazów czy grubych korzeni niż drobnych przeszkód terenowych, których zwyczajnie czasami nie wyłapuje (stąd problem z ustawieniem naprężenia). Jeśli mowa o amortyzatorze, to warto również wspomnieć o blokadzie skoku, która umieszczona jest na koronie prawego golenia. Manetka działa w sposób oporny i czasami występowały trudności przy próbach jest przełączenia na tryb blokady podczas początku podjazdu.
Warto jednak dodać, że zastosowany zakres przełożeń z pewnością wystarczy dla amatorskiej jazdy: trzyrzędowa korba 42/32/22 i 8-rzędowa kaseta 11-32 z. gwarantują szeroki wachlarz możliwości. Jednym z problemów mogą być sztywne podjazdy, które dla niewytrenowanego amatora moga stanowić problem, szczególnie jeśli weźmiemy poprawkę na wysoką masę.
Dla przyzwyczajonych do sportowej budowy siodła użytkowników jednym z mankamentów może być model WTB Pure-V Comp, który ma proweniencję turystyczną, przynajmniej w porównaniu do klasycznych modeli wąskich siodeł. Początkującym stosunkowo miękkie siedzisko może jednak przypaść do gustu. Rower dostarczany jest z szerokimi pedałami platformowymi GT Slimline Flat, które również powinny spodobać się użytkownikom nie posiadającym wyspecjalizowanego obuwia MTB. Wydaje się jednak, że ich konstrukcja nie będzie zbyt trwała i warto po jakimś czasie pokusić się o zmianę na wersję aluminiową (platformową lub SPD).
Sama geometria Karakoram 3.0 na pewno nie jest przystosowana do wyczynu, co zresztą określił sam producent. Zajmowana pozycja jest raczej wyprostowana. Rower niechętnie reaguje na pochylenie z przeciwskrętem, należy raczej stawiać na spokojniejsze manewry, szczególnie dla użytkowników z mniej zaawansowaną techniką jazdy. Podstawowe zalety twentyninerów, jak łatwiejsza kontrola podczas zjazdu czy nieco szybsze pokonywanie płaskich tras są zachowane. Na sporadyczne wycieczki w terenie Karakoram 3.0 jest idealny, ale przy trudniejszych singletrack`ach i technicznych podjazdach radzi sobie znacznie gorzej. Jednym z zastosowań może być jednak wykorzystanie roweru jako sprzęt treningowy - wysoka masa wymusi na nas generowanie większej liczby watów niż wycieniowany sprzęt wyścigowy.
Podsumowanie
Mówiąc jednak poważnie, w tym segmencie cenowym GT Karakoram 3.0 spełnia swoje przeznaczenie. Dla niezbyt wymagających użytkowników jest dobrym początkiem w MTB. Dla tych, którzy są już zaznajomieni z rowerami z nieco wyższej półki inwestycja w twentyninera może w tym przypadku nie okazać się do końca trafną. Jeśli jesteśmy zwolennikami 26 cali, wówczas ten model GT może okazać się trafnym wyborem, jeśli mamy zamiar wypróbować ekonomiczny sprzęt na dużych kołach. Od razu trzeba się jednak pogodzić z faktem, że wiele zalet twentyninerów zwyczajnie ginie przy dużej masie całości. Tak czy inaczej, Karakoram 3.0 stanowi propozycję dla użytkowników z mniej zasobnym portfelem lub też nie mającym ochoty wydawać większej sumy na swój pierwszy rower. Dla nas stanowił ciekawostkę i pozwolił na zaprezentowanie ekonomicznej oferty GT. Warto dodać, że w swojej ofercie firma posiada także rowery dla zaawansowanych użytkowników MTB, którzy z pewnością będą zadowoleni ze sprzętu amerykańskiego producenta.
Po zakupie istnieje również możliwość modernizacji sprzętu, gdyby zastosowana rama spełniała nasze oczekiwania. Naszą sugestią byłaby wymiana amortyzatora oraz hamulców i ew. korby. Inwestycja nie tylko obniżyłaby wagę sprzętu, ale także poprawiła właściwoście jezdne. Wszystko zależy jednak od naszych osobistych preferencji.
Specyfikacja techniczna
Cena (sugerowana): 2349,00 PLN
Masa: 14,97kg
Rama (materiał): Hydroformed Speed Metal™, aluminium
Rozmiary: S, M, L
Widelec: SR Suntour XCM-V3-MLO w/100mm
Przerzutka przednia: Shimano Acera
Przerzutka tylna: Shimano Alivio, 8 b.
Korba: SR Suntour XCT-V2 42/32/22 z.
Środek suportu: Tange Sealed
Kaseta: Shimano CS-HG31, 11-32 z., 8 b.
Łańcuch: KMC Z72, 8 b.
Pedały: GT Slimline FlatKoła:
Piasta przednia: ALL TERRA Alloy Disc 32 otw.
Piasta tylna: ALL TERRA Alloy 32 otw.
Obręcze: Alex TD25,
Opony: Maxxis Aspen, 2.1"
Manetki: Shimano SL-M310 Rapid Fire
Dźwignie hamulca: Tektro 2-Finger
Hamulec przedni: Tektro Novela Cable Disc, 160mm
Hamulec tylny: Tektro Novela Cable Disc, 160mm
Kierownica: ALL TERRA 6061 Aluminum Flat Top Riser, 690mm
Mostek: ALL TERRA 3D Forged Threadless
Stery: Tange Zerostack Ahead, 1 1/8"
Siodełko: WTB Pure-V Comp
Wspornik siodełka: ALL TERRA Alloy Microadjust, 30.9mm
Fot.: Sonia Kozińska
Dystrybutor: www.summit.pl